Hur påverkar det valet av projektor? Antar att de dyrare projektorerna är byggda för att ge bra bild vid lite mindre optimala förhållanden? Kan jag alltså gå ner lite i pris och få något vettigt?
Postad 31 January 2011 - 15:20
Hur påverkar det valet av projektor? Antar att de dyrare projektorerna är byggda för att ge bra bild vid lite mindre optimala förhållanden? Kan jag alltså gå ner lite i pris och få något vettigt?
Postad 31 January 2011 - 16:41
Ju bättre förutsättningar rummet har, desto större anledning har man att välja en dyr och kontrastrik projektor som egentligen inte behöver vara speciellt ljusstark.
Sen finns det många projektorer som har diverse ljusstarka lägen som "Dynamic", "Living Room" mm. Dessa projjar behöver inte vara så dyra och kan ge en OK bild när förhållandena inte är de bästa. Dock ska man inte ha så mycket krav på färgkorrekthet och svärta.
Redigerat av Dafve, 31 January 2011 - 16:42.
Postad 02 February 2011 - 15:16
Projektorns ljusstyrka är faktiskt inte så intressant som man kan tro.Drar ibland igång min gamla Sony CRT (trerörsprojektor) med ca 150 ansi lumen och kan intyga att snön är VIT och maffiabossarnas kostymer SVARTA, något som min Sony wpl-vw40 SXRD projektor inte klarar av.
Byggde nyligen lite bio i vardagsrummet -se mitt Galleri (med stora fönster) som är O.K. mörka höst- och vinterkvällar.På sommaren drar jag bara av projektorn och hänger upp den uppe på vinden (samma egentillverkade fäste av u-profil på båda ställena) för att få så bra svärta som möjligt.
//Morgan T
Postad 03 February 2011 - 08:32
Har rummet mörka väggar/tak/golv också?
Nej, rummet är ljust/vitt med trägolv.
Ju bättre förutsättningar rummet har, desto större anledning har man att välja en dyr och kontrastrik projektor som egentligen inte behöver vara speciellt ljusstark.
Sen finns det många projektorer som har diverse ljusstarka lägen som "Dynamic", "Living Room" mm. Dessa projjar behöver inte vara så dyra och kan ge en OK bild när förhållandena inte är de bästa. Dock ska man inte ha så mycket krav på färgkorrekthet och svärta.
Låter motstridigt att en billig projektor bättre klarar av sämre förhållanden.
Håller med Dafve, du har allting serverat. Rummet du beskriver är perfekt för hembio, satsa på en projektor med så bra svärta och kontrast som möjligt.
Vilket mått går jag efter då när jag ska leta?
Är ingen finsmakare när det gäller projektor då jag inte ägt någon förut. Tänkte lägga max 10 000 kr.
Postad 03 February 2011 - 09:00
Syftar då på de vita/ljusa väggarna/taket/golvet.
Redigerat av Dr. Death, 03 February 2011 - 09:02.
Postad 03 February 2011 - 11:36
Vad innebär ljuskontrollerat?
Här råder total förvirring bland konsumenterna, för alla tolkar detta olika.
En del tycker de har ljuskontrollerat för att de kan släcka, en del för att de inte har någon fönsterljus och en del för att det faktiskt är riktigt bra bioförutsättningare med mörka väggar, tak och golv, somt total kontroll på externt ljus.
För det man måste börja med att konstatera är att vi har två typer av ljus att kontrollera:
Externt ljus:
Här räknas allt som inte alstras inne i rummet. Det kan vara allt får solljus, fönster, dörröppninga, öppna planlösningar, rum i vinkel, lampor, spottar, os, osv...
I ett rum med full kontroll på externt ljus så ser man inte handen framför sig när man släkt allt.
Men man kan fortfarande ha vita väggar, vitt tak och ljust golv.
Internt ljus:
Hit räknas de interna reflektionerna som kommer när man slår på projektorn. Projektorn (eg duken) blir ju den största ljuskällan i hela rummet! Har man då vita väggar och vitt tak så kommer ljuset att reflekteras och studsa runt i rummet och därmed "lysa upp rummet igen". Du ser med lätthet handen framför dig igen. Du ser oftast till och med om du missat dammat på högtalarna, så ljust blir det... Detta är alltså absolut inget rum med full ljuskontroll längre!
För att få så bra bild som möjligt så vill man såklart ha kontroll på både det externa och det interna ljuset. Det får man genom att behålla dina förutsättningar i gillestugan och dämpa väggar-, golv- och takreflexer så mycket man bara kan.
Om man nu inte har lust att dämp reflexerna utan vill ha vitt tak och ljusa väggar så får man kompromissa!
Den bästa kompromissen IMHO i ett rum med vitt tak och ljusa väggar är att använda en högkontrastduk.
De är oftast mörkt gråa och ger därmed en bättre svärta. De jobbar dessutom med betraktningasvinkeln och riktar ljuset mot de som tittar och skickar därmed betydligt mindre ljus upp i taket och ut i sidorna på väggarna. Någonting som naturligtvis minska reflektionerna enormt. Med en högkontrastduk får du därför betydligt högre kontrast i bilden samtidigt som du förbättrar rummet (eller rättare sagt minimerar rummets sämre påverkan på bilden).
Med dessa frågetecken utredda så är det lättare att hantera denna frågan:
De mer påkostade maskinerna har allt som oftast bättre kontrast och finare komponenter. För att dessa skaer ska kunna utnyttjas till max kräver det ett riktigt bra rum. Mao blir det precis tvärtom mot vad du dragit för slutsats. Ju sämre rum (mindre kontroll på extern/internt ljus) desto billigare projektor kommer man oftast undan med. Självklart blir dock bilden sämre!
För att kunna avgöra vad som kommer passa dig och dina förutsättningar bäst är det överlägset bästa tipset att ta dig till en specialhandlare som kan visa dig skillnaderna och själv se vad du får för pengarna!
Lycka till!
MVH
/Jakob
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
350 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?