"För" ljus bild på Samsung LED
48 svar till detta ämne
Postad 05 oktober 2010 - 16:21
hermie
-
hermie
-
Rookie
-
3 inlägg
Kanske ett löjligt problem för de flesta men kan för tillfället inte titta på min nya TV då den ger mig huvudvärk, pga för ljus bild alternativ för mycket kontrast
Har tidigare haft en Pioneer plasma som jag bytte ut mot en Samsung LED UE55C8705
Jag får inte till bilden riktigt då den ger lite väl för mycket "ljus". Har försökt med de flesta inställningar och får inte till det
Har någon haft liknande problem och fått till bilden?
Postad 05 oktober 2010 - 16:27
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Dra ner reglaget som heter "kontrast". Det är den som bestämmer mängden ljus i bilden.
Postad 05 oktober 2010 - 16:41
hermie
-
hermie
-
Rookie
-
3 inlägg
tack för ett snabbt svar
Finns det några andra inställningar som du vet om?
Har dragit ned den, får kanske dra ned den till 70 eller liknande...
Postad 05 oktober 2010 - 17:03
Fredag
-
Fredag
-
Forumräv
-
-
954 inlägg
Har aldrig högre än 60, om inte solen lyser rakt på TV:n...
Postad 05 oktober 2010 - 17:06
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Ett bra tips är ju att du köper DVE på Blu-Ray och sen kalibrerar in skärmen.
Då lär du få ett skapligt resultat iaf...
Inte såå svårt heller om man läser lite innan
Postad 05 oktober 2010 - 17:41
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Bakgrundsljuset kan spela in också samt strömbesparing som du kan sätta i en annan nivå.
Postad 05 oktober 2010 - 18:45
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
tack för ett snabbt svar Finns det några andra inställningar som du vet om? Har dragit ned den, får kanske dra ned den till 70 eller liknande...
Du kan dra ner den precis så mycket du vill. Teven kommer inte sprängas i luften.
Postad 06 oktober 2010 - 03:33
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Sen finns det väl kanske även ett 'ButiksLäge' att stänga av, samt en massa andra 'Bildförbättrings'-inställningar man oftast kan stänga av. Sen utgår man istället ifrån bara Färg, Ljus, Kontrast och Skärpa. Att läsa innantill i sin Bruksanvisning, är oftast det bästa Tipset ...
Redigerat av anderswillhelmsson, 06 oktober 2010 - 08:17.
Postad 06 oktober 2010 - 09:27
hermie
-
hermie
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej alla
tack för tipsen, ska sätta mig ned med dem ikväll och gå igenom allt.
Så hoppas jag på det bästa. Är annars väldigt nöjd med TV:n
Postad 07 oktober 2010 - 14:47
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1 570 inlägg
Den här sidan tycker jag är bra när det gäller recensioner på TV + förslag på inställningar: http://www.hdtvtest....20100529695.htmHär föreslås följande inställning till C8000, vilket torde vara din modell även om det är annan beteckning här i Sverige/Norden: "MOVIE Backlight – according to your room Contrast 85 Brightness – 46 Sharpness 0 Colour 46 Tint – neutral Advanced: Black Tone OFF Dynamic Cont OFF Gamma -1 Colour Space Custom 10p White Balance – Off – this will be too specific for each TV Flesh Tone default Edge Enhance Off xvYCC Off LED Motion Plus Normal WHITE BALANCE: From top to bottom 26 24 21 13 26 33 COLOUR SPACE Red: 65 8 0 Green 22 18 11 Blue 0 18 50 Yellow 55 38 8 Cyan 10 34 52 Mag 56 23 52 PICTURE OPTIONS Colour TOne: Warm2 Size: Screen Fit where applicable DN Filter: OFF MPEG Noise Filter: OFF Motion Plus Custom (10 / 0) Smart LED: Off" Pröva dig fram o se om det är något för dig.
Postad 07 oktober 2010 - 15:53
Unregistered5f219639
-
Unregistered5f219639
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Sen finns det väl kanske även ett 'ButiksLäge' att stänga av, samt en massa andra 'Bildförbättrings'-inställningar man oftast kan stänga av.
Sen utgår man istället ifrån bara Färg, Ljus, Kontrast och Skärpa.
Att läsa innantill i sin Bruksanvisning, är oftast det bästa Tipset ... 
Butiksläge gör bara att det hoppar tillbaks till grundinställningarna efter 30 min om man har ändrat något. Grundinställningen på samsung är ju dock dynamisk, bajs, bajs o bajs.
Postad 07 oktober 2010 - 18:23
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Bakgrundsljuset kan spela in också
Ja det var ett understatement. I FÖRSTA HAND* är det backlighten man ska dra ner om man tycker ens LCD-tv är för ljusstark (och/eller svärtan är för blaskig). Kontrast sätter man där den ska vara, så högt det går (vilket på LCD brukar vara tämligen högt) utan att man adderar brister. (*) ja om man inte räknar med val av bildläge då, "Movie" och liknande brukar råda bot på de värsta otäckheterna.
Redigerat av pacman, 07 oktober 2010 - 18:26.
Postad 07 oktober 2010 - 18:31
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Har tidigare haft en Pioneer plasma som jag bytte ut mot en Samsung LED UE55C8705
Min största fråga är ju hur man tänker när man byter från en Pio plasma till en Samsung "LED" och sen har "mage" att klaga på bilden?
Redigerat av masse70, 07 oktober 2010 - 18:33.
Postad 07 oktober 2010 - 18:43
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Butiksläge gör bara att det hoppar tillbaks till grundinställningarna efter 30 min om man har ändrat något.
Vad menar du? En TV som har 'Butiksläge'-inställning drar ju då på en massa färg, ljus och kontrast, så bilden ska se skarp och bra ut i Butiksljus. Stänger man av det när man har TVn hemma, så slipper man få ont i ögonen. Det stänger inte av sig själv, inte på de TV jag sett iaf.
Postad 07 oktober 2010 - 19:51
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Tror han missade att du skrev Sen finns det väl kanske även ett 'ButiksLäge' att stänga av
Postad 07 oktober 2010 - 22:54
Unregistereded6d61b4
-
Unregistereded6d61b4
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Kanske ett löjligt problem för de flesta men kan för tillfället inte titta på min nya TV då den ger mig huvudvärk, pga för ljus bild alternativ för mycket kontrast
ha eftersom jag är cool så gör du likadant, bara att ta på ett par så är det fixat
Bifogad fil(er)
-
sg.jpg 18,51K
1 Antal nerladdningar
Postad 08 oktober 2010 - 10:18
Unregistered5f219639
-
Unregistered5f219639
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Vad menar du? En TV som har 'Butiksläge'-inställning drar ju då på en massa färg, ljus och kontrast, så bilden ska se skarp och bra ut i Butiksljus.
Stänger man av det när man har TVn hemma, så slipper man få ont i ögonen. Det stänger inte av sig själv, inte på de TV jag sett iaf.
Om du har Butiksläge på och ändrar några bildinställningar så går det tillbaka till grundinställningarna efer ca 30min, själva butiksläget stänger inte av sig själv. Sen dras det på massa färg, ljus och kontrast i grundläget också. Philips tror jag har högre ljusstyrka i butiksläget.
Postad 08 oktober 2010 - 11:52
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Om du har Butiksläge på och ändrar några bildinställningar så går det tillbaka till grundinställningarna efer ca 30min,
Jahaaaa, så alla affärer och DeStoraElektronikKedjorna har en snubbe anställd som inte gör annat hela dagarna än bara springer runt och ställer om alla deras TV som står på ... Hahaha, Skämtare där! själva butiksläget stänger inte av sig själv.
MEN... det är ju det jag sagt hela tiden! Alltså; om den här killen som startat denna tråd råkar ha Butiksläget på (som på t ex min Sony kallas 'Dagsljus' istället. Finns även 'Standard' och 'Biograf' ), så blir det så klart väldigt överdrivet Ljus och Kontrast, precis som jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd. Sen dras det på massa färg, ljus och kontrast i grundläget också.
Vilket jag också kommenterade redan i samma första inlägg... Sluta upp och tjafsa nu, Tack!
Postad 08 oktober 2010 - 11:57
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7 289 inlägg
Det är just för att dom inte har en kille som ändrar tillbaks inställningarna som det finns butiksläge.
Efter 30 minuter går inställningarna tillbaka till dom ursprungliga om någon ställt om bilden.
Denna tråd måste vara årets tramstråd
Postad 08 oktober 2010 - 13:30
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Sluta upp och tjafsa nu, Tack!
Look whos talking. Förstår du verkligen inte vad bdahl, helt korrekt, säger? 30 minuter är förövrigt för snällt. Har sprungit på Samsung:ar och framförallt LG som växlar mkt snabbare än så.
Redigerat av pacman, 08 oktober 2010 - 13:31.
Postad 08 oktober 2010 - 14:27
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Look whos talking. Förstår du verkligen inte vad bdahl, helt korrekt, säger? Jag har enbart pratat om Butiksläget, som inte stänger av sig själv! Vad han pratar om, vet jag inte, och bryr mig inte om.
Postad 08 oktober 2010 - 14:59
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Jag har enbart pratat om Butiksläget, som inte stänger av sig själv!
Vad han pratar om, vet jag inte, och bryr mig inte om.
Är du på riktigt eller??? Fick lov att slå av min blockering av dina inlägg när jag såg vad pacman skrev. Vad är det du inte förstår? Butiksläget har inget direkt med dynamiskt läge eller liknande att göra utan är det första man väjer när man startar en teve första gången, "butik" eller "hemma", väljer du då butik så är en av funktionerna att den återgår till vissa förinställda parametrar en stund efter att någon varit där och pillat. Vad är det med det som är så svårt att förstå? Och sen om du inte bryr dig om vad bdahl skriver varför i hela världen kommenterar du det då?
Postad 08 oktober 2010 - 17:31
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Var bara tvungen att läsa manualen för skojs skull. Resultat: " Om TV:n är i läget Butiksdemo kommer ljud- och bildinställningar att återställas var 30:e minut. Ändra inställningarna från Butiksdemo till Hemmabruk i uppgiften för Plug & Play (initial installation). Tryck på SOURCE-knappen för att välja TV-läget och gå till MENU → Inställning → Plug & Play (initial inställning) → ENTERE (s. 7)." http://downloadcente...-01L05-0401.pdf [s. 62]
Postad 08 oktober 2010 - 23:17
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Vad är det du inte förstår? Butiksläget har inget direkt med dynamiskt läge eller liknande att göra utan är det första man väjer när man startar en teve första gången, "butik" eller "hemma", väljer du då butik så är en av funktionerna att den återgår till vissa förinställda parametrar en stund efter att någon varit där och pillat. Vad är det med det som är så svårt att förstå?
Jag har inte svårt att förstå, men du tycks ha det... Jag har bara sagt att Butiksläget har kraftigt överdrivet ljus & kontrast osv (för att kompensera för ljusförhållandena i en affär). Och har då Trådskaparen Butiksläget påslaget, så upplever han just det han beskrivit. Om sen TVn i sig återställer sig TILL Butiksläget igen om man ändrar nåt med Färg, Ljus & Kontrast osv, under tiden man har den i Butiksläge, har jag överhuvudtaget inte kommenterat.Så... Är du på riktigt eller?
Redigerat av anderswillhelmsson, 09 oktober 2010 - 00:04.
Postad 09 oktober 2010 - 09:19
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 302 inlägg
Ni verkar ha svårt med läsförståelsen i helgen
aw har ju för en gång skull rätt om man läser hans inlägg ordentligt tyvärr gör han allt för att det han skriver skall bli svårläst med färger, teckenstorlekar, versaler, kursiv text mm, han lyckades få med allt i ett inlägg
Postad 09 oktober 2010 - 12:08
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Så vad menar du med detta då? Om sen TVn i sig återställer sig TILL Butiksläget igen om man ändrar nåt med Färg, Ljus & Kontrast osv, under tiden man har den i Butiksläge, har jag överhuvudtaget inte kommenterat.
Jahaaaa, så alla affärer och DeStoraElektronikKedjorna har en snubbe anställd som inte gör annat hela dagarna än bara springer runt och ställer om alla deras TV som står på ... Hahaha, Skämtare där! 
Redigerat av EVOVII, 09 oktober 2010 - 12:11.
Postad 09 oktober 2010 - 12:33
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Så vad menar du med detta då?
Du får väl helt enkelt ta åt dig av Junkans råd: Ni verkar ha svårt med läsförståelsen i helgen aw har ju för en gång skull rätt om man läser hans inlägg ordentligt
Även om jag ju iofs alltid har rätt, men men ...
Redigerat av anderswillhelmsson, 09 oktober 2010 - 12:35.
Postad 09 oktober 2010 - 12:35
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Du får väl helt enkelt ta åt dig av Junkans råd:
Eftersom jag då uppenbarligen inte förstår vad ett butiksläge är, kan inte du som har stenkoll förklara för mig?
Postad 09 oktober 2010 - 14:04
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Eftersom jag då uppenbarligen inte förstår vad ett butiksläge är, kan inte du som har stenkoll förklara för mig?
Nä, orkar inte. Slå upp det på Wiki ...
Redigerat av anderswillhelmsson, 09 oktober 2010 - 22:14.
Postad 09 oktober 2010 - 15:46
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Det var väl det jag trodde.
Postad 09 oktober 2010 - 15:59
Lo-Fi Heroes
-
Lo-Fi Heroes
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Nä.
Stoppa tillbaka leksakerna i lådan nu och uppför dig som en civiliserad människa, snart kommer ingen se vad du skriver eftersom alla har dig på ignore. Min största fråga är ju hur man tänker när man byter från en Pio plasma till en Samsung "LED" och sen har "mage" att klaga på bilden? 
Den kanske var sönder eller en riktigt gammal modell? Annars håller jag med dig  .
Postad 09 oktober 2010 - 16:22
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Jag blir nog mer förvirrad av detta. Är det säkert att vi diskuterar samma saker? Butiksläget är väl tänkt som en inställning som är låst för att undvika ändringar? Men är butiksläget också en inställning som är tänkt just för ljus miljö liknande dynamiskt läge också?
Postad 09 oktober 2010 - 17:02
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Butiksläge och hemanvändning finns att välja på LG..
Är butiksläge på kan du ändra till thx eller ändra vilka inställningar du vill.
Men efter 15 minuter eller om de är ännu mindre hoppar den tillbaka till livfull
Postad 09 oktober 2010 - 21:53
Unregistered5f219639
-
Unregistered5f219639
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jag blir nog mer förvirrad av detta. Är det säkert att vi diskuterar samma saker? Butiksläget är väl tänkt som en inställning som är låst för att undvika ändringar? Men är butiksläget också en inställning som är tänkt just för ljus miljö liknande dynamiskt läge också?
På samsung är det ingen skillnad om du väljer hemmabruk eller butiksdemo, båda har dynamisk som grundinställning, alltså mycket ljus och färg. Däremot som sagt tidigare så sparas inte dom ändringar man gör när butiksläget är valt utan går tillbaka till dynamisk efter 15-30min. PS. Kul att du kan erkänna när du har fel anderswillhelmsson
Postad 09 oktober 2010 - 22:10
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 302 inlägg
Sen finns det väl kanske även ett 'ButiksLäge' att stänga av, samt en massa andra 'Bildförbättrings'-inställningar man oftast kan stänga av.
Sen utgår man istället ifrån bara Färg, Ljus, Kontrast och Skärpa.
Att läsa innantill i sin Bruksanvisning, är oftast det bästa Tipset ... 
Vad menar du? En TV som har 'Butiksläge'-inställning drar ju då på en massa färg, ljus och kontrast, så bilden ska se skarp och bra ut i Butiksljus.
Stänger man av det när man har TVn hemma, så slipper man få ont i ögonen. Det stänger inte av sig själv, inte på de TV jag sett iaf.
Det var de två ursprungliga posterna av AW och de är ju helt korrekta, att det på Samsung skulle vara ett visst läge spelar ingen roll funktionen är ju precis som han skriver, hur kan ni misstolka detta så gravt? På Samsung vet jag att man som första fråga på en helt ny TV på vissa modeller får frågan om man vill använda butiksläge eller hemmaläge, missar man det och gör fel så får man konsultera sin handbok hur man får bort det, svårare än så är det inte. Sedan om TS har missat det är väl inte helt självklart dock utan det kan ju vara andra inställningar han inte får till...
Postad 09 oktober 2010 - 22:55
Unregistereded6d61b4
-
Unregistereded6d61b4
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
PS. Kul att du kan erkänna när du har fel anderswillhelmsson 
ähh det gör han inte, han är ju datanissenörnisse, och försöker halka in som tvexpert. Inte hans område liksom, fastän han försöker ge sken utav det. En minipirat som försöker liksom
Postad 09 oktober 2010 - 23:00
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Heter du Hakuna-Matata på ditt andra prisjaktkonto ?
Postad 09 oktober 2010 - 23:03
oliven
-
oliven
-
Beroende
-
-
1 347 inlägg
Heter du Hakuna-Matata på ditt andra prisjaktkonto ?  Mata inte trollet
Postad 10 oktober 2010 - 08:52
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Stoppa tillbaka leksakerna i lådan nu och uppför dig som en civiliserad människa, snart kommer ingen se vad du skriver eftersom alla har dig på ignore.
Citera(bdahl @ Oct 9 2010, 22:53 ) * PS. Kul att du kan erkänna när du har fel anderswillhelmsson ähh det gör han inte, han är ju datanissenörnisse, och försöker halka in som tvexpert. Inte hans område liksom, fastän han försöker ge sken utav det. En minipirat som försöker liksom 
Det var värst vad tröga människor det finns ... ! Det är nästan så man tror att ni inte kan förstå innehållet i det skrivna, kan det stämma? Ni kanske skulle ta och läsa vad junkan skriver nedan: Det var de två ursprungliga posterna av AW och de är ju helt korrekta, att det på Samsung skulle vara ett visst läge spelar ingen roll funktionen är ju precis som han skriver, hur kan ni misstolka detta så gravt?
Mina ursprungliga poster innehåller överhuvudtaget inget som är att anmärka på - precis som junkan redan konstaterat - men en bunt med självutnämnda 'experter' lyckas ändå få det till att jag skrivit något som jag inte skrivit. Sorgligt är vad det är, och det hela beror på en missunnsamhet som i Sverige är känd som Jantelagen: http://sv.wikipedia....wiki/Jantelagen
Postad 10 oktober 2010 - 10:24
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
...Sorgligt är vad det är, och det hela beror på en missunnsamhet som i Sverige är känd som Jantelagen...
Det som är sorgligt är att ni båda har rätt men klarar inte av att diskutera er fram till detta utan att det urartar till löjlig pajkastning, vilket du startade med ditt "sluta tjafsa...". Dina inlägg var inte felaktiga, men inte heller kompletta. bdahl försökte bara att komplettera vad du skrev med att lägga till att butiksläge och grundinställning är två olika inställningar, men det förstod inte du och istället för att försöka förstå så blev du irriterad. I Samsungs fall borde hemmabruk vara valt som standard, men det är ju enkelt att verifiera: Gör en ändring (och anteckna det) under bildmenyn och kontrollera sedan om den ändringen återställs. Gör den det, tryck på volymknappen på TVn, när menyn (för volym) visas tryck och håll inte Menyknappen i 5 sekunder. Därefter ändrar man från Dynamisk till Film, osv... Edit: lade till (för volym)
Redigerat av Wolfy, 10 oktober 2010 - 10:28.
Postad 10 oktober 2010 - 12:40
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
junkan>> Sen när är det korrekt att använda sig av ett ord som innebär nått helt annat? AW pratar du inte om Butiksläget, trots att han envist använder det ordet. Hade han sagt "out-of-the-box"-bildinställningar, eller "dynamic"-läge, dvs olika Bildlägen, så hade ingen reagerat. Butiksläge (resp Hemläge) handlar snarare om olika funktionslägen. Menar du att det är fel att särskilja mellan dessa två? Varför du försvarar AWs felaktiga ordval (speciellt när han själv inte förstår varför det är felaktigt) och ifrågasätter läsförståelsen från de som försöker korrigera detta är tämligen obegripligt. De förstår utmärkt vad han menar, just därför han blev korrigerad. Att sen att korrigeringen inte riktigt "landa" må så vara men forumet som helhelt tjänar nog på att rätt begrepp används i rätt sammahang - tror du inte? Och du bdahl, Butiksläget stänger inte av sig självt, precis som du aldrig har sagt - bara så du vet.
Redigerat av pacman, 10 oktober 2010 - 12:43.
Postad 10 oktober 2010 - 13:00
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
AW pratar du inte om Butiksläget, trots att han envist använder det ordet.
Frågar du alltså mig om jag pratar om Butiksläget eller ej? Svar Ja, det gör jag. Och ingen annat, som vissa vill pådyvla mig! Hade han sagt "out-of-the-box"-bildinställningar, eller "dynamic"-läge, dvs olika Bildlägen, så hade ingen reagerat. Butiksläge (resp Hemläge) handlar snarare om olika funktionslägen. Menar du att det är fel att särskilja mellan dessa två?
Varför skulle jag säga såna konstiga uttryck, när det finns adekvata svenska uttryck? Många Tv har en inställning som heter 'Butiksläge' eller något snarlikt, och alla pratar vi ju om samma sak, nämligen en inställning som gör att TVn får kraftigt överdrivet Ljus, Skärpa, Kontrast och Färg, och den inställningen står kvar i det läget tills man ställer den på t ex 'Vardagsrum' istället, PUNKT. Varför du försvarar AWs felaktiga ordval (speciellt när han själv inte förstår varför det är felaktigt) och ifrågasätter läsförståelsen från de som försöker korrigera detta är tämligen obegripligt.
Märk inte ord, märk dina handdukar, som min gamle Rektor alltid sa! HUR kan det vara 'felaktigt ordval' att använda beteckningen 'Butiksläge' för det jag menar, när det ju heter just 'Butiksläge' ? De förstår utmärkt vad han menar, just därför han blev korrigerad. Att han sen vare sig förstår eller tål det må så vara men forumet som helhelt tjänar nog på att rätt begrepp används i rätt sammahang - tror du inte?
Jag förstår däremot inte vad det är du försöker 'korrigera'? Jag har ju bara skrivit att TS skulle slå av Butiksläget om han hade det på - var det kanske fel av mig att skriva så? Nä! Och du bdahl, Butiksläget stänger inte av sig självt, precis som du aldrig har sagt - bara så du vet.  Jag vet att Butiksläget inte stänger av sig själv, och har heller aldrig sagt att det gör det. Vad andra sagt ska du icke pådyvla mig! Men tydligen vet inte vissa andra här det, det är ju de som sagt att det ändrar tillbaks sig själv... - en diskussion jag aldrig lagt mig i. Eller så är det bara som så enkelt att de personerna helt enkelt har rört ihop två olika saker, och inte kan skilja på vad som egentligen diskuteras här... Och när de inser att de rört ihop saker och ting, så hoppar de på nån för att skylla ifrån sig ... Den Svenska Avundsjukan Förnekar Sig ALDRIG!
Postad 10 oktober 2010 - 14:03
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Många Tv har en inställning som heter 'Butiksläge' eller något snarlikt, och alla pratar vi ju om samma sak, nämligen en inställning som gör att TVn får kraftigt överdrivet Ljus, Skärpa, Kontrast och Färg, och den inställningen står kvar i det läget tills man ställer den på t ex 'Vardagsrum' istället, PUNKT.
Du har fortfarande inte förstått, men fortsätter likväl att kasta paj istället för att läsa vad som skrivs. Det är bildinställningen dynamisk (eller liknande) som överdriver inställningarna för ljusstyrka, färg, skärpa, etc. Butiksläget (eller liknande) gör endast att TVn återställs till de inställningar som butiksläget anger. Butiksläget ligger sällan åtkomlig under de vanliga menyerna och är sällan det läge som TVn kommer levererad med, däremot ligget alltid bildinställningen dynamisk åtkomlig under de vanliga menyerna. Så, om man följde ditt första inlägg så skulle man antagligen gå bet på att försöka hitta något som heter butiksläge och även om man hittade det och inaktiverade det så skulle TVn fortfarande ligga kvar med den bildinställning som den anger, oftast dynamiskt bildläge. Släpp det här med jantelagen, det handlar om att försöka att vara korrekt och korrekt sätt att försöka korrigera en för ljus bild är att: 1. Se till att bildinställningar som dynamisk eller liknande ändrad till mer neutrala, film, standard, eller liknande. 2. Sänka bakgrundsbelysningen. 3. Se över alla inställningar av sk "bildförbättrare" och slå av sådant som inte behövs eller gör mer skada än nytta, här behöver man antagligen konsultera någon som har vana om man själv är nybörjare. ... ?. Om inställningar efter att man ändrat dom, som av magi återgår till det de var tidigare, sök efter hur man inaktiverar butiksläget.
Postad 10 oktober 2010 - 18:47
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Nån som studerar pedagogik kunde göra en uppsats om den här tråden
Butiksläge betyder bara att en stund efter att kunderna har trixat och lekt och prövat olika inställningar, så återställs bilden.
Postad 10 oktober 2010 - 18:51
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Precis.
Men som så många gånger förr så får tråden en helt annan utveckling än trådskaparens intentioner. Den här gången gick det väl lite väl fel.
Postad 10 oktober 2010 - 20:09
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Ojoj! Det här var ju en lite underhållande tråd, på sitt sätt. AW, jag förstår inte riktigt varför DU drar upp något i stil med avundsjuka och jantelag!?! Om någon lider av detta så är det ju faktiskt du själv. Detta är långt ifrån första tråden där du hamnat lite skevt och snedseglat lite. Folk har gått in och korrigerat. Men istället för att ta till sig av rättelsen så börjar man (du) tjafsa. I en annan tråd var ditt motargument i ett exakt likadant scenario att "sluta dra upp en massa teknisk mumbo-jumbo som knappt mer än du begriper!". Detta tolkar JAG som att DU kraftigt lyder under Jantelagen eftersom DU tycker att någon som rättar DINA felaktiga inlägg inte ska tro att han är något bara för att han har bättre koll på grejerna än vad DU har... Varför skulle jag säga såna konstiga uttryck, när det finns adekvata svenska uttryck?
Konstiga uttryck...? "Out-of-the-box" och "Dynamic"-läge... Detta är "default"-benämningarna för att fortsätta på samma spår. Och börjar man tjafsa med Pacman är man riktigt ute på hal is! Personen är extremt kunnig inom många områden och gett många goda svar/råd/tips/generella inlägg på detta forumet under många år... Men, som sagt, ta det på rätt sätt. Dett enda JAG vill är att se lite mindre taggar utåt och lite mer ödmjukhet i forumet!
Postad 10 oktober 2010 - 20:36
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Och börjar man tjafsa med Pacman är man riktigt ute på hal is! Personen är extremt kunnig inom många områden och gett många goda svar/råd/tips/generella inlägg på detta forumet under många år...
Nog om detta, som ju skulle handla om Överdrivet ljus som TS fick ont i ögonen av, och då ska han stänga av det som de flesta kallar 'Butiksläge' / 'Dynamiskt' om han råkar ha det påslaget.
Redigerat av anderswillhelmsson, 11 oktober 2010 - 05:34.
Postad 10 oktober 2010 - 21:50
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 488 inlägg
Skit i det svenska språket, att kunna det är bara övervärderat. Pacman har den kunskap som gör detta forum värt att läsa, för vem som helst kan hänvisa till sökfunktionen så fort någom ny medlem har en fråga någon annan tagit upp vid något tidigare tillfälle.
Postad 10 oktober 2010 - 22:02
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 302 inlägg
+1
Språkpoliseri är dessutom ej tillåtet enligt reglerna.
Pacman och andra är oerhört viktiga.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|