Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur nära väggen ska en fronthögtalare stå?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 november 2010 - 20:29

abel48
  • abel48
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Har just inhandlat Dynavoice Magic F-6 EX. Hur nära mot väggen kan jag ställa dom? de är ju basportar bakåt på dessa. Ni som har dessa högtalare kör ni med en basport eller två?

MVH Anders

#2

Postad 11 november 2010 - 21:21

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Hej!

Gå inte att utläsa den infon från deras hemsida eller dylikt?

/Martin

#3

Postad 11 november 2010 - 22:22

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Är det ett par portade högtalare så kan det vara rätt känsligt hur nära väggen dem står. Oftast så är det som så att ju närmare väggen du ställer dem, desto mer bas får du. Du får helt enkelt testa dig fram lite. Du kan börja att ställa dem nära väggen och lyssna hur det låter. Ställ dem sedan lite längre ut och lyssna igen och jämför med hur det lät innan. Fortsätt så tills du hittat en optimal placering. Det finns inga direkta riktlinjer om exakt hur långt ifrån väggen ett par högtalare ska stå. Det varierar från högtalare till högtalare och sedan hur akustiken är i rummet. :)

#4

Postad 11 november 2010 - 23:04

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
En högtalare med bakåtriktad port mår inte helt sällan dåligt av att stå en meter från vägg...

#5

Postad 12 november 2010 - 01:31

uf1973
  • uf1973
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

En högtalare med bakåtriktad port mår inte helt sällan dåligt av att stå en meter från vägg...


Varför byggs dom så då, tycker det verkar lite "fel"

#6

Postad 12 november 2010 - 01:32

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Köp ett par Larsen, då slipper du problemet :)

Varför byggs dom så då, tycker det verkar lite "fel"



#7

Postad 12 november 2010 - 02:25

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Varför byggs dom så då, tycker det verkar lite "fel"


"Fel" är väl inte helt rätt benämning; se det lite som att du köper en BMW och ska använda i Sverige. De är bakhjulsdrivna och måste köras rätt på halt väglag. Likadant är det med tekniska lösningar på högtalare. Det finns flera orsaker till att man väljer att ha porten på bak- eller undersidan, bland annat för att åtskilja ljudet som uppstår i röret med det som kommer från elementet.

Gör som skrivits tidigare i tråden; prova olika placeringar och välj en som låter bra. Placeringen har lika mkt att göra med typ av musik, ljudvolym, akustik etc. och dessa faktorer kan spela mer roll än rörets placering.

Mvh,
Peter

#8

Postad 12 november 2010 - 02:33

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0

Är det ett par portade högtalare så kan det vara rätt känsligt hur nära väggen dem står. Oftast så är det som så att ju närmare väggen du ställer dem, desto mer bas får du. Du får helt enkelt testa dig fram lite. Du kan börja att ställa dem nära väggen och lyssna hur det låter. Ställ dem sedan lite längre ut och lyssna igen och jämför med hur det lät innan. Fortsätt så tills du hittat en optimal placering. Det finns inga direkta riktlinjer om exakt hur långt ifrån väggen ett par högtalare ska stå. Det varierar från högtalare till högtalare och sedan hur akustiken är i rummet. :)


Enligt mina erfarenheter helt rätt svar, skulle skrivit exakt det samma själv men med tillägget
Basen varierar mycket beroende på rummet, så även om du upplever mindre bas ju längre från väggen
de kommer, så kan det bli en mer korrekt bas. En korrekt bas är bättre än mycket bas.

Det är inte bara basen som påverkas av avståndet från väggen. Hela ljudbilden förändras när du
flyttar runt dina högtalare ( även i sidled ) och därför finns det inget facit för vad som rätt eller fel.
Låt dina öron avgöra vad som är rätt

Maveric :)

Redigerat av Unregistered1939, 12 november 2010 - 02:34.


#9

Postad 12 november 2010 - 03:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Det beror på hur högtalaren är byggd och om man har någon dämpning bakom den.

#10

Postad 12 november 2010 - 09:31

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Jag skulle nog inte säga att det är fel... däremot får du möjlighet att stämma in högtalaren mot rummet genom att flytta runt dom lite.

Är du å andra sidan ute efter en högtalare som du kan klämma in mot väggen så är det förståss helt fel att köpa en med portarna bakåt. Men det är ganska få högtalare som spelar bra tätt intill en vägg.

#11

Postad 12 november 2010 - 09:33

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Det beror också väldigt mycket på hur långt det är mellan väggen bakom lyssnaren och lyssningspositionen. Mina högtalare kan stå 10 cm från sin vägg utan problem, men då måste jag sitta mer än en meter från min bakre vägg. Sitter jag med soffan mot väggen så jag har 10 cm till min vägg, måste mina högtalare stå 0,6 meter från sin vägg.

Detta är i mitt nuvarande vardagsrum.

Sedan har dämpning och diffusering med saken att göra också.

#12

Postad 13 november 2010 - 09:21

abel48
  • abel48
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
ok tackar för att ni förklarade det. Då får jag skjuva runt lite och testa där det låter bäst....bara det inte blir 1m it från väggen för då tror jag min tjej flyger i taket :(

MVH Anders

#13

Postad 13 november 2010 - 10:19

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

ok tackar för att ni förklarade det. Då får jag skjuva runt lite och testa där det låter bäst....bara det inte blir 1m it från väggen för då tror jag min tjej flyger i taket B)

MVH Anders

Det beror ju på hur högt du har tänkt att spela också. :(

Håller du dig inom rimliga ljudnivåer så behöver inte väggen utgöra något problem även om de står väldigt nära.

#14

Postad 13 november 2010 - 10:24

Purre
  • Purre
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0
http://www.dynavoice...gtalare-swe.pdf

Sidan 2 under punkt 4. Det är vad tillverkaren säga. Kan vara bra att utgå ifrån det.

#15

Postad 13 november 2010 - 10:40

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

http://www.dynavoice...gtalare-swe.pdf

Sidan 2 under punkt 4. Det är vad tillverkaren säga. Kan vara bra att utgå ifrån det.

Helt klart. Det är alltid bra riktmärken att gå efter.

Däremot måste man komma ihåg att det är väldigt generella rekommendationer. En högtalare bör aldrig stå närmare sin sidovägg än en meter enligt mig. Sidoväggarna bör även vara diffuserade om möjligt. Sidoväggarna skapar konstiga ljud som varannan hifinörd lever med varje dag. :(

Väggen bakom högtalaren är mindre viktig faktiskt och har mer med lyssnarens position och med rummets storlek och dämpning att göra.

#16

Postad 16 november 2010 - 20:47

henkeer
  • henkeer
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Har just inhandlat Dynavoice Magic F-6 EX. Hur nära mot väggen kan jag ställa dom? de är ju basportar bakåt på dessa. Ni som har dessa högtalare kör ni med en basport eller två?

MVH Anders



Jag har mina cirka 25 cm från bakvägg, har för tillfället ingen dämpkudde i porten men har fram till nyss haft kudde i övre porten.

Blir betydligt mer bas utan kudde men inte lika tight.

Hur har du dina placerade och hur har du det med dämpkudde?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.