Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ska köpa min första platt tv

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 June 2011 - 19:00

shirra
  • shirra
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
hej allihopa
behöver lite hjälp inför mitt 1sta köpa av platt tv.

har redan hittat några som ser intressanta ut men behöver lite råd om vilken jag ska välja eller bara en simpel rangordning.

Sharp Aquos LC-46LE810E
Sony Bravia KDL-46EX710
Samsung UE46D5005
Samsung UE46C6005

sen var jag som sagt o kolla lite i mediamarkt, onoff, siba o elgiganten ( alla i malmö).
men jag fastna för dessa fyra, men som sagt hoppas att jag få lite tips om vad jag ska satsa på.
de jag värderar högst är ju en bra bild, resten bryr jag mig inte så mycket om (ljudet ska ändå komma från en soundbar).

Postad 20 June 2011 - 20:07

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Hej och välkommen till forumet!
Kul att du är intresserad av bra bild.
Om du vill maximera bildkvaliteten och i huvudsak ska se på rörliga bilder skulle jag ha kollat upp plasma.
Den enda jag skulle överväga för att den har bra byggkvalitet och hygglig/jämn bildkvalitet på LCD-sidan är Sony.
Man brukar säga att plasma ger bättre bild per krona, det vill säga för nån tusenlapp mindre får du lika bra bild, eller så kan du gå upp en storleksklass för samma pris.
Det kan inte tjatas nog om följande: Det är OMÖJLIGT att bedöma bild på stormarknaden på grund av att miljön är åt helsike fel. Där brukar skärmarna stå och brinna i reklamläge (max-inställningar på allt) och ditt öga/din hjärna fastnar omedvetet för den klaraste/starkaste/ljusaste/blåaste bilden. Men en sån bild orkar ögonen inte se på nån längre stund i hemmamiljö.
Åk i stället till en riktig hifi-butik, där får skärmarna verkligen bekänna färg, i en miljö som mer liknar den som du kommer ha hemma när du ska kolla film på kvällen. Kolla olika källor och olika inställningar. Du har bättre chans att få en bra demo för att den personalen i regel är mer kunnig och intresserad och bryr sig om att hitta just din tv, i motsats till den provisions-orienterade rådgivningen på stormarknaderna.
Detta var mitt gratistips, hoppas du får fler, lycka till!

Edit: Om jag skulle köpa ny skärm i dag skulle jag ta den dyraste Panasonic plasma som ryms inom budgeten. Du kan ju se om det finns Panasonic Center i Malmö. Annars finns säkert nån eller några modeller i hifi-butikerna.

Redigerat av Unregistered7c808eec, 20 June 2011 - 20:13.

Postad 20 June 2011 - 22:34

shirra
  • shirra
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
hej
jag är ute efter en led tv så en plasma har jag uteslutit, sen vet jag inte hur sd sändingar är i plasma.
men just dem apparaterna jag skrev innan, men jag känner att jag kanske kommer gå mot sharp om inte någon här kan säga något bra om dem andra apparaterna

Postad 20 June 2011 - 22:45

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

hej
jag är ute efter en led tv så en plasma har jag uteslutit, sen vet jag inte hur sd sändingar är i plasma.
men just dem apparaterna jag skrev innan, men jag känner att jag kanske kommer gå mot sharp om inte någon här kan säga något bra om dem andra apparaterna

SD ser troligtvis lika sunkigt ut på plasma som på LCD om det är full-HD skärmar(1920x1080). Lyssna på Sir Duke. Plasma ger mycket bild för stålarna.

Postad 20 June 2011 - 22:47

shirra
  • shirra
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
jo men jag skulle gärna vilja kolla runt lite på plasmor men min budget är ju max 8000kr, några förslag??
gärna en full hd och en tunn och inte bred plasma.

Postad 21 June 2011 - 08:11

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0
Som redan sagts...uteslut inte plasma! Vilka modeller du ska titta på låter jag någon annan tipsa om.

Om du väljer att gå på din ursprungliga lista så skulle jag i första hand rekommendera Sharp följt av Sony. De tester jag sett av Sharpen har inte nämnt några problem med clouding vilket är ett vanligt förekommande fel/fenomen på en del edge-led modeller. Sony är nog också ganska bra när det gäller clouding, men läser man i Sony trådarna så verkar det ändå förekomma en del på främst Sonys lite billigare edge-led, dit EX710 får räknas.

//P

Postad 21 June 2011 - 09:27

shirra
  • shirra
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
tack för alla svar.

jo jag har ju tittat närmare på sharpen och kan säga att bilden ser ju riktigt nice.
den kanske jag slår till på om inget annat dyker upp.

Postad 21 June 2011 - 09:34

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

jo men jag skulle gärna vilja kolla runt lite på plasmor men min budget är ju max 8000kr, några förslag??
gärna en full hd och en tunn och inte bred plasma.

Det är just när man har en begränsad budget som plasma är ett starkt alternativ. För 8000 får du en just 50" LG plasma som ger lika bra bild som en LCD för de dubbla pengarna (gissninngsvis...). :huh:

Postad 21 June 2011 - 09:44

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Mitt råd är att läsa på innan köpet så att det inte skall behöva starta en till "Hjälp, köpte LED och har alla dessa problem" tråd. Och som vanligt vid köp av TV skall man kolla upp med försäljaren om det går att testa varan hemma och lämna tillbaks om man är inte nöjd. EG är bäst på den fronten.

Postad 21 June 2011 - 09:57

shirra
  • shirra
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
helt klart är elgiganten bäst på öppetköp, snackade med en försäljare på mediamarkt o han sa att dem inte har öppet köp.
men som lutar väldigt mycket åt sharpen och den är ju billigast att köpa online, vad ska jag tänka på då???
samsungen UE46D5005 känns ju också som något bra men jag är rädd för att få en tv full med clouding o bleeding.

Postad 21 June 2011 - 09:59

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

de jag värderar högst är ju en bra bild

Det är ovanstående uttalande som gör att du borde involvera plasma. Särskilt om pengarna spelar någon roll, precis som agpath säger ovan.

SD och dålig signal talar till plasmans fördel, inte tvärtom.
Det som marknadsförs som "led" är dyrt i förhållande till den bildkvalitet den levererar och ger ofta bildfel, som master_of_rock är inne på.
Kolla Panasonic C3 50 tum, eller LG:n som agpath tipsar om, och kolla hur du upplever dem - i RÄTT miljö.

Postad 21 June 2011 - 23:49

PieEater
  • PieEater
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
När stora plasmor till OK pris var en nyhet hörde jag från flera att en plasma är inget bra när man ska koppla den till sin dator utan att LCD var då mycket bättre alternativ. Ligger det någon sanning i det och vad beror det på isåfall? Jag kikar nämligen också på en ny TV för runt 6-10k som kommer bland annat användas till att koppla till datorn för att se film, inge spelande.

Postad 22 June 2011 - 00:11

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0

När stora plasmor till OK pris var en nyhet hörde jag från flera att en plasma är inget bra när man ska koppla den till sin dator utan att LCD var då mycket bättre alternativ. Ligger det någon sanning i det och vad beror det på isåfall? Jag kikar nämligen också på en ny TV för runt 6-10k som kommer bland annat användas till att koppla till datorn för att se film, inge spelande.

Skall du se film så är det ingen skillnad på att använda dator eller dvd. Tvärt om, film är bättre på plasma enligt min erfarenhet.

Redigerat av Huddingebo, 22 June 2011 - 00:12.

Postad 22 June 2011 - 07:46

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

Det är om du ska använda den som ren datorskärm som en LCD passar bättre. Ska man främst använda den för att visa film och andra rörliga bilder spelar inte källan någon roll.

Postad 22 June 2011 - 09:50

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Det är om du ska använda den som ren datorskärm som en LCD passar bättre. Ska man främst använda den för att visa film och andra rörliga bilder spelar inte källan någon roll.

Numera kopplar man ju de flesta datorer till TVn via hdmi och då behöver man inte tänka på pixelmappning och sådant strul längre. En datorbild i 1080p på en FullHD-skärm duger perfekt för alla ändamål.

Postad 22 June 2011 - 11:59

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0
Kan du hosta upp lite pengar till kan jag rek. denna.
https://www.prisjakt...kt.php?p=564302

Postad 22 June 2011 - 12:20

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

SD ser troligtvis lika sunkigt ut på plasma som på LCD om det är full-HD skärmar(1920x1080). Lyssna på Sir Duke. Plasma ger mycket bild för stålarna.

En smula missvisande att avfärda SD så kategoriskt.
Bra SD ser ofta mycket bättre ut än halvtaskig HD, vilket det finns väldigt gott om. :)
Analog distribution ser dock oftast för jävlig ut på en större tv, men det är en annan sak...

Det är just när man har en begränsad budget som plasma är ett starkt alternativ. För 8000 får du en just 50" LG plasma som ger lika bra bild som en LCD för de dubbla pengarna (gissninngsvis...). :)

Det är ovanstående uttalande som gör att du borde involvera plasma. Särskilt om pengarna spelar någon roll, precis som agpath säger ovan.

SD och dålig signal talar till plasmans fördel, inte tvärtom.
Det som marknadsförs som "led" är dyrt i förhållande till den bildkvalitet den levererar och ger ofta bildfel, som master_of_rock är inne på.
Kolla Panasonic C3 50 tum, eller LG:n som agpath tipsar om, och kolla hur du upplever dem - i RÄTT miljö.

Får man lov att påpeka att flera här gör det sedvanliga misstaget att utfärda rekommendationer utan att för ett ögonblick uppehålla sig vid möjliga nackdelar eller defekter hos modeller/tekniker man vurmar för.
Peppelito är dock ganska saklig...

...som vanligt vid köp av TV skall man kolla upp med försäljaren om det går att testa varan hemma och lämna tillbaks om man är inte nöjd. EG är bäst på den fronten.

Absolut bästa rådet hittills! :)

Postad 22 June 2011 - 14:06

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Får man lov att påpeka att flera här gör det sedvanliga misstaget att utfärda rekommendationer utan att för ett ögonblick uppehålla sig vid möjliga nackdelar eller defekter hos modeller/tekniker man vurmar för.

Man vurmar väl för bra bild :)
Alla råd är gratis och folk får göra vad de vill med dem.
Tipsen blir ju utifrån att det är så många TS som går in i tv-letandet med "LED" som grundkriterium, dessutom är budgeten gärna halvtajt och man vill ha bra bild. Då kommer det alltid komma tips om att bredda sökningen. Men det är inget köptvång inbakat :)

Postad 22 June 2011 - 14:54

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Man vurmar väl för bra bild :)
Alla råd är gratis och folk får göra vad de vill med dem.
Tipsen blir ju utifrån att det är så många TS som går in i tv-letandet med "LED" som grundkriterium, dessutom är budgeten gärna halvtajt och man vill ha bra bild. Då kommer det alltid komma tips om att bredda sökningen. Men det är inget köptvång inbakat :)

Trevligt med folk som vurmar för bra bild, men det är givetvis lika självklart att påpeka risken för clouding när det gäller samsung-LED-LCD som risken för t ex skuttande svartnivå på panasonic-plasmor. Eller hur?

Köptvång eller inte tenderar viss vänlig rådgivning att släta över defekterna hos de "vurmade produkterna", vilket kan spela framförallt förstagångsköparna otrevliga spratt. Veteraner som du själv förväntar man sig gärna lite mer av... :)

Postad 22 June 2011 - 18:26

Joakim_A
  • Joakim_A
  • Forumräv

• 782 inlägg
  • 0

Trevligt med folk som vurmar för bra bild, men det är givetvis lika självklart att påpeka risken för clouding när det gäller samsung-LED-LCD som risken för t ex skuttande svartnivå på panasonic-plasmor. Eller hur?

Köptvång eller inte tenderar viss vänlig rådgivning att släta över defekterna hos de "vurmade produkterna", vilket kan spela framförallt förstagångsköparna otrevliga spratt. Veteraner som du själv förväntar man sig gärna lite mer av... :)

Vad menar du med skuttande svartnivå på Panasonic plasmor?

Postad 22 June 2011 - 18:31

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0

Floating black skulle jag tro. Som existerar om jag bortser från filmen och enbart letar efter detta när det är 2.35.1 format i sändningen/filmen.

Postad 22 June 2011 - 20:47

shirra
  • shirra
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
tjena allihopa
just nu väntar jag bara på min lön sen ska jag iväg o köpa en tv ( tror det blir den 27e)
just nu står det mellan en sony o sharp.
men var faktiskt inne på netonet o dem hade en toshiba som såg rätt snygg ut, bilden vet jag inget om.
som sagt fram till den 27e så kan man ändra sig ju.
men alla tips som jag har haft tackar jag för o fler hoppas jag få

Postad 23 June 2011 - 10:38

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Floating black skulle jag tro. Som existerar om jag bortser från filmen och enbart letar efter detta när det är 2.35.1 format i sändningen/filmen.

Alla störs uppenbarligen inte lika mycket av olika defekter, men både att använda överdrivet "tunna/wobbliga plastbaljor" i edge-led-burkar så att backlighten blir "ojämn" (clouding) och att variera antalet "omstarter/reset" i plasma-subfields så att "ströljuset/svärtan" varierar stegvis t o m i en och samma scen är utmärkta exempel på dum design och dålig ingenjörskonst.

En del håller säkert inte med, men jag föredrar definitivt en något tjockare tv utan clouding - och en något högre, konstant svartnivå framför skuttande dito. :)

Redigerat av Unregistered277056c3, 23 June 2011 - 10:39.

Postad 23 June 2011 - 15:00

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Klart man alltid kan tjata: Den felfria skärmen finns inte.
Min poäng är att platt-tv inte är synonymt med "LED" trots att man kan tro det utifrån reklamen, finns skäl att söka brett när man ska köpa för att hitta just sin favorit. Sen får Kalle gärna köpa en "LED" i slutändan men det är ju bättre att ha gått in i letandet utan skygglappar.
Man är värd att göra ordentlig research innan man spenderar sina pengar, större chans att bli varaktigt nöjd då.

Postad 24 June 2011 - 10:16

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...det är ju bättre att ha gått in i letandet utan skygglappar.
Man är värd att göra ordentlig research innan man spenderar sina pengar, större chans att bli varaktigt nöjd då.

Instämmer absolut, och eftersom det är ganska omöjligt att provköra en tv ordentligt i de flesta butiker så är bytesrätt/öppet köp en av de absolut viktigaste faktorerna när man väljer butik. Kunnig personal kommer möjligtvis på andra plats... :)

Postad 25 June 2011 - 19:44

Friklund
  • Friklund
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Kolla på LG´s PV350. 50 tum, plasma, hela 5,3 cm tjock. Har en själv, och tycker att den fyller mina behov utmärkt.

// Oscar

Postad 30 October 2011 - 21:07

Unregisteredba36b8f3
  • Unregisteredba36b8f3
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej alla forum-medlemmar detta blir mitt första inlägg :)

Lite förutsättningar innan jag börjar fråga om specifika modeller och tekniker.

Jag kommer att sitta cirka 4 meter från TV:n då vardagsrummet är ganska stort. Det är inga fönster framför eller bakom tv:n och soffan däremot 2 stora fönster bredvid och en stor glasdörr ut till balkongen. Så ljus kommer att komma in tyvärr det går inte att utesluta. Jag kommer köpa mörka persienner på sikt dock. Men nu är det ju vinter så då är det mörkt ändå när man kommer hem från skolan.

Min budget är 5,000-7000 kr. Skall jag köpa en för 7,000 måste den dock vara markant mycket bättre än en för 5,000 kr.

Ändamål med min tv: Att kolla på digital-tv samt att kolla sport, serier och filmer ( via datorn ) . Kommer knappt spela något ps3 på den och kommer inte surfa eller liknande.

Jag har varit ute på Elgiganten och Mediamarkt och kikat runt lite men det är som ni säger, massor med apparater som bara står igång vecka ut och vecka in känns svårt att få någon riktigt känsla för vad som är bäst på det sättet. Uppskattar verkligen rådet om öppet köp, ta hem och prova liksom. Är man nöjd så är man.

Så äntligen dags för mig att presentera några modeller som jag har tittat på.

Samsung PS51D455 samt Samsung UE46D5005.

Hur viktigt är det med 51" kontra 46" när jag sitter så långt bort och vilken tv tror ni ger bäst bildkvalitet för mina ändamål? De kostar ungefär lika mkt skall sägas.

Tack för mig hoppas ni kan hjälpa mig lite.

Tipsa gärna om produkter från andra märken, jag är en Samsung älskare av mig så jag har omedvetet inte kollat så många andra tillverkare.

Postad 31 October 2011 - 08:12

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Håll dig borta från Samsung om du skall köpa plasma, de buzzar. Läs i andra trådar om det.

5" är alltid 5".... Köp så stort du har råd med. Dvs denna kommer du säkert va ännu gladare för.

LG PLASMA 50"

Du verkar vara en vanlig TV tittare å då får man mest TV för pengarna om man köper plasma.

Redigerat av Unregistered8c00bd99, 31 October 2011 - 08:13.

Postad 31 October 2011 - 08:21

Unregisteredba36b8f3
  • Unregisteredba36b8f3
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ja det verkar ju vara den allmänna uppfattniingen att Plasma är tekniken man skall välja för att maximera tum/kr eller vad man skall kalla det. Jag vet inte vad "buzzar" är så skall läsa på om det nu. Är det något mer jag skall tänka på?

Postad 31 October 2011 - 08:26

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Buzzing är ett ljud som bara hörs i sweetspot, alltså mitt i soffan då man har huvudet i TVns bildcentrum några meter rakt fram från TVn.

Se till å köp en TV med support i hemmet, alltså de kommer hem till dig å servar om det blir fel. LG:s apparater som slutar på modellkod "N" är sånna. De andra har säkert en likande modellkod. Det betalar man eg inget extra för, det finns dock ofta någon annan modell som inte har "N" (i LGs fall) som är billigare men sällan 2 lika.

Postad 31 October 2011 - 09:26

Unregisteredba36b8f3
  • Unregisteredba36b8f3
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tack noseone, jag förstod efter lite läsande att buzzning var ett irriterande ljud som kom från tv:n men förstod inte att det bara hördes om man satt i "sweetspoten". Har kikat runt lite mer i forumet och på prisjakt.nu och har efter om och men kommit fram till de här modellerna.

Postad bild

Är de alla likvärdiga eller är det någon som ni här på forumet upplever som snäppet bättre än de andra? Det finns ju väldigt många modeller, jag har därför valt att begränsa antalet genom att välja intervallet 5,000-6,000 kr samt att de skall klara Full-HD. Den första tv:n som jag kikade på var ju PS51D455 men den var ju bara HD-ready och verkar ju vara från en "billigare serie? 400 serien?

Om ni vet om någon annan modell som kostar t.e.x 6,200 kr och som spöar de här modellerna så posta gärna det i den här tråden i så fall, men posta inte en tv för 7,800 kr det har jag helt enkelt inte råd med, Tack!

Redigerat av Unregisteredba36b8f3, 31 October 2011 - 17:35.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.