Varför är "alla" emot Edge-Lit?
63 svar till detta ämne
Postad 21 mars 2011 - 16:59
Marty1978
-
Marty1978
-
Rookie
-
7 inlägg
Läser man på forumet här verkar det som att de allra flesta är direkt emot Edge-Lit?
Hur kommer detta sig? Är det för att man råkat ut för problem tidigare och nu lever kvar med sina gamla erfarenheter eller att man tittat på billigare apparater? Går jag in hos valfri TV-handlare idag och kikar på en Edge-Lit LED i 20k+ segmentet har jag då aldrig sett några problem med exempelvis clouding.
Vad har jag missat?
Redigerat av Marty1978, 21 mars 2011 - 17:00.
Postad 21 mars 2011 - 17:04
Tigerofsweden
-
Tigerofsweden
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
tror dom apparaterna oftast lider av Mycket clouding exempelvis ... som jag förstått det ... den sprider väl inte ljuset lika bra som en backlit eller va dom heter ...
majoriteten betalar ju inte 20.000+ för tv utan vill ha en billigare och då hojtar folk till på forumet ett man ska se upp lite ...
oftast när man går in hos en handlare , iaf hos dom större så har man inte möjlighet att släcka ner helt och se detta tydligt ...
Postad 21 mars 2011 - 17:10
Marty1978
-
Marty1978
-
Rookie
-
7 inlägg
Jo jag har förstått att det är clouding som är det återkommande argumentet mot Edge-Lit, men min fråga om det kan vara så att detta lever kvar pga egna erfarnheter från tidigare (alt. billigare) modeller.
Postad 21 mars 2011 - 17:15
Marty1978
-
Marty1978
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag vill också påpeka att jag givetvis ställer frågan då jag själv är intresserad av en TV som råkar vara en Edge-Lit LED. Jag var så sent som i lördags inne på Media Markt och kikade på den och hade dessutom möjlighet att beskåda TV:n då man släckt ned och kunde inte se tillstymmelse till clouding, och passade då även på att kika på de andra Edge-Lit apparaterna. Jag har känt till argumenten sedan tidigare och har kollat efter det vid tidigare besök också hos andra TV-handlare och har inte sett det där heller (dock ej i nedsläckt tillstånd bör väl tilläggas)
Postad 21 mars 2011 - 17:18
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6 649 inlägg
Läser man på forumet här verkar det som att de allra flesta är direkt emot Edge-Lit?
Hur kommer detta sig? Är det för att man råkat ut för problem tidigare och nu lever kvar med sina gamla erfarenheter eller att man tittat på billigare apparater? Går jag in hos valfri TV-handlare idag och kikar på en Edge-Lit LED i 20k+ segmentet har jag då aldrig sett några problem med exempelvis clouding.
Vad har jag missat?
Nej, det lever inte kvar. Det är fortfarande problem med clouding.
Postad 21 mars 2011 - 17:27
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Många edge-lit har fortfarande problem med clouding. Som sagt kan det vara väldigt svårt att se i en upplyst butik. Om det är nedsläckt så är det heller inte säkert att man lägger märke till det för det gäller att de visar material (helst med svarta kanter uppe och nere) som tillåter att det syns. Det vill säga den del av panelen som lider av det måste vara omgiven av ett större helt svart område helst. Man ska i allra högsta grad vara medveten om att man kan få ett exemplar med clouding om man köper edge-led. Inte ens helt vanliga CCFL belysta LCD's är helt befriade från det. Inte heller backlit-led för den delen men då de ofta har local dimming så blir det ändå inget problem då det aldrig syns då.
Redigerat av deeyay, 21 mars 2011 - 17:27.
Postad 21 mars 2011 - 17:28
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Sen är de många som hellre köper en plasma som ger lika bra bild till många 1000 lappar lägre pris.
Men vist kan man ha tur att få en edge med lite clouding..
Däremot lcd led med local dimming...Då börjar vi prata bild som är nära de bästa en plasma kan visa.
Men till dubbla priset..
Jag är dock inte alls emot lcd utan tvärtom så gillar jag den bilden mer ibland
Redigerat av moparman, 21 mars 2011 - 17:28.
Postad 21 mars 2011 - 17:28
Marty1978
-
Marty1978
-
Rookie
-
7 inlägg
Nej, det lever inte kvar. Det är fortfarande problem med clouding.
Ok, om det stämmer, kan det då vara som så att det helt enkelt är vissa fabrikat och/eller modeller som lider av detta, och inte samtliga modeller på marknaden? Alt. att det skiljer sig från TV-apparat till TV-apparat. Det är väl egentligen detta jag undrar över då jag själv kunnat konstatera att det åtminstone inte gällt de TV-apparater jag kikat på hos TV-handlarna. Eller är det så att fenomenet uppstår efter en längre tid hos samtliga Edge-Lit?
Postad 21 mars 2011 - 17:32
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Vad har jag missat?
Alla edge-lit har inte problem med clouding, men fenomenet är ganska graverande när det sticker upp sitt fula tryne, och vissa tillverkare verkar inte vilja ta ansvar för sina produkter när kunderna får problem. Det finns inga egentliga fördelar med edge-lit, och ibland dyker det upp problem vid varierande temperatur, efter transport, med vissa väggfästen osv, så det bästa sättet att undvika clouding är fortfarande att köpa något annat. Bashing av edge-lit led funkar på ungefär samma sätt som kampanjerna för/emot lcd & plasma, och är precis som dessa ofta väldigt färgade av åsikter, förutfattade meningar och tredjehandsinformation. Man får helt enkelt ta de mest högljudda argumenten med en nypa salt. Som vanligt gäller att kika ordentligt på grejorna innan köpet, och se till att man kan lämna tillbaka skiten om man inte är nöjd.
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Genom åren är det Slamsung som verkar ha haft mest problem och de har även funktioner för att dölja clouding men sabbar bilden istället.
Enligt de så är inte heller clouding nått fel..
Du kan nog inte totalt mörklägga en tv affär eller ?
Annars lär du se problemet hemma under vintern när du drar igång Alien i finfin Blu-Ray utgåva ..
Som sagt,satsa på lcd led med local dimming....Överlägset bäst
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Ok, om det stämmer, kan det då vara som så att det helt enkelt är vissa fabrikat och/eller modeller som lider av detta, och inte samtliga modeller på marknaden? Alt. att det skiljer sig från TV-apparat till TV-apparat. Det är väl egentligen detta jag undrar över då jag själv kunnat konstatera att det åtminstone inte gällt de TV-apparater jag kikat på hos TV-handlarna. Eller är det så att fenomenet uppstår efter en längre tid hos samtliga Edge-Lit?
Det skiljer sig från exemplar till exemplar. Sen kan vissa tillverkare även vara mer drabbade än andra.
Postad 21 mars 2011 - 17:38
Marty1978
-
Marty1978
-
Rookie
-
7 inlägg
Tack för alla svaren. Jag fick svar på det jag undrade över. Däremot kvarstår dilemmat att det känns som vilken teknik man än väljer så finns det alltid något problem (med möjligt undantag om man pungar ut med 50-60 papp eller väljer en mindre TV).
Redigerat av Marty1978, 21 mars 2011 - 17:39.
Postad 21 mars 2011 - 17:40
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Jag har en Edge-led och är supernöjd, den har ingen clouding alls, kanske för att det är en modell med local dimming?, har faktiskt inte provat att stänga av funktionen.
Hur som helst tror jag ändå att det är ett uppförstorat problem med clouding även om det finns en del skräckexempel, jag skulle inte heller acceptera stora ljusa moln på en svart bild. Lite clouding märker man nog inte av vid normal användning.
Tyvärr finns det ett antal personer på detta forum som kategoriskt skriver ner edge-led som om det vore en smittsam sjukdom, jag anser att det säger mer om dem än om tekniken...
Redigerat av Legion, 21 mars 2011 - 17:57.
Postad 21 mars 2011 - 17:40
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Däremot kvarstår dilemmat att det känns som vilken teknik man än väljer så finns det alltid något problem
Tyvärr så är det så (mer eller mindre). Det gäller att välja vilka/vilket problem man har enklast att leva med i många fall.
Redigerat av deeyay, 21 mars 2011 - 17:40.
Postad 21 mars 2011 - 17:44
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
deeyay
Exakt.
Jag valde plasma med deras nackdelar.
Kör på med den nått år och då köper jag nog en lcd led local dimming 70 tum
Men hade inte pengar varit ett problem hade jag köpt en
Postad 21 mars 2011 - 17:47
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
deeyay Exakt.
Jag valde plasma med deras nackdelar. Kör på med den nått år och då köper jag nog en lcd led local dimming 70 tum
Men hade inte pengar varit ett problem hade jag köpt en
Har den fast 47 tummaren. Problemen jag valde i detta fall var lite banding samt inkorrekt hantering av bluray. För övrigt en utmärkt TV med väldigt bra bild.
Postad 21 mars 2011 - 17:49
Tigerofsweden
-
Tigerofsweden
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
philips 5605 eller vad den heter är också backlit , varför är det inte många som köper den modellen tex ?
Postad 21 mars 2011 - 17:55
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
philips 5605 eller vad den heter är också backlit , varför är det inte många som köper den modellen tex ?
Har fått som uppfattning att folk i allmänhet på detta forum har svårt för Philips av någon anledning.
Postad 21 mars 2011 - 17:59
Tigerofsweden
-
Tigerofsweden
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
jag har också fått den uppfattningen ... och av någon konstig anledning har jag fått för mig att jag inte heller tycker om dom så mycket heller ...
men svärfar köpte just en sådan , 52" som dom sålde på netonnet för ca 10.000:- ... tycker det va helt ok bild på den faktiskt ... dom kör med telia digital-tv ... vet inte hur den är med BD osv men första intrycket va helt ok för dom pengarna iaf ...
Postad 21 mars 2011 - 18:04
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Min far har en Philips. Är inte så förtjust i den heller för SD ser väldigt dåligt ut. Alla uppskalade runda kanter blir väldigt hackiga. Sen om det beror på boxen eller inte har jag aldrig gett mig på att undersöka då han själv är väldigt nöjd med bilden.
Postad 21 mars 2011 - 18:09
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Varför inte många pratar om Philips är väl för att de oftast inte får så bra i tester + att de ligger högt i pris..
Däremot så har de Philips jag sett testade haft grymt låg inputlag och en kompis har en lcd led med local dimming som funkar grymt bra att lira på
Postad 21 mars 2011 - 18:21
Unregistered8b1dd9ee
-
Unregistered8b1dd9ee
-
Forumräv
-
-
791 inlägg
Jag har en Edge-led och är supernöjd, den har ingen clouding alls, kanske för att det är en modell med local dimming?, har faktiskt inte provat att stänga av funktionen. Hur som helst tror jag ändå att det är ett uppförstorat problem med clouding även om det finns en del skräckexempel, jag skulle inte heller acceptera stora ljusa moln på en svart bild. Lite clouding märker man nog inte av vid normal användning. Tyvärr finns det ett antal personer på detta forum som kategoriskt skriver ner edge-led som om det vore en smittsam sjukdom, jag anser att det säger mer om dem än om tekniken...
"Problemet" idag som jag ser det när det gäller mhb är att entusiasterna har blivit väldigt utspädda med vanliga användare och klagomålen kommer från dom förstnämnda(generellt sett) pga jag antar vi är (kanske) lite väl kräsna. Den vanlige användaren tror jag inte skulle reagera om det inte vore extremt, jag skulle antagligen hitta fel på varenda led-lcd. Har förövrigt inte sett en lcd utan "fel" men det är jag det. Min plasma(första efter 7 lcd:er i min ägo) är inte felfri men jämfört med de lcd:er jag sett är den oslagbar(iallafall i den prisklassen och några snäpp uppåt). Varför inte många pratar om Philips är väl för att de oftast inte får så bra i tester + att de ligger högt i pris.. Däremot så har de Philips jag sett testade haft grymt låg inputlag och en kompis har en lcd led med local dimming som funkar grymt bra att lira på
Vet inte om de ligger högt i pris, jag tror dom är mer ämnade för den normale tv-tittaren och just för det ger dom ruskigt bra bild(spel och film vet jag inget om) om man kollar i 10k+ prisklassen.
Postad 21 mars 2011 - 18:23
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Jag har en Edge-led och är supernöjd, den har ingen clouding alls, kanske för att det är en modell med local dimming?, har faktiskt inte provat att stänga av funktionen. Hur som helst tror jag ändå att det är ett uppförstorat problem med clouding även om det finns en del skräckexempel, jag skulle inte heller acceptera stora ljusa moln på en svart bild. Lite clouding märker man nog inte av vid normal användning. Tyvärr finns det ett antal personer på detta forum som kategoriskt skriver ner edge-led som om det vore en smittsam sjukdom, jag anser att det säger mer om dem än om tekniken...
Inga svårigheter att märka clouding även om den är liten. Det är det som gör kantbelyst LED till en förlorare i teve-historien enligt mig. Är man kräsen och har kontrollerad belysning och en film som tex A Nightmare Before Christmas så fattar man att kantbelyst LED-teve egentligen är mer en lekstuga för tillverkarna. Det säger sig själv att det blir extra krångligt att få ett jämnt ljus över hela panelen med kantbelysning. Svärta är för viktig för film för att jag ska bli lurad av den tekniken. Jag har ingen aning varför LCD-tillverkarna är så kåta på att smälla in LED. Men så länge kunderna tycker att det låter futuristiskt så går det nog att kränga såna apparater några år till. Varför inte många pratar om Philips är väl för att de oftast inte får så bra i tester + att de ligger högt i pris.. Däremot så har de Philips jag sett testade haft grymt låg inputlag och en kompis har en lcd led med local dimming som funkar grymt bra att lira på
Kanske de lever på sitt rykte som de fick med den förfärliga "Pixel Plus"?
Postad 21 mars 2011 - 18:25
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Jag har ingen aning varför LCD-tillverkarna är så kåta på att smälla in LED. Men så länge kunderna tycker att det låter futuristiskt så går det nog att kränga såna apparater några år till.
LED är inne helt enkelt. Titta även på nyare bilar t.ex. en del Audi som har LED skenor i framlyktorna. LED lampor ersätter mer och mer saker hela tiden och ploppar upp här och där.
Postad 21 mars 2011 - 18:35
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Svärta är för viktig för film för att jag ska bli lurad av den tekniken.
Nästan ingenting idag är svartare än en "LED" med local dimming så det går faktiskt att lösa.
Postad 21 mars 2011 - 18:40
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Nästan ingenting idag är svartare än en "LED" med local dimming så det går faktiskt att lösa.
Omöjligt att få svartare. Det är liksom som när TV'n är avstängd. Avger inget ljus över huvud taget. Det som dock går att förbättra är halos som uppstår svagt ibland speciellt från vissa vinklar.
Redigerat av deeyay, 21 mars 2011 - 18:44.
Postad 21 mars 2011 - 18:41
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Vet du om nya LG har fler zoner ?
Postad 21 mars 2011 - 18:44
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Det stämmer. Samtidigt har de skapat ett nytt problem med svaga halo-fenomen. Då har vi inte ens pratat om hur det ser ut när man tittar vid sidan av bilden. Det är då man undrar hur många LED-lampor man behöver för att få en jämn svärta. Fram tills den frågan har besvarat så har många generationer LCD-apparater experimenterats med. LCD har två stora problem; bakgrundsbelysning och vinkelsvärta. Dessa två problem kommer förfölja LCD ända tills de uppfinner någon självlysande LCD-kristall som kan stängas av för full svärta.
Postad 21 mars 2011 - 18:46
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Omöjligt att få svartare. Det är liksom som när TV'n är avstängd. Avger inget ljus över huvud taget.
Precis så är det, enda problemet med edge-led med local dimming är att panelens zoner är ganska stora vilket kan ställa till det ibland. Där är backlit klart bättre.
Postad 21 mars 2011 - 18:49
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Det stämmer. Samtidigt har de skapat ett nytt problem med svaga halo-fenomen. Då har vi inte ens pratat om hur det ser ut när man tittar vid sidan av bilden. Det är då man undrar hur många LED-lampor man behöver för att få en jämn svärta. Fram tills den frågan har besvarat så har många generationer LCD-apparater experimenterats med.
Från sidan är det faktiskt inget problem. De blir inte synligare från sidan än rakt framifrån. Inte vad jag upplever på min TV i alla fall. Det är när man tittar under eller överifrån som halos kommer fram väldigt tydligt. Men så länge man har huvudet i nivå med mitten av TV'n så framstår de inte mycket över huvud taget då betraktningsvinkeln är mycket bättre från sidorna än över eller underifrån.
Redigerat av deeyay, 21 mars 2011 - 18:50.
Postad 21 mars 2011 - 18:50
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Det känns nästan som om bakgrundsbelysningen kommer bli den nya bildvisningstekniken när de kommit upp till 1920x1080 zoner.
Postad 21 mars 2011 - 18:50
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Som sagt...Allt har sina för och nackdelar.
Pick your poison
Postad 21 mars 2011 - 19:00
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
https://www.minhembi...c_id=380172.jpgSådär ser det ut i totalt mörker. Jag har inte lekt med nivåer i photoshop för att få det mörka mörkare inom TV'ns ram.
Postad 21 mars 2011 - 19:06
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6 649 inlägg
Vissa tillverkare verkar ha mer strul än andra. Samsung är väl den Edge-Led tillverkaren som verkar ha mest/gravast problem med clouding på de flesta modeller. Det finns som andra sagt egentligen inga bildmässiga fördelar what so ever med en Edge. Den enda fördelen med en edge är att du får en tunnare TV. Om det står för majoriteten av vad som formar ditt beslut, ja då kanske edge är nått att ha för "dig" men är det inte viktigt så ser jag ingen som helst mening med att köpa en edgelit. Då kan man lika gärna köpa en bakbelyst "LED" eller en CCFL alt. Plasma. Bilden vinner inget på edge-tekniken. Det är min syn på det. Allt ligger i betraktarens ögon och i mina ögon står inte tjockleken på tvn i fokus. https://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=380172.jpg
Sådär ser det ut i totalt mörker. Jag har inte lekt med nivåer i photoshop för att få det mörka mörkare inom TV'ns ram.
Vet inte om det ska vara så på just den menyn men du har Halos på texten. Kolla "Game Settings" Kan vara en menyfeature dock jag är inte säker som sagt
Postad 21 mars 2011 - 19:08
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Sådär ser det ut i totalt mörker. Jag har inte lekt med nivåer i photoshop för att få det mörka mörkare inom TV'ns ram.
Ta en bild i vinkel med riktigt lång exponeringstid. Kör något över en sekund.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 21 mars 2011 - 19:10.
Postad 21 mars 2011 - 19:09
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6 649 inlägg
jag vill bara förtydliga min förra post, min post var inte ute efter att svärta Deeyays tv på nått vis. Jag tycker bilden ser väldigt bra ut för att vara en LED.
Ville bara påpeka att den inte är "flawless"
jag hade nog kunnat leva med det som visas på den bilden själv exempelvis.
Postad 21 mars 2011 - 19:18
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Vet inte om det ska vara så på just den menyn men du har Halos på texten. Kolla "Game Settings"
Kan vara en menyfeature dock jag är inte säker som sagt 
Det är en menyfeature. Men jag kan ju säga att man kan ju urskilja svaga halos om man letar efter det som kameran inte kan fånga pga för dåligt dynamiskt omfång. Sen är det svårt att se dem även med ögat eftersom konstrasten mot de svaga halos mot den vita texten blir väldigt stor så det blir svårt att se dessa halos då. Visst framträder de lite mer från vinkel från sidan men inte alls så mycket som man kan tro, det är som sagt uppifrån/nerifrån som de framträder väldigt tydligt. Kan ta ett kort från sidan sen ikväll som någon här bad om nu.
Postad 21 mars 2011 - 19:42
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
https://www.minhembi...c_id=381573.jpgHär kommer en bild från ganska exakt 45 graders vinkel. Exponeringstid 6 sekunder. Halos kan man se. Men lägg märke till vad jag sa innan. I mitten av bilden syns de knappt alls, medans längst uppe och nere så syns de litegrann. Det beror på att kameran stod nära TV'n med vidvinkel objektiv så det blir som att titta över respektive underifrån som jag nämnde innan, att halos blir mycket tydligare då. Sitter man i soffan från avstånd så blir det inte lika tydligt. För övrigt så såg jag dem inte riktigt lika tydligt som de framträder uppe och nere på bilden med blotta ögat. Blir lättare att se det när man analyserar en stillbild såhär.
Postad 21 mars 2011 - 19:50
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Faaasen vad jag vill ha en sån i 60 tum för 15k
Måste erkänna att jag är en svärtaknarkare
De enda som stör mig nu på min LG plasma
Postad 21 mars 2011 - 19:56
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
För övrigt så upptäckte jag själv nu att Rakt uppifrån/nerifrån så syns inte heller halos. Det är enbart SNETT uppifrån eller nerifrån som de framträder. Inte tänkt på det förut. Därför syns inte heller halos uppe i det högra hörnet på bilden.
Redigerat av deeyay, 21 mars 2011 - 19:58.
Postad 21 mars 2011 - 20:14
Tigerofsweden
-
Tigerofsweden
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
vad innebär local dimming da ?
är LX den enda vettiga LCD-LED man kan köpa eller ...
men klart , ska man ha 55" så springer det snabbt iväg till 20-25000:- ...
Postad 21 mars 2011 - 20:18
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
vad innebär local dimming da ? är LX den enda vettiga LCD-LED man kan köpa eller ...
men klart , ska man ha 55" så springer det snabbt iväg till 20-25000:- ...
Local dimming innebär att TV'n stänger av bakgrundsbelysningen helt och hållet när den ska visa något svart. Panelen är uppdelad i 240 stycken zoner som läser av bilden och justerar belysningen efter det. Bakgrundsbelysningen är steglös, vilket gör att den dimmas ner även för att visa mörkare nyanser som inte är helt svarta. Varvid eventuell clouding/bleeding som finns på panelen aldrig kan framträda. Samt att du kan aldrig få den där grå/blå dassiga svärtan från vinkel (inte från sidorna i alla fall).
Redigerat av deeyay, 21 mars 2011 - 20:20.
Postad 21 mars 2011 - 20:19
Tigerofsweden
-
Tigerofsweden
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
vilka maskiner har denna funktion da ?
Postad 21 mars 2011 - 20:27
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
m_nbas_alpha.jpg 346,81K
0 Antal nerladdningar
Ah snoppmätartävlingar är roliga. Det ställer jag upp på direkt.. he he.
Jag har dock manipulerat min sunkiga "kamera" i min macbook. Jag drog försiktigt upp gamman för att provocera fram lite ljus i svärtan, men det gick inte. I ärlighetens namn så upplever jag svärtan så djup som den verkar på bilden. Ibland får man fram utomjordlig svärta med Kuro 500M.
Hade jag haft en rejäl kamera där jag kunde välja exponeringstid så skulle jag säkert kunna ta fram ljus i svärtan. Har filmen bra svärta så har jag dock svårigheter att se om det finns några dansande ljuskorn i bilden.
Postad 21 mars 2011 - 20:35
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
m_nbas_alpha.jpg 346,81K
0 Antal nerladdningar
Ah snoppmätartävlingar är roliga. Det ställer jag upp på direkt.. he he. 
Haha. Så kan man också kalla det  vilka maskiner har denna funktion da ? https://www.prisjakt...ams=l=s67752091Ungefär dessa. Vet inte om nån annan råka slinka igenom kanske. Vissa av dem är edge-led, vilket local dimming inte fungerar riktigt lika bra på som på en baklit-led.
Redigerat av deeyay, 21 mars 2011 - 20:36.
Postad 21 mars 2011 - 20:35
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Här kommer en bild från ganska exakt 45 graders vinkel. Exponeringstid 6 sekunder.
Halos kan man se. Men lägg märke till vad jag sa innan. I mitten av bilden syns de knappt alls, medans längst uppe och nere så syns de litegrann. Det beror på att kameran stod nära TV'n med vidvinkel objektiv så det blir som att titta över respektive underifrån som jag nämnde innan, att halos blir mycket tydligare då. Sitter man i soffan från avstånd så blir det inte lika tydligt. För övrigt så såg jag dem inte riktigt lika tydligt som de framträder uppe och nere på bilden med blotta ögat. Blir lättare att se det när man analyserar en stillbild såhär.
Du har bra kamerateknik. Objekt på bilden hade lätt blivit överexponerade med 6 sekunder(!). Min bild har ju ingen chans. Jag har också svårt att se halosarna, faktiskt. Längre exponering börjar nog ta fram svaga reflektioner från rummets väggar i bilden... ! Nu måste jag kolla vetenskapsprogrammet som handlar om Keppler-mojängen. Tjing-tjong!
Postad 21 mars 2011 - 20:53
Tigerofsweden
-
Tigerofsweden
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
då borde exempelvis denna tex: http://www.siba.se/P...aspx?id=4499628 ... vara bättre än vanlig LCD-LED utan Local Dimming ... men fortfarande inte bra ...
Postad 21 mars 2011 - 20:58
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
då borde exempelvis denna tex: http://www.siba.se/P...aspx?id=4499628 ... vara bättre än vanlig LCD-LED utan Local Dimming ... men fortfarande inte bra ...
Korrekt. Jag har dock aldrig sett en sådan edge-led med local dimming med egna ögon så jag vet inte riktigt hur skillnaden visar sig i praktiken. Men den ska i alla fall inte ha exakt lika bra kontroll över svärtan som t.ex. en backlit-led har. " Lamporna sitter utefter kanterna och kan inte kontrolleras sektionsvis. Strömförsörjningen blir som med alla LED-TV:s avsevärt lägre än traditionell LCD, men bildkontrollen är inte så avancerad som i de andra LED-teknikerna. " Så stod det längst ner på den siba sidan.
Postad 21 mars 2011 - 20:58
Tigerofsweden
-
Tigerofsweden
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
herregud vilken j*vla djungel ... detta är otroligt ...  hur ska man kunna allt
Postad 21 mars 2011 - 21:12
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
herregud vilken j*vla djungel ... detta är otroligt ... hur ska man kunna allt
Verkligen. Håller med dig. Desto mer man letar desto mer frågor uppstår.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|