Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SAMSUNG PS51D8005 åsikter?

543 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 November 2011 - 18:02

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
uppskalning och interpolering är skilda saker. Du lägger inte till bildrutor när du skalar upp utan du lägger till mer information i varje bildruta.

Apropå det har någon här samsung bluray spelarna i senaste serien? Skaffat receiver med Qdeo uppskalning vilket torde vara bättre än det mesta i alla fall. Kopplar man ex BD-D6500 till kompatibel samsung tv som denna så ska den skicka ut standardupplösningen från ex DVDn och låta tvn skala om jag förstått det rätt. Men kopplar man receiver emellan låter en den då köra Qdeo eller kör den blurayspelarens egna uppskalning?

Lite inne på Sony 3D spelare. Vet inte hur bra de är på 3D biten dock?

Postad 26 November 2011 - 18:33

zasso
  • zasso
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Ähumm ... om inte uppskalning sker genom interpolering, hur sker den då? Upplys mig!

Postad 26 November 2011 - 19:05

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Det här vet du ju säkert men interpolation som det referas till hänvisar till att man lägger till extra bilder mellan de verkliga för att få ett mer naturligt bildflyt.

Informationen när man skalar upp till 1080p från lägre upplösning kommer givetvis från grundmaterialet i fråga.

Postad 26 November 2011 - 19:50

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Okej okej tacksam för dina svar.. var och tittade på elgiganten igår och blev lite besviken för dom hade tvn så sjukt dåligt inaställd för miljön... Och säljaren som 'hjälpte" mig ville bara visa upp led modellerna som skulle ha sååå mycket bättre bild.. visst dom såg bättre ut men det tror jag hade med inställningarna att göra... Usch tillbaka till ruta ett igen.. sån sjuk besluts ångest :-)

Törs man fråga om det var Elgiganten på Kungsgatan i Sth? Dom har nämligen en Samsungplasma som ser katastrofalt dålig ut jämfört med övriga TV apparater på väggen. Ställde själv in den i dynamiskt läge och drog upp alla inställningar på max, men den såg ändå ut som om man tittade på den genom ett par solglasögon.

Postad 27 November 2011 - 02:38

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

Ähumm ... om inte uppskalning sker genom interpolering, hur sker den då? Upplys mig!

Man kan naturligtvis skala mha interpoleringstekniker också men det var ju inte riktigt kontexten i det som diskuterades ;)

Postad 27 November 2011 - 10:44

zasso
  • zasso
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Man kan naturligtvis skala mha interpoleringstekniker också men det var ju inte riktigt kontexten i det som diskuterades ;)

Ursäkta att jag är lite störig ... jag är långt ifrån expert på vidoebearbetning men mina grundläggande kunskaper i matematik och fysik säger mig att interpolering är ett matematiskt grundbegrepp när det gäller att beräkna "okända" data ur en mängd "kända" data. Det kan göras mer eller mindre avancerat och är grundtekniken för hur ett videochip skalar upp bilden till skärmens upplösning. Dvs. en grundfunktion som finns i alla TV.

När det gäller hantering av 24 hz material innebär då normalt användande av interpoleringsteknik att videochipet lägger till hela bildrutor beräknade utifrån det kända material som finns tillskillnad från interpolering i skalning då upplösningen ökas inom en och samma bildruta. Men någon form av interpolering sker i båda fallen ...

Men, men ... om nu inte Samsung använder tekniken att lägga till extra beräknade bildrutor i Cinema Smooth (vilket du säkert har rätt i) hur sker det? Egentligen en tämligen ointressant fråga eftersom det tycks fungera utmärkt, men lite nerderi kan ju vara uppiggande. Vi kan ju inledningsvis utesluta att bilden visas med 24 hz (vilket skulle uppfattas flimmrigt) eller 60 hz (vilket skapar judder), hur löser Samsung det här i praktiken?

Postad 27 November 2011 - 15:36

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
24Hz skulle inte uppfattas som flimrigt på annat än crt eller analog bio men det finns tekniska anledningar till att 24Hz inte passar så bra på LCD och Plasma heller. Vad Cinema Smooth gör är att den visar 24p bilden i 96Hz vilket bättre passar dess panel. Den visar alltså helt enkelt samma bild 4 ggr som AAAABBBBCCCCDDDD osv.

Rent tekniskt skulle den då kunna interpolera fram 3 nya bilder som A123B123C123D123 men Samsung har valt att hoppa över det på sina plasmor i år. Denna interpolering är vad som ofta kallas för såpopera effekten.

Postad 27 November 2011 - 17:03

zasso
  • zasso
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
@F.Ultra

Intressant! 96 hz i skärmuppdateringsfrekvens med CS. Vet du hur TVn hanterar 24 hz material utan CS, 60 hz uppdateringsfrekvens? Och vad är det egentligen som händer när man växlar mellan CS och inte CS med HD 3D? Det här har jag nollkoll på!

Du låter trovärdig ... men "Analog BIO" är 24 bilder i sekunden ... hur tänker du här?

Postad 27 November 2011 - 22:28

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

@F.Ultra

Intressant! 96 hz i skärmuppdateringsfrekvens med CS. Vet du hur TVn hanterar 24 hz material utan CS, 60 hz uppdateringsfrekvens? Och vad är det egentligen som händer när man växlar mellan CS och inte CS med HD 3D? Det här har jag nollkoll på!

Du låter trovärdig ... men "Analog BIO" är 24 bilder i sekunden ... hur tänker du här?

Utan CS så gör TV:n en 3:2 pulldown och visar i 60Hz vilket får bilden att hacka vid panoreringar precis som på NTSC-DVDs. Vad som händer vid 3D har jag ingen aning om, har bara hört på AVSForums att en del tycker att det flimrar då. Glasögonen kör ju 60Hz (120Hz egentligen men bara ett öga visas ju åt gången så det blir ju 60Hz per öga) så CS borde ju egentligen stängas av automatiskt av tv:n då men har inte grävt speciellt djupt i det än, tyckte själv att det såg ut att vara mer flimmer med CS på i 3D men har bara testat det väldigt sparsamt.

Analog bio är 24 bilder i sekunden men visar man den så, så flimrar bilden då slutaren är stängd för länge så man visar det i 48Hz på bio genom 2:2. Dvs AABBCCDD

Postad 28 November 2011 - 01:35

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Pratas ju mkt of "fluktuerande ljusstyrka" på Samsuns plasmor, och att senaste firmwaren snarare försämrade än förbättrade. Men, som alltid är det ju svårt avgöra om det är ett fåtal jättekänsliga perfektionister som klagar, eller om det är något som stora flertalet retar sig på. Vad säger ni här som har Samsungs senaste plasmor, hur stort är problemet? För att kunna sätta det i relation, skriva gärna någon kommentar om hur pass "kräsen tittare" du är.

Bakgrunden till frågan är att jag själv är sugen på att köpa en PS648005, och redan hade gjort det, om det inte var för diskussionerna om just detta. Finns ju även buzzingproblemet, men det verkar ju finnas på VT30 också. Har sett vissa kommentarer om att det beror på att ljusstyrkan måste minskas när det visas en mestadels ljusbild, för att panelen annars blir så pass varm att den riskerar att haverera, någon som vet nåt om det (pixlarna ska tydligen vara som varmast när de visar vitt)? Om så är fallet är det ju rimligt att anta att det aldrig kommer komma någon ny firmware som löser problemet....

Redigerat av Unregistered1413, 28 November 2011 - 01:39.

Postad 28 November 2011 - 03:01

emigrating
  • emigrating
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Bakgrunden till frågan är att jag själv är sugen på att köpa en PS648005, och redan hade gjort det, om det inte var för diskussionerna om just detta. Finns ju även buzzingproblemet, men det verkar ju finnas på VT30 också. Har sett vissa kommentarer om att det beror på att ljusstyrkan måste minskas när det visas en mestadels ljusbild, för att panelen annars blir så pass varm att den riskerar att haverera, någon som vet nåt om det (pixlarna ska tydligen vara som varmast när de visar vitt)? Om så är fallet är det ju rimligt att anta att det aldrig kommer komma någon ny firmware som löser problemet....

Köp!

Jag är en "halvkräsen" tittare med 20 år i hemmabio träsket ;) Har tidigare haft allt från Sony's första Trinitron 32 tummare till Barco's 808s med Stewart skärm etc.

Sedan vi flyttat till Sverige har biorummet försvunnit (än så länge iallafall, håller fortfarande på med renovation) så har suttit med olika plasma och lcd apparater. När det nu blev dags att göra klart vardagsrummet blev det också inhandling av ny TV och efter mycket fram och tillbaka mellan 65VT30 och 64D8005 föll valet på Samsungen. Bildmässigt kändes den, overall, bättre än Panasonicen. Det fanns ett par punkter där Panasonicen var [marginellt] bättre men, IMO, inget som rättfärdigade 10000,- extra.

Iallafall, tillbaka till frågan. Jag såg mer FBr på Panasonicen än Samsungen under mina demos. Dock har problemet tydligen försvunnit från VT30 via en FW uppdatering. I mitt tycke, även om Samsung's uppdatering skulle ge lika mycket FBr som VT30 hade tidigare är det ett icke-problem och är du fortfarande orolig handlar du hos EG med öppet köp fram tills den 24e Januari.

Vad gäller buzzing tror jag inte det kan fixas i FW. Dock finns det olika typer buzzing, kommer det framifrån har du ett problem, kommer det istället bakifrån har du en hel del sätt att lindra problemet, bl.a. ljuddämpande material mellan TV och vägg samt kolla att allt är riktigt fastskruvat :) Det verkar dock som att Samsung's senare PS64D8005'or ter sig bättre vad gäller buzzing än de tidigare modellerna.

Oavsett kommer du bli nöjd med ditt köp. Jag har även börjat gilla den silverfärgade ramen på Samsungen nu, vilken jag vid första anblick hatade.

Postad 28 November 2011 - 09:59

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Sedan vi flyttat till Sverige har biorummet försvunnit (än så länge iallafall, håller fortfarande på med renovation) så har suttit med olika plasma och lcd apparater. När det nu blev dags att göra klart vardagsrummet blev det också inhandling av ny TV och efter mycket fram och tillbaka mellan 65VT30 och 64D8005 föll valet på Samsungen. Bildmässigt kändes den, overall, bättre än Panasonicen. Det fanns ett par punkter där Panasonicen var [marginellt] bättre men, IMO, inget som rättfärdigade 10000,- extra.

Iallafall, tillbaka till frågan. Jag såg mer FBr på Panasonicen än Samsungen under mina demos. Dock har problemet tydligen försvunnit från VT30 via en FW uppdatering. I mitt tycke, även om Samsung's uppdatering skulle ge lika mycket FBr som VT30 hade tidigare är det ett icke-problem och är du fortfarande orolig handlar du hos EG med öppet köp fram tills den 24e Januari.

Vad gäller buzzing tror jag inte det kan fixas i FW. Dock finns det olika typer buzzing, kommer det framifrån har du ett problem, kommer det istället bakifrån har du en hel del sätt att lindra problemet, bl.a. ljuddämpande material mellan TV och vägg samt kolla att allt är riktigt fastskruvat :) Det verkar dock som att Samsung's senare PS64D8005'or ter sig bättre vad gäller buzzing än de tidigare modellerna.

Tack för bra svar! Får känslan att du ligger rätt nära mig, eller tom över mig, när det gäller krav på bild (Barco och Stewart är ju riktiga grejer) så din input är värdefull. Törs man fråga vilken firmware du kör, har du lagt på den som släpptes 26/10 och som vissa verkar hävda gjorde saker sämre snarare än bättre?

Postad 28 November 2011 - 10:14

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Törs man fråga om det var Elgiganten på Kungsgatan i Sth? Dom har nämligen en Samsungplasma som ser katastrofalt dålig ut jämfört med övriga TV apparater på väggen. Ställde själv in den i dynamiskt läge och drog upp alla inställningar på max, men den såg ändå ut som om man tittade på den genom ett par solglasögon.

Plasma ser ofta rätt sunkiga ut i de miljöerna. D8005 är ansedd som topp 3 av ALLA tv det här året. Nu vet jag inte om det var en sån du tittade på men så är det iaf.

Postad 28 November 2011 - 10:17

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Köp!

Jag är en "halvkräsen" tittare med 20 år i hemmabio träsket ;) Har tidigare haft allt från Sony's första Trinitron 32 tummare till Barco's 808s med Stewart skärm etc.

Oavsett kommer du bli nöjd med ditt köp. Jag har även börjat gilla den silverfärgade ramen på Samsungen nu, vilken jag vid första anblick hatade.

Rätt val. 10000 mer för lite bättre svärta är det inte värt. Samsungen har bättre färg också om jag inte minns fel. Tycker det är viktigare än lite bättre svärta. Skulle jag köpa en high-end plasma idag så skulle jag köpa Samsungen. Köpte tv för ett år sedan så jag kan inte riktigt motivera nytt köp än men nästa jul kanske det är dags ;) Är lite sugen på 3d och 3d utbudet lär vara bättre då också.

Postad 28 November 2011 - 10:58

zasso
  • zasso
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Utan CS så gör TV:n en 3:2 pulldown och visar i 60Hz vilket får bilden att hacka vid panoreringar precis som på NTSC-DVDs. Vad som händer vid 3D har jag ingen aning om, har bara hört på AVSForums att en del tycker att det flimrar då. Glasögonen kör ju 60Hz (120Hz egentligen men bara ett öga visas ju åt gången så det blir ju 60Hz per öga) så CS borde ju egentligen stängas av automatiskt av tv:n då men har inte grävt speciellt djupt i det än, tyckte själv att det såg ut att vara mer flimmer med CS på i 3D men har bara testat det väldigt sparsamt.

Analog bio är 24 bilder i sekunden men visar man den så, så flimrar bilden då slutaren är stängd för länge så man visar det i 48Hz på bio genom 2:2. Dvs AABBCCDD

Tack för den lektionen! :-) Intressant att analoga bioprojektorer visar varje bild 2 (eller 3 gånger, jag har läst på ...). Visste jag inte.

Ska titta närmare på skillnaden avseende CS eller ej i 3D. Min erfarenhet är också begränsad (har bara två filmer, Avatar och Pirates 4) men har inte noterat någon direkt störning med CS aktiverat. Som sagt var, skulle vara intressant att veta vad som egentligen händer när man kopplar in. Glasögonen blinkar till och tycks byta frekvens ...

Postad 28 November 2011 - 11:24

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Plasma ser ofta rätt sunkiga ut i de miljöerna. D8005 är ansedd som topp 3 av ALLA tv det här året. Nu vet jag inte om det var en sån du tittade på men så är det iaf.

Jo, det var det, men just det exemplaret såg RIKTIGT dåligt ut.

Postad 28 November 2011 - 11:47

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Grejen med VT30n ska ju i sådana fall vara om den håller bättre. Fast om man vänder på det så suger det mer med 30papp tv som pajar än 20papp.

FBr är kanske priset man betalar för Samsungens högre ljusstyrka? Drar man ner på den biten så får man månne mindre problem med detta. Om det nu är något problem man verkligen stör sig på. Jag föredrar längre livslängd än att Samsung ska chansa och hoppas på att det håller så jag hoppas de gör rätt avvägningar här gällande hur mycket vitt de vågar visa.

En annan sak jag undrar hu är uppskalningen från 576i/p på Samsung respektive Panasonics plasmor? Har för tillfället sony BDP-S370n och Panasonic BDT-310n och Onkyo 709 och denna plasma på ingång. Onkyon har Qdeo chip. Qdeo garanterar väl inte bra uppskalning antar jag beror på implementeringen som alltid :)

480p är väl också intressant även om jag antar det är döden köra Wii på 50" skärmar

Redigerat av oqvist, 28 November 2011 - 11:47.

Postad 28 November 2011 - 11:56

zasso
  • zasso
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
På PS51 tycker jag uppskalningen är "sådär" från 576i, personligen föredrar jag utan tvekan att låta BR (Pio FD51 eller Pana BDT110) eller förstärkare (Yahma VX771) göra jobbet. Men ärligt talat har jag inte lagt någon större energi på att testa detta.

Postad 28 November 2011 - 19:31

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Tråkigt att du inte är nöjd, vad är det du inte gillar? Förutom ramen då. Appropå ramen, är den störande rent estetiskt eller är det reflexer eller liknande i den du stör dig på?

Jo, ramen reflekterar mycket ljus, den glänser nästan. Bilden blir väldigt inramad mot min svarta fondvägg.
Men efter några dagar har jag kommit över det, Nu upplever jag bara bilden som något stressad.

Vet inte riktigt vad det är om det beror på att datorn spelar upp eller så. Men d känns inte så skönt i rörelser. Jag tror det beror på det
låga FPS antalet, I spel rockar det! Det flyter på och färgerna bara sprängs ut i bilden. Allt blir så krispigt i spel.

Postad 28 November 2011 - 19:36

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Hur många fps som din mediaspelare hinner med är helt ointressant. Vad som gäller är vilken upplösning som du har på grafikkortet. Där måste du ha 1280x1080 med 24Hz som uppdateringsfrekvens, har du inte det och spelar en 24p film så kommer din dator att konvertera filmen till vad för Hz du nu har ställt in grafikkortet på.

Fraps-programmet används väl mest för att kunna mäta hur många fps som spel och annat orkar med? (vet ej, då jag inte kör Windows). Vilket alltså inte är samma sak som vilken uppdateringsfrekvens som ditt grafikkort har mot skärmen.

1920*1080 menar du väl?

Ja, fraps räknar bra bilderna på skärmen inget mer. D används oftas för att mäta prestanda i spel fast bara på det sättet, Alltså hur många fps grafikkortet orkar beräkna. Ju mer desto bättre kort. VIsar fraps 24 så är det 24 bilder i sek som grafikkortet skickar. Då är det ju 24hz

Postad 28 November 2011 - 21:48

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

1920*1080 menar du väl?

Ja, fraps räknar bra bilderna på skärmen inget mer. D används oftas för att mäta prestanda i spel fast bara på det sättet, Alltså hur många fps grafikkortet orkar beräkna. Ju mer desto bättre kort. VIsar fraps 24 så är det 24 bilder i sek som grafikkortet skickar. Då är det ju 24hz

Nä, nu tror jag du blandat ihop 2 saker. FRAPS mäter väl hur många bilder per sekund som grafikkorter orkar rendera (dvs hur många av bildförbättrarna man kan aktivera utan att det segar ihop sig totalt)? Själva uppdateringsfrekvensen av skärmen är nog inte beroende av det.

Postad 28 November 2011 - 22:58

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

1920*1080 menar du väl?

Ja i så fall mäter du helt fel sak. Vad du ska göra är att högerklicka på desktoppen, välja skärmegenskaper (eller vad det nu heter i Windows) och ändra skärmen till 1920x1080 och sätta frekvensen till 24Hz. Risken är enormt stor att du spelar upp en 24p film på en 60Hz koppling vilket gör att du får judder pga 3:2 pulldown.

Grejen med VT30n ska ju i sådana fall vara om den håller bättre. Fast om man vänder på det så suger det mer med 30papp tv som pajar än 20papp.

FBr är kanske priset man betalar för Samsungens högre ljusstyrka? Drar man ner på den biten så får man månne mindre problem med detta. Om det nu är något problem man verkligen stör sig på. Jag föredrar längre livslängd än att Samsung ska chansa och hoppas på att det håller så jag hoppas de gör rätt avvägningar här gällande hur mycket vitt de vågar visa.

En annan sak jag undrar hu är uppskalningen från 576i/p på Samsung respektive Panasonics plasmor? Har för tillfället sony BDP-S370n och Panasonic BDT-310n och Onkyo 709 och denna plasma på ingång. Onkyon har Qdeo chip. Qdeo garanterar väl inte bra uppskalning antar jag beror på implementeringen som alltid :)

480p är väl också intressant även om jag antar det är döden köra Wii på 50" skärmar

Har själv ännu inte sett FBr varken på TV, DVD eller Blu-Ray så antingen skiljer det sig åt från enhet till enhet eller så måste det till någon speciell kombination av något som iaf jag inte träffat på än.

Hur Wii på 50" ser ut vet jag inte, men på 64" är de fullt spelbart. Den låga upplösningen märks men det blir ju inte tokhackigt eller kräkfultt heller. Dock blir det lite blurrigt vid snabba rörelser.

Postad 29 November 2011 - 09:56

Unregistered25174fcf
  • Unregistered25174fcf
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
De är mycket snack om vt30 hit och dit men skulle man bli besviken med denna tv jämfört med just vt30?

Postad 29 November 2011 - 10:11

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

De är mycket snack om vt30 hit och dit men skulle man bli besviken med denna tv jämfört med just vt30?

Min polare har VT30 och jag D8005 man måste sätta dem sida vid sida om du ska se skillnad. Går jag hem till honom så är det ända jag upplever är en mer lugn i bilden. Jag tror inte du blir besviken i jämnförelsen mellan dessa.

Postad 29 November 2011 - 10:18

Unregistered25174fcf
  • Unregistered25174fcf
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Min polare har VT30 och jag D8005 man måste sätta dem sida vid sida om du ska se skillnad. Går jag hem till honom så är det ända jag upplever är en mer lugn i bilden. Jag tror inte du blir besviken i jämnförelsen mellan dessa.

Okej okej.. tackar för svaret känns som att samsungen är lite mer prisvärd faktiskt :)

Postad 30 November 2011 - 11:14

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Jag är fortfarande inte nöjd med denna tv, fick igång Cinema smooth med det stuttrar andå i panoreringar.
Fan ska man göra, jag tror jag saknar interpolering.

Finns ju fan ingen annan, vill inte ha led pga dess andra problem.

Postad 30 November 2011 - 14:46

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Jag är fortfarande inte nöjd med denna tv, fick igång Cinema smooth med det stuttrar andå i panoreringar.
Fan ska man göra, jag tror jag saknar interpolering.

Finns ju fan ingen annan, vill inte ha led pga dess andra problem.

Hur är det med källmaterialet då?

Postad 30 November 2011 - 15:00

emigrating
  • emigrating
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Hur är det med källmaterialet då?

Han säger ju så här

Det där med att cinema smooth bara funkar med 24p matrial fattar jag inte, datorn skickar ju 24p. Har programmet fraps som räknar bilder. Jag vill ha lite mer smoothness i bilden känner jag. Även om det inte är vad som anses korrekt.

vilket jag tolkar, efter att ha läst senare inlägg, som att datorn faktiskt skickar 60fps istället för 24.

Om det inte är så att Microcosm klagar över "filmeffekten" då?

Postad 30 November 2011 - 15:18

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Han säger ju så här

vilket jag tolkar, efter att ha läst senare inlägg, som att datorn faktiskt skickar 60fps istället för 24.

Om det inte är så att Microcosm klagar över "filmeffekten" då?

Det är 1080p signal från datorn, Blueray filmer. Jag har ändrat på grafikkortet så att den skickar 24p och då går det att aktivera Cinema smooth, fast det gav inget synligt om du frågar mig. I en av öppningsscenerna i Hulken när kameran flyger över favellan får jag nästan epilepsi av stuttrandet.

Redigerat av Unregisteredbda217ff, 30 November 2011 - 15:19.

Postad 30 November 2011 - 15:23

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Borde ha lyssnat på min intuition om den här Tv:n. Såg detta i butik långt innan jag köpte den, men fick av någon anledning för mig att det skulle gå bort med cinema smooth.

Sedan gillar jag inte heller inställningarna som rekommenderas av flatpanes. Varför föredra mörk bild?

Postad 30 November 2011 - 15:33

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Det är 1080p signal från datorn, Blueray filmer. Jag har ändrat på grafikkortet så att den skickar 24p och då går det att aktivera Cinema smooth, fast det gav inget synligt om du frågar mig. I en av öppningsscenerna i Hulken när kameran flyger över favellan får jag nästan epilepsi av stuttrandet.

Har du testat med någon annan skärm så du vet att problemen ligger i TVn? Även matat skärmen med någon annan signal, som t.ex. en Blu-ray spelare eller iaf en DVD?

Som mångårig HTPC ägare vet jag att det finns MÅNGA potentiella felkällor och att det absolut inte behöver vara där man ser felen som de uppstår, dvs på TVn/Projektorn

Postad 30 November 2011 - 15:54

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Har du testat med någon annan skärm så du vet att problemen ligger i TVn? Även matat skärmen med någon annan signal, som t.ex. en Blu-ray spelare eller iaf en DVD?

Som mångårig HTPC ägare vet jag att det finns MÅNGA potentiella felkällor och att det absolut inte behöver vara där man ser felen som de uppstår, dvs på TVn/Projektorn

Nä, har inget annat, sålt PS3:an.

Men det behövs inte, jag ser att problemet inte ligger där utan i TV:n.

Jag har öppet köp men jag vetta fan vad jag ska ta istället. Hade satsat på VT30:n men den har inte Siba i sitt sortiment där jag bor.

Postad 30 November 2011 - 16:14

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Det kan va något med datorer och svårighet att hantera HDMI bra? Jag kan inte säga vad det är men hdmi vare sig från min bärbara som kör Intel 3000 plus ATI HD 6770Meller från stationära datorn med GTX 580 fungerar bra med HDMI anslutning. Båda har DVI/VGA och det är vida överlägset på min HD ready körandes i 60 hz. DVI är att föredra på mina monitorer över HDMI så jag ser ingen nytta alls med hdmi anslutnignarna :(

Kan nog vara bra att försöka få tag på någon billig DVD/bluray spelare som kan skicka ut i 1080p åtminstone och se hur det fungerar.

Postad 30 November 2011 - 16:18

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Nä, har inget annat, sålt PS3:an.

Men det behövs inte, jag ser att problemet inte ligger där utan i TV:n.

Jag har öppet köp men jag vetta fan vad jag ska ta istället. Hade satsat på VT30:n men den har inte Siba i sitt sortiment där jag bor.

Hur kan du se att det är i TVn? Minns att jag själv hade samma problem med min Pioneer plasma en gång i tiden och att lösningen låg i att mata den med en bra signal från HTPCn (vilket jag trodde att jag gjorde men icke). Du kan ju även testa att jämföra om det är någon skillnad på om du spelar upp video direkt på datorn, datorspel eller vanlig TV (förutsatt att du har en riktig HTPC med tuners). Codes och inställningar i videoprogrammen gör sitt till också, fel inställningar där och det kan vara kvitta vad du har för inställningar på grafikkortet.

Postad 30 November 2011 - 17:46

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Prova VGA om du inte läste ut det från inlägget tidigare också. Vad jag läst så ska VGA implementeringen på den här tvn inte va att hurra för. Min får jag hem nästa vecka om inte DHL har vingar upp till Umeå :)

Postad 30 November 2011 - 23:47

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

Pratar vi Blu-Ray som en riktig Blu-Ray skiva eller pratar vi nerladdad avi?

Postad 01 December 2011 - 03:17

emigrating
  • emigrating
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Om det rör sig om riktig Bluray, dvs. fysisk skiva eller hårddisk rip där avspelaren är satt att visa 24 frames/sec iställetför att utföra någon 3:2 pulldown eller liknande måste det vara filmeffekten som plågar dig. Vad jag vet finns det ingen Plasma som kommer runt detta problemet, då det enda de gör i "film" mode är att visa varje frame fler gånger (Cinema Smooth på Samsung fyrdubblar 24hz till 96hz f.ex). Anledningen att de inte helt enkelt visar 24 fps är att det ville gett ett synbart flimmer.

En del (alla? de flesta?) LCD apparater däremot interpolerar samtidigt som de utför en 4:4 pulldown. Vilket betyder att film "rycken" försvinner vid snabba panoreringar etc. Dock för det ju med sig en hel massa andra problem.

Om det inte är film-effekten du pratar om, utan du faktiskt menar 3:2 judder eller liknande så gör du något fel på din HTPC. Bästa du kan göra är väl egentligen att låna hem (EG's öppna köp f.ex.) en Bluray spelare och en film (som du även har i digital form på din PC) så du kan jämföra output.

Sedan gillar jag inte heller inställningarna som rekommenderas av flatpanes. Varför föredra mörk bild?

De allra flesta människor ställer in sin TV helt fel, en allt för ljus bild med för starka färger är det vanligaste "felet". Jag säger "felet" då allt är subjektivt - det är dock "fel" jämfört med regissörens vision. Med det sagt är det inte säkert att det är problemet i detta tillfället - att kopiera inställningar hej vilt är egentligen ingen bra ide. Varje TV/rum kombination är unik och skulle det vara så enkelt som att bara kopiera några inställningar kan man ju undra varför Samsung inte hade dessa från fabrik... :) Att kopiera settings fungerar bäst om ditt rum/belysning är likadant som, i detta tillfället, flatpanes.

Igen, låna hem en BD spelare och skaffa en kopia av Disney WOW eller Digital Video Essentials och kalibrera själv.

Postad 01 December 2011 - 08:24

zasso
  • zasso
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
@emigrant
Lysande!

Det är ju vidare så att "filmeffekten" skiljer sig stort mellan olika filmer (och även inom en och samma film), vissa filmer är filmade med lång exponeringstid vilket ger en mer följsam (men mindre detaljerad) bild medan andra med kortare slutartid vilket ger en viss ryckighet (men tydligare detaljerad). Personligen tycker jag CS gör ett utmärkt jobb, men en viss ryckighet i vissa flimsekvenser är oundvikligt eftersom de faktiskt finns i källmaterialet.

Postad 01 December 2011 - 10:20

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Det jag har är nerladdat, alltså rippade bleurays, tror d heter MKV filer.
Spelar upp dem med VLC. Så visst kan det ha med att datorn kan vara felet men jag är tveksam.

Jag kommer låna polarns PS3 om några dagar och testa d fysiska Bluerays som jag har. PS3:an borde duga som spelare.

VGA kommer jag inte köpa, det medför för mycket kostnader eftersom min dator är 10m från tv. HDMI ska ju vara bäst.
Aja, tack för alla tipps grabbar, jag återkommer med lite resultat efter vidare kalibrering och efter test med PS3

Postad 01 December 2011 - 15:08

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Handlar inte om att köpa utan felsöka och lista ut var skon klämmer. Men jo VLC har jag också fott att hacka med vissa MKV format. Ladda hem trials på powerdvd eller totalmedia 5 och andra bra spelare.

Postad 01 December 2011 - 15:46

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Handlar inte om att köpa utan felsöka och lista ut var skon klämmer. Men jo VLC har jag också fott att hacka med vissa MKV format. Ladda hem trials på powerdvd eller totalmedia 5 och andra bra spelare.

Ok, ska göra det.

Men vad hade ni gjort i mitt fall. Hade ni satt datorn på 24hz och sedan kört med Cinema smooth eller satt datorn på 60hz och utan Cinema smooth, Iof smaksak men nyfiken.

Postad 01 December 2011 - 16:13

emigrating
  • emigrating
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
24 vs 60 beror helt på vad du tittar på. Ser du på 24p film är det bäst att ha uppdateringsfrekvensen på 24, ser du på Amerikansk HDTV är det väl oftast 30 (eller 60) fps som gäller.

Cinema Smooth hjälper, så det gör sig bäst på om möjligt.

Det bästa är att din medieuppspelare (WMC f.ex) ändrar skärmfrekvensen automatiskt beroende på vad du tittar på, då får du bästa möjliga varje gång.

Som andra sagt dock, det är mycket som kan gå fel när det kommer till PC, TV och 24p och om du får ett resultat som inte ser bra ut är det öga en fel konfiguration någonstans (med mindre du faktiskt förväntar dig interpolering / såpopera-effekten).

Postad 01 December 2011 - 19:14

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Testa Totalmedia 5 nu, det sköna med den var att den valde 24p direkt, jag behövde inte ändra på grafikkortet, den valde även DTS direkt.

Jag fick dock korta frysningar i bilden varja halvminut. Men de kan vara drivrutiner. Eller får ni också det.

Annars var bilden sig lik förutom mindra svarta kanter ner och upp till konstigt nog.

Postad 01 December 2011 - 20:07

emigrating
  • emigrating
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Du har inte någon typ av Intel integrerad grafik på din HTPC? Vet de har problem med 24p och kurser var Nte sekund. Det finns dock beta drivare ute som fixar det.

Postad 01 December 2011 - 20:18

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
D ingen HTPC, d vanlig dator med HDMI. Integrerad graik finns väl på moderkortet men d ska inte vara i användning.

Postad 01 December 2011 - 21:14

emigrating
  • emigrating
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Ok, så HDMI kabeln är kopplad på ett dedikerat grafikkort och inte HDMI utgången direkt från moderkortet?

Postad 01 December 2011 - 21:35

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Ok, så HDMI kabeln är kopplad på ett dedikerat grafikkort och inte HDMI utgången direkt från moderkortet?

Precis. HD6970 från ATI

Postad 02 December 2011 - 00:19

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

Det jag har är nerladdat, alltså rippade bleurays, tror d heter MKV filer.

Ja då kan det vara precis vad som helst. Filmen är ju både rippad och transkodad så det finns ingen garanti att den har varit 24p rakt igenom hela processen. Men i vilket fall så låter det som att en LCD skulle passa dig bättre.

Postad 02 December 2011 - 00:23

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Fast är de hacken i VLC jag känner till så finns det ingen slö LCD i världen som kan rädda. judders är småpotatis i jämförelse :)

Postad 02 December 2011 - 02:59

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Lurkat runt lite och det verkar som att i de senaste firmwaren så kan man avaktivera skärpefiltret i alla lägen samt att samsung dragit ner på den potentiella ljusstyrkan? Finns det gamla firmwares att tillgå före denna tweak. Vet inte om det har med någon Eco rating att göra med eller försök till fix med fluktuerande ljusstyrka. En annan sak hur fungerar service menyn. Stod något om att dina profiler raderas när du öppnar den men kan väl förhoppningsvis ändå se hur många timmar den gått? Står det i manualen hur man kommer åt den?

Mitt är ett demoex så nyfiken hur många timmar den gått... Samt smidigaste sätt försäkra sig om att det är en D7005 och inte D6905. När jag jämför så ska det finnas någon satellit intagstjosan men annars ser de ju smått identiska ut...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.