Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur avskärma vägghängd högtalare från väggen (vibrationsmässigt) ?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 August 2011 - 10:20

Cobolt75
  • Cobolt75
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
På min frontvägg har jag högtalare (Focal Domê) som ser ut enligt bild, vägghängda. (frontar + center).

Bifogad fil  focal_dome_sats_web.jpg   10.27K   4 Antal nerladdningar

Problemet jag har är att det fortplantas en hel del ljud in i väggen som "spelar med", det är en murad vägg av nån sorts betongsten men tunn, typ 10cm tjock vägg.

Så, för att avskärma en högtalare från underlaget använder man normalt fötter av vibro absorbenter - men hur gör man med en väggmonterad högtalare?

Finns det någon sorts bussningar/plattor i absorbentmaterial jag kan använda och tex montera högtalarna på?

Mycket tacksam för ev hjälp! :)

Redigerat av Cobolt75, 31 August 2011 - 10:21.

Postad 01 September 2011 - 09:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Någon slags skumgummi bakom väggfästet och en gummiring runt skruvhuvudena.

Postad 01 September 2011 - 09:17

Cobolt75
  • Cobolt75
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Frågan är vad man ska använda för skum i så fall? Bör ju vara fast nog för att ge ett stabilt montage men ändå "vibrationsdött".

Postad 02 September 2011 - 05:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Köp något som är rätt mjukt och tjockt så att den blir plattare när du skruvar dit den. Ska jag vara ärlig tror jag dessa högtalare inte kommer ge ifrån sig speciellt mycket djupbas. Jag tror vilket skumgummi som helst duger så länge gummit inte är stenhårt. Det skulle säkert räcka med skumgummi som brukar finnas som packmaterial.

Postad 02 September 2011 - 11:42

Cobolt75
  • Cobolt75
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Högtalarna börjar tunna ut efter 100hz och klarar väl hjälpligt ner till ca 80hz, crossover mot subben är ställt till 120hz.

Högtalarna är dessvärre grymt känsliga för hur stabilt dom är monterade, tex om man ställer dom stående på den medföljande gummifoten utan att skruva fast dom i en vägg, så är det en helt annan högtalare man lyssnar på, klar skillnad på tydligheten så jag är ganska skeptisk mot liggunderlagsvarianten/packfoam, vill helst inte växla ett problem mot ett annat men är naturligtvis inte främmande för att prova. :lol:

Men jag TROR mig behöva en så fast foam som möjligt, men som ändå isolerar, tänk vertikal subwoofer platta, jag har dock inte lyckats googla fram någon produkt alls som passar ett sånt här ändamål.

Går det inte att fixa enkelt så får jag väl bita i det sura och stabilisera väggen.

Redigerat av Cobolt75, 02 September 2011 - 11:45.

Postad 03 September 2011 - 14:56

ISKENDER
  • ISKENDER
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag ska också köpa dessa har jag tänkt (vi har PM:at lite Cobolt75), men visste inte att de är så känsliga.

Jag har inte sett dem i verkligheten ännu, men kan man använda den medföljande gummifoten till hjälp?

Postad 03 September 2011 - 15:41

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0
Jag antar att skruvarna måste sitta i gummiplattan som i sin tur är fastsatt i väggen. Om man drar skruvarna rakt igenom så fortplantas kanske ljudet via skruvarna in i väggen... å det vill man ju kanske inte.

Det innebär åandrasidan att gummiplattan måste vara lite stabilare och tjockare för att fungera att bära upp högtalarna, men samtidigt så mjuk så att den absorberar ljudet.

Postad 03 September 2011 - 17:21

Cobolt75
  • Cobolt75
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag ska också köpa dessa har jag tänkt (vi har PM:at lite Cobolt75), men visste inte att de är så känsliga.

Jag har inte sett dem i verkligheten ännu, men kan man använda den medföljande gummifoten till hjälp?

Man kan säga som så att med en RIKTIGT bra källa så låter dessa högtalare bra om du så lägger dom på golvet.
Skämt å sido, det finns mycket att vinna med placering och det är värt besväret, men dom låter skitbra även med halvkass placering.

Hur känsliga dom är, är mer en fingervisning om hur "petig" JAG är.. :lol:

Den medföljande gummifoten är för att högtaleren inte ska repa underlaget och inte glida omkring - de presterar rätt bra även neråt i registret och drar man på så tror jag helt klart de skulle flytta på sig om det var blank yta mot blank yta under dom.

Jag antar att skruvarna måste sitta i gummiplattan som i sin tur är fastsatt i väggen. Om man drar skruvarna rakt igenom så fortplantas kanske ljudet via skruvarna in i väggen... å det vill man ju kanske inte.

Det innebär åandrasidan att gummiplattan måste vara lite stabilare och tjockare för att fungera att bära upp högtalarna, men samtidigt så mjuk så att den absorberar ljudet.

Exakt, en gordisk knut i mina ögon, jag är inne på helt samma spår, det som verkligen borde kunna fungera är ju om man skruvar eller bultar i ett fast, men absorberande material, som sen i sin tur sen via "egna" skruvar är fäst i väggen. Men jag har inte lyckats hitta något sådant alls... skumt som fan tycker jag, kan ju inte vara så att jag är den förste som har problemet!?

Redigerat av Cobolt75, 03 September 2011 - 17:25.

Postad 03 September 2011 - 18:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Den medföljande gummifoten är för att högtaleren inte ska repa underlaget och inte glida omkring - de presterar rätt bra även neråt i registret och drar man på så tror jag helt klart de skulle flytta på sig om det var blank yta mot blank yta under dom.”

Jag tror inte du kommer få dem och flytta på sig. Högtalare jag sett flytta på sig är superstarka subwoofrar. De vibrerar fram på underlaget. Jag vet inte ens om du ska testa det då du troligtvis behöver dra på all volym du har. Det kommer låta illa innan de flyttar på sig.. :)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 03 September 2011 - 18:50.

Postad 04 September 2011 - 17:49

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Låter lite konstigt att väggen skulle "spela med" i vibrationerna från dom där "småttingarna", speciellt när du beskriver materialet (murat). Det handlar inte om för kala ytor helt enkelt eller något som du uppfattar som missljud från väggen? Att subben får väggarna att vibrera en del vore inte lika konstigt. Har du spelat med bara dom små? Annars så får du väl testa lite olika material, men det blir lite svårt (alt skitsvårt) när dom ska fästas i väggen... alternativet är kanske att bygga nått som fästs i taket eller likande om det verkar stabilare. Men som jag ser det, så om din vägg "spelar med" så kommer du aldrig komma undan det för då är den så pass "fladdrig" att subben kommer att få den att svänga och spela med i vilket fall som helst, och då handlar det om att bygga om väggen (alt 1-2 lager gips ovanpå det gamla) om den om du ska få bukt med efterklangen därinne. Men jag kan ha fel, det har ju hänt förr.... 1 gång.

Postad 04 September 2011 - 23:39

Cobolt75
  • Cobolt75
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Om jag står i sovrummet bakom väggen med högtalarna fristående på stereobänken så hör jag ljudet mer via de öppna dörrarna än genom väggen.

Monterar jag högtalarna på väggen så blir den rena rama membranet och ljudet hörs mycket mer via väggen än genom dörrarna vid samma volym.

Väggen är inte speciellt fladdrig, den är stenhård och reagerar klart mer på mellanregister än på bas rent resonansmässigt.

Postad 05 September 2011 - 06:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Men frågan är om väggen är av betong, tegel, eller vad? Prova att stänga dörren och spela en aning svagare. Hur låter det då?

Postad 05 September 2011 - 17:13

Cobolt75
  • Cobolt75
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Väggen är gjord av en soid lättbetongsten.

Amplituden förändras av volymförändringar, tillräckligt lågt och resonanserna slutar vara märkbara.

Postad 05 September 2011 - 17:35

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Kort ock koncis nåt jag skulle göra typ.

Borrad hål i väggen, plugg, gummimatta, en bricka och sedan högtalar fästet samt skruv, typ i den ordningen.

Postad 05 September 2011 - 18:05

Cobolt75
  • Cobolt75
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Är som sagt lite skeptisk men det skadar ju inte att testa ;)

Postad 06 September 2011 - 09:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Väggen är gjord av en soid lättbetongsten.

Amplituden förändras av volymförändringar, tillräckligt lågt och resonanserna slutar vara märkbara.

Hm..det låter precis som våra lägenheter. Fast våra mellanväggar är något som kallas ziporex(osäker på stavning). De är så tunna att jag tror en högtalare skulle kunna få de att vibrera. Men fortsätt att experimentera.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.