Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XBMC och OS: vågar jag ta steget till Linux?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 januari 2011 - 14:36

mengdahl
  • mengdahl
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Tjo!

Sitter nu på en Windows Vail evaluation som gått ut, och vill nu skaffa en lösning som jag kan konfigurera, låsa in och slänga bort nyckeln till i princip. I hushållet finns: PS3, Win7, WinXP och Mac OS X Snow Leopard, och det är ingenting som kommer ändras inom överskådlig framtid.

Behoven jag har är:
Spela upp 1080p
Musik (Spotify, går via XBMC om jag inte missförstått?)
Dela ut filer och skrivare över nätverket

Hårdvara:
Q6600 quadcore
4gig ram
ATI Radeon 4850
Ljud via SPDIF
Onkyo 606ts
Logitech Harmony one

Spelar nu för tiden film via PS3 media server, men då den är allt annat än pålitlig vill jag fixa ordning på torpet ASAP. Skulle jag kunna få ut ljudet på något annat sätt än SPDIF? Har bara onboard ljud, vilket jag misstänker suger för film osv. Jag har absolut inga problem med ljudet som det är nu, och skälet till att ändra på något skulle vara att bli av med en sladd men det är definitivt sekundärt till funktion. Grafikkortet jag har stöder HDMI ut, och har någon slags ljudfunktion. Det finns dock ingen HDMI kontakt, och ljud onboard på grafikkort låter underligt. Någon som vet mer?
Med ovanstående info: skulle jag relativt smärtfritt kunna migrera till en linuxserver? Jag har arbetat med systemadministration i ett par år i början av 2000-talet, så grundläggande kunskaper finns det gott om (läs: är inte rädd för lite grottande, så länge slutresultatet är 101% stabilt och problemfritt). I så fall, vilken distro kan man tänka sig? Vill ha en snabb VNC jag kan använda som admin, då det kommer vara en headless install.
Mycket frågor, och kanske mer för ett systemforum än ett hembioforum, men har ni idéer, tips, varningar för fallgropar, hejarop eller annat, snälla, hör av er, jag börjar få slut på kommatecken! ;-)

/M

Redigerat av mengdahl, 13 januari 2011 - 14:39.


#2

Postad 20 januari 2011 - 11:34

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Spotify i XBMC, tyvärr inte. Gjordes ju en lösning men den verkar dessvärre inte utvecklats vidare. XBMC har inget bra stöd för den typen av plugin. (http://spotyxbmc.tumblr.com/)

#3

Postad 21 januari 2011 - 20:15

kuseman
  • kuseman
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
"vågar jag ta steget till Linux?"

"Hur vågade du ta steget till Windows ?" är en mycket bättre fråga ;)

#4

Postad 21 januari 2011 - 22:19

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

"vågar jag ta steget till Linux?"

"Hur vågade du ta steget till Windows ?" är en mycket bättre fråga ;)


Windows tar man ju inte steget till, det indoktrineras man ju med överallt. Frågan är nog varför man håller sig kvar vid det när man testat nått annat :) men det finns ju skäl till det också. Gillar tex osX men har inte en enda sån dator av diverse skäl. :)

#5

Postad 22 januari 2011 - 15:55

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
Det som är märkligt när Windows kommer upp är att inte någon verkar gilla det men många kör det i alla fall?

Du verkar vara ute efter att få upp maskinen så fort som möjligt. Linux kommer säkert att fungera men om du är ovan Linux-användare så skulle jag avråda dig i alla fall. Eller rekommendera att köra Linux som en virtuell maskin på ett OS som du är van vid (Windows).

Så sätt upp t.ex. Ubuntu på VirtualBox och testa lite. Du kommer att få usel prestanda men det kanske du kan leva med initialt. Sen när du ser om du kan göra det du vill så är det bara att sätta upp grejerna skarp.

Själv kör jag Ubuntu (lite blandade versioner mest 9.10 och 9.04).

Spotify finns direkt för Linux men kräver då Spotify Premium
http://www.spotify.c...10/07/12/linux/

Jag kör Spotify under Wine - funkar kanon. Jag kör förstås också Xmbc och även det funkar kanon (dock inte med Spotify).

Min senaste upptäckt i "media-träsket" är HTS Tvheadend som funkar kanon med Xbmc. Live TV i Xbmc har jag saknat länge. Men nu har jag även det!

Edit: Spotify under Wine behöver inte Premium abonnemang. Fungerar perfekt.

Redigerat av whome, 22 januari 2011 - 16:26.


#6

Postad 22 januari 2011 - 15:59

mengdahl
  • mengdahl
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Tjo!

Lyckades reda upp ALLT på sista försöket.... :)
Snabbt gick det inte, men nu sitter burken färdig för XBMC: Sick Beard installerat (bisarrt bra TV-nedladdare, kostar slantar för usenet dock) och Couch Potato har förändrat heeeela mitt liv.. nästan :)
Ska ta en vilopaus från grottandet och vänta med XBMC installationen till nästa vecka.

#7

Postad 22 januari 2011 - 16:05

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Linux är inte så meckigt som det en gång har varit(om man väljer rätt distro, t.ex. ubuntu, fedora och liknande).
Testa med en live cd och se om det är något för dig, det är precis lika användarvänligt som windows eller osx, fast med möjligheten att göra allting väldigt komplicerat, om man nu skulle vilja göra det.

#8

Postad 22 januari 2011 - 16:15

mengdahl
  • mengdahl
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

det är precis lika användarvänligt som windows eller osx,


Jag hade hållit med dig om.... ljudet hade funkat från start, nätverket inte droppat hela tiden innan jag kom fram till att samba på linux och windows bråkar om portar, att en guide för ubuntu 10.10 inte nödvändigtvis gäller beroende på vilken maskinvara du har, att... som sagt, jag håller inte med om användarvänligheten :)
Däremot ser jag redan nu en skillnad i prestanda, och det jag gillar är möjligheten att helt styra och automatisera processer som var ett fanskap av verktyg och program i windows 7: installerade konstellationen Sabnzbd, Sick Beard och Couch Potato, och helt plötsligt känns torrents som 1900-tal galore :)
Håller tummarna för att installationen håller, för som den funkar nu är den klart trevligare än windows.

#9

Postad 22 januari 2011 - 16:21

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Oj, hade visst tagit bort lite mycket text, när allt är installerat och klart så är linux lika användarvänligt, plus att det är stabilare och ger dig friheten att göra vad som helst.

Redigerat av JetJaguarr, 22 januari 2011 - 16:23.


#10

Postad 22 januari 2011 - 19:01

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Oj, hade visst tagit bort lite mycket text, när allt är installerat och klart så är linux lika användarvänligt, plus att det är stabilare och ger dig friheten att göra vad som helst.

Känner att jag har frihet att göra allt jag vill i Windows och ser inte hur något skulle kunna bli stabilare än mina Windows-maskiner då de aldrig krashar.

Så Linux är lika användarvänligt (när man väl fått det installerat och allt att fungera, vägen fram dit kan ju vara lite jobbig för nybörjare), stabilt och ger dig samma frihet att göra vad du vill som i Windows. :)

#11

Postad 22 januari 2011 - 19:28

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

Känner att jag har frihet att göra allt jag vill i Windows och ser inte hur något skulle kunna bli stabilare än mina Windows-maskiner då de aldrig krashar.

Så Linux är lika användarvänligt (när man väl fått det installerat och allt att fungera, vägen fram dit kan ju vara lite jobbig för nybörjare), stabilt och ger dig samma frihet att göra vad du vill som i Windows. :)


Varför måste MS-användare alltid försvara sig "aldrig kraschar"? Skäms inte för att du kör Windows. Var stolt eller byt.

Har aldrig hört att någon skäms för vare sig Linux eller Mac. Varför är det såhär? :)

#12

Postad 22 januari 2011 - 20:06

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Varför måste MS-användare alltid försvara sig "aldrig kraschar"? Skäms inte för att du kör Windows. Var stolt eller byt.

Har aldrig hört att någon skäms för vare sig Linux eller Mac. Varför är det såhär? :)



Kanske för att de som propagerar för linux ofta hävdar just stabiliteten som ett starkt argument för linux och mot windows.

#13

Postad 22 januari 2011 - 22:23

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Varför måste MS-användare alltid försvara sig "aldrig kraschar"? Skäms inte för att du kör Windows. Var stolt eller byt.

Har aldrig hört att någon skäms för vare sig Linux eller Mac. Varför är det såhär? :)

Vadå försvarade mig?

Inlägget jag svarar på påstår att Linux är stabilare, hur kan något vara stabilare än något som aldrig krashar är min fråga då...

Krasher beror oftast på defekt hårdvara, inkompatibel hårdvara, dåliga drivrutiner eller SBS, detta oavsett OS.

Första gången jag kom i kontakt med UNIX var 1992, senast jag höll på med en Linux-burk var i onsdags...

Redigerat av qahwa, 22 januari 2011 - 22:26.


#14

Postad 24 januari 2011 - 11:55

kuseman
  • kuseman
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Windows tar man ju inte steget till, det indoktrineras man ju med överallt. Frågan är nog varför man håller sig kvar vid det när man testat nått annat :) men det finns ju skäl till det också. Gillar tex osX men har inte en enda sån dator av diverse skäl. :)



Vill aldrig mer gå tillbaks efter test av andra system :)

#15

Postad 24 januari 2011 - 21:52

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Vill aldrig mer gå tillbaks efter test av andra system ;)


Skulle gärna vilja byta jag med om det inte vore för ett par saker. Htpcn funkar inte så länge de inte kan lösa bluray-uppspelning direkt från skiva. Till min andra dator saknas många spel som jag gillar till andra os. Vet inget sätt att få linux att hantera diskar och mappar på samma sätt som WHS med duplicering på valfria mappar, raid är inget alternativ för mig i dagsläget.

Om inte Bluray från skiva var så viktigt så hade jag antagligen gått tillbaka till linux på htpc.

#16

Postad 25 januari 2011 - 06:40

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Låt oss undvika det uttjatade Windows-mot-linux-kriget och istället hålla oss till ämnet.

Tack!

/ Pär

#17

Postad 25 januari 2011 - 10:41

kuseman
  • kuseman
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Skulle gärna vilja byta jag med om det inte vore för ett par saker. Htpcn funkar inte så länge de inte kan lösa bluray-uppspelning direkt från skiva. Till min andra dator saknas många spel som jag gillar till andra os. Vet inget sätt att få linux att hantera diskar och mappar på samma sätt som WHS med duplicering på valfria mappar, raid är inget alternativ för mig i dagsläget.

Om inte Bluray från skiva var så viktigt så hade jag antagligen gått tillbaka till linux på htpc.


Utmärkt tillfälle att då bojkotta en sådant trasigt media som blu-ray. Känns ganska naturligt. Kan jag inte själv välja var/när/hur jag vill se min inköpta film är det inget att satsa på ;)

#18

Postad 25 januari 2011 - 10:58

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Jag hade hållit med dig om.... ljudet hade funkat från start, nätverket inte droppat hela tiden innan jag kom fram till att samba på linux och windows bråkar om portar, att en guide för ubuntu 10.10 inte nödvändigtvis gäller beroende på vilken maskinvara du har, att... som sagt, jag håller inte med om användarvänligheten ;)
Däremot ser jag redan nu en skillnad i prestanda, och det jag gillar är möjligheten att helt styra och automatisera processer som var ett fanskap av verktyg och program i windows 7: installerade konstellationen Sabnzbd, Sick Beard och Couch Potato, och helt plötsligt känns torrents som 1900-tal galore :blush:
Håller tummarna för att installationen håller, för som den funkar nu är den klart trevligare än windows.


Ser du verkligen en prestandaskillnad till Linux fördel? VDPAU fungerar väl bara med Nvidia-kort, och du (som jag) sitta på ett ATI-kort?

Sabnzbd+Sickbeard och CouchPotato funkar i W7 också!

Jag ville verkligen köra Linux, satt med xorg.conf plus att jag slet med olika metoder för att få igång ljudet. Det var alltid något som strulade. Efter X antal raseriutbrott så köpte jag en W7-licens. Ljudet fungerade direkt, DXVA och 24p funkade klockrent. För min del blir det aldrig mer Linux, det är som du säger - allt är inte frid och fröjd med Linux! :)

Redigerat av Kamui, 25 januari 2011 - 10:59.


#19

Postad 25 januari 2011 - 11:01

mengdahl
  • mengdahl
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Har inte installerat XBMC än, utan använder ps3 media server för att få upp allt på projektorn. Dock är skillnaden i menybläddrande och genererande av thumbnails flera gånger snabbare än windows. Kan ju vara så att jag haft någon konstig inställning i windows tidigare, men oavsett så går det fortare nu.

#20

Postad 25 januari 2011 - 11:25

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Har inte installerat XBMC än, utan använder ps3 media server för att få upp allt på projektorn. Dock är skillnaden i menybläddrande och genererande av thumbnails flera gånger snabbare än windows. Kan ju vara så att jag haft någon konstig inställning i windows tidigare, men oavsett så går det fortare nu.


Aha, då fattar jag!

#21

Postad 09 februari 2011 - 09:14

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

Spotify i XBMC, tyvärr inte. Gjordes ju en lösning men den verkar dessvärre inte utvecklats vidare. XBMC har inget bra stöd för den typen av plugin. (http://spotyxbmc.tumblr.com/)


Måste bara ändra mig lite, och säga att det finns en "round-about" sätt att köra spotify i XBMC. Det är för linux dock, man får installera mopidy, konfa den med spotify-login. Sedan installera man den mpd-klient addon som finns i officiella XBMC repot och kan ansluta till mopidy som spelar från spotify.

GUI:t är dock tråkigt, och mopidy har en bugg som gör att man måste söka innan det går att se playlists osv och mpd-klient-addonen för XBMC kan inte söka så man får köra en annan klient och göra det innan det fungerar.

En fördel med MPD dock är att det finns massor med klienter till olika OS.

Redigerat av sandos, 09 februari 2011 - 09:14.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.