Postad 23 August 2010 - 20:49
och jag tror att SimonZ har i baktanke om att Spotify och liknande tjänster skulle vara det man i dagens hemma miljöer använder.
Många går över till Spotify, så helst skulle man kunna styra Spotify via Sonos ipad-applikation.
Postad 23 August 2010 - 22:20
Sedan använder jag Spotify som komplement. Det tror jag många gör, i alla fall idag.
En applikation till iPhone/iPad som kan styra Spotify på samma sätt som Apple Remote styr iTunes hade ju varit en härlig grej!
Postad 24 August 2010 - 08:18
Nej, men vad säger du? Lyssnar inte Steve Jobs på dig?Just så! Det har jag efterfrågat i två år men inget händer
Postad 24 August 2010 - 13:47
Jag köpte Sonos när det kom och köpte deras på tok för dyra första fjärr och den var lagom i storlek, jag tyckte inte man behövde något större iaf. Efter några års användning hade jag inte ändrat mig.
De flesta kör väl ändå htpc eller skickar ljudet från deras bärbara/stationära direkt så behovet av den här prylen gäller väl bara de med mest pengar som bränner alternativt de värsta prylgalningarna som gärna jobbar över ett par veckor för att ha det senaste.
Postad 24 August 2010 - 21:15
Mycket negativitet just nu känner jag.Vid första anblick känns det drygt med den stora plattan om man ska ha den som fjärr till diverese.
Jag köpte Sonos när det kom och köpte deras på tok för dyra första fjärr och den var lagom i storlek, jag tyckte inte man behövde något större iaf. Efter några års användning hade jag inte ändrat mig.
De flesta kör väl ändå htpc eller skickar ljudet från deras bärbara/stationära direkt så behovet av den här prylen gäller väl bara de med mest pengar som bränner alternativt de värsta prylgalningarna som gärna jobbar över ett par veckor för att ha det senaste.
Mycket som blir onödigt här i världen med den attityden.
Postad 24 August 2010 - 22:16
Jag inser att Sonos kan tänkas ha tuffa dacar, men då det handlar om uppspelning av komprimerad musik och apple annars brukar vara duktiga på media så antar jag att iPaden egentligen borde klara allt detta själv. Eller?
Jag ser för övrigt iPaden som en logisk kompis i köket, dvs. slå upp recept, kolla busstider och spela musik.
Postad 25 August 2010 - 08:57
Postad 25 August 2010 - 19:00
Det fina är stora ytor, möjlighet till snygga omslag, det ryms mycket information på skärmen etc.
Jepp. Det är styrkan hos iPad, men det förklarar fortfarande inte behovet av Sonos. Köper du en iPad så kan du spela musik från den med snygga omslag osv helt utan Sonos, så varför reducera iPaden till att vara en fjärrkontrol åt Sonos när den är en kompetent musikspelare i sig självl?
Redigerat av bjogul, 25 August 2010 - 19:02.
Postad 25 August 2010 - 20:03
Jepp. Det är styrkan hos iPad, men det förklarar fortfarande inte behovet av Sonos. Köper du en iPad så kan du spela musik från den med snygga omslag osv helt utan Sonos, så varför reducera iPaden till att vara en fjärrkontrol åt Sonos när den är en kompetent musikspelare i sig självl?
Du kan ju vända på det lika gärna, varför vara begränsad till ljudet i en iPad när du kan få ut det till din/dina riktiga anläggningar? En iPad kostar ju lika mycket som en Sonos CR200 fjärr så priset kan man inte säga är någon nackdel. Själv använder jag både min iPhone och iPad som fjärr till Sonos, tillsammans med en CR100. Skulle aldrig i mitt liv köpa en CR200 utan skulle hellre lägga pengarna på en iPad till isåfall, den kan man ju använda till så mycket mer än att bara vara en fjärr.
Postad 25 August 2010 - 20:55
Alltså faller det hela än mer.
Postad 25 August 2010 - 21:59
Ah, då är jag med. Jag har mycket musik hemma som jag har kopierat över till datorn.
Sedan använder jag Spotify som komplement. Det tror jag många gör, i alla fall idag.
En applikation till iPhone/iPad som kan styra Spotify på samma sätt som Apple Remote styr iTunes hade ju varit en härlig grej!
Finns en applikation som är super, och som klarar av att styra Spotify. Air Mouse heter det.
Ruskigt bra app.
Postad 27 August 2010 - 10:10
Jag förstår uppriktigt inte vad du menar. Skulle det inte gå att få ut ljudet från en iPad till en recieiver eller vad menar du? Saknar iPaden "ljud ut"?Du kan ju vända på det lika gärna, varför vara begränsad till ljudet i en iPad när du kan få ut det till din/dina riktiga anläggningar?
Har du läst vad jag skriver? Jag propagerar ju inte för att man ska köpa Sonos fjärr, utan ifrågasätter varför man ska reducera iPaden till att vara en fjärr till Sonos, eftersom iPaden är komptent att vara uppspelare i sig själv. Dvs. om du har Sonos, och köper en iPad, så är det ju mer logiskt att sätta ut Sonos-anläggningen på blocket.En iPad kostar ju lika mycket som en Sonos CR200 fjärr så priset kan man inte säga är någon nackdel.
Just det. Den kan så mycket mer. Men vad tillför Sonos?Själv använder jag både min iPhone och iPad som fjärr till Sonos, tillsammans med en CR100. Skulle aldrig i mitt liv köpa en CR200 utan skulle hellre lägga pengarna på en iPad till isåfall, den kan man ju använda till så mycket mer än att bara vara en fjärr.
Postad 27 August 2010 - 10:24
Jo, man ska du koppla in en kabel till iPaden så blir den ju knappast speciellt mobil efter det. Hade du tänkt styra den med en fjärr i sin tur sen då? Multiroom? Vad hände med det? Eller ska du ha en iPad i varje rum med tillhörande ljudanläggning? Då kan man lika gärna börja jämföra Sonos med en vanlig köksstereo?Jag förstår uppriktigt inte vad du menar. Skulle det inte gå att få ut ljudet från en iPad till en recieiver eller vad menar du? Saknar iPaden "ljud ut"?
Som sagt, om du jämför iPad med Sonos så har du nog inte behov av ett Sonos system.Just det. Den kan så mycket mer. Men vad tillför Sonos?
Postad 29 August 2010 - 15:18
Jag förstår uppriktigt inte vad du menar. Skulle det inte gå att få ut ljudet från en iPad till en recieiver eller vad menar du? Saknar iPaden "ljud ut"
Just det. Den kan så mycket mer. Men vad tillför Sonos?
Hörlursutången på en iPad ger inte bästa Hifi-ljudet. Vill man ha bättre ljud, så köper man en bättre anläggning.
Att koppla in iPad i en anläggning förbättrar inte ljudkvaliteten på dac, opamp i en iPad. iPad saknar digital ljudutgång, så man är alltså hänvisad till den ljudkvalitet som dessa komponenter erbjuder. Det finns dock spelare för iPod/iPhone som kan få den digitala ljudsignalen ur enheten, om dessa passar iPad, vet jag inte, men en sån enhet kostar en del pengar också.
iPad klarar inte att spela alla ljudformat.
Alltså är iPad inte den mest kompetenta musikspelaren!
Sonos system är ett system för att strömma musik, massor av format, webbradio, med mera.
det finna andra lösningar som gör samma sak, både enklare lösningar från tex logitech och dyrare från Linn, Naim, med flera.
Man använder en sådan lösning antingen för att kunna ha en dator avstängd, men komma åt nätverkslagrad musik ändå, eller för att kunna komma åt musiken i annat rum än där datorn står.
Problemet med ljudströmmare är just att dom inte erbjuder lika lätt hantering av musiken som du får på en datorskärm, man behöver alltså en kompetent fjärrkontroll. Där kommer iPod Touch, iPhone, iPad in i bilden, då det går att ladda hem applikationer till dessa, denna lösning blir betydligt billigare både för tillverkare och konsument än om tillverkaren själv skulle göra fjärrkontroller med stora pekskärmar.
iPad har en stor skärm. Det finns fjärrkontroller, i synnerhet i USA med ungefär lika stora skärmar, men dessa kostar mer än iPad gör. Varpå iPad blir en intressant lösning.
Om du vill ha en ljudströmmare som ger högsta ljudkvalitet, så duger inte hörlursutången på en iPad.
iPaden klarar heller inte alla filformat, vilket gör att du antingen måste konvertera musik i din filsamling, eller använda ett program i en dator som är påslagen hela tiden, för att strömma ljudet.
Och om du kopplar din iPad till en anläggning, så behöver du ju en fjärr för din iPad, där du sitter i soffan. Det finns kanske, eller kanske kommer att komma sådana applikationer till iPod touch/iphone, eller till och med för iPad. Och hur är det då smidigare?
Så nej, en iPad ersättet på intet vis ett Sonos-system.
Och vem har sagt att någon som äger ett sonos system och köper en ipad bara kommer använda ipad för att styra sonos? Det är en applikation man laddar hem, inte ett OS som man skrviver över iOS med, du kan alltså fortfarande använda iPaden som surfplatta.
Och även om man köper en iPad enbart för att använda som fjärrkontroll för ett Sonos-system, så är det billigare än att köpa en fjärrkontroll med lika stor skärmyta.
Du vet väl att man kan spara musik på datorn, även okomprimerat? det handlar alltså inte bara om att spela mp3-musik, som ändå inte håller högsta kvalitet!
Dessutom så finns det månda ljudströmmande musik som innehåller algoritmer för att försöka lyfta ljudet på musiken du spelar, så att även mp3-musik kan uppfattas som den är av högre ljudkvalitet än den egentligen har.
Postad 30 August 2010 - 20:38
Postad 03 September 2010 - 19:32
Tänka sig Sonos+iPad+Spotify !! Som blir realicerad inom 4 veckor. WOW.
PS! Alla som har en iPhone och har intresse av lite udda musikinspelningar rekommenderas att hämta GRATIS appen Wolfgangs Vault... Mycket göttigött att lyssna på där!
Och ja...Wolfgangs Vault finns även till Sonos.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
138 bilder
11 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?