Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIOS-problem?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 April 2011 - 11:11

Unregistered600a6ec3
  • Unregistered600a6ec3
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hej!

Kanske är helt ute och cyklar på forumdelar nu, men jag provar här. Har haft problem med blå-skärm några dagar nu och smart som man är så har jag skitit fullständigt i det. Nu när jag startar datorn så står det bara "bad BIOS checksum", sen vill den starta en BIOS recovery som jag givetvis inte har, den söker av cd och usb.

Moderkortet är ett Asus M4A785TD-M om det nu har någon betydelse.

Vad är felet och ännu viktigare, hur löser man detta?

Postad 27 April 2011 - 11:21

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0
Prova med en Reset av BIOS.

Man kortar mellan två pinnar nere på moderkortet.
(En del jättenyare moderkort har säkert en Switch på moderkortet istället)

HUR man gör det, och vilka pinnar, måste du läsa dig till i din Manual, som finns på Asus webbplats om du inte har den.

Postad 27 April 2011 - 11:26

Unregistered600a6ec3
  • Unregistered600a6ec3
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Antar att du menar "jumper" som det står om i manualen? För att rensa CMOS? Har iaf provat det utan resultat, samma skit kommer upp igen. Har också provat att ta ut batteriet och ändra "pinnarna" och tillbaka igen. Andra förslag? Hjälpen uppskattas mycket!

Postad 27 April 2011 - 15:02

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

Antar att du menar "jumper" som det står om i manualen? För att rensa CMOS? Har iaf provat det utan resultat, samma skit kommer upp igen. Har också provat att ta ut batteriet och ändra "pinnarna" och tillbaka igen. Andra förslag? Hjälpen uppskattas mycket!

Har nyligen haft samma problem med ett ASUS-kort, rekommendationen är att ta ur batteriet, rensa CMOS och låta batteriet vara ur i alla fall över natten. Du kan ju testa detta, i mitt fall räckte inte detta utan det blev retur och ett nytt moderkort (faktiskt för andra gången på den modell som jag hade). Erfarenheten har gjort mig tveksam till ASUS kort som jag tidigare bara haft goda erfarenheter av. Har man börjat göra avkall på kvaliteten??

Postad 27 April 2011 - 17:10

Unregistered600a6ec3
  • Unregistered600a6ec3
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Ok. Jag testar det.. Om det nu skulle fungera, vad ska jag göra då? Ska man uppdatera BIOS då?

Postad 27 April 2011 - 17:17

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

Ok. Jag testar det.. Om det nu skulle fungera, vad ska jag göra då? Ska man uppdatera BIOS då?

Ja det är ju att rekommendera men i grunden skall du inte behöva det.

Postad 27 April 2011 - 17:20

Unregistered600a6ec3
  • Unregistered600a6ec3
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Ja det är ju att rekommendera men i grunden skall du inte behöva det.

Ok. Jag kör på detta sen är det bara att hålla tummarna.. Konstigt att den ballade ur så snabbt bara, ett par blåskärmar sen vägrade den vara med..

Postad 27 April 2011 - 21:53

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

Ok. Jag kör på detta sen är det bara att hålla tummarna.. Konstigt att den ballade ur så snabbt bara, ett par blåskärmar sen vägrade den vara med..

Garantiärende??, till ASUS försvar så kan man väl säga att de är ganska generös med garantin.

Postad 27 April 2011 - 22:01

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Garantiärende??, till ASUS försvar så kan man väl säga att de är ganska generös med garantin.

Inte enligt mina erfarenheter iaf. Har varit i kontakt med dom två gånger ang garantiärenden utan att ha fått hjälp. Ena gången var en bärbar dator där garantin gått ut bara ett par dagar innan... så visst förstår jag att en gräns är en gräns, men lite goodwill hade dom kunnat erbjuda iaf när det var så nära inpå.

Postad 27 April 2011 - 22:02

Unregistered600a6ec3
  • Unregistered600a6ec3
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Ingen aning. Var ca 1.5 år sedan jag köpte. Vet ej vad dom har för garanti?

Edit: Enligt prisjakt 3år, så det borde gå på garanti.. Jobbigt att böka på med det dock, så jag hoppas jag slipper det.

Redigerat av Unregistered600a6ec3, 27 April 2011 - 22:10.

Postad 27 April 2011 - 22:12

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Hej!

Kanske är helt ute och cyklar på forumdelar nu, men jag provar här. Har haft problem med blå-skärm några dagar nu och smart som man är så har jag skitit fullständigt i det. Nu när jag startar datorn så står det bara "bad BIOS checksum", sen vill den starta en BIOS recovery som jag givetvis inte har, den söker av cd och usb.

Moderkortet är ett Asus M4A785TD-M om det nu har någon betydelse.

Vad är felet och ännu viktigare, hur löser man detta?

Det är troligtvis dina bluescreens som orsakat ditt BIOS problem och inte tvärtom. Kan vara en av dina minnesmoduler som är defekt t.ex.

Jag hade testat att rycka ett av minnen eller testa med ett annat minne. Gör sedan en "CMOS clear". Att ta ut batterier/ta ur batterier över natten finns ingen vits med.
Man nollställer helt med bygeln på moderkortet:
1.Ta ur nätkabeln ur nätagget
2. Tryck powerknappen på datorn ett par gånger
3. Flytta CMOS bygeln enligt manualen
4. Sätt tillbaka. Klart!

Om du kan gå in i BIOS och spara inställningar, gör det, då återställs checksumman.
Batteriet kan vara kass på moderkortet.

Redigerat av dunde, 27 April 2011 - 22:13.

Postad 27 April 2011 - 22:26

Unregistered600a6ec3
  • Unregistered600a6ec3
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Det är troligtvis dina bluescreens som orsakat ditt BIOS problem och inte tvärtom. Kan vara en av dina minnesmoduler som är defekt t.ex.

Jag hade testat att rycka ett av minnen eller testa med ett annat minne. Gör sedan en "CMOS clear". Att ta ut batterier/ta ur batterier över natten finns ingen vits med.
Man nollställer helt med bygeln på moderkortet:
1.Ta ur nätkabeln ur nätagget
2. Tryck powerknappen på datorn ett par gånger
3. Flytta CMOS bygeln enligt manualen
4. Sätt tillbaka. Klart!

Om du kan gå in i BIOS och spara inställningar, gör det, då återställs checksumman.
Batteriet kan vara kass på moderkortet.

Intressant. Har 2 minnen i datorn så jag kan ju prova mig fram. Imorgon dock, men tack för tipset. Jag återkommer om det fungerade (eller inte fungerade).

Postad 28 April 2011 - 18:39

Unregistered600a6ec3
  • Unregistered600a6ec3
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Tyvärr fungerade varken batteri-tricket eller "ta-ut-ett-minneskort-åt-gången"-tricket. Hur ska man veta om det är moderkortet eller något annat som lagt ner?

Postad 28 April 2011 - 22:50

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Tyvärr fungerade varken batteri-tricket eller "ta-ut-ett-minneskort-åt-gången"-tricket. Hur ska man veta om det är moderkortet eller något annat som lagt ner?

Du kommer alltså inte in i BIOS alls?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.