Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kostnad för att bygga hemmabiorum.

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 September 2010 - 09:35

mikaelglad
  • mikaelglad
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag tänkte kolla lite vad det kostar att bygga ett hemmabiorum räkna med drygt 20-25 kvm räknar med att behöva fixa golv väggar och tak. Har inget tum att utgå från vill bara veta mellan tummen och pekfingret. länka gärna till rum som är färdiga. men vill gärna vet va det kostat med. har inte 200 000 att lägga på det. 50 000- 100 000 med allt räknar med 40 000 på hemmabio system med projektor.

Postad 30 September 2010 - 12:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det kostar så mycket som du har i budget. Har du 20K, kostar det det. Har du 100K, kostar det det.
Det beror precis på hur rejäl konstruktion, och hur seriösa material du väljer.

Frågan du ställde är ungefär som att fråga "vad kostar en bil ?"

Redigerat av Bakerman, 30 September 2010 - 12:25.

Postad 30 September 2010 - 18:29

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
? hur långt är ett snöre?

Postad 30 September 2010 - 20:45

mikaelglad
  • mikaelglad
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
inga exempel på va man får för dom 20 000 eller 100 000? jag skulle snarare vilja jämföra det med skillnaden mellan bil buss lastbil? jag förstår med att man kan lägga hur mycket som helst. Är det bra för 20 000? sätt det i jämförelse med vad jag vill lägga på övriga grejer så ser ni ju vad jag har för krav ungefär. dom borde ju va samma på bygget med?

Postad 30 September 2010 - 21:02

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det beror väl på vad du ska göra för ingrepp ?

Är det reglade väggar, eller murade ? Ska det reglas nytt och göras om från början ? Är det betong, eller träbjälklag ? Om betong, ska golvet nivelleras upp och läggas spån och heltäck ? Hur tjock heltäck vill du ha ? Är ljudisolering viktigt ? Är det akustiken som är viktigast ? Vad ska du ha för ytskikt ?

Du har inte gett oss speciellt mycket att gå på..

Nya tapeter till 25 kvadrat om du köper billiga. 1500 med lim.
Ett nytt laminatgolv från byggmax 1500.
Du gör allt jobb själv. Summa kardemumma 3000 spänn.

Klart ! :D

Rummet ca 80K, och JÄVVLIGT många egna ryggbrytande timmar. Med inhyrt folk, säkert det dubbla. https://www.minhembio.com/bakerman22/

Redigerat av Bakerman, 30 September 2010 - 21:05.

Postad 01 October 2010 - 07:42

mikaelglad
  • mikaelglad
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Härligt! tack! vad va dom dyra bitarna? som sagt jag bor inte i det hus där jag eventuellt kommer bygga. Har bara börjat fundera på det. Jag är inte heller insatt så vet inte vad jag behöver göra och varför. Det jag lyckats läsa mig till va att det va bra med flytgolv och att man ska ha luftspalt i väggarna för att ljudisolera mer. Jag vill ha ett rum med bra ljudisolering och bra ljud. Men det behöver inte vara ett proffsrum. Jag brukar lägga mig i övre budget skiktet när det gäller elektronik det samma blir det med rummet. Vill att det ska bli så "prisvärt" som möjligt! Det troliga är att jag lägger 15 000 på projektor 15 000 på högtalare 15 000 på stärkaren.

Postad 01 October 2010 - 08:51

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Tyvärr är det som alla säger - det går inte att säga vad det kostar förrän man vet vad du är ute efter.

Budgeten för prylar är helt ok och räcker mer än vl för de allra flesta. Själv skulle jag dock föreslå att du drar ner lite på stärken och räknar med motsvarande kostnad på tex duk, fäste för projje, kablage mm.

Du frågar vad som är de dyra bitarna. Jag brukar säga att de dyraste är de där man inte planerat eller snålat för mycket. Då kostar det 2 gånger. I övrigt tycker jag det är arbetskraften som kostar mest. Därför gör jag (nästan) allt själv då jag bygger och satsar istället på materialen.
Om man ska precisera vad som kostar är det som bagarn säger viktigt att veta var man börjar. Är det en källare, ett garage, ett sovrum? Är det en träkåk eller en betongbunker?
Börjar du med ett "halvtaskigt rum där du inte behöver specialåtgärder (som tex bagarn som fick börja med att bila ur källaren eller de som får börja med att dränera om) så kostar ju reglar, gips och spackel lite. Du får mycket för 5' (inkl den mesta rördragning du behöver).
Följer du inte rådet nedan så lägg gärna en heltäckningsmatta (från 50 till 1000:-/m2 beroende på var du lägger dig) och ett tak typ eccophone ed så du tar bort lite reflexer.Bygg några akustiktavlor för att få bort reflexer. Allt som allt 10-15'. Fixa belysning och elkomplettering - 5-15'.
Totalt alltså 15-40', men sedan kan du ju gå uppåt hur långt som helst.

avslutningsvis så nämner du att du vill ha "bra ljud". Har du möjlighet att börja från noll och ha ett dedikerat rum så skulle jag absolut kontakta en akustiker. Sedan behöver man ju inte gå "all the way" som tex hassesolo, men de pengar man lägger på rumsakustiken kan du troligen spara in på anläggningen. :D

Postad 01 October 2010 - 09:31

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

? hur långt är ett snöre?

7

Postad 01 October 2010 - 11:23

mikaelglad
  • mikaelglad
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Det ska vara ett dedikerat rum för film inget annat. Möjligtvis en dator kopplad till projjen. Blir antingen bio soffa med 4 platser eller 7 platser för biostolar. Jag vill att det ska va dämpat då jag vill att man ska kunna kolla på film därinne utan att störa andra i huset, älskar bas!

Jag kommer göra allt själv inte elen den får en kompis fixa. Men vad kostar det att regla upp nya väggar och klä dom? borde man ha dubbel gips ska man isolera? spackla sedan vet ja inte om jag spacklar eller målar. Jag räknar med att göra väggar innanför existerande väggar. jag hoppas inte på att behöva bila upp något golv. Jag räknar inte med en dränering i det då det går på renovering av resten av huset om det behövs.

Anledningen till att det blir att jag fyller i lite hur jag tänker är att jag inte är så insatt har en vision men vill att det ska bli bra.

https://www.minhembi...e/175662#218737 något liknande jag tänkt mig.

Redigerat av mikaelglad, 01 October 2010 - 11:27.

Postad 01 October 2010 - 14:40

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Är det en källare?

Postad 01 October 2010 - 18:36

mikaelglad
  • mikaelglad
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Vet inte som jag skrev tidigare i tråden så bor jag inte i det hus där jag vill bygga mitt hemmabiorum i. Så det kan bli garage, förråd, källare enplanshus jag vet inte. men vill veta lite om grunderna i alla fall.

Postad 01 October 2010 - 19:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Innan du ens vet vilket rum det handlar om, är det helt omöjligt att räkna på det..
T.ex är skillnaden mellan att ljudisolera ett betongrum och ett trärum enormt stor...

Postad 02 October 2010 - 17:11

mikaelglad
  • mikaelglad
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Ok vad är skillnaden?

Postad 04 October 2010 - 07:53

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Olika material dämpar olika bra/mycket.

Kolla in i galleritrådarna å hitta ett rum som du gillar, PMa sedan ägaren å ställ lite relevanta frågor.

Just nu känns det, som någon ovan skrev, att du frågar oss vad du skall köpa för bil men du berättar inte hur många barn du har, om du vill ha bensin eller diesel, en billig eller dyr osv....

Postad 04 October 2010 - 08:31

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Vet inte som jag skrev tidigare i tråden så bor jag inte i det hus där jag vill bygga mitt hemmabiorum i. Så det kan bli garage, förråd, källare enplanshus jag vet inte. men vill veta lite om grunderna i alla fall.

Då du inte har fler parametrar blir frågan typ "Vad kostar ett fordon?"
en cykel eller en lastbil ... eller kanske en formel 1 bil ... eller en äldre kombi????

Eller -"Vad kostar det att fixa till en bil?" det är ganska avgörande vad man börjar med och vad det är man vill åstakomma. :lol:

Det är helt enkelt omöjligt att säga. Som bagarn säger - det kostar det du vill lägga. Sedan får man försöka få så mycket som möjligt för pengen.

Postad 05 October 2010 - 12:07

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...s...=93524&st=0

Har även jag gjort allt själv och har kostat uppskattningsvis ca 100k plus elektronik
Men då räknar jag in glas, möbler belysning kyl, etc etc.

Lycka till och hoppas du får DITT drömrum

Redigerat av mrspl, 05 October 2010 - 13:26.

Postad 07 October 2010 - 11:24

mikaelglad
  • mikaelglad
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Kanon tackar! Ett toppen rum! Vad skulle du vilja säga är det dyra?

Postad 14 October 2010 - 00:23

Unregistered1428
  • Unregistered1428
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite, då jag går i liknande tankar.

Har funderingar på att bygga till garage-byggnaden med ett rum som mäter 4x4m (ca) och hade gärna gjort något i stil med Composites hembiograf (https://www.minhembi...e/175662#218737). Kan inga priser alls vad gäller bygg etc så tänkte att jag slänger upp frågan här.

Vad kan totalkostnaden bli för att bygga upp ett rum baserat på träreglar som sen måste isoleras (ordentligt) ? Min gissning är att materialet kommer gå på runt 30 000 kr, kan det stämma ? Notera att vatten/avlopp etc inte ska dras inte, och inte röras överhuvudtaget.

Och en fråga till, hur pass bra kan man isolera ett rum (utan att det blir för dyrt) så att man inte stör grannarna , då detta rum i sådana fall kommer att ligga precis på tomtgränsen ?

Postad 14 October 2010 - 06:05

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ring en akustiker som mäter upp rummet eller gör det själv om du kan. Det är det bästa tipset man kan få :)

Postad 14 October 2010 - 08:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ring en akustiker som mäter upp rummet eller gör det själv om du kan. Det är det bästa tipset man kan få :)

Så försvann halva din budget på det !! :angry: ;)

Postad 14 October 2010 - 10:16

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jo man får räkna på ett det kostar 4-5-6.000 ungefär.

Postad 10 December 2011 - 20:05

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0
Vill man verkligen veta vad bygget kommer kosta?? Risken är ju att frun får reda på det... Det kan bli dyrt, tro mig.
Jag köpte några högtalare och en ny stärkare lite kabel mm.... Frun hittade kvittot.... Hon fick en SUV så blev hon nöjd..

Mitt tips kör med dubbel bokföring ;).

Men det är nog som alla säger man lägger ned det man vill... Räknar man med att lägga 50K så slutar det säkert på 100K. Så blir det jämt iaf för mig... Den här XX kostar så mycket, men för bara några tusen till får jag ju den här XX som
är lite bättre osv osv.. Jag tänkte dela av mitt garage och bygga i en del av det...
Men sen kom jag på att jag kunde höja hela garaget och få plats med lite mer leksaker. Så fick det bli.
Jag är låååångt ifrån klar jag tippar på att mitt bygge landar på runt 800K.. om jag har tur.
Men man lever ju bara några gånger så lite kul ska man väl få ha..

Lycka till med era byggen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.