Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HK990/HD990 - Köpråd? :-)

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 December 2010 - 14:01

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Hej.
Jag har fått ett bra pris på HK990 & HD990 och undrar vad ni har för erfarenheter av dessa prylar?

Dvs kan ni som testat dessa berätta hur ni upplever saker som ljudkaraktär, stereobild, detaljer, kraft m.m (dvs berätta om för- och nackdelar ;) )?

Hur upplever ni förstärkaren med alla kopplings-/inställningsmöjligheter, samt är fläktljud och/eller värmeutveckling något problem?

Tar även gärna emot tips på matchande högtalare till H/K-prylarna (lyssnar på allt från Lasse Winnerbäck till typ Nine Inch Nails). Gissar jag lättast hittar märken som Canton, Monitor Audio, Dali samt B&W här i Västerås.

Eftersom HK990 är rankad 4:a på Prisjakt, tänkte jag att det kanske finns mycket info här ;)

Mvh Erik

Postad 22 December 2010 - 10:14

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jisses vad folk är hjälpsamma till nykomlingar på detta forum.

Dock verkar det finnas mycket "inbördes beundran" här...

Postad 22 December 2010 - 10:26

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

• 3926 inlägg
  • 0

Jisses vad folk är hjälpsamma till nykomlingar på detta forum.

Dock verkar det finnas mycket "inbördes beundran" här...

När det gäller ljud så ska du bilda din egen uppfattning genom att lyssna med ditt eget öra.

Postad 22 December 2010 - 21:20

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Hej -Remo-, så klart du skall få lite input.

- Kraft finns i överflöd.

- Mkt bas men inte lika mkt definition av basen.

- Väldigt lättlyssnat ljud, laidback. Lite hängmatteljud. Om man gillar det eller inte beror helt på den egna smaken. Visst låter den bra, men det beroende på den personliga smaken kan finnas annat som man kan kika på istället.

- Varm? ja.

- Tror du kan köra vilka som helst högtalare till den. Både drivningsmässigt samt att den inte sticker ut i ljudet.

- Alternativ som kan kikas på för jämförelse: NAD 375, Naim Nait 5i.

Postad 23 December 2010 - 12:01

hksan
  • hksan
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Lite vad jag tycker: Lättlyssnat ljud med drag åt det varma hållet. Grym dynamik, samtidigt som hela rummet skakar av basen (kvalitetsbas) så låter det fortfarande luftigt och oansträngt i toppen. Den funkar också bra som slutsteg till en surroundförstärkare. Förbättrade ljudet i 5.1 väldigt mycket.

Jag kör den ihop med hd 990 med medföljande hrs kabeln, låter mycket bra tycker jag och man slipper köpa signalkablar. ;)

Den blir väldigt varm så ställ den ventilerat. Har däremot inte hört något fläktljud.

Den är väl en av de mest utrustade stereoförstärkarna när det gäller ingångar och utgångar!?

Redigerat av hksan, 23 December 2010 - 12:02.

Postad 23 December 2010 - 22:16

Pioneer Freak
  • Pioneer Freak
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Har precis inhandlat Harman Kardon HK990, HD990 & Klipsch RF-82II så det kan jag rekommendera fyfan vilken spelglädje ;)

Postad 27 December 2010 - 15:43

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Tackar för feedback:en (som kom till slut ;) ).

Hursomhelst, jag står lite i valet och kvalet på hur mycket jag ska satsa på en ny 2-kanalare, som jag samtidigt inte vill "växa ur" på en gång.

Jag har varit lite inne på Hegel 200, men blev tveksam då jag upplevde den aningen ljus i ljudkaraktären vid provlyssning hos ljudmakaren. Dock fick jag endast tillfälle att lyssna på Hegeln med Audio Physic Virgo 25-högtalare. När jag sedan spelade Naim på motsvarande högtalare, så var ljudbilden mycket varmare (och troligtvis mindre tröttande i längden), men samtidigt mindre detaljerad. Dock så finns det säkert andra högtalare som matchar Hegeln och mina preferenser bättre (än de provlyssnade).

Alternativet är att komma undan lite billigare, men samtidigt få vettigt ljud och tillräckligt med kraft. Det var där HK990-funderngarna kom in...

Vad gäller nämnda Hegel, så verkar den få lite olika bedömningar i tester (vilka såklart kan variera pga olika orsaker, såsom vad testaren personligen tycker samt hur bra annonsör märket är), men jag har sett utlåtande om karaktär i allt från normal ljudkaraktär till ljus (samt säkert varm ljudkaraktär i ngon annan tidining om jag minns rätt).

HK990:n verkar dock vara full av diverse "lull-lull" samt kraft, men jag gissar att alla finnesser både kan vara av godo och ondo.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.