Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Volym Onkyo TX-SR 608

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 januari 2011 - 15:53

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0
Eftersom så många här tror sig ha något fel på sin Onkyo 608 så tänkte jag starta denna tråd alltid hjälper det någon.

Onkyo TX-SR 608 är THX klassad och bl.a innebär det att den spelar "för lågt" vid en en "normal" volym.
Efter en auto kalibrering så är normal volym 0 db alternativt 81 dB beroende på absoult eller relativ volym.

Läs sidan 44 i manualen.

Detta är för att alla THX klassade anläggningar ska spela med ett visst ljudtryck vid ref volym 0 dB.

Så typ 70 på volymen är ganska lågt, men helt normalt.

Jag själv för köra på ca 65 för att få lagom volym på Bolibompa när barnen tittar och kan ibland ligga på 90 när jag själv tittar.

Siffran på displayen är bara en siffra.

Om ni tycker att 100 fortfarande är för lågt vilket jag tvivlar på så höj INTE alla kanaler i högtalar setupen utan höj i så fall intellivolym på den ingång som spelar för lågt. se sidan 45 i manualen.

Redigerat av OMD28, 02 januari 2011 - 15:55.

Postad 02 januari 2011 - 21:46

Binks
  • Binks
  • Forumräv

• 739 inlägg
  • 0
Så när du kör volymen på 80 så har du alla högtalare på 80hz (thx) och gissningsvis inte dynamic EQ och sånt på?

Kollade igår på Transformers BD och hade volymen på 54 och då dånande de på bra i lägenheten.
De enda jag gjort då är kört kalibreringen och satt dynamic EQ på ON, inte höjt nån intellvolymen eller något.

Postad 02 januari 2011 - 23:08

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0
Nej jag har inte delning på 80 Hz Som jag vet är THX normen, och jag har jag inte något annat aktiverat.

Orsaken till att jag skrev denna tråd är bara att få de som antingen är missnöjda med "draget" i sin nya Onkyo eller de som kanske tror något annat inte är som det ska. Ska få en förklaring till varför och hur det ligger till inget annat.

Ska man köra enligt THX fullt ut så är det massor som måste uppfyllas en del faktisk innan reciever ex THX klassad film THX klassad BD eller DVD spelare jag har en THX klassad BD-spelare men bryr mig inte så mycket om det.

Postad 03 januari 2011 - 00:03

leiflennart
  • leiflennart
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Bra tråd!

Satt idag med min nyinköpta 608 och fick höja centern lite samt sänka subwoofern efter kalibrering. Kör på ca 40 i volym och det räcker bra!

Hittar inte hur man får enbart stereo ur en analog in signal..

Smart med intellivolym! Har helt missat det.. tittade också på transformers på ps3 för referens och där var actionscenerna bra i volym men talet för lågt, vilket gav höjning av centern. Men nu när jag tänker efter så lät talet lite väl högt vid vanligt tv-tittande! Blir att pilla med intellivolym imorn! Sen lite synd att receivern inte visade att den fick en master audio signal i displayen.. hade varit fett! Dock läst något om att det är någon bugg? Stod bara pcm!

Postad 03 januari 2011 - 00:21

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0
Vad bör man då göra enligt dig om man skiter högaktningsfullt i THX och vill ha bra ljud och ljudtryck ur sin Onkyo?

Hittade ett inlägg jag länkade till i en annan tråd (tappat bort länken nu bara för det :)) om någon som skrev sina "tips" för att förbättra ljudet/ljudtrycket. Dvs slå på dynamic EQ osv... är detta bara till ondo enligt dig?

Edit: Inlägget jag tänkte på https://www.minhembi...s...t&p=3142924

Redigerat av Apachez, 03 januari 2011 - 00:22.

Postad 03 januari 2011 - 07:15

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0
Till Apachez.

Man kan göra precis vad man vill ex Dynamic Eq On Dynamic Volyme Light höja med intelli volym mm.
Det är absolut inte av ondo, jag är ingen Hifi snobb som tycker att en "ren" signal är bäst. Min uppfattning är att det ljud man gillar är bäst.

Men jag har sett så många frågor på senaste tiden om 608 där många verkar ha missat framför allt sidan 44 i manualen och vill bara förklara att det är normalt.

Jag tycker att det finns många sätt att få till det, men ett av de sämre är att höja alla kanaker till max.
Höj gärna center, sub. sourround hur som helst efter tycke och smak men inte allt till max bara för att få en lägre siffra i displayen.

Det jag menar är att förstärkaren har en viss max effekt sen om 100 % procent ur slutstegen är vid 37 eller 93 på displayen spelar mindre roll.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.