Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NFC - snart i din mobil?

54 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 March 2011 - 20:13

dgordon
  • dgordon
  • Forumräv

• 671 inlägg
  • 0
Ett så kallat "strul" ledde till att trådtitel och förstainlägg skrevs över och försvann!
Dgordon, kan du försöka gräva i minnet och återskapa inlägg och titel?

Stort tack på förhand :)

Edit: En hjälpsam medlem meddelar följande:

Det trådskaparen frågade var kort och gott vilka telefoner som hade stöd för nfc

Det finns även en nyhet på MinHembio i detta ämne!

Redigerat av Tomas_D700, 30 March 2011 - 15:56.

Postad 21 March 2011 - 20:25

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Samsung Galaxy S 2 är den enda jag vet..
Nu dröjer de väl nån månad till innan den släpps men.

Postad 21 March 2011 - 21:01

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Har för mig att Nexus S har det också, står även så i tråden om nexus S på det här forumet.

Postad 21 March 2011 - 21:07

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0
Wave 578 (Samsung) gör det också, men tror inte den kommit ut ännu?

Postad 22 March 2011 - 09:14

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Har för mig att Nexus S har det också, står även så i tråden om nexus S på det här forumet.

Om jag inte läste fel så stod det även i ElGigantens reklamblad som kom igår. ;)

Postad 22 March 2011 - 09:34

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Stämmer att Nexus S har NFC, dock hade mjukvaran ingen support för "Write"-funktionen i början.
Det kom dock i o m att 2.3.3 släpptes. Tror dock inte att den kan nyttja NFC fullt ut.

Sasmung Wave 578 kommer ha NFC, har dock ingen aning om vilka funktioner den supportar.
Släpps dock inte förän i juni så vitt jag vet, också körs den ju med Samsungs egna operativ ( Bada OS ).

Galaxyt S II: Nja, den kommer tydligen komma i 2 versioner, en utan och en med NFC.
Jag vet faktiskt inte om Sverige får den med eller utan.

Dock så har man ju än så länge ändå ingen nytta av tekniken då det krävs appar m m för att kunna ha användning av den.

Tror dock att vi under det här året kommer få se denna logga på VÄLDIGT många "devices":
Postad bild

Här och här kan ni läsa mer om NFC. MYCKET intressant teknik!

Redigerat av BrittBastard, 22 March 2011 - 09:39.

Postad 22 March 2011 - 09:36

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1266 inlägg
  • 0
Nexus S har mycket riktigt stöd för NFC.
På något vis fångade min Nexus S upp en okänd NFC-tag någonstans på stan i veckan.
Ingen aning om var eller varför eller vad taggen egentligen innehöll. ;)

Postad 22 March 2011 - 09:46

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Nexus S har mycket riktigt stöd för NFC.
På något vis fångade min Nexus S upp en okänd NFC-tag någonstans på stan i veckan.
Ingen aning om var eller varför eller vad taggen egentligen innehöll. ;)

Jag skulle gissa på att det helt enkelt var en annan mobil med NFC.
Vad jag vet så finns det ännu ingen annan utrustning i Sverige med NFC, möjligen om det finns butiker i Sthlm, Gbg eller någon annan storstad som kör detta på prov.

Postad 22 March 2011 - 12:02

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Jag skulle gissa på att det helt enkelt var en annan mobil med NFC.
Vad jag vet så finns det ännu ingen annan utrustning i Sverige med NFC, möjligen om det finns butiker i Sthlm, Gbg eller någon annan storstad som kör detta på prov.

Nej, finns massor av NFC tags som poopar upp med Nexus s.

Redigerat av NisseGurra, 22 March 2011 - 12:02.

Postad 22 March 2011 - 21:08

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Nej, finns massor av NFC tags som poopar upp med Nexus s.

Så...vad är det då om inte mobiler?

Postad 22 March 2011 - 22:09

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1266 inlägg
  • 0

Så...vad är det då om inte mobiler?

Jag har hittat vad jag tror är min okända tag - Skånetrafikens JoJo-kort (busskort). Gnuggar man det mot telefonen så dyker det ut som en okänd tag.
Laddade ner ett par NFC-appar från market i ett försök att läsa av kortet, men det verkar behövas någon form av nyckel för att få ut informationen. Trisst. :)

Postad 22 March 2011 - 22:14

D-J
  • D-J
  • Forumräv

• 656 inlägg
  • 0
Enligt Denna artikel så finns det 18 affärer i Uppsala som är "inkopplade" med NFC... Jag har då inte sett en enda men då har jag iofs inte letat eller vetat vad det är heller för den delen

Står i valet och kvalet mellan Nexus s och Arc och jag måste ändå säga att NFC väger ganska tungt fastän det inte är så pass vanligt so far.

Postad 23 March 2011 - 07:40

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Enligt Denna artikel så finns det 18 affärer i Uppsala som är "inkopplade" med NFC... Jag har då inte sett en enda men då har jag iofs inte letat eller vetat vad det är heller för den delen

Står i valet och kvalet mellan Nexus s och Arc och jag måste ändå säga att NFC väger ganska tungt fastän det inte är så pass vanligt so far.

Jo, just det där är jag medveten om. Det var därför jag var intresserad av vad det finns i övriga Sverige.
Här har du dom butiker i Uppsala som har NFC.
Dock är det bara ett pilotprojekt så endast ett fåtal personer som kan använda det än så länge.

Postad 23 March 2011 - 07:43

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
En intressant grej med denna teknik är att man kommer kunna använda telefonen som betalterminal.
Jag är ganska säker på att NFC kommer bli nästa stora betalningssätt. Tråkigt att butiker inte verkar dela samma uppfattning.

Postad 23 March 2011 - 10:59

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1567 inlägg
  • 0
Vet även att flygbolagen spanar på att kunna placera boardingkortet i NFC-chippet. Tester pågår lite överallt i världen.. men då oftast som klistermärke på baksidan av mobilen då det helt enkelt saknas modeller med NFC.

Postad 30 March 2011 - 07:52

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
MYCKET intressant och smart måste jag säga!

We're seeing NFC chips showing up and tickling the innards of more and more mobile devices, but at this rate it's going to be ages before we see some proper market penetration. Gemalto may have just jump-started that process with a new NFC on a SIM card design that's certified by MasterCard PayPass. It's similar to the company's Zuckerberg on a SIM project we heard about last month, but this time it's wirelessly paying for a drink and not wirelessly telling your friends how much you just had to drink. This means near-field wireless payments could be brought to nearly every GSM phone on the planet, also allowing for secure on-device transactions, like adding more minutes to a pre-paid phone. This is said to be the beginning of a "mass commercial roll out," giving us reason to hope that soon forgetting our wallets at home will be a feature and not a bug.

Pressrelease

Postad 30 March 2011 - 08:00

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

MYCKET intressant och smart måste jag säga!

Pressrelease

Allt detta är ju knutet till abbonemanget, dvs har man abb. betalt av firman man jobbar på så kommer ju ekonomiavdelningen på firman få frispel om man försöker köpa en Laphroaig via NFC.

Epic fail säger jag :)

Postad 30 March 2011 - 08:11

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Ja, ska NFC lyfta så måste mobilerna kunna tala med Visa och MasterCard, att man ska betala med mobilräkningen kommer aldrig att få gemene man att börja använda det.
Visa och MC har redan släppt kort med NFC-chip i men som vanligt så finns det inte in baklängeslandet Sverige, en klient med NFC måste även kunna tala med alla olika standarder, både de de som banker använder och de som te x tunnelbanekort använder sig av.

Postad 30 March 2011 - 08:17

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Allt detta är ju knutet till abbonemanget, dvs har man abb. betalt av firman man jobbar på så kommer ju ekonomiavdelningen på firman få frispel om man försöker köpa en Laphroaig via NFC.

Epic fail säger jag :)

Haha! Är du en sån som använder jobbets VISA-kort och gör privatinköp också? Det är ju samma sak.
Det lär ju ändå bli du som får betala i slutändan ska du se. :(

Postad 30 March 2011 - 08:20

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Ja, ska NFC lyfta så måste mobilerna kunna tala med Visa och MasterCard, att man ska betala med mobilräkningen kommer aldrig att få gemene man att börja använda det.
Visa och MC har redan släppt kort med NFC-chip i men som vanligt så finns det inte in baklängeslandet Sverige, en klient med NFC måste även kunna tala med alla olika standarder, både de de som banker använder och de som te x tunnelbanekort använder sig av.

Ja? Läste du min länk? Det är ju just det som grejen. Att man på mobilen kan ha sina betalkort ( självklart måste man också ha en PIN-kod ).
Som jag fattar det så finns det inte någon mellanhand, det drajs ju direkt från kontot och kommer inte på någon mobilräkning.

Postad 30 March 2011 - 08:23

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Men seriöst så tror jag att allt hänger på hur smidigt man gör lösningen. Jag kommer ihåg en gång i forntiden hur man pratade om att Bluetooth skulle kunna ha en liknande tjänst, att använda mobilen som plånbok men att använda BT istället för NFC.

Men det blev så tillkrånglat med apparna att det blev 7 resor enklare och framför allt snabbar att bara hala fram plånboken istället.

Så, blir NFC apparna enkla och man inte behöver starta särskilla program i mobilen så kan det gå. På sin höjd ska det bara komma upp ett "enter PIN" window när man håller mobilen mot terminalen, men inget mer....

Postad 30 March 2011 - 08:29

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Men seriöst så tror jag att allt hänger på hur smidigt man gör lösningen. Jag kommer ihåg en gång i forntiden hur man pratade om att Bluetooth skulle kunna ha en liknande tjänst, att använda mobilen som plånbok men att använda BT istället för NFC.

Men det blev så tillkrånglat med apparna att det blev 7 resor enklare och framför allt snabbar att bara hala fram plånboken istället.

Så, blir NFC apparna enkla och man inte behöver starta särskilla program i mobilen så kan det gå. På sin höjd ska det bara komma upp ett "enter PIN" window när man håller mobilen mot terminalen, men inget mer....

Självklart är det så men utvecklingen har ju gått en hel del framåt sen dess. Så jag tror faktiskt på denna teknik.
Angående din sista mening så ska man ju inte ens behöva öppna någon app, det är ju det som är det fina i kråksången, du håller bara upp din mobil mot "N-märkt" utrustning och appen öppnar sig själv och det enda du behöver göra är att skriva in PIN-koden.
Återstår att se när vi kommer kunna använda den i Sverige. :)

Postad 30 March 2011 - 13:04

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

Postad 30 March 2011 - 14:28

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Som det beskrivs i nyhetstexten så verkar det inte så värst säkert, står ju inget om pin utan bara att man trycker på ikonen. Särskilt om man ska ha den att låsa upp tex arbetsplatser och betalsätt.

Postad 30 March 2011 - 14:31

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Som det beskrivs i nyhetstexten så verkar det inte så värst säkert, står ju inget om pin utan bara att man trycker på ikonen. Särskilt om man ska ha den att låsa upp tex arbetsplatser och betalsätt.

Läs igen...

Exempelvis kommer PIN-kod fortfarande att krävas och det är enkelt att spärra ”NFC-servicen” på sin telefon.

:)

Postad 30 March 2011 - 14:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Ställer mig ändå ganska frågande till tekniken, det första som måste till är att batterierna blir rejält mycket bättre inte alltid man kan planera sin tid, om tellefonen dör nu så är det ingen fullständig katastrof men om man har allt i mobilen så är det ju katastrof. Kalla mig gärna bakåtsträvare men i detta fallet så är jag nog väldigt skeptisk.

Ser inte nån fördel med att tex betala med mobilen jämfört med kort, du får ju ändå ta upp nått ur fickan, kortet dör väldigt sällan. Möjligtvis kan jag se en fördel med att tex kunna få info direkt till telefonen men det är relativt lätt att lösa allaredan.

Postad 30 March 2011 - 15:03

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Ställer mig ändå ganska frågande till tekniken, det första som måste till är att batterierna blir rejält mycket bättre inte alltid man kan planera sin tid, om tellefonen dör nu så är det ingen fullständig katastrof men om man har allt i mobilen så är det ju katastrof. Kalla mig gärna bakåtsträvare men i detta fallet så är jag nog väldigt skeptisk.

Ser inte nån fördel med att tex betala med mobilen jämfört med kort, du får ju ändå ta upp nått ur fickan, kortet dör väldigt sällan. Möjligtvis kan jag se en fördel med att tex kunna få info direkt till telefonen men det är relativt lätt att lösa allaredan.

Håller med, tror knappast att tekniken kommer ersätta betalkort utan snarare bli ett komplement. ( Om den nu slår igenom det vill säga )
Det intressanta är att användningsområdet för NFC är väldgt brett.

Den som lever får se...

Postad 30 March 2011 - 17:56

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Någon mer än mig som tänkt tanken på vilka smittbärare dessa N-märken kommer bli :)

Postad 31 March 2011 - 23:25

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Vem som helst får väl inte köra ut n-märken skulle jag kunna tänka mig.

Postad 31 March 2011 - 23:46

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Vem som helst får väl inte köra ut n-märken skulle jag kunna tänka mig.

Med tanke på vad det skulle kunna användas till så kommer det ju förmodligen att finnas olika säkerhetsnivåer, för att skicka ut reklam som nämns i länken ovan så lär det ju inte behövas mycket säkerhet men för transaktioner med pengar eller biljetter och liknande så kommer det att behövas hög säkerhet.

Kan nån då knäcka systemet och placera en trojan i din telefon som läser pinkod och skickar den info som behövs till hackern så kan de klona systemet precis som ett kort. Sen hur svårt det kommer att vara att knäcka systemet har jag ingen aning om, men finns det pengar att tjäna så kommer alltid nån att lägga energi på det. En trojan eller bakdörr kan ju skickas med en helt annan app.

Postad 01 April 2011 - 08:47

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Nokia C7 har NFC chip, tror Nokia 6131 har det också.

http://www.youtube.c...feature=related

http://www.youtube.c...player_embedded

Redigerat av Unregistered31511, 01 April 2011 - 09:04.

Postad 05 April 2011 - 07:48

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Sprint says its NFC-based payment service will launch this year.

Deras service innnebär att pengarna dras direkt från kontot/kreditkortet istället för att betalningen läggs på mobilräkningen. Bra!
Dom kommer dessutom inte ta ut någon avgift för det till skillnad från t ex Isis. Också bra!

Återigen, min gissning är att det dröjer tills nästa år innan vi ser NFC i Sverige på allvar.

Postad 05 April 2011 - 08:18

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Tjaa..Om de inte tar ännu längre tid..

Gogglat lite och de jag hittat är mest små projekt..

Ett hotel i stockholm som använder NFC...Mobilen är nyckeln för att ta sig in i hotelrummet.
Sen såg jag att de fanns nått bussbolag som hade de på försök..
Fyll gärna på om ni vet nå mer.

Vore ju grymt om man kunde börja anvvända mobilen varje gång man ska betala.
Åså dras de direkt från ens konto

Postad 05 April 2011 - 08:50

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Tjaa..Om de inte tar ännu längre tid..

Gogglat lite och de jag hittat är mest små projekt..

Ett hotel i stockholm som använder NFC...Mobilen är nyckeln för att ta sig in i hotelrummet.
Sen såg jag att de fanns nått bussbolag som hade de på försök..
Fyll gärna på om ni vet nå mer.

Vore ju grymt om man kunde börja anvvända mobilen varje gång man ska betala.
Åså dras de direkt från ens konto

Kan tänka mig det på småsummor typ bussbiljetter som idag betalas med sms, men dyrar skaer skulle jag aldrig vilja betala, illa nog att de kan skimma ens kort, ännu värre om de kan skimma en trådlöst.
Hur gör man tex om man kommer till hotellet och telefonen är död?

Postad 05 April 2011 - 08:57

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
http://www.clarionst...tter-rumsnyckel

Heh man får väl se till att ha en usbsladd med sig eller ett extra batteri

Postad 05 April 2011 - 09:03

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Kan tänka mig det på småsummor typ bussbiljetter som idag betalas med sms, men dyrar skaer skulle jag aldrig vilja betala, illa nog att de kan skimma ens kort, ännu värre om de kan skimma en trådlöst.

Haha, ni såg inte på nyhetsmorgon ( TV4 ) i helgen?
Där pratades det om NFC och främst som användning i form av elektronisk nyckel.
Här är klippet.
EDIT: Ni kan hoppa till 07:40 så slipper ni massa trams. :D

Finns ett svenskt företag som satsar på en annan teknik, hans bästa tips angående vad man ska göra när telefonen är död är att alltid ha ett extra laddat batteri med sig. Känns sådär tycker jag.

Redigerat av BrittBastard, 05 April 2011 - 09:09.

Postad 05 April 2011 - 09:10

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

http://www.clarionst...tter-rumsnyckel

Heh man får väl se till att ha en usbsladd med sig eller ett extra batteri

Jag har köpt en avancerad mobil för att få ner antalet prylar i fickorna, så släpa med sig en massa extraprylar känns ju sådär. Ska det här börja användas i stor skala så får jag ställa mig på batterignällarnas sida och tycka att batteritiden är kass.
Kommer nog in i det längsta att försöka undvika en mobil med nfc.

Postad 05 April 2011 - 09:12

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Kommer nog in i det längsta att försöka undvika en mobil med nfc.

Du behöver ju inte använda funktionen. :D

Postad 05 April 2011 - 09:42

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Lätt att jag ska köpa en mobil med NFC..
De borde alla göra för att visa att vi gillar de som satsar på ny teknik :D

Dock så lär väl ****t frysa till is innan ja lär ha nån användning för det där jag bor heh..

Postad 06 April 2011 - 20:21

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1567 inlägg
  • 0
Min fru jobbar i Hemtjänsten och har haft Nokias NFC-telefon i ca två år. De får de olika jobben skickade ut via en tjänst i telefonen och därefter så kan de låsa upp de olika pensionernas dörrar genom att hålla telefonen mot dörren och knacka lätt på låset (kräver ett speciellt lås). På så sätt slipper de all krånglig nyckelhantering som varit tidigare. Dessutom så mäts tiden mer exakt då man får en tidsangivelse när de kommer och går.

Själv jobbar jag i flygbranchen och där är NFC hyperintressant som bärare av boardingkortet (testas av SAS på Malmö flygplats) och som integrationspunkt (typ som QR-koder används dag). Hoppas verkligen 2011 blir året då NFC kommer stort.

Jag vill ha NFC! Dyker det inte upp i nästa iPhone så slår jag nog till på en iCarte-lösning eller liknande.

Edit: Tror att SL Access i tunnelbanan i Stockholm är NFC-klart hårdvarumässigt och så fort de dyker upp telefoner i större mängd lär de släppa appar för att hantera detta via telefonen och strunta i det separata SL Access-kortet.

Redigerat av Whopper, 06 April 2011 - 20:29.

Postad 06 April 2011 - 20:32

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Lätt att jag ska köpa en mobil med NFC..
De borde alla göra för att visa att vi gillar de som satsar på ny teknik :)

Dock så lär väl ****t frysa till is innan ja lär ha nån användning för det där jag bor heh..

Ett problem lär väl vara att småbutiker där det skulle kännas som mest användbart tycker att det blir dyrt med ännu mer utrustning, är ju inte ens alla som har korthantering än även om de flesta nu har det.

Postad 07 April 2011 - 00:02

BlackZam
  • BlackZam
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Står tyvärr ingenting om NFC på Galaxy S II infosida på samsung.se

http://www.samsung.c.../...&returnurl=

Så har vi otur så får vi versionen utan NFC till Sverige.

Postad 07 April 2011 - 15:46

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Min fru jobbar i Hemtjänsten och har haft Nokias NFC-telefon i ca två år. De får de olika jobben skickade ut via en tjänst i telefonen och därefter så kan de låsa upp de olika pensionernas dörrar genom att hålla telefonen mot dörren och knacka lätt på låset (kräver ett speciellt lås). På så sätt slipper de all krånglig nyckelhantering som varit tidigare. Dessutom så mäts tiden mer exakt då man får en tidsangivelse när de kommer och går.

Själv jobbar jag i flygbranchen och där är NFC hyperintressant som bärare av boardingkortet (testas av SAS på Malmö flygplats) och som integrationspunkt (typ som QR-koder används dag). Hoppas verkligen 2011 blir året då NFC kommer stort.

Jag vill ha NFC! Dyker det inte upp i nästa iPhone så slår jag nog till på en iCarte-lösning eller liknande.

Edit: Tror att SL Access i tunnelbanan i Stockholm är NFC-klart hårdvarumässigt och så fort de dyker upp telefoner i större mängd lär de släppa appar för att hantera detta via telefonen och strunta i det separata SL Access-kortet.

Intressant att veta Whopper! Kul att det faktiskt används på en del ställen redan idag.

Postad 15 April 2011 - 08:41

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Google is currently distributing the 80x50mm stickers to local business owners throughout Austin to help them promote their products and services and encourage people to rate and review the businesses on Google's new local recommendation engine. The smart stickers are utilized to convert conventional advertising posters to connected smart posters. Consumers with NFC-enabled mobile phones who have downloaded the Google Places app can simply touch their devices to the stickers to access all kinds of relevant information about a local business from across the web -- such as its address, phone number, hours of operation, payment types, helpful reviews and more. Consumers can rate or review the business right from the webpage on the mobile device, and then receive more personalized local recommendations in their search results based on their opinions and those of their friends.

Bernardo Hernandez, senior director of consumer marketing for Google, said, "NFC-enabled stickers are an integral part of our outreach efforts to local Austin businesses as they demonstrate the effectiveness of Internet spot marketing and help consumers quickly discover more information about a business. About 20 percent of all searches on Google are for local information, and NFC technology delivered by Smartag smart stickers enables really interesting ways to connect Austin locals and visitors with the businesses in the area."

Mer info

Postad 15 April 2011 - 23:02

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0

Om mobilerna börjar använda Visa paywave eller mastercards variant så finns det en maxsumma man kan handla för innan du måste knappa in en kod.

Postad 15 April 2011 - 23:09

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Om mobilerna börjar använda Visa paywave eller mastercards variant så finns det en maxsumma man kan handla för innan du måste knappa in en kod.

Tycker man skulle ha kod från 0 Kr, inte för att jag tror det hjälper om nån knäcker systemet så att man kan skimma det via det mobila nätverket, då får de ju koden på samma sätt. Har inte läst om hur skyddat det är, men eftersom att data presenteras på skärmen så går det ju att få kontakt med chipet via telefonen.

En annan sak jag tänkt på är hur tusan gör man om man pratar i telefon och samtidigt ska in på hotellrummet eller betala nått?

Postad 19 April 2011 - 19:47

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Rovio ska tydligen göra ett speciellt Angry Birds som använder sig av NFC chipet i Nokia C7

Postad 19 April 2011 - 20:09

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
Kul man måste visa upp sin telefon, med risk att bli rånad vid olika tänkbara situationer

Postad 19 April 2011 - 20:31

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Kul man måste visa upp sin telefon, med risk att bli rånad vid olika tänkbara situationer

? Just det är väl inte speciellt stor skillnad mot idag. Så länge man inte bara har en telefon nedstoppad i innerfickan med BT-headset som man enbart ringer med då.

Postad 19 April 2011 - 20:42

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

? Just det är väl inte speciellt stor skillnad mot idag. Så länge man inte bara har en telefon nedstoppad i innerfickan med BT-headset som man enbart ringer med då.

Viss skillnad om man ska ta upp den i varje affär, vid reklamskyltar, på hotell, i bussen mm. Jag tar sällan upp telefonen så ofta, ringer nån så har jag handsfree, behöver jag ringa eller smsa får jag ju ta upp den, men inte så ofta som jag tex handlar i kiosken eller i affärer.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.