Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tillgängliga DVB-T2 produkter

165 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sagemcom RT90-160 HD 160GB (Digitalboxar) 2 4,04 (55) Inga priser
Sagemcom DT90 HD (Digitalboxar) 4 4,47 (14) Inga priser
Humax BXR-HD (Digitalboxar) 3 6,85 (12) Inga priser
FaVal Combo ST 2200 CX CI T2 (Digitalboxar) 2 7,5 (1) Inga priser
Sagemcom RT90-320 HD 320GB (Digitalboxar) 1 4 (2) Inga priser
Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR (Digitalboxar) 4 5,92 (11) Inga priser
8 relaterade trådar

Postad 07 december 2010 - 13:02

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Haha, Anders - du är för rolig du. Vägrar erkänna att man kan ha fel, men påpeka när andra skriver knasigt/fel - det går bra. Nu reser iallafall jag mig upp och skakar av mig sanden från sandlådan.

Postad 07 december 2010 - 13:34

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Men eftersom funktionaliteten är densamma, kan man gott säga att Boxar har inbyggd CA-Modul, OM man nu inte ska ägna sig åt Semantik...

Öm punkt tydligen,

Hur då, menar du?

men CI eller CI+ har de lik förbenat inte.

Vilka då?
Boxarna eller CA-Modulerna?

Bägge delarna har ju - ibland/i vissa fall - CI+ funktionalitet, så vad pratar du om egentligen, vet du det ens själv?

Haha, Anders - du är för rolig du. Vägrar erkänna att man kan ha fel, men påpeka när andra skriver knasigt/fel - det går bra. Nu reser iallafall jag mig upp och skakar av mig sanden från sandlådan.

Nu förstår jag verkligen ingenting?

VAD exakt är det jag har fel om?

Det finns CA-Moduler med stöd för CI+, och det finns Boxar med stöd för CI+, vad är ert problem?

Redigerat av anderswillhelmsson, 07 december 2010 - 13:37.

Postad 07 december 2010 - 13:41

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0

Nu förstår jag verkligen ingenting?

VAD exakt är det jag har fel om?

Det finns CA-Moduler med stöd för CI+, och det finns Boxar med stöd för CI+, vad är ert problem?

Om du inte förstår efter alla dessa inlägg, så är det nog ingen mening med att vi fortsätter försöka få dig att förstå.

Postad 07 december 2010 - 13:56

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Vilka då?
Boxarna eller CA-Modulerna?

Bägge delarna har ju - ibland/i vissa fall - CI+ funktionalitet, så vad pratar du om egentligen, vet du det ens själv?

Du talade om boxar med inbyggd dekryptering (d v s utan plats för CA-modul).
Finns ingen plats för CA-modul är begreppen CI och CI+ inte applicerbara.

Postad 07 december 2010 - 16:31

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Oj vad mycket käbbel det blev här nu då.

MPEG4 kanalerna funkar inte med softcams eftersom dom använder en annan kryptering och HD kanalerna kräver dessutom CI+.

Nej dom använder inte alls annan kryptering.
Mig veterligen använder MPEG2-kanalerna DVB-CSA, MPEG4-kanalerna använder DVB-CSA och även HD-kanalerna använder DVB-CSA. DVB-CSA är DVB-Common Scrambling Algorithm och är den kryptering som alla DVB-sändningar använder oavsett vilket CA-system de har.
Vad skulle MPEG4-kanalerna använda för annan kryptering menar du?

Eftersom de krypterade HD-kanalerna går att ta emot i en box UTAN CI (plus eller inte plus) så kräver de rimligtvis inte det. T.ex. Sagemcom RT90 vilket är den box som boxer levererat hitills.
Men jag antar att du menar att de kräver pairing av kort och box?
Och det var det jag var lite nyfiken på, vad är det som säger att boxer börjat med pairing?
Det är alltså inget man måste ha för att kunna kryptera HD-kanaler, canal digital har det inte påslaget.
Eller du kanske syftade på någon annan CI+ feature? Vilken då?
Precisera dig lite.

Redigerat av matbl, 07 december 2010 - 16:38.

Postad 07 december 2010 - 20:29

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Finns ingen plats för CA-modul är begreppen CI och CI+ inte applicerbara.

tyvärr finns det gott om boxar(dvb-s) med inbyggd(inlödd) cam med ci+, tråkigt då det omöjliggör inspelningar och eller reklamskip, RTLhd et al i tyskland kräver det
är väl bara en tidsfråga innan det kommer för dvt-t2. kanske finns det redan i den där sagem lådan

Postad 07 december 2010 - 21:15

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Sagem behöver ingen CI+ då den har Viaccess inbyggt i boxen redan.
Det är bara TV apparater och boxar som saknar Viaccess som behöver det.

Redigerat av Leatherface, 07 december 2010 - 21:17.

Postad 14 december 2010 - 23:53

xjeldc
  • xjeldc
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Jag mailade Webhallen och frågade om den här klarar VHF. De visste inte, hänvisade mig till Hauppauge. Svar: Vi har
testat den i Sverige och den fungerade. Hmmm..., inte riktigt explicit svar, de kanske bara testat UHF. Men jag
beställde en i alla fall, fick den idag. Installerade den först i en Dell laptop med Core-2 Duo 2 GHz. Jo minsann, den
sökte igenom även VHF kanal 5-12 och hitta 3 HD-kanaler där, varav jag kan titta på SVT2-HD. SVT1-HD och DR-HD
fungerar också (jag bor i Lund, har antenner med 12 dB gain). Totalt hittade den 148 källor, de flesta danska.

Bilden är riktigt bra, den gör de-interlace och bilden flyter mjukt utan hack. Men inte ljudet, det hackar mycket!
Tänkte att datorn var i svagaste laget, utnyttjade 100% CPU vid fullskärm (men, som sagt, bilden hackade inte).

Installerade sedan på en Core-i7-dator 2.8 GHz med ATI 5770 grafikort. CPU-förbrukningen var c:a 15% men ljudet
hackar även på denna dator. Dropout-tiden är varierande från 0.1 sekund upp till ibland flera sekunder. Det är
inget man står ut med nån längre tid. På denna dator kunde jag välja 3 olika utmatningsenheter för ljudet, men
alla 3 hackar. Denna dator kan också hantera 7.1 och 5.1, men jag har bara sett stereo ut från PC-TVn.

Om det kommer uppdateringar som fixar ljudet så att det ej blir dropout och det kommer ut 5.1, så blir denna
PC-TV riktigt intressant.

Tycks som om Hauppage nu har kommit med en DVB-T2 mottagare:

http://www.webhallen...nanostick_t2_hd

Hauppauge PCTV Nanostick T2 HD

Men jag hittar den inte på Hauppage hemsida, trots att Webhallen länkar dit ...

http://www.hauppauge.se/

Inte heller verkar den finnas här:

http://www.hauppauge.com

Men det borde ju vara samma som nämns här: http://www.ditii.com...2-tuner-for-pc/

Postad 15 december 2010 - 10:14

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Jag mailade Webhallen och frågade om den här klarar VHF. De visste inte, hänvisade mig till Hauppauge. Svar: Vi har
testat den i Sverige och den fungerade. Hmmm..., inte riktigt explicit svar, de kanske bara testat UHF. Men jag
beställde en i alla fall, fick den idag. Installerade den först i en Dell laptop med Core-2 Duo 2 GHz. Jo minsann, den
sökte igenom även VHF kanal 5-12 och hitta 3 HD-kanaler där, varav jag kan titta på SVT2-HD. SVT1-HD och DR-HD
fungerar också (jag bor i Lund, har antenner med 12 dB gain). Totalt hittade den 148 källor, de flesta danska.

Kan du på något sätt se vad för bitrates de olika kanalerna i mux 6 och 7 har?
Antingen totalt per kanal eller för video per kanal.

Angående det hackande ljudet. Verkligen mysko. Vad för uppspelningsprogram använder du? Har du provat något annat program?

Redigerat av matbl, 15 december 2010 - 10:29.

Postad 15 december 2010 - 12:05

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Jaja, vi överlåter det som en övning åt läsaren att avgöra hur bra koll du har.

Ja du alfista, det var ju precis det han skrev - det låter som du inte förstår svenska till 100%. Kan det vara så?

Postad 15 december 2010 - 12:21

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Ja du alfista, det var ju precis det han skrev - det låter som du inte förstår svenska till 100%. Kan det vara så?

Umm, nu blandar du ihop två helt olika inlägg så det blir lite tokigt, men hurså?
Bedömt utifrån provresultat avseende läsförståelse skulle jag rent statistiskt sopa banan med flertalet i detta forum om det nu skulle vara en tävlingsgren, så där fattas mig inget (åtminstone inte så länge det är skrivet på någorlunda korrekt svenska). Däremot kan det vara lite si och så med hur jag formulerar mig, det finns ibland utrymme att missförstå vilket jag i så fall ber om ursäkt för.

Postad 15 december 2010 - 12:47

xjeldc
  • xjeldc
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
En applikation som heter TVconnect medföljer Hauppauges PC-TV, det är den jag använder. Finns det andra som skulle kunna vara värda att testa? Den har display av kanalinfo, men ingen bitrate där.

Det hackande ljudet uppträder frekvent på SVT1-HD, SVT2-HD och DR-HD, men hörs ganska sällan på SVT1, SVT2
och DR-K (alla 3 är SD) .

Kan du på något sätt se vad för bitrates de olika kanalerna i mux 6 och 7 har?
Antingen totalt per kanal eller för video per kanal.

Angående det hackande ljudet. Verkligen mysko. Vad för uppspelningsprogram använder du? Har du provat något annat program?

Postad 15 december 2010 - 13:00

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

En applikation som heter TVconnect medföljer Hauppauges PC-TV, det är den jag använder. Finns det andra som skulle kunna vara värda att testa? Den har display av kanalinfo, men ingen bitrate där.

Det hackande ljudet uppträder frekvent på SVT1-HD, SVT2-HD och DR-HD, men hörs ganska sällan på SVT1, SVT2

Eftersom du kör Hauppauges program så antar jag att du kör windows på din dator? Men vilken windowsversion? I Windows7 borde det funka direkt i media center eller liknande. i windows xp kanske i media spelaren. Annars finns ett program som heter progdvb som kan funka också. Eller vlc kanske.
Så kan du testa om det är programmet som ger hackande ljud eller något annat som är problemet.

Postad 15 december 2010 - 13:42

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Det verkar ha varit en del problem med ljud på HD-kanaler för dem som kört med denna mottagare utomlands. Tydligen finns lite olika codecs man kan labba med, såg referenser till Monogram och ArcSoft codecs. Kanske värt att rota lite i.
Att det skiljer mellan HD och SD beror rimligen på att den medskickade codecen är sämre på det ljudformatet som används på HD-kanalerna (HE-AAC).

Postad 17 december 2010 - 13:51

xjeldc
  • xjeldc
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Jo, Core-i7:an är en alldeles ny Dell med Windows 7 home premium. Jag installerade nu PC-TV-stickan i Window
Media Center och dropouten i ljudet har helt försvunnit. Har inte kunnat testa 5.1-ljud ännu. Ett nytt fel när
man kör WMC är att det blir shackrutor i bilden då och då. Det fick jag i TVconnect också om jag slog på
hårdvaruaccelerering. Så det är nog på by default i WMC. Frågan är hur man slår av det, hittar ingen meny för
inställningar av PC-TV i WMC.

Eftersom du kör Hauppauges program så antar jag att du kör windows på din dator? Men vilken windowsversion? I Windows7 borde det funka direkt i media center eller liknande. i windows xp kanske i media spelaren. Annars finns ett program som heter progdvb som kan funka också. Eller vlc kanske.
Så kan du testa om det är programmet som ger hackande ljud eller något annat som är problemet.

Postad 17 december 2010 - 22:25

xjeldc
  • xjeldc
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
På spåret i SVT1-HD hade 5.1-ljud ut. Och inga shackrutor. Rutorna ser jag bara på DR-HD, ibland kan man undvika
att få dem om man startar om WMC. DR-HD:s HD-test skickar 5.1-ljud, men ut kommer det som stereo med båda
kanalerna lika, så det blir mono!

Sammanfattningsvis kan man säga att Hauppauge PC-TV nanostick T2 med Windows Media Center fungerar bra
för SVT1-HD och SVT2-HD, men inte så bra för DR-HD.

Jo, Core-i7:an är en alldeles ny Dell med Windows 7 home premium. Jag installerade nu PC-TV-stickan i Window
Media Center och dropouten i ljudet har helt försvunnit. Har inte kunnat testa 5.1-ljud ännu. Ett nytt fel när
man kör WMC är att det blir shackrutor i bilden då och då. Det fick jag i TVconnect också om jag slog på
hårdvaruaccelerering. Så det är nog på by default i WMC. Frågan är hur man slår av det, hittar ingen meny för
inställningar av PC-TV i WMC.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.