Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Element OS

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 August 2010 - 10:20

rammzi
  • rammzi
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag trodde det skulle bli problem när jag laddade hem Element OS. Efter att ha läst på hemsidan http://www.elementmy.../main/index.php och sett att deras huvudmål verkade vara att sälja färdiga datorer och kringutrustning så tänkte jag att operativsystemet var utvecklat med deras specifika hårdvara i åtanke.

Men det flöt på väldigt bra, det mesta fungerade direkt.

Jag har precis köpt en färdig htpc från Multihip, en http://www.multichip...;category_id=60, mest för att den var billig och snygg, men sedan har frugan haft en och annan åsikt om att jag står i köket och skruvar med mina saker hela tiden, hon bakade lussekatter i julas och en distans från ett moderkort dök upp i en av dem, någonting som hon hållit emot mig sedan dess.

Och alla sladdar som samlar sig bakom bokhyllan i vardagsrummet började förvandlas till ett spindelnät i vilken min relation hade fastnat.

Bort med allt och sätta dit en snygg, diskret och tyst liten dator. Jag köpte tidigare i år en 55" LCD från LG, och jag ville också njuta full HD, för 3245:-, kände jag direkt att den här datorn var ett bra köp.

När jag skulle välja OS så hittade jag av en händelse Element OS.

Det mesta fungerade som sagt för mig redan vid start. Jag installerad enkelt Boxee, då Element bygger på Ubuntu och enkelheten att installera nya program finns kvar från originalutgåvan. Tyvärr så bär Boxee själv med sig sina problem att hitta utdelningar på nätverket, så jag tog bort det igen, synd, synd.

XBMC finns med från början och fungerar precis lika bra som det alltid brukar göra under Ubuntu.

Firefox tog jag bort från startskärmen, det kanske bara är jag, men jag surfar aldrig från vardagsrummet ändå.
Annars hittade jag inte så mycket onödigt strunt, som mailprogram eller liknande, utan det känns som en gedigen HTPC-lösning.

Jag har prövat att spela upp MKV och allt annat jag har hittat och inte stött på några problem.

Och frugan är nöjd.

Postad 18 August 2010 - 10:38

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0
Bra tips, tack!
Passade mig som handen i handsken.

Som vanligt fick jag dock samma problem med fjärren som brukligt är :)

Postad 08 September 2010 - 20:38

rammzi
  • rammzi
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Bra tips, tack!
Passade mig som handen i handsken.

Som vanligt fick jag dock samma problem med fjärren som brukligt är ;)

Vad är det för fjärrkontroll?
Jag har lite tjuvtricks jag brukar använda mig av.

Köp ett billigt trådlöst tangentbord eller en sådan där "PC-fjärrkontroll" man kan hitta på tradera för en hunka, och en multifjärrkontroll med learn-funktion om du inte redan har det. Sedan mappar du ut vilka knappar på tangentbordet som gör vad, sedan använder du learn-funktionen för att lära din fjärr vad som gör vad.

Fördelen med de där billiga fjärrkontrollerna (som helt enkelt emulerar en mus och de viktigaste tangenterna på ett tangentbord) och tangentborden är att alla OS (som jag har testat) stödjer dem utan problem. Nackdelen är att du har ett IR-öga som du får hitta på att gömma någonstans.

Fördelarna med EN fjärrkontroll är att man kan ha en flickvän.

Redigerat av rammzi, 08 September 2010 - 20:41.

Postad 08 September 2010 - 23:02

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0
Körde en ominstall av systemet nu när ElementOS 1.4 släpptes, nu funkar allt (även fjärren), tack ändå ;)

Återigen, tack för tipset!!!

P.s. kör en standard Microsoft MCE fjärr, borde aldrig ha varit något problem, jaja, slutet gott, allting gott...

Postad 10 September 2010 - 16:05

rammzi
  • rammzi
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Körde en ominstall av systemet nu när ElementOS 1.4 släpptes, nu funkar allt (även fjärren), tack ändå ;)

Återigen, tack för tipset!!!

P.s. kör en standard Microsoft MCE fjärr, borde aldrig ha varit något problem, jaja, slutet gott, allting gott...

Jag tycker du resonerar helt upp åt väggarna nu. Jag tycker absolut inte att hela världen "borde" behöva följa Microsofts standarder som de så behändigt hittar på själva.

Så det "borde" det inte alls.

Postad 10 September 2010 - 22:54

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0
Nu missförstod du mig en smula! Jag menade att MCE-fjärrarna generellt fungerar "Out-of-the-box" i XBMC utan alltför mycket handpåläggning ;)

Håller annars med dig, hela världen borde inte behöva följa MS...

Postad 21 September 2010 - 13:08

da_king
  • da_king
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Testade Elements det fungerade bra allting nästan förutom när jag drog igång XBMC då hacka burks så in i H....

Men men kanske blir nån fix te det med för konceptet är bra.

Postad 26 October 2010 - 10:25

masnog99
  • masnog99
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag hade samma problem, men efter att jag installerade Nvidias senaste drivrutiner ( jag har ett nvidia grafik kort) så fungerade XBMC utan hack.

Postad 08 November 2010 - 19:30

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0
så vitt jag vet måste man ha Nvidia 8x00-series eller senare, då det är de enda korten som stödjer hårdvaruaccelerering än. Installera .run filen från www.nvidia.com i antingen recovery mode eller i terminalfönster utan underliggande gnome (isf kör du "sudo service gdm stop" `(ubuntu 10.04+) eller "sudo /etc/init.d/gdm stop" (ubuntu 9.10<). För att installera .run-paketet ställ dig i den katalog du tog hem till, kör "sudo sh *.run" (ha bara 1 .run fil i samma katalog). Du kan få något felmeddelande vid installationen, men när du startat om datorn, så skall det funka fint med filmer å menyer i XBMC.

Postad 30 December 2010 - 16:58

hydrolift
  • hydrolift
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Om jag redan har Windows 7 samt XBMC och allt funkar ok, finns det då någon anledning att byta ut W7 mot Element OS? Fördelar?

Postad 30 December 2010 - 20:15

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Om jag redan har Windows 7 samt XBMC och allt funkar ok, finns det då någon anledning att byta ut W7 mot Element OS? Fördelar?

Nja, tanken är snarast att slippa allt som har med Microsoft att göra...

För mig som ligger o slösurfar i soffan är ElementOS helt perfekt, har då inga direkta krav på att kunna köra Windows-program (undantaget Spotify, vilket funkar alldeles utmärk via Wine), Spotify, Firefox & XBMC är väl egentligen det enda jag använder i min burk (fast jag har faktiskt bränt ett par skivor med Brasero). Den stora fördelen annars är väl att allt är anpassat till långa avstånd d.v.s. allt blir stort och läsbart även från soffan.

Jag skulle inte dra mig från att rekommendera Element till någon, sålänge denne någon är införstådd med hur ElementOS faktiskt är tänkt att användas. Som ett rent HTPC OS med "soffliggarsurf" är det perfekt, men maskinen kanske blir lite för isolerad/specifik för din/andras smak?!

Ställ gärna fler frågor om du har... ;)

Postad 31 December 2010 - 15:41

Zeth
  • Zeth
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej!

Undrar om det är någon som kör det här på en Asrock 330 ht? flyter det på bra och funkar fjärren

Postad 01 January 2011 - 14:53

steal
  • steal
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag testade precis att köra live versionen på min Asrock 330 (ej HT=ingen fjärr). Det verkade fundera bra tills jag startade XBMC då det blev otroligt segt, det gick knappt att stega bland menyerna. Jag tycker konceptet är lovande men det behövs tydligen lite fixande för att få det bra på en Asrock.Jag ska testa mer en annan dag. Det är trevligt att man kan testa det som live-cd utan att behöva installera någonting.

Postad 01 January 2011 - 19:07

Zeth
  • Zeth
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Ok tackar då vet jag, skall testa bränna ut en livecd och testa lite

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.