Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fiber.

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 June 2011 - 15:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Har fått erbjudande om att få fiber ingrävt i kåken.
Det var SVINIGT dyrt. 16700 spänn för bara installation.
Om man inte passade på nu när dom gräver förbi, så skulle det kosta 10k TILL om man ville ha det ett senare tillfälle..

Nu kommer frågan till er som har fiber..

* Fördelar ?

* Nackdelar ?

* Är det stabilt ?

* Vad kostar abonnemanget i månaden, och vad har ni för leverantör och hastighet ?

* Vad har ni påkopplat ? Allså bara internet, eller telefon och tv också ?

* Kommer fiber alltid att vara totalt överlägset, eller kommer trådlöst, som t.ex 4G som är på g, vara fullt "tillräckligt" för dom allra flesta ?

* Hur hög hastighet klarar en "standarddator" att ta emot ?

* Vad finns det för trevliga gizmos som man kan ha användning för om man kör fiber jämfört med vanlig 10 mbit adsl som jag har nu ?

Spåna lite.
Hjälp mej att fatta beslutet om det är värt pengarna.
Jag tänker lite att det kan höja värdet på huset lite också kanske...?

Postad 06 June 2011 - 16:12

TheTornado
  • TheTornado
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Om du inte laddar ner stora mängder eller har intresse att köra någon liten server, så tror jag inte att du vinner så mycket.

Postad 06 June 2011 - 16:34

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag tänkte på om det går att köra HD-material direkt via fibern t.ex...?

Postad 06 June 2011 - 17:04

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0
Använd SÖK uppe till höger, och skriv t ex:
villa fiber
så hittar du åtminstone: https://www.minhembi...howtopic=280138 där det är mååånga inlägg om saken.

Kanske även t ex:
egen fiber
hus fiber
osv osv, funkar, prova flera SÖKar.

Kanske finns nån mer länk i den tråden du nu fick, så läs allt.

Postad 06 June 2011 - 17:52

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Jag gräver in fiber till massor hus nu :) 6500 kostar det för dom draget ända fram till huset, utan att behöva gräva nå själv. "vissa behöver gräva lite själv" :rolleyes: Sök EU bidrag som många gör (krävs ett vist antal hus för bidragen) :D "gick iaf tidigare"

Med fiber upplever jag allt som snabbare, mindre söktider. Allt påkopplat fungerar jätte bra, dvs tv internet och telefoni. 100 mbit körde jag men sänkte till 10/10. Upplevde inte att jag behöver ha hem tex en filmen på 10minuter.

Det största pluset är att huset kan bli mer attraktivt vid försäljning om sådant är på G.

HD-boxar fungerar utmärkt på fiber.

Redigerat av hampe90, 06 June 2011 - 17:59.

Postad 06 June 2011 - 18:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag gräver in fiber till massor hus nu :) 6500 kostar det för dom draget ända fram till huset, utan att behöva gräva nå själv. "vissa behöver gräva lite själv" :rolleyes: Sök EU bidrag som många gör (krävs ett vist antal hus för bidragen) :D "gick iaf tidigare"

Med fiber upplever jag allt som snabbare, mindre söktider. Allt påkopplat fungerar jätte bra, dvs tv internet och telefoni. 100 mbit körde jag men sänkte till 10/10. Upplevde inte att jag behöver ha hem tex en filmen på 10minuter.

Det största pluset är att huset kan bli mer attraktivt vid försäljning om sådant är på G.

HD-boxar fungerar utmärkt på fiber.

Stabilt som en fet sugga allså ?

Postad 06 June 2011 - 19:34

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Stabilt som en fet sugga allså ?

Med andra ord ja. Sen är det väl upp till den leverantören du väljer :)

Postad 06 June 2011 - 20:11

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0
Är det stor skillnad på stabilitet mellan ADSL och Fiber?

Postad 06 June 2011 - 20:44

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Är det stor skillnad på stabilitet mellan ADSL och Fiber?

Här där jag bor upplever jag verkligen skillnader. Då man överger kopparnätet som verkar vilja j*vlas för jämnan. Sen är det väl ändå hastigheten man är ute efter :)

Postad 07 June 2011 - 10:48

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0

Här där jag bor upplever jag verkligen skillnader. Då man överger kopparnätet som verkar vilja j*vlas för jämnan. Sen är det väl ändå hastigheten man är ute efter ;)

Ok, är så trött på vårat ADSL som bara stängs ner hela ************ tiden :D. Så när ni snart skall flytta så finns det möjlighet till Fiber. Så då kanske det är värt att fixa Fiber då :D

Postad 07 June 2011 - 10:52

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Fiber är dessutom framtidssäkert. Det behöver aldrig bytas ut. Man kan inte skicka ngt snabbare än ljushastighet :D

Postad 07 June 2011 - 11:07

johda
  • johda
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Fiber är dessutom framtidssäkert. Det behöver aldrig bytas ut. Man kan inte skicka ngt snabbare än ljushastighet :D

Håller med om att det är framtidssäkert men även fiber har en begränsad kapacitet så att säga att den aldrig behöver bytas ut är ju inte säkert. Även i kopparledningar så färdas elektronerna i princip ljusetshastighet så det är inte det som avgör hastigheten.

Postad 07 June 2011 - 11:22

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

• 387 inlägg
  • 0
Mycket glad över att jag tog beslutet att gräva in fiber till villan. Kostade 15K eller så, men billigare månadskostnad. Hade inte möjlighet till något bra TV-utbud tidigare, nu fick jag tillgång kabel-tv-utbudet från min leverantör. Kör internet + IP-telefoni via bahnhof och det fungerar utan problem.

Väldigt stabilt, om man slipper oroa sig för en väg som åskan kan slå ut ens elektronik genom också (åskar ganska ofta där jag bor).

Nackdel med IP-telefoni är att det inte fungerar vid strömavbrott. Enda nackdelen jag kan komma på med vår setup.

Postad 07 June 2011 - 16:24

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Ett tipps som jag hört i förbifarten ganska nyligen är att höra med någon ISP om dom är villiga att sponsra en del om du öppnar abonnemang hos dom med ev. bindningstid.
Ingen aning om det funkar, men enligt sägen så kan man få ner priset på det sättet... kan ju alltid vara värt ett försök!

Kan ju passa på att besvara någon av dina frågor också...

Fiber är stabilt så länge ingen gräver av den eller om någon O/E-omvandlare börjar tjorva (vanligaste problemen, dock hyfsat ovanligt ändå).

Beroende på fiber så kommer du ha kapacitet för 1-100 Gbit men jag vet ingen idag som erbjuder 1 Gbit utanför Stockholm. Finns säkert någon?! (Till ett humant pris.)

4G som en permanent/stationär lösning ger jag ingenting för. Som reservlösning, okej.

Bor själv i ett hyreshus där det är indraget fiber, BBB, som terminerar i en switch där hela huset delar på den. Det funkar alldeles utmärkt och jag kör data och tele utan problem. Har en utlovad kapacitet på 100 ner och 10 upp.
Har kört BBB-fiber ända sedan jag var pilotkund för ca: 10 år sedan och det är extremt lite strul.

Redigerat av _Lucifer_, 07 June 2011 - 16:33.

Postad 07 June 2011 - 17:01

Unregistered2316b843
  • Unregistered2316b843
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Fiber är det enda rätta, i nuläget ger det en värdeökning på huset, senast jag hörde rörde sig detta om ca 30-50k på en villa/radhus i storstan :D SJälvfallet vill man bli inkopplad i ett öppet nät så man slipper vara bunden till en specifik ISP för all framtid.

Som sagts förrut så är fiber framtidssäkert då man endast skall behöva byta laser för att få lite finare hastigheter. Just nu ligger max på 100Gbit/färg per håll å per fiber tråd ;) för konsument så ligger det på runt 1Gbit då det inte behövs några dyra grejer.

Fiber är inte heller störningskänsligt så som koppar är.

Postad 07 June 2011 - 17:04

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Just det... tänkte inte på det, men som Snowie säger så blir huset mer atraktivt vid ev. försäljning. Själv är det nästan som att man ratar ett hus bara pga. att det inte är indraget fiber. :D Skulle aldrig kunna leva med bara ADSL.

Postad 07 June 2011 - 20:25

DLux
  • DLux
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Har fått erbjudande om att få fiber ingrävt i kåken.
Det var SVINIGT dyrt. 16700 spänn för bara installation.
Om man inte passade på nu när dom gräver förbi, så skulle det kosta 10k TILL om man ville ha det ett senare tillfälle..

Ja det var ju hyfsat saftigt... Har sett att det verkar vara väldigt olika priser beroende på var i Sverige man befinner sig.
Själv slantade jag totalt c:a 8000:-, (efter ROT-avdrag och exkl. grävning), för drygt ett halvår sedan när jag anslöt mig till stadsnätet.

Tips: Fiberanslutning berättigar vanligtvis till ROT-avdrag. Kolla om summan du fått är före eller efter ROT. (Verkar också skilja ganska mycket mellan olika leverantörer vad de anser är arbetskostnad resp. materielkostnad).

Jag hade tidigare Telia ADSL 6-8Mbit/s (utan möjlighet att få snabbare).
Vid enstaka lyckosamma tillfällen kunde jag som mest komma upp i 5 Mbit/s i nedhastighet. Oftast var det sämre och med ständiga avbrott och annat skit. För detta junk ville de ha 309:-/mån.

Av fyra möjliga ISP:er valde jag Bahnhof (100/10 Mbit/s) för 294:-/mån.
(Har endast Internet via fiber än så länge).
Allt har funkat helt klockrent från start och farten ligger alltid runt 90-95/11,5 Mbit/s vid kontrollmätningar via Bredbandskollen.
Jag har alltså fått en anslutning med mycket högre stabilitet och minst 20 gånger högre hastighet för mindre pengar :D
Skulle absolut inte gå tillbaks till ADSL om jag så fick betalt.

Att sedan huset ökar i värde är nog sant - men med hur mycket är väl däremot svårare att säga.
Definitivt ökar attraktionsvärdet, och kan säkert i vissa fall vara avgörande vid en budgivning om man har flera "fibersugna" spekulanter.

Edit: rättning stavfel

Redigerat av DLux, 07 June 2011 - 20:31.

Postad 08 June 2011 - 10:07

Unregisteredddc34f44
  • Unregisteredddc34f44
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Priset låter inte svinigt dyrt. Har hört många som brukar räkna med ett standardpris på 10kkr. Men det beror på många faktorer. Avdrag, som nämnts, kan man nog bara söka om sitt område kan klassas som glesbygd. I vårt grannområde (söderförort till Stockholm) håller ett bolag på att gräva fiber, där ligger priset för installation för drygt 20kkr, delvis (om jag förstod det rätt) pga att trottoarerna är av gammal "standard" och efter grävning måste de uppfylla de aktuella reglerna varpå det blev dyrare. Priset brukar även bero på hur många som ansluter sig samtidigt (vilket även brukar påverka månadskostnaden).

Postad 08 June 2011 - 11:14

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Jag fixade fiber till vårt nybyggda hus i sollentuna. Normalpriset för att ansluta sig är 19000 men i samband med nybygge var det hälften 9500kr. I detta ingår inte att gräva, man får dock rören av kommunen. Grävningen (60m) tog 2 tim@600kr.
Efter det så var det bara att koppla upp sig, jag valde blixtvik då de hade 100/100 med fast IP och tillåter all trafik, inkl. mail på port 25.

Postad 08 June 2011 - 21:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ja det var ju hyfsat saftigt... Har sett att det verkar vara väldigt olika priser beroende på var i Sverige man befinner sig.
Själv slantade jag totalt c:a 8000:-, (efter ROT-avdrag och exkl. grävning), för drygt ett halvår sedan när jag anslöt mig till stadsnätet.

Tips: Fiberanslutning berättigar vanligtvis till ROT-avdrag. Kolla om summan du fått är före eller efter ROT. (Verkar också skilja ganska mycket mellan olika leverantörer vad de anser är arbetskostnad resp. materielkostnad).

Jag hade tidigare Telia ADSL 6-8Mbit/s (utan möjlighet att få snabbare).
Vid enstaka lyckosamma tillfällen kunde jag som mest komma upp i 5 Mbit/s i nedhastighet. Oftast var det sämre och med ständiga avbrott och annat skit. För detta junk ville de ha 309:-/mån.

Av fyra möjliga ISP:er valde jag Bahnhof (100/10 Mbit/s) för 294:-/mån.
(Har endast Internet via fiber än så länge).
Allt har funkat helt klockrent från start och farten ligger alltid runt 90-95/11,5 Mbit/s vid kontrollmätningar via Bredbandskollen.
Jag har alltså fått en anslutning med mycket högre stabilitet och minst 20 gånger högre hastighet för mindre pengar :)
Skulle absolut inte gå tillbaks till ADSL om jag så fick betalt.

Att sedan huset ökar i värde är nog sant - men med hur mycket är väl däremot svårare att säga.
Definitivt ökar attraktionsvärdet, och kan säkert i vissa fall vara avgörande vid en budgivning om man har flera "fibersugna" spekulanter.

Edit: rättning stavfel

Om du fick igenom indragning av fiber på ROT så måste du varit tjenis med dom så dom skrev något annat ??
Renovering, ombyggnad, tillbyggnad...?
Var platsar indragning av fiber in...?
Markarbeten vet jag att det inte innefattas av ROT...

Postad 09 June 2011 - 07:03

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Om du fick igenom indragning av fiber på ROT så måste du varit tjenis med dom så dom skrev något annat ??
Renovering, ombyggnad, tillbyggnad...?
Var platsar indragning av fiber in...?
Markarbeten vet jag att det inte innefattas av ROT...

En hel del markarbeten omfattas av ROT... Titta gärna på skatteverkets hemsida:
Skatteverket

När det gäller fiber:
BREDBAND
Nedgrävning av ledningar för bredband ger rätt till skattereduktion förutsatt att arbetet utförs på tomten där bostaden är belägen och att bredbandsanslutningen är avsedd att tillföras bostaden. Installation av bredband inne i bostaden ger dock inte rätt till skattereduktion. Observera att kostnad för maskiner inte räknas till arbetskostnad.

Postad 24 August 2011 - 22:15

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag tog erbjudandet.
Kunde inte låta bli.
Fick förklarat för mej att dom faktiskt inte kommer att gräva alls innanför tomtgränsen, utan att dom går i samma rör som telefonledningen idag är dragen i...?
Så något rotavdrag lär det ju inte vara frågan om att försöka med... :blink:

Redigerat av Bakerman, 24 August 2011 - 22:16.

Postad 24 August 2011 - 22:18

Unregistered1990
  • Unregistered1990
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Det där var billigt, jag hade inte tvekat en sekund på erbjudandet. Hos mig kostar det 100.000 kr EXKL MOMS!!!!! och då fixar dom bara allt till tomtgränsen. Det kan vi kalla horribelt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.