Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nu finns OLED-tv att köpa i Sverige

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 August 2010 - 07:55

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Nu dyker de första OLED-tv-apparaterna upp. En av de första ut är LG.
Läs mer här

#2

Postad 26 August 2010 - 14:05

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
vad e oled? Verkar inte vara så framtids roligt prestandamässigt...

#3

Postad 26 August 2010 - 14:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0

Verkar inte vara så framtids roligt prestandamässigt...

Hur lyckades du komma fram till den slutsatsen?

#4

Postad 26 August 2010 - 15:11

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Hur lyckades du komma fram till den slutsatsen?

man måste tydigen paya 10k för 15 tum utan full hd, å kontrastet verkar inte särskilt bra.

#5

Postad 26 August 2010 - 16:41

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6893 inlägg
  • 0
Samma utveckling som tidigare plattskärms tekniker.
Fast med t.ex. plasma så började man runt 40-50 tum med 6 siffrigt belopp.
Med OLED verkar dom gå den andra vägen genom att börja smått 10-15 tum och långsamt gå upp i storlek samtidigt som dom verkar hålla sig runt 10-15 papp.

Och precis som med Plasma och LCD i början så kanske det inte är några imponerande siffror när det gäller prestandan så här i början, men det kommer att gå framåt i allt snabbare takt, och det är OLED som kommer att ta över efter plasma/LCD när tekniken är mogen nog, vilket varit planen de senaste åren.

Så om det är NÅNTING som OLED har just nu så är det framtiden på sig och inom 10 år kanske vi sitter och myser framför en suverän 50-60 tums OLED på väggen.

En fördel med OLED är att vi äntligen ska kunna få samma svärta och kontrast som en hederlig CRT skärm, vilket varken Plasma, LCD eller LED lyckats komma upp i, även om det är hyfsat nära på vissa modeller.

Ska bli intressant att se om det finns OLED mellan 28-32 tum inom 3-4 år till vettigt pris.

#6

Postad 26 August 2010 - 16:56

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3147 inlägg
  • 0
Jag tror tvärtemot Svante, jag tror att när OLED väl är moget för marknaden så har plasmor och LCD tagit sig upp på samma nivå och det kommer att bildas ytterligare en parallell väg att gå när man väljer TV och balnd dessa 3 produktlinjer så kommer personliga val att bestämma vad man väljer.

OLED lever lite på myten som dök upp för runt 10-12 år sen när det mer eller mindre lovades att OLEDskärmarna skulle bli så billiga att man skulle kunna tapetsera en hel vägg utan att behöva gå i personlig konkurs, senare blev det tjafs om patentet och allt försenades under nästan 5 år, men det var under de tidiga dagarna som OLED skapade en hype, när plasmor och LCDer var av dålig kvalitet på riktigt hutlösa summor och varken LCD eller plasmatillverkarna siade särskilt mkt om framtiden.

Sen hur det blir i det långa loppet är omöjligt att säga, oftast brukar man säga att man brukar ha fel när man siar om den nära framtiden med att allt tar längre tid, och att man har fel om den långtgångna framtiden med att allt händer snabbare än man trodde.

#7

Postad 26 August 2010 - 17:18

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Äntligen riktig LED-TV :rolleyes:

Redigerat av jan_bananberg, 26 August 2010 - 17:18.


#8

Postad 26 August 2010 - 18:14

oliven
  • oliven
  • Beroende

  • 1347 inlägg
  • 0
OLED är framtiden men behöver några år till innan den på allvar kommer ta upp kampen med LCD och Plasma för att slutligen ersätta de bägge. Va skönt det vore med bara en riktigt grym teknik :rolleyes:

#9

Postad 26 August 2010 - 18:56

Fahla
  • Fahla
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
och är det inte OLED som har en ganska så begräsad livslängd?...

#10

Postad 26 August 2010 - 23:01

Proneer
  • Proneer
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
"håll ihop Kuron! (tills oled blivit prisvärt o najs)"

#11

Postad 27 August 2010 - 08:35

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5090 inlägg
  • 0
Jag är skeptiskt. Som vanligt. :rolleyes:

#12

Postad 27 August 2010 - 12:31

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3403 inlägg
  • 0
Ämnen som inte behandlar artikelns ämne tas lämpligtvis i andra trådar. Dolde ett par inlägg.

#13

Postad 27 August 2010 - 16:14

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Trevligt att se att det går framåt, har ju onekligen varit lite väl tyst på OLED-fronten.
Ska bli spännande när de skickar sina första millimetertunna, so0m går att rulla ihop (som den där prototypen Sony visade tidigare), det skulle ju kunna bli en riktig höjdare! :)

#14

Postad 27 August 2010 - 16:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0

man måste tydigen paya 10k för 15 tum utan full hd, .

Idag ja. Nu var det ju "framtids roligt prestandamässigt" det gällde.

Givetvis kan man inte idag köpa en FullHD 50" OLED-skärm för <10K, det betyder ju inte att det OLED kan bli en högpresterande teknik i framtiden.

FullHD på 15" är förövrigt väldigt oviktigt i sammanhanget.

å kontrastet verkar inte särskilt bra

Näe typ oändligt kontrastomfång är ju rätt dåligt...

Om nån vill läsa ett test av denna tv som inte är skrivet av clowner så kika på Avforums:
http://www.avforums....500-Review.html

Redigerat av pacman, 27 August 2010 - 16:31.


#15

Postad 27 August 2010 - 16:54

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Funderar på att använda denna tv som tapet i vardagsrummet ! Skulle man kunna ändra väggen efter humör. klockrent!

#16

Postad 27 August 2010 - 19:09

MooDHooDs
  • MooDHooDs
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Festligt att den ser helt enorm ut (~50") på bilden men är bara 15 tum :)

#17

Postad 27 August 2010 - 20:27

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
Härligt. IDGs tester kan man lita på när det gäller tv apparater :) .... Clowner var rätt beskrivet av recensenterna på M3 pacman.

Redigerat av Juhan, 27 August 2010 - 20:28.


#18

Postad 28 August 2010 - 14:22

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0
TV är tunn, men det behövs fortfarande ställe att koppla in alla kablarna på.Bifogad fil  displayimage.php.jpg   6.43K   0 Antal nerladdningar

#19

Postad 28 August 2010 - 22:46

MooDHooDs
  • MooDHooDs
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

TV är tunn, men det behövs fortfarande ställe att koppla in alla kablarna på.

Jag tror snarare den behöver tvmottagare och en datorenhet i sig. Det som tar plats snarare än i/o

Redigerat av tb303, 29 August 2010 - 13:44.


#20

Postad 28 August 2010 - 23:00

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1408 inlägg
  • 0

Funderar på att använda denna tv som tapet i vardagsrummet ! Skulle man kunna ändra väggen efter humör. klockrent!


Kommer vara nice när man går och köper tvskärmar i "vådlängder" istället för tum.

säljaren: vilken storlek vill du ha den i?
köparen: min vägg är 5m gånger 2m så det kanske räcker med 3våder?
säljaren: Köp 4a så har du lite om det blir dåliga skarvningar...

#21

Postad 30 August 2010 - 11:08

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
hoppas man aldrig sänder nån sport i 4D.. får kameramannen bollen i kameran får man den själv i skallen....

#22

Postad 30 August 2010 - 12:58

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1892 inlägg
  • 0
Några klipp från AVF:

Starting with SD and HD material, in out of the box settings, the LG offered a performance that left me extremely impressed. The last time this happened was with the 9th Generation Pioneer plasmas


It feels like it was a few years ago now when I was last excited to this degree with a TV display


•Stunning design and screen slimness
•Cutting edge energy consumption
•Stunning black levels and contrast performance
•Good results for colour reproduction and greyscale when calibrated
•Excellent video processing
•Excellent motion resolution



#23

Postad 30 August 2010 - 18:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0
LG kommer visa 31-tummaren på IFA:
Posted Image
http://www.engadget....ce-through-ifa/

#24

Postad 31 August 2010 - 06:33

ante_nordin
  • ante_nordin
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Varför gnäller alla om att det bara är 15" ?
Perfekt skärm till bilen haha :)

#25

Postad 01 September 2010 - 03:44

Unregistered1894
  • Unregistered1894
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Teknik tar sån ###### tid, skaffa fram en 100" till bra pris, så klipper jag till direkt :blush:

#26

Postad 11 October 2010 - 15:01

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Nån som sett onoff filmen med Persbrandt? Denna tv e fan liten, men jäkligt snygg. Dom testa den aldrig dock =(.

Nån som sett onoff filmen med Persbrandt? Denna tv e fan liten, men jäkligt snygg. Dom testa den aldrig dock =(.

Syftade på LG:n



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.