![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 11 augusti 2012 - 18:23
Postad 11 augusti 2012 - 21:03
Min låter heller ingenting när jag ställer in den i ett skåp och stänger dörrarna, men det var väl inte vad frågan handlade om. Frågan var om det låter från fläkten och svaret är ja. Sen om det låter mkt och att det är en individuell upplevelse är en helt annan sak.
Min låter inget efter uppdateringen. Därav mitt svar. Justering av fläkten (och dess ljud) ingick i senaste uppdateringen. Om det inte fungerar på vissa exemplar så är det beklagligt men inte generellt.
Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 11 augusti 2012 - 21:11.
Postad 11 augusti 2012 - 21:12
//Stefan ☕
Postad 11 augusti 2012 - 22:42
Nu återstår bara en sak för mig... hur tystar jag fläkten. Jag har varit inne på att klippa den helt, men det tror jag inte blir så jättebra

Efter att ha kikat runt lite här, så ser jag att det finns lite skrivet om fläktbyte (inte bara DoktorA) och på det hela taget verkar det vara en god idé... någon som är av en annan åsikt? Någon har sagt att touch-knapparna på ovansidan är väldigt känsliga och kan ställa till med mycket om man mixtrar...
Tacksam för svar!
Redigerat av Cicero_gbg, 12 augusti 2012 - 00:04.
Postad 16 augusti 2012 - 23:48
Vem f*n vill ha en digitalbox som låter mer än allt annat i vardagsrummet.. Idioti på hög nivå. Aldrig mer en digitalbox med fläkt.
Postad 18 augusti 2012 - 17:15
Har precis fått en fraktsedel av ComHem för att kunna skicka in boxen för en kontroll. Om dom inte tycker att det är fel på den så får jag göra som en del andra och byta ut fläkten, eller rent av ta bort den helt. Den blir ju som sagt inte ens mer än ljummen.. ^^
Vem f*n vill ha en digitalbox som låter mer än allt annat i vardagsrummet.. Idioti på hög nivå. Aldrig mer en digitalbox med fläkt.
Citerar mig själv och nämner att jag istället bytte fläkt. Skarvningen blev ju inte snygg någonstans, men nu hör jag den i alla fall inte :-)
Edit: Touch-knapparna blev också lite vajsing som någon här nämnde, exempelvis att guiden öppnades och stängdes hela tiden. Men detta problem var inte långvarigt, bara att rycka lite i ovanplåten så försvann det. Den enda anledningen till detta, vad jag kan komma på, är att ovanplåten måste sitta helt perfekt så att inte touchen störs.
Bifogad fil(er)
Redigerat av apophis84, 19 augusti 2012 - 11:18.
Postad 20 augusti 2012 - 16:21
Jag kör enkelt kopplat BOX-->Hembioförstärkare-->TV/Projektor, med endast HDMI-kablar. Boxen skickar inget digitalt flerkanalsljud om man valt att "Aktivera Digital Volymkontroll". Välj därför bort denna i menyn och det löser sig, i alla fall för mig. Jag kör en Onkyo TX-SR 607.
Ps. Varken Comhem support eller Samsung support kunde hjälpa mig med detta (!)
Redigerat av Gbg Samsung, 22 augusti 2012 - 14:32.
Postad 20 augusti 2012 - 19:07
Vad är det för fläkt du har satt in?Citerar mig själv och nämner att jag istället bytte fläkt. Skarvningen blev ju inte snygg någonstans, men nu hör jag den i alla fall inte :-)
Edit: Touch-knapparna blev också lite vajsing som någon här nämnde, exempelvis att guiden öppnades och stängdes hela tiden. Men detta problem var inte långvarigt, bara att rycka lite i ovanplåten så försvann det. Den enda anledningen till detta, vad jag kan komma på, är att ovanplåten måste sitta helt perfekt så att inte touchen störs.
Skulle vara intressant och veta vad för sorts fläkt du har bytt till.Fläkten i min box lät något helt förskräckligt när jag fick igång boxen. Bytte sedemera ut den mot en tystare och nu störs jag inte alls. Faktum är att jag ibland funderar om den har lagt av helt...
//Stefan ☕
Postad 20 augusti 2012 - 21:59
Vad är det för fläkt du har satt in?
Skulle vara intressant och veta vad för sorts fläkt du har bytt till.
Fractal Design 50mm, LÄNK
Postad 21 augusti 2012 - 09:29
Postad 21 augusti 2012 - 09:41
Nu har jag haft min box någon månad och jag har fått känna lite på den. Till en början hade jag problem med att jag inte kunde se HD-kanalerna, men efter tips härifrån, så gick jag och köpte mig en antennförstärkare. Resultatet blev kalasbra, med 100% i styrka och 100% i signalkvalitet.
Nu återstår bara en sak för mig... hur tystar jag fläkten. Jag har varit inne på att klippa den helt, men det tror jag inte blir så jättebraHur tror ni det fungerar att byta ut den, eller sätta ett motstånd på den, så att jag får ner varvtalet?
Efter att ha kikat runt lite här, så ser jag att det finns lite skrivet om fläktbyte (inte bara DoktorA) och på det hela taget verkar det vara en god idé... någon som är av en annan åsikt? Någon har sagt att touch-knapparna på ovansidan är väldigt känsliga och kan ställa till med mycket om man mixtrar...
Tacksam för svar!
Postad 21 augusti 2012 - 09:44
Är det inte så att direktinspelning är samma sak som timeshift? Dvs att boxen ligger och konstant buffrar de senaste två timmarna på aktuell kanal i bakgrunden. På så sätt kan du spola bakåt eller pausa den valda kanalen. Om du stänger av detta så slutar du väl att (i onödan) konstant buffra aktuell kanal?På sidan 42 i användarmanualen så står det att direktinspelning kan aktiveras respektive avaktiveras. Jag märker ingen skillnad om direktinspelning är på eller av. Alla inspelningsfunktioner funkar fast den är ställd "AV". Comhem och Samsung har inte kunnat svara på detta än.
Nu gissar jag iof bara, men den här funktionen brukar finnas på de flesta pvr:er.
Postad 21 augusti 2012 - 10:50
Jag trodde också att det var timeshift. Därför ville jag stänga av den funktionen så att hårddisken slapp att snurra hela tiden och på så sätt kanske kylfläkten inte gick igång så ofta. Timeshiftfunktionen går inte att stänga av säger både Comhem och Samsung. Däremot vet ingen vad direktinspelning är.Är det inte så att direktinspelning Är samma sak som timeshift? Dvs att boxen ligger och konstant buffrar de senaste två timmarna på aktuell kanal i bakgrunden. På så sÄtt kan du spola bakåt eller pausa den valda kanalen. Om du stÄnger av detta så slutar du vÄl att (i onödan) konstant buffra aktuell kanal?
Nu gissar jag iof bara, men den hÄr funktionen brukar finnas på de flesta pvr:er.
Postad 21 augusti 2012 - 15:12
De där retar mig, har satt in en 1tb disk i min och varenda gång jag byter kanal så hänger sig bilden ett par sekunder för att disken ska starta om.Jag trodde också att det var timeshift. Därför ville jag stänga av den funktionen så att hårddisken slapp att snurra hela tiden och på så sätt kanske kylfläkten inte gick igång så ofta. Timeshiftfunktionen går inte att stänga av säger både Comhem och Samsung. Däremot vet ingen vad direktinspelning är.
Postad 21 augusti 2012 - 19:23
Postad 24 augusti 2012 - 03:35
Postad 24 augusti 2012 - 12:19
Nu vet jag vad direktinspelning gör. Fall 1. Direktinspelning står i läge "AV". Jag slår på kanal 1 och börjar titta. Efter 5 minuter trycker jag på "REC". När programmet är slut trycker jag "STOP". Då sparas inspelningen tidsmässigt från REC till STOP.På sidan 42 i användarmanualen så står det att direktinspelning kan aktiveras respektive avaktiveras. Jag märker ingen skillnad om direktinspelning är på eller av. Alla inspelningsfunktioner funkar fast den är ställd "AV". Comhem och Samsung har inte kunnat svara på detta än.
Fall 2. Direktinspelning står i läge "PÅ". Samma procedur som förut. Skillnaden blir att inspelningen sparas tidsmässigt från "slå på kanal 1" till STOP. Dom första 5 minuterna innan REC-tryckningen sparas alltså på hårddisken. Detta går inte att läsa sig till i manualen och supporten har inte kunnat förklara funktionen.
Postad 26 augusti 2012 - 13:02
Men jag undrar om det är någon som märker av ljud problem utöver hack vid inspelning ibland.
Som jag märker av ibland så är det främst under reklam och dyligt på viasat kanaler, som om ljudet spricker låter helt fruktansvärt. Även hänt på en del filmer som inte har 5.1 stöd. Nån som känner igen? Och kanske vet om även detta är bugg? Kör optisk kabel till förstärkare.
Postad 26 augusti 2012 - 14:13
Jag har märkt att ljudet låter kasst, typ "walkie-talkie"-ljud på vissa kanaler när jag zappat runt. Har kört ljudet i TV-högtalarna via HDMI. Har nu bytt ut medföljande HDMI-kabeln till en bättre variant. Hittills har jag sluppit störningarna.Hej. Har varit i kontakt med com hem om just bildstörningar som kommer åtgärdas vid nästa uppdatering.
Men jag undrar om det är någon som märker av ljud problem utöver hack vid inspelning ibland.
Som jag märker av ibland så är det främst under reklam och dyligt på viasat kanaler, som om ljudet spricker låter helt fruktansvärt. Även hänt på en del filmer som inte har 5.1 stöd. Nån som känner igen? Och kanske vet om även detta är bugg? Kör optisk kabel till förstärkare.
Postad 26 augusti 2012 - 14:23
Postad 26 augusti 2012 - 15:14
Jag har använt flera hdmi-kablar i olika prisklasser med denna box utan några skillnader alls. Är verkligen den medföljande ett problem?Okej. Har faktiskt även tänkt byta ut hdmi kabel mot en bättre.
Postad 26 augusti 2012 - 15:43
Den medföljande kabeln är väl OK antar jag om den är hel. Den jag fick verkar vara lite defekt. Har råkat ut för det förut att helt nya kablar har varit defekta.Jag har använt flera hdmi-kablar i olika prisklasser med denna box utan några skillnader alls. Är verkligen den medföljande ett problem?
Enklast är väl att köra optiskt till förstärkaren och HDMI till TV.Okej. Har faktiskt även tänkt byta ut hdmi kabel mot en bättre. Men hur blir det om man kör ljudet via hdmi i en reciver? Vilket är bäst optisk eller hdmi? Samt kan jag på nåt sätt få ljudet genom tven ocksåom jag kör hdmi? Sambon som gärna vill ha lhud genom tven ibland:p
Postad 26 augusti 2012 - 20:05
//Stefan
Redigerat av Unregistered0b419999, 26 augusti 2012 - 20:06.
Postad 26 augusti 2012 - 20:39
Det är ju inte bra... Är medföljande kabel defekt borde väl comhem fixa en ny? Själv har jag aldrig fått defekta kablar (av ca 6 st) och det finns inga synbara skillnader på bilden oavsett vilken jag använder såvitt jag kan se (inte överraskande iofs).Den medföljande kabeln är väl OK antar jag om den är hel. Den jag fick verkar vara lite defekt. Har råkat ut för det förut att helt nya kablar har varit defekta.
Postad 01 september 2012 - 09:35
Med 10 meters HDMI-kabel visas endast en blå bild på TV:n. Alllt funkar däremot fint med den medföljande korta kabeln. Vid uppstart av boxen syns en vit rand där några siffror räknar upp -> TV:n visar detta (både med lång och kort kabel), men när boxen switchar om till att visa aktuellt tv-program blir bilden blå (när jag använder lång kabel).
Har testat med en supra-kabel och en http://www.netonnet....0m/166792.4300/
Får perfekt bild när jag flyttar över kabeln till min PS3:a.
Någon som har en idé om hur jag löser detta?
Postad 01 september 2012 - 15:09
Netonnetkabeln har version 1.4. Vilken version har dom fungerande kablarna? 1.4 skall vara bakåtkompatibelt men man vet aldrig...Fick hem denna boxen för några dagar sedan och har ett problem som är väldigt märkligt.
Med 10 meters HDMI-kabel visas endast en blå bild på TV:n. Alllt funkar däremot fint med den medföljande korta kabeln. Vid uppstart av boxen syns en vit rand där några siffror räknar upp -> TV:n visar detta (både med lång och kort kabel), men när boxen switchar om till att visa aktuellt tv-program blir bilden blå (när jag använder lång kabel).
Har testat med en supra-kabel och en http://www.netonnet....0m/166792.4300/
Får perfekt bild när jag flyttar över kabeln till min PS3:a.
Någon som har en idé om hur jag löser detta?
Postad 01 september 2012 - 15:29
Resultat: Min box funkar med HDMI-kablar upp till 2 m. 4 m ger bara blå bild. Min långa kabel (10 m) funkar däremot på den boxen dom har i butiken -> inget fel på min kabel med andra ord. Svag signal i antennkabeln kan nog också uteslutas.
Glömde en sak i mitt första inlägg: detta är den andra boxen på en vecka med exakt samma fel. ComHem skickade mig en ny för några dagar sedan. Enligt deras kundservice har dom aldrig hört talas om ett sådant här fel.
Postad 01 september 2012 - 16:17
Det var inte så att du skickade iväg boxen till Comhem och dom skickade samma tillbaka som en ny?Traskade iväg till närmaste butik (Expert) för att testa boxen mot någon annan TV, och fick bra hjälp av en kille i personalen. De hade en likadan i butiken.
Resultat: Min box funkar med HDMI-kablar upp till 2 m. 4 m ger bara blå bild. Min långa kabel (10 m) funkar däremot på den boxen dom har i butiken -> inget fel på min kabel med andra ord. Svag signal i antennkabeln kan nog också uteslutas.
Glömde en sak i mitt första inlägg: detta är den andra boxen på en vecka med exakt samma fel. ComHem skickade mig en ny för några dagar sedan. Enligt deras kundservice har dom aldrig hört talas om ett sådant här fel.
Postad 01 september 2012 - 19:36
Den kabeln som följde med boxen och funkar - alltså 1-meterskabeln - har precis samma specifikationer som Neonetkabeln. Suprakabeln har jag inte kollat på, men den är ett par år gammal.Netonnetkabeln har version 1.4. Vilken version har dom fungerande kablarna? 1.4 skall vara bakåtkompatibelt men man vet aldrig...
I så fall har dom klistrat på ny skyddsfilm på displayen, vilket verkar långsökt. Glömde att skriva upp serienummret på den jag skickade tillbkaka.Det var inte så att du skickade iväg boxen till Comhem och dom skickade samma tillbaka som en ny?
Postad 01 september 2012 - 20:15
Finns inga versionsnummer på kablar så det kan ni utesluta direkt
Hem och läs på

http://www.kjell.com...doverforing#dvi
http://sv.wikipedia....media_Interface
Postad 01 september 2012 - 21:56
Är frågan om det finns versionsnummer eller ej verkligen relevant i sammanhanget? I butiken testade vi olika kablar och resultatet blev det samma. Kabel upp till 2m = bild. Kabel längre än 2m = blå skärm.Hem och läs på
Postad 02 september 2012 - 08:00
//Stefan ☕
Postad 02 september 2012 - 10:35
Finns ingen inställning någonstans i menyerna då?
Typ energisparläge för bildöverföring eller något sånt.
Nu till ett OffTopic svar jag känner mig manad att göra.
Hem och läs på självHem och läs på

Versionsbeteckningarna skrotades vid årsskiftet för att underlätta för kunden vilken HDMI-kabel man behöver.
Finns väll i stort sett "vanlig" och High-Speed nu, rätta mig om jag har fel...
Postad 04 september 2012 - 08:33
Om man läser på så ser man att det var ett helt korrekt påstående. Från första länken:Hem och läs på
"Det ska inte längre talas om exempelvis HDMI 1.3- och 1.4-kablar, utan numera ska följande kategorier användas istället."
Från andra länken:
"Vad gäller HDMI-kablar så finns det inget som heter "version 1.3"-kabel, eller "1.4-kabel" och så vidare. Detta är enbart ett marknadsföringsknep från återförsäljare av HDMI-kablar. De enda märkningar av HDMI-kabel som gäller är "Standard" eller "High Speed", och under 10 meter så fungerar "Standard"-kabel oftast helt utan problem."
Det andra kan dock i sin tur hjälpa till med problemet. Prova en 10-meters "High Speed"-kabel, om den inte är det. Netonnets sida skriver inte ut om den är det eller inte. Verkar som att dom menar att den innehåller Ethernet när dom skriver v1.4, vilket du inte har någon nytta av, men det borde iofs inte göra någon skada heller kan jag tycka...
Postad 04 september 2012 - 12:12
Det står "High Speed" på kabeln. Dessutom funkar den fint på min PS3:a och på boxen i butiken. Skulle direkt dra slutsatsen att min box är ett måndagsexemplar om det inte vore för att det är den andra boxen (fick ju en ny från ComHem) på en vecka med samma problem.Om man läser på så ser man att det var ett helt korrekt påstående. Från första länken:
"Det ska inte längre talas om exempelvis HDMI 1.3- och 1.4-kablar, utan numera ska följande kategorier användas istället."
Från andra länken:
"Vad gäller HDMI-kablar så finns det inget som heter "version 1.3"-kabel, eller "1.4-kabel" och så vidare. Detta är enbart ett marknadsföringsknep från återförsäljare av HDMI-kablar. De enda märkningar av HDMI-kabel som gäller är "Standard" eller "High Speed", och under 10 meter så fungerar "Standard"-kabel oftast helt utan problem."
Det andra kan dock i sin tur hjälpa till med problemet. Prova en 10-meters "High Speed"-kabel, om den inte är det. Netonnets sida skriver inte ut om den är det eller inte. Verkar som att dom menar att den innehåller Ethernet när dom skriver v1.4, vilket du inte har någon nytta av, men det borde iofs inte göra någon skada heller kan jag tycka...
Postad 04 september 2012 - 15:04
för min del återstår bara att invänta nästa uppdatering av boxen och hackande bilden. någon som hört något mer om detta?
Postad 04 september 2012 - 21:00
Postad 04 september 2012 - 21:04
uppdatering av boxen skall vara ute nu!
Fick uppdateringen idag, men kunde inte hitta någon info om nya mjukvaran på Comhems sida.
Postad 04 september 2012 - 23:07
Ifrån början lät den inte så mycket (förra året), satte på och av fläkten konstant dock och det var mycket störande.. efter uppdatering sedan med fläkten, så går ju fläkten ganska mycket och låter mycket..
Vet ännu inte om det har hänt någonting med den senaste uppdateringen.
Någon som vet eller upptäckt vilka andra saker som har hänt med den senaste uppdateringen idag?
Redigerat av Neond13, 04 september 2012 - 23:08.
Postad 05 september 2012 - 06:49
Jag uppdaterade på kvällen och allt verkade som sagt lika som innan. Men på morgonene därpå så märkte jag att boxen låst sig med kl på 04.00. Gick inte att starta med fjärren. Fick stänga av med huvudbrytaren. Efter en seg uppstart var den igång igen. Hmm.. verkar inge vidare. Kanske en engångsföreteelse...Min box är upppdaterad nu med senaste mjukvaran. Vet ännu inte vad som är nytt men allt funkar som det skall...hittills.
Postad 05 september 2012 - 11:03
Har för mig det brukar hända efter uppdateringar.Jag uppdaterade på kvällen och allt verkade som sagt lika som innan. Men på morgonene därpå så märkte jag att boxen låst sig med kl på 04.00. Gick inte att starta med fjärren. Fick stänga av med huvudbrytaren. Efter en seg uppstart var den igång igen. Hmm.. verkar inge vidare. Kanske en engångsföreteelse...
Postad 05 september 2012 - 15:17
Postad 06 september 2012 - 15:51
vad innebär den? jag får bättre stereo ljud med den på men inte något dolby digital ljud 5.1
ska man ha den på?
Postad 07 september 2012 - 07:48
Jag upplever det åt andra hållet. Reagerade på att det blev "svart bild" i flera sekunder när jag bytte kanaler och urvattnad blek bild. Satt och var fundersam på vad som hänt, tills äldsta sa att boxen hade uppdaterat sig när hon startade om den. Får kalibrera om teven igen och läsa en bok mellan kanalbytenaDet jag kan tycka är att kanalbyten går snabbare efter uppgradering. Framför allt mellan HD-kanaler. Men det vore intressant med release notes för denna version.
Postad 07 september 2012 - 08:06
Postad 07 september 2012 - 09:32
Det är en inställningssak. Efter vanlig stand by så går boxen ner i "djup stand by" efter 5 minuter. Den tiden går att ändra och du kan även sätta den funktionen i "av". Då visas klockan hela tiden.Hej alla och tack för en intressant och matnyttig tråd. Vi har ett problem, eller kanske är det någon inställning jag missat. Digitalboxen stänger vi av på kvällen på ovansidan (touchknapp) och klockan visas. So far so good. När vi vaknar var morgon är digitalboxens klocka borta. Boxens röda sken lyser sådär mysigt och fint, men ingen klocka. När vi sedan startar boxen börjar den alltid initiera en "cold boot" eller liknande och det tar ett par minuter innan boxen är klar för bruk. är det någon inställning jag fumlat med, eller är det fel på boxen? Jag trodde stand by var stand by, med klockan hela tiden, men som sagt. Något är knas.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar