Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd Sagemcom RT90-160 HD *

1406 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Problem på RT90-160 HD (118 medlem(mar) har röstat)

Handskakning - HDMI synk

1. Jag har "Handskakningsproblemet" (55 röster [46.61%])

Procent av omröstning: 46.61%

2. Jag har inte "Handskakningsproblemet" (63 röster [53.39%])

Procent av omröstning: 53.39%

Ljud "ur synk" vid uppspelning av inspelat material.

1. Jag har "ljudsynkproblem" (67 röster [56.78%])

Procent av omröstning: 56.78%

2. Jag har inte "ljudsynkproblem" (51 röster [43.22%])

Procent av omröstning: 43.22%

Boxen "hänger sig" - Om inspelning startar när boxen befinner sig i StandBy

1. Min box har "hängt sig" (80 röster [67.80%])

Procent av omröstning: 67.80%

2. Min box har inte "hängt sig" (38 röster [32.20%])

Procent av omröstning: 32.20%

Rösta Gäster kan inte rösta
Sagemcom RT90-160 HD 160GB (Digitalboxar) 2 4,04 (55) Inga priser
Sagemcom RT90-320 HD 320GB (Digitalboxar) 1 4 (2) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 28 juni 2011 - 10:06

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Jag har fegat lite ... och inte uppdaterat ännu.
Är det fler som har uppdaterat och har positiva rapporter ?

Jag märkte inget av uppdateringen egentligen - lite snabbare Guide o lite mer text-tv minne. Men det kan ju bero på vilka problem man hade innan. Jag jar inte haft några problem med HDMI synk etc.
Jag har iaf inte sett några nya problem med uppdateringen.

Postad 30 juni 2011 - 17:02

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Jag märkte inget av uppdateringen egentligen - lite snabbare Guide o lite mer text-tv minne. Men det kan ju bero på vilka problem man hade innan. Jag jar inte haft några problem med HDMI synk etc.
Jag har iaf inte sett några nya problem med uppdateringen.

Den är klart den vassaste mjukvaran hittills jag är supernöjd och känner att den är mycket stabilare överlag.

Postad 02 juli 2011 - 16:42

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Senaste uppdateringen är helt klart ett steg i rätt riktning gällande synkningen box-receiver-tv. Om jag inte får bild när jag startar upp har det hittills alltid räckt att byta ingång på receivern och sedan tillbaka igen. Detta tillsammans med snabbare menyer gör att jag faktiskt inte längre ser det som mitt sämsta elektronikköp längre, även om jag hoppas på nya och bättre boxar väldigt snart.

Postad 04 juli 2011 - 09:05

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

hej

Jag har haft denna box sen den kom o varit missnöjd med den .
jag har tjatat , fått den utbytt, om installerat gjort alt dom sagt , men jag blev inte nöjd.
sen för ca 4 veckor sen träffade jag en boxer representant och förklarade allt, han sade att han skulle fixa en humax till mig.
2-3 veckor gick jag inget hörde och då ringde jag kundtjänst, dom sade att det stog inget om det i mitt ärende och att dom absolut inte bytte en sagem mot en humax, !
jag blev förbannad och hotade med KO , sen tog det bara 3-4 dagar så ringde dom och sa att en humax var skickad.
den ligger på posten och väntar nu :) kul

ville bara berätta att tjata lönar sig :)

hoppas den boxen är bättre bara

stefan

Vi är i ungefär samma sits. D.v.s att vi har fått en ny utbytes av sagem + ominstallerat , bett till gud osv osv, funkade inte. Fick ännu en ny av sagem, hjälpte inte. Ringde idag till boxer och ville häva köpet samt pengarna tillbaks men de säger då att det får vi ta med sagem :D
-"Men det är ju till er vi gett pengarna" sa jag. "Då är det väl ändå till er vi ska vända oss eller?" Men nädå, vi ska återigen vända oss till sagem :D Enligt boxer så har dom "tredje gången gillt" på sig all laga skitboxen. Stämmer det?

Fan snart får det väl bli parabol (vi bor i hus). Vi har varit trogna boxerkunder i över tio år men det kanske är slut nu.

Redigerat av Chrester, 04 juli 2011 - 09:06.

Postad 04 juli 2011 - 10:24

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Vi är i ungefär samma sits. D.v.s att vi har fått en ny utbytes av sagem + ominstallerat , bett till gud osv osv, funkade inte. Fick ännu en ny av sagem, hjälpte inte. Ringde idag till boxer och ville häva köpet samt pengarna tillbaks men de säger då att det får vi ta med sagem :)
-"Men det är ju till er vi gett pengarna" sa jag. "Då är det väl ändå till er vi ska vända oss eller?" Men nädå, vi ska återigen vända oss till sagem :) Enligt boxer så har dom "tredje gången gillt" på sig all laga skitboxen. Stämmer det?

Fan snart får det väl bli parabol (vi bor i hus). Vi har varit trogna boxerkunder i över tio år men det kanske är slut nu.

De har rätt i att de har tre reparationsförsök (för samma fel) på sig. Är det olika fel, har de fyra försök. Det är förvisso inte reglerat i lag, men så är rättspraxis.
Givetvis ska du vända dig till säljaren (Boxer) med reklamationsanspråk, och de är skyldiga att ta emot din reklamation. Här har de dock inte velat tillmötesgå dina krav om hävning (de vill ha ett försök till), och råder dig därför att kontaka Sagem (som kanske kan gå dig till mötes på just den punkten).

Postad 04 juli 2011 - 11:05

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Ringde sagem igen och efter lite brainstorming så ville supporten att jag skulle prova att koppla hdmi-sladden direkt till tv'n och se om det kunde hjälpa. Som en slags uteslutningsmetod. Har läst lite om handskakningsproblem men inte tänkt på det så mycket.
i alla fall så provade jag en stund med sladden direkt i tv'n och det fungerade faktiskt bra. Ljudet var kvar. Förut så hade vi ett nytt fenomen där ljudet på inspelade filmer blev otroligt lågt. Så lågt av vi nästan fick maxa förstärkaren för att kunna höra något. men nu var ljudet normalt.
Så det verkar vara handskakningsproblem tydligen i alla fall då? Förstärkaren vi har har är en Denon AVR-1910. Bytte sedan tillbaks till att koppla via förstärkaren. Bytte t.o.m hdmi-sladd bara för att men nu var ljudproblemen tillbaks :)
Frågan är vad man ska göra nu?
Med den gamla hdmi-boxern fungerade allt galant (dock ingen hd-box). Får väl ringa sagem igen.

Postad 04 juli 2011 - 15:25

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Pratade med boxer förut och förklarade vad sagem kom fram till. D.v.s att de inte kommer mycket längre med supporten av min box. Efter lite dividerande så får jag den nya humax boxen om jag lägger till 600:-. Hoppas att den nu är så bra som folk sagt.

Postad 10 juli 2011 - 08:48

Unregistered6b959977
  • Unregistered6b959977
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

De har rätt i att de har tre reparationsförsök (för samma fel) på sig. Är det olika fel, har de fyra försök. Det är förvisso inte reglerat i lag, men så är rättspraxis.
Givetvis ska du vända dig till säljaren (Boxer) med reklamationsanspråk, och de är skyldiga att ta emot din reklamation. Här har de dock inte velat tillmötesgå dina krav om hävning (de vill ha ett försök till), och råder dig därför att kontaka Sagem (som kanske kan gå dig till mötes på just den punkten).

Dom har faktiskt bara två försök och tredje gången har du rätt till byte, det är skrivet i konsumentköpslagen.

Dom får felsöka en tredje gån för att se att det är samma fel men du har rätt till en ny produkt.

Sen har boxer allt ansvar då man ingår ett avtal med dom och inte med sagem, står och i konsumentköpslagen.

Postad 10 juli 2011 - 09:01

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Sen har boxer allt ansvar då man ingår ett avtal med dom och inte med sagem, står och i konsumentköpslagen.

Försökte förklara det för flickan på boxers kundtjänst men hon bara bolla över till sagem, "för det är ju deras box som krånglar".
"Men det är ju till er jag gett pengarna" sa jag då. Men det bet inte :D

Postad 10 juli 2011 - 09:16

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Försökte förklara det för flickan på boxers kundtjänst men hon bara bolla över till sagem, "för det är ju deras box som krånglar".
"Men det är ju till er jag gett pengarna" sa jag då. Men det bet inte :D

Gå in på www.fairshopping och ge Boxer en känga. Det brukar ge snabbt resultat...

Postad 10 juli 2011 - 09:26

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Gå in på www.fairshopping och ge Boxer en känga. Det brukar ge snabbt resultat...

Vi ska ju få en ny/bättre box så jag hoppas det löser sig nu. Annars jävl. :D

Postad 13 juli 2011 - 07:38

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Tips vid användning av 4:3 TV
-------------------------------------
Insåg efter några försök att villkoret för att få boxen att konvertera 16:9 signalformat till 4:3 signalformat med innehållet i "16:9 letterbox" är att HD-upplösning måste ställas till 576p (åtminstone i FW v1.2.50).

Detta gäller alltså koppling (via SCART) till gammal 4:3 TV för att få rätt geometri på både 16:9 och 4:3 signal:
1) Ställ HD-upplösning till "576p".
2) Ställ in Bildskärmsformat till "4/3".
3) Ställ in Bildformat till "Letterbox".
4) Om TV:n klarar det, ställ Videostandard till "RGB"

Postad 17 juli 2011 - 20:01

Dizdaz
  • Dizdaz
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Ja, då har man införskaffat denna box (RT90-320 HD, NetONnet 3289kr) och hårdtestat den i ett par dagar. Den uppdaterdes nästan direkt vid installationen och det gick helt utan problem. Har gjort ett tjugotals timerinspelingar, både när boxen varit igång och från stanby, vilka alla inspelningar har blivit rätt utan att missa något. Jag kör i och för sig i "timerläget", men det gör jag mest av gamal vana från mina tidigare Sagem boxar (DTR 64xx, PVR 64250) där jag vet att "timerläget" är mer pålitligt än "program", i alla fall enligt mig.....

Denna box är något snabbare än tidigare Sagem boxar i kanalbyte men absolut inte snabb. Enkla menyer och lätt att göra egna favoritlistor gör att jag kan rekomendera danna box.

Men om man läser i tråden så är det många som haft problem med sina boxar (viket även jag haft med de andra modellarna) så jag vet inte kanske är det bara jag som fått en bra ex av denna maskin.... :)

Postad 19 juli 2011 - 11:54

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Bytte fjärr till en harmony 900 från min 885. Problemen med att boxen inte gick igång när man startade aktiviteten är nu borta. Antingen så var det fjärren eller så är det en uppdaterad version av boxen i databasen som fungerar bättre.

Postad 20 juli 2011 - 08:03

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Bytte fjärr till en harmony 900 från min 885. Problemen med att boxen inte gick igång när man startade aktiviteten är nu borta. Antingen så var det fjärren eller så är det en uppdaterad version av boxen i databasen som fungerar bättre.

Jag tänkte komplettera en RT90 med en enklare Harmony, en 300. Någon som vet om den fungerar bra ihop med boxen?

Edit:
Nu är den (Harmony 300) igång och jag har fått On/Off att fungera vid varje tryck. Jag flyttade om lite också vid sista ändringen så det är inte 100% säkert att det behövdes, men lösningen för mig var att "Lära in" 2 snabba tryck på ON-knappen från orginal-fjärren. Jag lägger märke till att det ibland krävs 2 tryck på frontknappen alltid räcker för att starta upp den så det kanske är en inbyggd finess.

Redigerat av janb, 30 juli 2011 - 13:42.

Postad 30 juli 2011 - 20:47

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Efter senaste uppdateringen så upplever jag då o då signalproblem på i princip samtliga kanaler i ca 5-10 minuter. Oftast nån gång mellan kl 21-22. Nån som upplever samma sak?

Vet inte om det beror på boxen eller Terracom.

Min andra Tv med inbyggd box verkar inte ha samma problem - men kanske beror det på att Sagemcoms är sämre på att hantera sämre signal pga dubbla tuners?

Bor i GBG området.

Postad 31 juli 2011 - 10:15

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Viktig korrigering; de heter teRacom, med bara ett R, så man inte knappar in fel URL och hamnar på nån Fulsida istället för http://teracom.se .

Min andra Tv med inbyggd box verkar inte ha samma problem - men kanske beror det på att Sagemcoms är sämre på att hantera sämre signal pga dubbla tuners?

Tror du att det beror på sämre signal så provar du med en antennförstärkare.

Postad 31 juli 2011 - 10:52

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Googlar man på terracom så hamnar man på teracom, så det är lugnt.

Postad 31 juli 2011 - 13:29

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Googlar man på terracom så hamnar man på teracom, så det är lugnt.

Finns ju inget som säger att inte nån fulreggar just terracom.se imorron bitti ...

Postad 01 augusti 2011 - 08:14

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Efter senaste uppdateringen så upplever jag då o då signalproblem på i princip samtliga kanaler i ca 5-10 minuter. Oftast nån gång mellan kl 21-22. Nån som upplever samma sak?

Bor i GBG området.

Bor även jag i GBG-området. Har även jag problem men inte mellan någon specifik tidsperiod. Hela sändarnät 4 (UHF Kanal 40 626 MHz) fungerar inte för mig. Detta efter uppdateringen. Har min antenn riktad mot Brudarmossen. Medveten om att det kan vara mycket annat men det skedde precis i samband med uppdateringen. Får väl logga ett ärende hos teracom och se om det hjälper...

Postad 01 augusti 2011 - 17:04

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Tror du att det beror på sämre signal så provar du med en antennförstärkare.

Det var mer att det inte behövdes nån förstärkare innan uppdatering. Men visst kanske är det det som behövs- även om jag inte behövt det på mina "single tuner" boxar tidigare. Men än så länge så inträffar det inte tillräckligt ofta...

Postad 01 augusti 2011 - 17:10

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Det kan vara atmosfäriska störningar. Det är särskilt vanligt på sommaren och när det är varmt. Radiovågorna reflekteras i luftlagren, och kan nå väldiga räckvidder. Du kan få in sådana från Tyskland, Spanien, Frankrike eller något annat avlägset land. För att utröna om det handlar om störningar, ska du titta om du får in några långväga analoga kanaler.

Postad 02 augusti 2011 - 08:01

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Idag är det halvtrist väder och kanalerna funkar bättre

Redigerat av discomega, 02 augusti 2011 - 08:02.

Postad 02 augusti 2011 - 09:20

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Bor även jag i GBG-området. Har även jag problem men inte mellan någon specifik tidsperiod. Hela sändarnät 4 (UHF Kanal 40 626 MHz) fungerar inte för mig. Detta efter uppdateringen. Har min antenn riktad mot Brudarmossen. Medveten om att det kan vara mycket annat men det skedde precis i samband med uppdateringen. Får väl logga ett ärende hos teracom och se om det hjälper...

Troligtvis inte samma problem som jag då jag har problem med de flesta kanaler iaf kanal 30 (svt kanaler) o tex kanal 33 (tv3 hd).

Hade problem igår igen emellan ca 21:55->22:10. Igår strulade dock min andra "single tuner" box också lite - dock inte lika mycket. Så igår var det nog mer störningar än vanligt.

Iaf så verkar sagemcom boxen hantera svag signal sämre än andra boxar.

Postad 03 augusti 2011 - 19:13

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Troligtvis inte samma problem som jag då jag har problem med de flesta kanaler iaf kanal 30 (svt kanaler) o tex kanal 33 (tv3 hd).

Hade problem igår igen emellan ca 21:55->22:10. Igår strulade dock min andra "single tuner" box också lite - dock inte lika mycket. Så igår var det nog mer störningar än vanligt.

Iaf så verkar sagemcom boxen hantera svag signal sämre än andra boxar.

Det är nog inte att den hanterar svag signal sämre, då det är dubbla mottagare som ska ha signal då krävs det lite mer än en single tuner

Postad 04 augusti 2011 - 07:07

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Det är nog inte att den hanterar svag signal sämre, då det är dubbla mottagare som ska ha signal då krävs det lite mer än en single tuner

ok, den hantera svag signal sämre än "single tuner" boxar då då...

Postad 05 augusti 2011 - 11:11

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Sagem behöver starkare signal, alla fall min sagem 94160, Kör idag med en förstärkare i antennen. har en split som delar till min humax BXR+ och sagem 94160. humaxen får signalen direkt från spliten. Sagem blir matad med en ytligare antennförstärkare. för att få bild överhuvudtaget. sen är sagem dålig avskärmad i tunerna så för hög signal ger störningar i bilden. ett exempel grannes gräsklippare stör ut sagem men inte humaxen:) ett tydligt täcken att tunen i sagem är dålig, så dom problem har dom inte löst med rt-90, värka det som efter har läst i denna tråd.

Redigerat av Unregistereddceea937, 05 augusti 2011 - 11:48.

Postad 07 augusti 2011 - 11:54

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Angående dålig mottagning.
I min sommarstuga, 25 km söder om Linköping, får jag med lätthet in Norrköping/Krokek trots att sändaren ligger 72 km bort.
Då Krokek även sänder på VHF-bandet, så har jag av Kjell & Company köpt en DAT_HD kombi UHF & BIII (VHF). Antennen har jag monterat 2m över nock. Den i antennen inbyggda förstärkaren går ej att använda, då den bara förstärker UHF samtidigt som VHF blir sämre. Signalstyrkan utan någon förstärkning är dock tillräcklig.

I Linköping bor jag 5 km från slavsändaren. UHF-antennen ligger på vinden och tar emot signalen genom takpannorna. Detta fungerar utmärkt.

Ni som har svag signal men bra antenner: Har ni möjligen samma glapp (kallödning) på antenningången, som jag hade när boxen var ny? Se inlägg nr 717. Felet kan kanske visa sig om man trycker antennkontakten manuellt i sidled, samtidigt som bilden eller signalmätaren iakttages.

Jag är f.n nöjd med mina båda mottagare, de spelar in som de ska. HDMI-handskakningen fungerar. HD-kanalerna är mycket bra.
Skulle Sagem bara fixa text-TV:n så att sidor som inte finns hoppas över, möjlighet att välja mellan delsidor ordnas, samt att man lägger till en hastighet på snabbspolninge mellan 10 och 60 exempelvis 20, så blir jag mera nöjd.

Redigerat av Åskviggen, 08 augusti 2011 - 18:15.

Postad 22 augusti 2011 - 20:59

johu
  • johu
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag bor också i GBG-området, ser Brudaremossens antenn från balkongen :D

Innan jag köpte denna kassa boxen, så hade jag en annan dual-tuner box, Sagem DTR 94250. I den hade jag en inomhusantenn inkopplad, och boxen tog emot signalen hur bra som helst, var jag än ställde antennen.

När jag nu bytt till RT-90 boxen, så får jag störningar i princip hela tiden, TV2 HD har jag aldrig fått in. Bilden försvinner hellt när vi går omkring i huset!
I princip varenda inspelning är kass!

Jag "ström-matar" antennen från boxen.

Skall jag lämna tillbaka skiten, eller finns det nåt man kan göra ytterliigare? Köpa bätter antenn, antennförstärkare?

Redigerat av johu, 22 augusti 2011 - 21:02.

Postad 22 augusti 2011 - 23:55

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Jag bor också i GBG-området, ser Brudaremossens antenn från balkongen :)

Innan jag köpte denna kassa boxen, så hade jag en annan dual-tuner box, Sagem DTR 94250. I den hade jag en inomhusantenn inkopplad, och boxen tog emot signalen hur bra som helst, var jag än ställde antennen.

När jag nu bytt till RT-90 boxen, så får jag störningar i princip hela tiden, TV2 HD har jag aldrig fått in. Bilden försvinner hellt när vi går omkring i huset!
I princip varenda inspelning är kass!

Om du har samma inomhusantenn till denna box så beror det sannolikt på att den antennen inte klarar av att ta emot den frekvens som SVT2 HD sänds på. De flesta inomhusantenner är bara gjorda för UHF-bandet och den kanalen ligger på VHF-bandet i ditt fall. Vill du ha in den kanaler måste du alltså ändå skaffa ny antenn, och dina övriga problem kan troligen också bero på antennen.

Postad 23 augusti 2011 - 09:31

johu
  • johu
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Om du har samma inomhusantenn till denna box så beror det sannolikt på att den antennen inte klarar av att ta emot den frekvens som SVT2 HD sänds på. De flesta inomhusantenner är bara gjorda för UHF-bandet och den kanalen ligger på VHF-bandet i ditt fall. Vill du ha in den kanaler måste du alltså ändå skaffa ny antenn, och dina övriga problem kan troligen också bero på antennen.

Ok, så är det ju för TV2HD, men skall det vara sån skillnad på mottagningen mellan boxarna? Antennen fungerar ju klockrent på den gamla boxen...

Edit:
Den antenn jag har tar in VHF ok. men boxen är väldigt dålig på att ta emot signalerna. Skulle det hjälpa med en antennförstärkare?

Redigerat av johu, 23 augusti 2011 - 20:17.

Postad 24 augusti 2011 - 12:39

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0

Ok, så är det ju för TV2HD, men skall det vara sån skillnad på mottagningen mellan boxarna? Antennen fungerar ju klockrent på den gamla boxen...

Edit:
Den antenn jag har tar in VHF ok. men boxen är väldigt dålig på att ta emot signalerna. Skulle det hjälpa med en antennförstärkare?

Om du kan se en stor sändare borde du inte ha för svag signal. Boxen har tydligen problem med för starka signaler
(möjligen bättre efter senaste uppdateringen).
Du skriver att du använder spänningsmatningen från boxen, betyder detta att du använder en aktiv antenn (=med inbygd förstärkare)? Jag tror att du ska ha en passiv antenn.
Vad har du för antenn? Vilka signalvärden visar din box, Om man för en given TV- kanal går in i informationen för signalstyrka i boxens meny, så får man reda på vilken (frekvens)-kanal som boxen är inställd på. Kolla att detta stämmer med den avsedda sändarmasten. Värdena för signalnivå och kvalitet kan man inte alltid lita på. Om signalnivån är låg stämmer detta dock.

Postad 24 augusti 2011 - 19:51

johu
  • johu
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag har denna antennen:
http://www.kjell.com/?item=30121
Lämplig för Boxer mottagning: Ja

Tyvärr är tv:n upptagen av massa ungdomar för tillfället, så jag vågar inte försöka kolla på signalstyrkan för tillfället :blink:

Redigerat av johu, 24 augusti 2011 - 19:56.

Postad 24 augusti 2011 - 20:12

1951
  • 1951
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Din antenn har ju egen strömförsörjning och
då ska du stänga av matning från boxen.

Postad 24 augusti 2011 - 20:20

johu
  • johu
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Din antenn har ju egen strömförsörjning och
då ska du stänga av matning från boxen.

nja, tyvärr har ju nätkabeln försvunnit.. :blink:

Men den fungerade med den gamla boxen när jag matade från den

Redigerat av johu, 24 augusti 2011 - 20:23.

Postad 24 augusti 2011 - 20:41

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Kollar på 4:an och parlamentet nu. Såg att det stod dts i inforaden samt att förstärkaren visade dts. Är det här något nytt? Att det sänds numera i dts?

Postad 25 augusti 2011 - 09:51

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Jag har denna antennen:
http://www.kjell.com/?item=30121
Lämplig för Boxer mottagning: Ja

Den antennen är bättre än man kan tro (finns mycket skräp när det gäller inomhusantenner) och enligt specifikationen så skall den funka på VHF-bandet, men där är jag mer tveksam till dess prestanda. Frågan är väl hur den funkar med fantommatning av förstärkaren från boxen om den är avsedd att matas från en egen nätadapter, inte minst eftersom jag tror boxarna brukar ge 5V ut och den tillhörande nätadaptern ger 9V, hittar ingen manual på nätet för antennen. Kanske skillnaden mellan den gamla och den nya boxen är att den gamla ger lite högre spänning och att förstärkaren då fungerar bättre.

Postad 30 augusti 2011 - 21:41

Pennan71
  • Pennan71
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Kollar på 4:an och parlamentet nu. Såg att det stod dts i inforaden samt att förstärkaren visade dts. Är det här något nytt? Att det sänds numera i dts?

Enligt Teracom har TV4 HD ändrat ljudformat från Dolby Digital/AC3 till HE AAC. Se http://www.teracom.s...HDs-ljudformat/ för mer info från Teracom.

Men dekodern visar DTS och jag har för mig att min förstärakare också rapporterade DTS.
Kanske transkodar dekodern till DTS om inte förstärkaren stödjer HE AAC.

Det stora problemet nu är att allt jag spelar in på TV4 HD spelas upp utan ljud. Dessutom verkar dekodern hänga sig ibland när man stoppar uppspelningen. Jag har inga problem med övriga kanaler.

Är det någon mer som har samma problem?

Redigerat av Pennan71, 30 augusti 2011 - 22:17.

Postad 31 augusti 2011 - 15:05

olaanderberg
  • olaanderberg
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Har också problem med ljudet på tv4 Hd nu. Har en äldre förstärkare som visar dts (via coaxial) men det blir inget ljud (bara mycket hackigt). Tänkte att det kanske inte är något större problem eftersom ljudet också går till tv:n via hdmi och sen från tv:n till förstärkaren med optisk kabel. MEN, ljudet fungerar inte den vägen heller och inte ens på tv:n med de interna högtalarna?? Kan inte tänka mig någon lösning just nu.

Postad 01 september 2011 - 17:15

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Jag får ljud på TVn iaf (inte kopplade till nån förstärkare). Trycker man på info-knappen så står det ju DTS där också.
Fick tom ljud på inspelat material, men man fick pausa/vänta en stund innan ljudet kom fram.

Verkar var liknande problem som det var i början med HD-inspelat material då ljudet försvann från o till - men nu är det svårare att få tillbaka det. Förut räckte det att spola tillbaka.

Postad 02 september 2011 - 18:42

hozza
  • hozza
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Spelade in The killing (TV4HD) och kan inte radera denna. Får upp en skylt "Fel vid radering" och boxen låser sig. Vilken härlig kvalite' Sagemcom!! :lol:

Postad 04 september 2011 - 20:49

Sklodowska
  • Sklodowska
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Har också problem med TV4 HD ljudet efter övergången till AAC.
Burken klarar inte av att koda om till DTS riktigt.
Verkar hjälpa att stänga av flerkanaligt ljud.

Postad 05 september 2011 - 21:10

eborgelin
  • eborgelin
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Har också problem med TV4 HD ljudet efter övergången till AAC.
Burken klarar inte av att koda om till DTS riktigt.
Verkar hjälpa att stänga av flerkanaligt ljud.

Har samma problem. Verkar som om den klarar att visa TV4HD live i DTS, men om man pausar eller spelar in så "skiter" det sig med ljudet (helt tyst med dova ljudstötar). HDMI kabeln går via en Onkyo SR608, (HDMI 1.4 kapabel). Vore trist att behöva ta bort flerkanalsljudet..

Byta box eller vänta på uppdatering??

Postad 06 september 2011 - 08:49

Pennan71
  • Pennan71
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Sagemcom är tydligen medvetna om problemet med AAC-ljudet på TV4 HD och ska titta på det.
Förhoppningsvis kommer det en uppdatering som löser problemet.

Postad 07 september 2011 - 17:15

Sklodowska
  • Sklodowska
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Har varit i kontakt med Teracom om TV4 HD och AAC problemet, dom ska undersöka.
Dessutom uppmanar dom alla som har problemet att felanmäla:

"... Om du har kontakt med fler som har det här problemet är det bra om du ber dem maila eller ringa oss.

Teracom AB
E-post: [email protected]
Tel: 0771-91 00 85
www.teracom.se ..."

Postad 22 september 2011 - 09:47

johu
  • johu
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Den antennen är bättre än man kan tro (finns mycket skräp när det gäller inomhusantenner) och enligt specifikationen så skall den funka på VHF-bandet, men där är jag mer tveksam till dess prestanda. Frågan är väl hur den funkar med fantommatning av förstärkaren från boxen om den är avsedd att matas från en egen nätadapter, inte minst eftersom jag tror boxarna brukar ge 5V ut och den tillhörande nätadaptern ger 9V, hittar ingen manual på nätet för antennen. Kanske skillnaden mellan den gamla och den nya boxen är att den gamla ger lite högre spänning och att förstärkaren då fungerar bättre.

Nu har jag minsann hittat nätadaptern till antennen, men det verkar ju inte göra nån skillnad. Det räcker att nån går omkring i rummet för att signalen skall bli kass. Jag har testat med den gamla boxen igen, och den fungerar fortfarande utan problem oberoende av var antennen står eller om vi rör oss... :)
Om ingen annan har problem, så kanske jag skall försöka få en ny box. Tyvärr så går det väl inte att säga upp boxer :(

Postad 23 september 2011 - 10:40

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0

Nu har jag minsann hittat nätadaptern till antennen, .....

Jag vet att boxen kan ha problem med för starka antennsignaler. Speciellt kan aktiva antenner ställa till problem.
Vad visar signalmätaren? Styrka och kvalitet? Har du ingen möjlighet att testa med en passiv antenn?
Se även mitt inlägg #1132.

Redigerat av Åskviggen, 23 september 2011 - 15:00.

Postad 23 september 2011 - 12:25

Erik_the_Dragon
  • Erik_the_Dragon
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Precis, jag har förhållandevis fri sikt mot Nackamasten och fick faktiskt bäst resultat när jag kopplade ur nätadaptern och sen matade antennen med 5V från boxen. Det är väldigt individuellt det där och många faktorer som påverkar, man får helt enkelt prova sig fram.

Postad 14 oktober 2011 - 16:27

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Jaha, så har jag då till slut skaffat hd-betalkanalerna och känner att jag behöver en större hårddisk.

Det har nämnts en del om att det funkar bra att byta disk, men mindre har nämnts om vilka diskar som funkar bra eller vilka man ska undvika.

Någon som kan upplysa mig om en vettig 500 GB-disk?
Någon hade bytt till denna:
http://www.webhallen...2.5_st9500325as
Men fler förslag (eller oförslag) är välkommet.

Postad 15 oktober 2011 - 10:26

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0
500Gb är ju inte mycket, så satsa du på en 1Tb istället, såna finns ju för under en sketen femhundring, men se till så det är en Grön Variant, så den stänger ned sig när boxen går in i StandBy!

Finns t.o.m. Gröna 1,5Tb för under 500:-, såg jag nu: http://www.webhallen...a_sata_3.5/pris

Redigerat av anderswillhelmsson, 15 oktober 2011 - 18:48.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.