Har kikat på de små 50-watts skakarna från Sinus Live Bass Pump III och liknande, men ville ha något mer maffigare till min soffa....
Alternativen var antingen "originalet" Butt Kicker LFE, komplett paket med shaker och förstärkare, fast det var ett rätt saftigt pris på den
Det blev en Quake10B från Earthquakesound! med en effekttålighet på sanslösa 1000 watt och ett frekvensomfång på 5-40Hz så skulle den skaka liv i soffan!!
Mitt första projekt blev att förstärka min soffa. Shakern ville jag ha placerad centralt, baktill.
Mittenpartiet satt bara ihop med två "hakar" så jag beslutade att bulta och skruva ihop det rejält...
Med kraftiga M8-bultar, ca 8-9cm långa, började jag att skruva samman mittenpartiet längst upp/fram, i mitten, och längst bak, 3 bultar totalt. Till shakern medföljde det en nästan centimeter tjock monteringsplatta i stål, denna skulle fästas mot mittenpartiet för att ge maximalt skak i soffan. Även här använde jag M8-bultar. Att borra 4 st 8mm hål genom en massiv stålplatta på nästan 1cm var ingen höjdare...
Shakern sitter dels fast med två mindre skruvar och låsmutter i själva monteringsplattan, sedan två längre skruv som går genom plattan och mittenpartiet på soffan. M8-bultarna låses alla fast med låsmuttrar.
Jag valde att köpa XTZ Sub Amp 1 som drivning för Quake10B. Alternativet var Earthquakesounds digitala sub-förstärkare XJ-600R, men det var en för saftig prislapp tyckte jag. Sub Amp 1 matar min shaker med 200 watt i 8ohm, fullt tillräckligt kan jag säga! Som skarvkabel valde jag Supra Rondo 2x2.5mm. Subwoofer/LFE kabel blev (lite overkill...) en modell från tyska Goldkabel (Highline serie) med Y-split. Denna kabel anslöt jag sedan till min Integra receivers PRE OUT SW2 utgång (SW1 är ansluten till min aktiva "vanliga" sub).
Delningsfrekvensen på Sub Amp 1 står nu inställd på 40Hz, precis lagom! Jag vill inte att shakern ska stå och skaka konstant, utan mest vid större explosioner o dyl.
Tryckte igång blu-ray versionen av Armageddon och valde kapitlet där rymdfärjorna startar från raketrampen..
s*tan i gatan vad det skakade i soffan!! vilken upplevelse
För att inte hela vardagsrummet skulle skaka så har jag valt att sätta NoVibra dämpmatta under varje soff-fot, detta fungerar faktiskt mycket effektivt!
/David
shaker7.jpg 167.18K
13 Antal nerladdningar
shaker2.jpg 189.28K
14 Antal nerladdningar
shaker3.jpg 196.6K
12 Antal nerladdningar
shaker1.jpg 202.11K
15 Antal nerladdningar
shaker4.jpg 132.56K
9 Antal nerladdningar
shaker5.jpg 193.48K