Xtreamer Ultra - HTPC från Xtreamer
95 svar till detta ämne
Postad 19 februari 2011 - 11:08
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Hej!Dags att lägga upp en separat tråd om denna spelare, innan den vanliga skrivs sönder! Vitsen med denna spelare är enkel: Kör villken HTPC programvara du vill tex: Boxee, XBMC, Windows 7 osv osv... Inte så dum idé, ska bli intressant hur "enkelt" det blir och hur det kommer funka med licenser för HD-ljud osv... Xtreamers engelska beskrivning:The Xtreamer ultra are portable HTPC equipped with 6 USB, eSATA, 4 Giga DDR3 RAM , HDMI, an integral IR remote control and powered by nVIDIA ION2 Chip that allows vivid and crisp playback of dozens of FULL HD multimedia files. The Xtreamer Ultra devices incorporate state-of- the-art technology, commonly used in high-end computing and consumer electronic solutions. The highly-refined manufacturing process, timeless engineering and careful quality control have resulted again in a product that works out of the box yet embrace the highest long-term aesthetic and commercial value. We hope you anyone seek a very capable yet portable PC will find the Xtreamer Ultra! to be a rewarding experience and a worthy investment both as FULL HD streamer as well as a Windows 7 or Linux based system. Verkar detta bra eller finns det några men??? Xtreamer har alltid haft en förmåga att snacka mycket... de har levererat, men dragits med ett halvkasst rykte. Så det finns en del man vill se hur de tänkt lösa, det kan ju låta som Guds gåva till Mediaspelarnörden... - Färdigkonfigurerade HTPC progravaror via USB, låter ju skitbra, rätt tänk - Fjärren stödjer MCE (Windows Mediacenter), hur funkar den i andra mjukvaror tex XBMC?? - Xtreamer snackar om HD-ljud att det stödjs... men hur är det med licenser i mjukvarorna?? - Extern BD-läsare, låter bra, men kan du köra köpfilmer?? Licensfråga på samma sätt.... - BD-ISO osv kommer det funka... fråga om licenser här oxå... Summa summarum: Låter väldigt lovande, kör du MCE verkar mycket kunna funka rakt av, men övriga???... Xtreamers sida om Ultra
Redigerat av Kanelbulle, 19 februari 2011 - 12:14.
Postad 19 februari 2011 - 11:58
Unregistered77b249b7
-
Unregistered77b249b7
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Spännande- jag har en vanlig xtreamer och är nöjd. Jag köpte xtreamern för att se om konceptet fungerade- slutmålet har varit en HTPC som klarar av XBMC, Plex eller något liknande. Jag vill kunna se på fler brittiska tv-kanaler än BBC.
Postad 19 februari 2011 - 12:34
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Hej igen! Lite fler svar jag hittade på MPCclub.com: 1. The default operating system on the Xtreamer Ultra, is a combination Ubuntu with Xtreamer's Media Player OS (customizations). There would be a Wallpaper on it with Apps such as XBMC, Boxee, Firefox, Skype etc. This comes preloaded on a 16GB USB Disk. Also this USB boot is based in Xtreamer own BIOS. Optionally, you can install Windows 7 to a hard drive (Hard Drive Boot). 2.Mouse / Keyboard are supported both under Ubuntu and Window 7. 3. Remote is included, and will not only turn the unit on and off, but will control XBMC straight off the bat. Pre-configured drivers will already be included in the OS---so no tweaking / hacks required to get the all the hardware working. 4. Xtreamer Ultra uses ALC 892 audio chip which supports 7.1 and will be licensed for HD audio (DTS-MA etc.). Most of the similar units on the market use the older 880 chip which does not support HD audio. Ok, ger detta svar på mina frågor...:Både ja och nej. De kan ha licens för tex HD-audio, det behövs väl ändå stöd i mjukvaran, så jag vet inte riktigt säkert... Men det ser ju rätt intressant ut!
Postad 19 februari 2011 - 16:09
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2 986 inlägg
Det är inte frågan om licenser utan drivrutiner. ION2 är på nedläggning nu vad jag förstått och kommer ersättas av Cedarview i Q4. Jag tror alla andra tillverkare kollar på AMDs Fusion just nu.
Postad 19 februari 2011 - 16:31
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
ghostlink:Ok, kan vara så. Problemet blir ju nånstans likadant... Frågan är, får/vill XBMC lägga in stöd för HD-audio... drivern måste ju vara så skyddad att ingen kan sno den... annars blir det stämning från Dolby o DTS... Ingen annan XBMC kan ju köra det... Precis samma gäller Bluray, kanske ännu allvarligare... Finns det någon lösning för dom här... känns ganska tungt??!
Postad 20 februari 2011 - 09:52
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
ghostlink:
Ok, kan vara så. Problemet blir ju nånstans likadant... Frågan är, får/vill XBMC lägga in stöd för HD-audio... drivern måste ju vara så skyddad att ingen kan sno den... annars blir det stämning från Dolby o DTS... Ingen annan XBMC kan ju köra det...
Precis samma gäller Bluray, kanske ännu allvarligare...
Finns det någon lösning för dom här... känns ganska tungt??!
Många frågor och lite svar är väl signum för Xtreamer  Vore ju guld om XBMC är inbyggt out of box med stöd för HD ljuden, men det låter för bra för vara sant och då brukar det ju vara så sa min Mamma alltid.
Postad 20 februari 2011 - 18:01
tjocktjock
-
tjocktjock
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Detta låter intressant. Kör en vanlig xtreamer nu, och är nöjd förutom att det inte går att få Jukeboxen att fungera för det laggar as när man bläddrar bland filmer, men XBMC borde väl flyta på bra med denna hårdvara?
Har det kommit uppgifter på vad priset ligger på?
Och vad betyder HD-ljud egentligen?
Redigerat av tjocktjock, 20 februari 2011 - 18:08.
Postad 20 februari 2011 - 20:19
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Hej igen!! Jag ställde några frågor på Xtreamers forum angående BluRay stödet i Boxee o XBMC... Svaret?? Jo, det får man ställa till XMBC o Boxee... Så räkna inte med något vad gäller "out-of-the-box" funktionalitet än det som står beskrivet... vissa delar ser bra ut, men är du ute efter en box som klarar "allt" är det inte fallet... Detta är en ren HTPC med lite stöd, men dom får nog lobba en del med utvecklarna så det kommer drivers för deras hårdvara... Så, tre steg fram och två tillbaks!!! tjocktjock: 200 Euro är sagt, lägg på lite för Sverige.. kanske 2495:-???? Häng mig inte om jag har fel!! HD ljuden är de "nya ljudformaten" som finns på BluRay diskar, med mycket bra kvalitet, framförallt DTS-MA och Dolby True HD. Dessa format kräver korrekta licenser osv... Visst Xtreamer Ultra har detta, men... det har inte mjukvaran för tex XBMC... så det kommer bli lite rörigt..
Redigerat av Kanelbulle, 20 februari 2011 - 20:21.
Postad 20 februari 2011 - 22:03
tjocktjock
-
tjocktjock
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
200 Euro är sagt, lägg på lite för Sverige.. kanske 2495:-???? Häng mig inte om jag har fel!!
HD ljuden är de "nya ljudformaten" som finns på BluRay diskar, med mycket bra kvalitet, framförallt DTS-MA och Dolby True HD. Dessa format kräver korrekta licenser osv... Visst Xtreamer Ultra har detta, men... det har inte mjukvaran för tex XBMC... så det kommer bli lite rörigt..
Okej, tack för svaret! Men du tror alltså att Ultran kommer klara XBMC utan problem och det kommer flyta snyggt när man bläddrar i sitt filmbibliotek med thumbart och coverarts etc?
Redigerat av tjocktjock, 21 februari 2011 - 09:34.
Postad 20 februari 2011 - 22:18
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2 986 inlägg
ghostlink:
Ok, kan vara så. Problemet blir ju nånstans likadant... Frågan är, får/vill XBMC lägga in stöd för HD-audio... drivern måste ju vara så skyddad att ingen kan sno den... annars blir det stämning från Dolby o DTS... Ingen annan XBMC kan ju köra det...
Vad jag vet så lär ju inte några mjukvaruutvecklare kunna leverera några drivrutiner separat så skulle nog inte räkna med funktionallitet om det är meningen att man ska boota dessa system rakt av. Tror det är bäst att vänta och se tills någon testar denna apparat när den finns. Annars är det väl en bättre idé att skaffa en annan htpc plattform och kopiera deras bootplatform eller hur det nu funkar.
Postad 21 februari 2011 - 22:45
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
HD ljuden är de "nya ljudformaten" som finns på BluRay diskar, med mycket bra kvalitet, framförallt DTS-MA och Dolby True HD. Dessa format kräver korrekta licenser osv... Visst Xtreamer Ultra har detta, men... det har inte mjukvaran för tex XBMC... så det kommer bli lite rörigt..
Jag har svårt att tänka mig att XBMC kommer att göra någon sorts speciallösning för just den här spelaren för att ge mjukvarustöd. Deras icke licenskrävande lösning för bitstreamat HD-ljud (med rätt hårdvara) håller ju på att utvecklas as we speak, jag tror nog alla får vänta på den helt enkelt.
Redigerat av Sailfast, 21 februari 2011 - 22:48.
Postad 22 februari 2011 - 06:27
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8 074 inlägg
Rätta mig om jag har fel med HD ljud finns väl inte som stöd på nVidia ION2?
Så hur ska man få till något som tillverkaren inte stödjer?
Detta var ju en av de stora skillnaderna till fördel för AMD Brazos?
Postad 22 februari 2011 - 08:53
Unregistered3b7f3b8e
-
Unregistered3b7f3b8e
-
Beroende
-
-
1 169 inlägg
Rätta mig om jag har fel med HD ljud finns väl inte som stöd på nVidia ION2?
Så hur ska man få till något som tillverkaren inte stödjer?
Detta var ju en av de stora skillnaderna till fördel för AMD Brazos?
Spelar mindre roll om inte nVidia stödjer det, ljudkortet i Xtreamer Ultra fixar biffen: Audio Onboard analog stereo high-definition audio (ALC892) 7.1-Channel digital audio BitStreaming + LPCM (HDMI)
Skulle nog säga att AMD:s oförmåga att skapa fungerande linux-drivare sätter fler käppar i hjulen för den som vill bygga en HTPC med Brazos-plattformen...
Postad 22 februari 2011 - 09:32
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Någon uppfattning om vad denna kommer att kosta ?
När tror ni den finns i butik ?
Postad 22 februari 2011 - 09:35
QosmioRage
-
QosmioRage
-
Rookie
-
7 inlägg
Någon uppfattning om vad denna kommer att kosta ?
När tror ni den finns i butik ?
Den kostar väl 200 Euro och börjar säljas i april?
Postad 22 februari 2011 - 09:36
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Tack ! Ett informerande första inlägg  Välkommen till MHB  Den kostar väl 200 Euro och börjar säljas i april?
Postad 22 februari 2011 - 10:01
QosmioRage
-
QosmioRage
-
Rookie
-
7 inlägg
Tack !
Ett informerande första inlägg 
Välkommen till MHB 
Tackar!  Har hängt här många år, men inte reggat mig förrän nu, av nån märklig anledning? Kände att svaret var lite svävande, men det var så jag läste på Xtreamer.nu igår, om jag inte minns helt fel!  Tror nån skrev att man fick lägga på några hundra får priset i sverige, men jag är inte så säker att man behöver det. Hur som helst lär den komma med buggar, men på sikt kan det bli jävligt bra. Jag kommer att köpa!
Postad 22 februari 2011 - 11:20
Unregisteredadf1af89
-
Unregisteredadf1af89
-
Användare
-
-
156 inlägg
Ni som är lite mer insatt i teknik än man själv kanske är - vad är skillnaden mellan Ultra och den här ZOTAC ZBOX HD-ND22, Celeron® SU2300 ? Det känns inte för mig som att det är någon superskillnad som skulle kunna avgöra åt det ena eller andra hållet och det gör ju att jag kommer att lägga ett bud på Ultran när den finns tillgänglig. Jag har ju deras första pryl och är nöjd med den. Eller är jag ute å seglar?
Postad 22 februari 2011 - 11:46
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Ni som är lite mer insatt i teknik än man själv kanske är - vad är skillnaden mellan Ultra och den här ZOTAC ZBOX HD-ND22, Celeron® SU2300 ?
Det känns inte för mig som att det är någon superskillnad som skulle kunna avgöra åt det ena eller andra hållet och det gör ju att jag kommer att lägga ett bud på Ultran när den finns tillgänglig. Jag har ju deras första pryl och är nöjd med den.
Eller är jag ute å seglar?
Gjorde bara en snabbkoll, men på ZOTAC är det ju långsammare processor + att den inte levereras med något minne, vad jag kunde utläsa..för att komma i samma prestanda som xtreamer ultra får du nog jämföra med någon av dessa https://www.prisjakt...kmoms#prodlista
Redigerat av testsmurf, 22 februari 2011 - 11:47.
Postad 22 februari 2011 - 19:37
Linko
-
Linko
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Gjorde bara en snabbkoll, men på ZOTAC är det ju långsammare processor + att den inte levereras med något minne, vad jag kunde utläsa..för att komma i samma prestanda som xtreamer ultra får du nog jämföra med någon av dessa https://www.prisjakt...kmoms#prodlista
Fel, Zotacens processor är betydligt snabbare. Ta en titt här t.ex: http://www.silentpcr...1167-page6.html
Postad 23 februari 2011 - 09:04
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Fel, Zotacens processor är betydligt snabbare. Ta en titt här t.ex: http://www.silentpcr...1167-page6.html
Till att börja med sa jag ju att jag bara gjorde en snabbkoll  Men..testet du länkade till har inte med Intel D525 som jämförelse men den borde ju iaf vara märkbart snabbare än D510, sen så beror det på vilken graf man är intresserad av, det var ju bara de översta som Zotacen var "betydligt" snabbare..
Postad 23 februari 2011 - 19:06
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2 986 inlägg
OM jag förstått den info jag läst nu så kommer detta system inte fungera som en HTPC-plattform utan som en SoC vad gäller deras boot OS.
Dvs måste varje mjukvaruutvecklare skriva egen bitstreamkod...
Redigerat av Unregistered577c6879, 23 februari 2011 - 19:08.
Postad 24 februari 2011 - 09:16
QosmioRage
-
QosmioRage
-
Rookie
-
7 inlägg
Kanske borde startas en ny tråd om denna? http://xtreamer.net/prodigy/Vad tror ni om denna? Personligen ser jag inte att den här är direkt bättre än Ultran. Känns som jag kommer gå på Ultra+eTrayz. Det känns som bästa lösningen.
Postad 24 februari 2011 - 09:17
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Kanske borde startas en ny tråd om denna?
http://xtreamer.net/prodigy/
Vad tror ni om denna? Personligen ser jag inte att den här är direkt bättre än Ultran. Känns som jag kommer gå på Ultra+eTrayz. Det känns som bästa lösningen.
Satt precis och läste om den, det är ju två helt olika typer av enheter då Ultran är mer en PC medans Prodigy verkar vara nästa steg i deras utveckling av SoC enheter..
Postad 28 februari 2011 - 10:24
Unregisteredb8e57d04
-
Unregisteredb8e57d04
-
Forumräv
-
-
931 inlägg
Känns som att den här kan verkligen bli aktuell för min del, speciellt då man kan nyttja andra OS.
får väl se när de landar i hyllarna här i sverige.
Postad 01 mars 2011 - 19:34
Unregistered1439518b
-
Unregistered1439518b
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
Lite läs godis http://www.engadget....rodigy-eyes-on/First, the good news: Xtreamer has its lovely little Ultra HTPC out and hooked up here at CeBIT. Now, the bad: the considerably more beautiful Prodigy streamer is under lock and key, and they won't be doing any demos. Ah, well -- may as well make the best of the situation, right? In brief, the Ultra might be the baddest little HTPC we've seen here at the show -- Xtreamer seems to have nailed the equation with the small size and the price point. It doesn't look cheap, either; we imagine it's a little overbuilt-looking with those faux heat sink fins for some living rooms, but you can plug in an IR extender and bury the actual box in a cabinet if you like. The company's staying very media platform-agnostic, shipping with Boxee and XBMC among others on a 2GB USB flash drive that houses the entire operating system. And at a shipping price of €200 (about $277), it puts the hurt on the Boxee Box. Look for it in early April. Turning our attention to the Prodigy, this thing is seriously gorgeous for one reason: a large curved sheet of metal covering the top and sides. Functionality is another matter entirely, though, and as we mentioned before, Xtreamer isn't demoing it here. On paper, at least, it should take care of business thanks to USB 3.0 and AirPlay support along with an internal 3.5-inch hard drive bay -- and the company is currently taking pre-orders for €50 (about $69), which seems dirt cheap for what you're getting. Like the Ultra, Xtreamer expects to ship it in early April.
Postad 01 mars 2011 - 19:56
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Undrar hur den blir ljudmässigt.
Menar inte kvalitet på ljudet utan hur mycket lådan kommer låta.
"Hybrid passiv/aktiv kylning, silent fan"
Min gamla Xtreamer mk1 var hyggligt tyst från början, men dröjde inte länge förrän fläkten började leva och ha sig. In med sidewinder så var det löst! Men på Ultran?
Postad 01 mars 2011 - 21:56
tjocktjock
-
tjocktjock
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Ultran kommer bli ett givet köp ifall XBMC flyter bra på den. Jag har den gamla Sidewindern nu, och den fungerar bra förutom att man kan inte få till ett snyggt mediabibliotek. Jukebox finns, men det laggar som fan när man bläddrar bland alla filmer med alla cover-arts etc.
Men detta problem kan väl inte finnas på Ultran med hårdvaran som den annvänder?
Postad 02 mars 2011 - 08:26
Wooody
-
Wooody
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej,
Är det någon som har bildat sig en uppfattning om vilka viktiga skillnader det är mellan Ultra och Prodigy?
Jag är på jakt efter en mediaspelare för i första hand filmvisning. Fullkompabilitet för mkv i olika former är ett måste plus support för olika HD-ljudformat. Den ska kunna visa mitt filmbibliotek på ett snyggt sätt.
Jag vill även kunna visa play-kanaler.
Vilken av Ultra och Prodigy ska man välja?
Postad 02 mars 2011 - 08:49
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Hej,
Är det någon som har bildat sig en uppfattning om vilka viktiga skillnader det är mellan Ultra och Prodigy? Jag är på jakt efter en mediaspelare för i första hand filmvisning. Fullkompabilitet för mkv i olika former är ett måste plus support för olika HD-ljudformat. Den ska kunna visa mitt filmbibliotek på ett snyggt sätt.
Jag vill även kunna visa play-kanaler.
Vilken av Ultra och Prodigy ska man välja?
Ultra är en HTPC, dvs du kan installera Windows/Linux eller whatever operativ på den...så det är egentligen bara en liten PC fast det följer med något Linux OS på usb-minne som jag fattat det. Prodigy är en vanlig mediaspelare som kör sitt eget operativ ungefär som vanliga Xtreamer, Popcorn Hour, Tvix osv osv.. Ultran ger större valfrihet, Prodigy ger mer enkelhet.
Redigerat av testsmurf, 02 mars 2011 - 08:50.
Postad 08 mars 2011 - 11:10
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Ultran ger större valfrihet, Prodigy ger mer enkelhet.
Ville bara fylla i en sak du missade: Ultran ger större valfrihet, Prodigy ger mer enkelhet. Men som med allt annat från Xtreamer så är det mkt snack & väldigt lite verklighet i vad den klarar och vad den "ska klara av"
Redigerat av motif, 08 mars 2011 - 11:12.
Postad 08 mars 2011 - 14:57
Unregisteredb18282a3
-
Unregisteredb18282a3
-
Rookie
-
1 inlägg
Men som med allt annat från Xtreamer så är det mkt snack & väldigt lite verklighet i vad den klarar och vad den "ska klara av"   :rofl:  WOW!!! VAR har du köpt både en prodigy och Ultra?! snyggt jobbat, åtminstone 1 månad innan den har släppts, eller har du laddat ner dom från Piratviken? :rofl:
Postad 08 mars 2011 - 15:12
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
:rofl: 
WOW!!! VAR har du köpt både en prodigy och Ultra?! snyggt jobbat, åtminstone 1 månad innan den har släppts, eller har du laddat ner dom från Piratviken? :rofl:
Smart kille va ? LOL Du vet Xtreamer har funnits ett tag och levererat skit från början till slut, men du kanske bara Ultra och Prodigy är deras enda produkter.. Därför går man efter vad dem lanserat tidigare har själv haft i min ägo så jag vet vad jag snackar om. Tror du själv att XBMC med DTS HD kommer fungera .. tror knappast det! Glöm inte göra dina läxor klockan är mkt
Postad 08 mars 2011 - 19:56
stickan08
-
stickan08
-
Användare
-
-
186 inlägg
Smart kille va ? LOL Du vet Xtreamer har funnits ett tag och levererat skit från början till slut, men du kanske bara Ultra och Prodigy är deras enda produkter.. Därför går man efter vad dem lanserat tidigare har själv haft i min ägo så jag vet vad jag snackar om. Tror du själv att XBMC med DTS HD kommer fungera .. tror knappast det!
Glöm inte göra dina läxor klockan är mkt
Jag har en Xtreamer Pro och är helnöjd med den maskinen .Har aldrig haft några problem!!
Postad 08 mars 2011 - 21:37
nukie
-
nukie
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Jag har en Xtreamer Pro och är helnöjd med den maskinen .Har aldrig haft några problem!!
Hade en xtreamer innan och den fungerade bra. Vilket var en djäkla tur för om man skriver att man har problem så blir man "bannad" från deras forum  Har man varit med några år så tar man det som xtreamer säger med en stor nypa salt. Men xtreamer ultra ser lovande ut även om priset nu verkar höjas till 250-260€ plus 25-35€ i frakt. Med det priset börjar det bli lika bra att bygga en HTPC själv http://forum.xtreame...post__p__174746
Postad 09 mars 2011 - 10:14
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Håller med om att Ultra ser riktigt fin ut på pappret, men jag är rädd att den inte kommer leverera den känslan och funktion som det utgör sig för tyvärr.
Hoppas jag har fel.
Vem vill inte ha XBMC samt DTS HD stöd t.ex Är dock sjukt nöjd med min setup idag Dune HD Max och yaDIS GUI.
Postad 10 mars 2011 - 09:07
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
Smart kille va ? LOL Du vet Xtreamer har funnits ett tag och levererat skit från början till slut, men du kanske bara Ultra och Prodigy är deras enda produkter.. Därför går man efter vad dem lanserat tidigare har själv haft i min ägo så jag vet vad jag snackar om. Tror du själv att XBMC med DTS HD kommer fungera .. tror knappast det!
Glöm inte göra dina läxor klockan är mkt
Tycker verkligen inte dom har levererat skit från början till slut. Däremot är din attityd skit så skärp till dig.
Postad 13 mars 2011 - 13:26
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Tycker verkligen inte dom har levererat skit från början till slut.
Däremot är din attityd skit så skärp till dig.
Tyck vad du vill, jag hoppas dem bemästrar sig själva för en gångs skull men tyvärr inte lika optimistisk som du! Jag bemöter andra som jag blir bemött, svårare än så är det inte.
Postad 27 mars 2011 - 18:21
Mathoa
-
Mathoa
-
Amatör
-
-
55 inlägg
sitter i tankarnar för att köpa mig en htpc och samtidigt pensionera min Etrayz när jag hittade denna.
Verkar vara superbra dator då jag har tänkt att bara ha en torrentklient samt xbmc (under ubuntu eller live?) men letade på xtreamers hemsida men hittade inget om hur många hårddiskar Ultra har eller om den ens har någon?
Är tanken att det ska bara vara en spelare/dator som kör från ev NAS såsom man kan köra xmbc-live från sticka?
Postad 27 mars 2011 - 19:11
Unregistered7582dbde
-
Unregistered7582dbde
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Hard Disk
Supports 1 x 2.5-inch SATA 3.0 Gb/s HDD/SSD
Postad 28 mars 2011 - 09:47
Mathoa
-
Mathoa
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hard Disk Supports 1 x 2.5-inch SATA 3.0 Gb/s HDD/SSD
okej, vad synd. Hade varit okej med två platser. 3 hade varit underbart! men en ssd i denna och diskar i naset så bör det kunna bli trevligt =)
Postad 28 mars 2011 - 09:51
QosmioRage
-
QosmioRage
-
Rookie
-
7 inlägg
Då verkar det klart med priset... http://shop.xtreamer...amer-Ultra.htmlPriset från Hong Kong blir 249 Euro och fast fraktpris på 35 Euro. Totalt 284 Euro ~ 2600kr. Någon som vet om man åker dit på tullavgift? Vad kostar det isåfall? Priset i Sverige är hårresande! http://shop.digilive.se/xtreamer-ultra3795 kr plus 134kr i post/frakt = 3993 kr Jag har mailat Digilive.se för att få en förklaring till priset, samt vad som ingår i det svenska paketet. Dvs om det är samma som man får från Hong Kong. Måste säga att jag fortfarande tror att det är en grym pryl, men priset är en rejäl besvikelse. Hade inte tänkt beställa från utlandet, men börjar nu överväga det! Hur går era tankar
Postad 28 mars 2011 - 09:55
QosmioRage
-
QosmioRage
-
Rookie
-
7 inlägg
Då verkar det klart med priset...
http://shop.xtreamer...amer-Ultra.html
Priset från Hong Kong blir 249 Euro och fast fraktpris på 35 Euro. Totalt 284 Euro ~ 2600kr. Någon som vet om man åker dit på tullavgift? Vad kostar det isåfall?
Priset i Sverige är hårresande! http://shop.digilive.se/xtreamer-ultra
3795 kr plus 134kr i post/frakt =3993 kr
Jag har mailat Digilive.se för att få en förklaring till priset, samt vad som ingår i det svenska paketet. Dvs om det är samma som man får från Hong Kong.
Måste säga att jag fortfarande tror att det är en grym pryl, men priset är en rejäl besvikelse. Hade inte tänkt beställa från utlandet, men börjar nu överväga det!
Hur går era tankar
Medans jag tryckte på svara kom svaret från Digilive: "Hej Priset på 200 Eur som cirkulerat är beklagligt eftersom det givit felaktiga förväntningar från marknaden. Personligen tycker jag det är fel att läcka den typen av missledande info bara för att få mycket uppmärksamhet. Räknar man på konfigurationen på Ultra så ser man att priset fortfarande är konkurrenskraftigt, men om du handlar från Xtreamer.net blir din kostnad ca 3400:- Det är lite komplicerat med prisstrukturer och prisstrategier som skall matchas över hela världen. Xtreamer går ut aggressivt och erbjuder produkten till ett mycket bra pris direkt till kund. Deras strategi är att få ut den första tillverkningsbatchen direkt till slutkund, eftersom det ger dem snabbare feed-back från marknaden. Som distributörer får vi nöjas med att spela en viktig roll för att bygga upp försäljningen lokalt i nästa skeda när produktionen är i full gång. Vi erbjuds ett pris som ligger en bit under slutkundspriset, men avståndet är inte speciellt stort och dessutom är volymkraven tuffa. När vi kalkylerar ett pris måste vi först och främst ta hänsyn till hur vi tror att produkten kan säljas på bästa sätt, direkt från oss eller via ett återförsäljarnät. Och eftersom vi jobbar på att få bra spridning av produkten till olika typer av återförsäljare, måste vi kalkylera så att det finns marginal för dessa att tjäna pengar på försäljningen. Förutom marginaler i säljkanalen måste vi lägga på hemtagningskostnader från Hong Kong plus Svensk moms. Om du beställer från Xtreamer direkt blir priset ungefär enligt följande: Paketpris 249 Eur Frakt 35 Eur = 2600 SEK Tillkommer 25% moms + eventuell intullningsavgift Totalt ~3400:- Du betalar när du lägger ordern och får leverans om 6 veckor. Du skyddas inte av svensk Konsumentköplag, ångerrätt, distansavtalslagen, 3 års reklamationsrätt etc och du har inge lokal support. Behöver du hjälp måste du kontakta Xtreamer Korea. Det tangentbord som ligger med i paketerbjudandet från Xtreamer har ej Svensk tangentbordslayout och vi har därför inte räknat med att beställa produkten inklusive detta när vi köper hem dem. USB-antenn är det cirka 40% som är intresserade av, så den har inte heller inkluderat i priset. Vi hade kunnat lägga med båda delarna men hade då fått ett lite högre grundpris. Jag hade själv hoppats på ett marknadspris som ligger en tusenlapp under det vi har idag, men det var inte så verkligheten såg ut och det beklagar jag, men med tanke på hur produkten är konfigurerad så hade det inte varit möjligt. Hälsningar Xtreamer Sverige Digilive AB Urban"
Digilive svarar ofta fort och väldigt ärligt, har inget att anmärka på där. Nu får man verkligen tänka till om det är värt att köpa denna produkt.... är det värt 4 000kr? Ska man bygga eget?
Postad 28 mars 2011 - 13:33
Unregisteredadf1af89
-
Unregisteredadf1af89
-
Användare
-
-
156 inlägg
Ska man bygga eget?
Om du funderar på att bygga eget som är lika bra/bättre och billigare, kan du inte göra en konfig på ett egenbygge och visa här? Är själv väldigt sugen på Ultran, men om det går att få mkt bättre till ungefär samma pris eller likvärdigt en del billigare så är ju det intressant också.
Postad 28 mars 2011 - 13:42
QosmioRage
-
QosmioRage
-
Rookie
-
7 inlägg
Om du funderar på att bygga eget som är lika bra/bättre och billigare, kan du inte göra en konfig på ett egenbygge och visa här? Är själv väldigt sugen på Ultran, men om det går att få mkt bättre till ungefär samma pris eller likvärdigt en del billigare så är ju det intressant också.
Frågan är om jag orkar ta tag i det, tid kostar ju också. Men det finns säkert guider runt om på nätet som funkar för att bygga eget, eller så köper man färdiga sk byggsatser nånstans. Hursomhelst så ligger ändå ultran bra till, trots det helt plötsliga priset.
Postad 29 mars 2011 - 22:01
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
...Tror du själv att XBMC med DTS HD kommer fungera .. tror knappast det! ...
Vad tror ni om detta då? Då Ultran är öppet när det gäller OS osv, så borde möjligheten ges även här? Dock blir man ju aningen besviken på slutpriset i Sverige...
Redigerat av Unregistered7c5139ba, 29 mars 2011 - 22:02.
Postad 29 mars 2011 - 22:42
3kgt
-
3kgt
-
Användare
-
-
115 inlägg
Hmm ca 4000 kr och Exclusive Allt extra man får från tillverkaren just nu! Nope Klart är 3 år reklamations rätt .. Distanshandels lag och hej och hååå intressanta! Men in the real world så är dem inte så "funktionella oftast" Å andra sidan om man tänker att för 3600 så får man 4 GB Ram Mini trådlösa keyborden Mce fjärr kontroll 8gb Usb Och Hdmi 1.4 kabel! Lägre pris! Ja tycker personligen att den sidan Digilive snackar lite "Bullshit"! Så personligen skulle köpa direkt från Korea..Det är som att köpa från blocket "Ingen garanti" ...Åt andra sidan billigare + mycke mera godis Dock Dock Dock Finns detta också Webhallen Asus EE BoxAsus EEE Box EB1501P-B0100 Också ska lanseras i April! Utsende mässigt så är denna snyggare + 320 GB HD.. Wifi Inbyggd + Bl Spelaren inbyggd! Jämför man så är det IR som saknas från denna, fjärr, trådlösa tangentbordet, 2 gb mindre ram (Om man köper direkt från Tillverkaren) Övrig så är nästan allt annat desamma. Pris Är också dyrare.. men man får ta hänsyn till 320 Gb hdn som kostar + BL spelaren, Inbyggd Wifi. Dock litar jag mer på Asus än på Xtreamer! Av erfarnhet vet jag att sånna "små" tillverkare försvinner efter ett par år.. supporten är uselt.. Har en HDX 1000 som jag betalade 2600 för ...och nu e firman nere sedan länge sen..Ingen support, inga uppdateringar.. och det var redan ett par månader efter köpet! Testat Xtreamer vanliga hos en bekant noggrant och personligen är jag inte mycke för den eller dess värdelösa fjärr! (Men det är jag det)...Min HDX som är äldre har en Mycke mera avancerat fjärr..much more funktions. Ska vänta lite till och se vilken man ska satsa på, enda som är synd att IR inte finns i Asusen.. Bygga en egen HTPC! Lär nog bli dyrare och större/fulare..Ingen support, ingen "garanti".. Rätta mig gärna om jag har fel..
Postad 29 mars 2011 - 23:13
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Hmm ca 4000 kr och Exclusive Allt extra man får från tillverkaren just nu! Nope
Klart är 3 år reklamations rätt .. Distanshandels lag och hej och hååå intressanta! Men in the real world så är dem inte så "funktionella oftast" Å andra sidan om man tänker att för 3600 så får man 4 GB Ram Mini trådlösa keyborden Mce fjärr kontroll 8gb Usb Och Hdmi 1.4 kabel! Lägre pris!
Ja tycker personligen att den sidan Digilive snackar lite "Bullshit"! Så personligen skulle köpa direkt från Korea..Det är som att köpa från blocket "Ingen garanti" ...Åt andra sidan billigare + mycke mera godis
Dock Dock Dock Finns detta också Webhallen Asus EE Box
Asus EEE Box EB1501P-B0100 Också ska lanseras i April! Utsende mässigt så är denna snyggare + 320 GB HD.. Wifi Inbyggd + Bl Spelaren inbyggd!
Jämför man så är det IR som saknas från denna, fjärr, trådlösa tangentbordet, 2 gb mindre ram (Om man köper direkt från Tillverkaren) Övrig så är nästan allt annat desamma. Pris Är också dyrare.. men man får ta hänsyn till 320 Gb hdn som kostar + BL spelaren, Inbyggd Wifi. Dock litar jag mer på Asus än på Xtreamer! Av erfarnhet vet jag att sånna "små" tillverkare försvinner efter ett par år.. supporten är uselt.. Har en HDX 1000 som jag betalade 2600 för ...och nu e firman nere sedan länge sen..Ingen support, inga uppdateringar.. och det var redan ett par månader efter köpet! Testat Xtreamer vanliga hos en bekant noggrant och personligen är jag inte mycke för den eller dess värdelösa fjärr! (Men det är jag det)...Min HDX som är äldre har en Mycke mera avancerat fjärr..much more funktions. Ska vänta lite till och se vilken man ska satsa på, enda som är synd att IR inte finns i Asusen..
Bygga en egen HTPC! Lär nog bli dyrare och större/fulare..Ingen support, ingen "garanti".. Rätta mig gärna om jag har fel..
Fast intern "dyr" 2.5" disk kan kvitta. Tycker det är bättre med Xtreamers lösning att köra direkt från USB-stick istället. Man streamar ju det andra ändå. Likaså kan wifi kvitta, även om det är n. Trådat gäller för att få stabilitet. Så för min egen del är jag bara glad att slippa betala för det jag ändå inte vill ha. Däremot är det ju klart + för BD-spelare! Inget operativ ingår. Behöver ju inte kosta mycket/något beroende på vad man väljer, men Xtreamer skickade väl i alla fall med något förinstallerat har jag för mig?
Postad 30 mars 2011 - 09:59
3kgt
-
3kgt
-
Användare
-
-
115 inlägg
Fast intern "dyr" 2.5" disk kan kvitta. Tycker det är bättre med Xtreamers lösning att köra direkt från USB-stick istället. Man streamar ju det andra ändå. Likaså kan wifi kvitta, även om det är n. Trådat gäller för att få stabilitet. Så för min egen del är jag bara glad att slippa betala för det jag ändå inte vill ha. Däremot är det ju klart + för BD-spelare! Inget operativ ingår. Behöver ju inte kosta mycket/något beroende på vad man väljer, men Xtreamer skickade väl i alla fall med något förinstallerat har jag för mig?
Operativit som ingår är linux! Inget "Värstig direkt" ..men klart får man det på ett usb så är det ett plus.. Åt andra sidan så vill jag inte ha en ful usb stickande från baksidan i vardagsrummet.. + Operativ är ju inga problem och få tag på så länge det finns Torrents  Inbyggd HD om tyst är ett plus, då man kan ha en Win 7 starter instalerat på den.. och använda datorn fullt för annat än endast filmer också, snabbare start och snabbare läsning! Man kan ha musik och annat standard inne i HD för snabbare åtkomst ärn en Nas, t.ex Inbyggd Wifi, Why not! har en N router 2 meter ifrån, så värför köra kablar i vardagsrummet om hastigheten är okej? Själv kör med en Nas som streamar allt till mediaspelaren. Stabilteten är nog samma sak, du köper en Hårdvara i både fallen.. Och bägge har nästan samma hårdvara.. Xtreamer har mer ram..4 istället för 2gb
Postad 30 mars 2011 - 15:27
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Det jag mest är intresserad av är ju om XBMC kommer ha stöd för BD, DTS-HD i denna box med specialskriven version, inget som vet ngt mer i det ämnet ?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|