Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Viasat "Måste ha ett usb-minne"

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 August 2011 - 19:44

pipari
  • pipari
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Hej,
Ville bara dela med mig med en erfarenhet jag fick förut idag.
Enligt viasat så måste man ha ett usb-minne för att deras billigare boxar ska kunna använda Viaplay etc. Detta stämmer till viss del.
Man kan även använda en extern hårddisk. Jag köpte själv idag en WD 2,5" disk på 500GB och kopplade in och det fungerade utan problem!
Man kan fortfarande inte spela in program, men man kan som sagt slippa att köpa en trådlös brygga bara för att få usb-minnet.

Hoppas det hjälpte någon!

Postad 28 February 2012 - 20:30

emplant
  • emplant
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag provade med att ansluta ett NTFS-formaterat usb-minne till viasatboxen men det fungerade som väntat inte. Jag misstänker att filsystemet som används är ett linuxformat. Är det någon som vet vilken version av unixfilsystem som det ska vara?

Postad 28 February 2012 - 20:46

ACB
  • ACB
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 1
Prova formatera usb-minnet till fat 32 , så skall du se att det säkert fungerar..

Postad 28 February 2012 - 22:12

emplant
  • emplant
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Prova formatera usb-minnet till fat 32 , så skall du se att det säkert fungerar..

Nix, det var det redan när jag provade första gången (standard) så det var därför jag formaterade om till NTFS för att komma ifrån begränsningarna för filstorlek i fat 32. Jag misstänker fortfarande att det är unix/linux/ubuntu e.d. Och det är jag för dålig på.

Postad 29 February 2012 - 10:31

d_elofson
  • d_elofson
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Man anväder ext i linux. Testa att formatera till ext2 eller ext4. Kan börja med ext4 som är det senaste i raden av filsystem för linux. Fungerar inte det kör ext2, det är kompatibelt med det mesta

Postad 29 February 2012 - 10:36

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Kan inte boxen se till att formatera USB-minnet i det format den önskar?

Postad 29 February 2012 - 16:48

emplant
  • emplant
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Nej, grejen är att Viasat bara skickar ett usb-minne trots att de levererar två boxar och överenskommelsen var att man ska kunna se "on demand" på två TV-apparater. De påstår att man måste köpa en box till inkl USB-pinne för att kunna få viaplay på två TV-apparater trots att den tredje boxen då är onödig. Jag tänkte prova med ett eget USB-minne men tydligen har Viasat gjort något med de som de levererar och jag misstänker då att de som många andra leverantörer använder Linux i sina boxar. Och boxen verkar inte kunna formatera USB-minnet själv. Ingen som vet något om detta? Jag provar med ext2 som är vad jag har tillgång till.

Postad 29 February 2012 - 17:28

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Det är inte som så att det finns en nyckel på det USB-minne som Viasat levererar? En nyckelfil som låser upp funktionen?
Har du ett fungerande USB-minne? Gör en sniff på det och se vad som finns på det.

Postad 01 March 2012 - 09:21

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Hej på er!

Vi rekommenderar vårat egna USB-minne eftersom det är kompatibelt med våra boxar och framtaget för att fungera så bra och problemfritt som möjligt, om man använder sig av ett annat minne och det uppstår problem så kan vi inte hjälpa till att felsöka samt att garantin tyvärr inte gäller längre.

Eftersom våra USB-minnen redan är kompatibla med boxarna finns ingen anledning att ha en om formateringsfunktion i boxen, men självklart kan
man återställa minnet genom digitalboxen.
I det Viaplay-paket man kan köpa av Viasat så ingår 2 st bryggor och 1 USB-minne men kan kan köpa till ytterligare ett Viaplay-paket om man vill ha det på sin andra box.

Jag kan även informera er om att om ni har en inspelningsbar box så behöver ni inte ett USB-minne i boxen då den sparar ner allt på den interna hårddisken.

Mvh Emelie
Viasat Support

Postad 01 March 2012 - 09:38

emplant
  • emplant
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 1
Tja, då funderar man ju på varför viaplay-paketet inte gäller för alla boxar som kunden betalat för, kunden har ju beställt ett viaplay till sitt hushåll, inte till ena TVn.

Postad 13 March 2012 - 17:43

airosto
  • airosto
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hej på er!

Vi rekommenderar vårat egna USB-minne eftersom det är kompatibelt med våra boxar och framtaget för att fungera så bra och problemfritt som möjligt, om man använder sig av ett annat minne och det uppstår problem så kan vi inte hjälpa till att felsöka samt att garantin tyvärr inte gäller längre.

Eftersom våra USB-minnen redan är kompatibla med boxarna finns ingen anledning att ha en om formateringsfunktion i boxen, men självklart kan
man återställa minnet genom digitalboxen.
I det Viaplay-paket man kan köpa av Viasat så ingår 2 st bryggor och 1 USB-minne men kan kan köpa till ytterligare ett Viaplay-paket om man vill ha det på sin andra box.

Jag kan även informera er om att om ni har en inspelningsbar box så behöver ni inte ett USB-minne i boxen då den sparar ner allt på den interna hårddisken.

Mvh Emelie
Viasat Support

Hej,
är usb-minnet "gratis" för befintliga kunder som har Viaplay (men inte kan använda sig av det eftersom usb-minne saknas)?

Postad 14 March 2012 - 08:42

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Hej,
är usb-minnet "gratis" för befintliga kunder som har Viaplay (men inte kan använda sig av det eftersom usb-minne saknas)?

Hej Emplant!

De kunder som redan har Viaplay i boxen kan köpa hela Viaplay paketet (trådlösa bryggor och usb-minne) för 795 kr. Maila in abonnent eller personnummer till [email protected] så kan jag kolla hur ditt abonnemang ser ut och vad en usb-sticka skulle kosta dig.

Mvh Ellen
Viasat Support

Postad 14 March 2012 - 13:37

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Eller så skickar ni gratis hem ett USB-minne till de som köpt tjänsten. Antar att man bör kunna använda tjänsten på alla boxar man får med när man köper tjänsten?

Postad 14 March 2012 - 16:01

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0

men kan kan köpa till ytterligare ett Viaplay-paket om man vill ha det på sin andra box.

Bland det snålaste jag någonsin hört talas om.

Där ser man hur mycket ni värderar befintliga kunder egentligen.
Hade inte detta varit ypperligt att täcka under er egen paroll "Viasat ger tillbaka"?
Postad bild

Redigerat av Sambuccashake, 14 March 2012 - 16:04.

Postad 15 March 2012 - 09:44

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Bland det snålaste jag någonsin hört talas om.

Där ser man hur mycket ni värderar befintliga kunder egentligen.
Hade inte detta varit ypperligt att täcka under er egen paroll "Viasat ger tillbaka"?
Postad bild

Hej Sambuccashake!

Det var en bra idé! Jag tar er feedback vidare internt.

Mvh Liselotte
Viasat Support

Postad 16 March 2012 - 13:27

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Hur många GB är dessa "Viasat" USB minnen på?

Någon som testat ext formaterat?

Postad 16 March 2012 - 13:42

emplant
  • emplant
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
8Gb. Och jag har provat med ext2 men då blir minnet för långsamt enligt felmeddelande. Så jag ska prova med ext4 om det kan hjälpa. Att det är linux är nog klart, med ext2 accepteras minnet iallafall vilket det inte gjorde med annan formatering.

Postad 16 March 2012 - 14:09

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Det kanske är usb-minnet som är för långsamt, har du provat ett annat?

Postad 16 March 2012 - 14:29

emplant
  • emplant
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Det är samma som viasats minne vad jag kan se, verbatim mikro. Eller är jag ute och cyklar, viasat kanske har specialminne?

Postad 16 March 2012 - 14:55

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Vet ej, men det är troligtvis samma. Du får prova ext4.

Postad 31 March 2012 - 15:17

Unregistered2e3a526b
  • Unregistered2e3a526b
  • Användare

• 132 inlägg
  • 2
Det här är så grymt dåligt av viasat så man vill spy,har fixat ett trillingabonnemang men jag får inga fler usb-minnen.Har ett minne nu och vill ha ett till men då ska man hosta upp 700 spänn till,blir så trött har ringt och försökt få ett minne till men det är tvärstopp.Sen så säger dem på reklamen "Underhållning på dina villkor".

Postad 02 April 2012 - 09:35

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Det här är så grymt dåligt av viasat så man vill spy,har fixat ett trillingabonnemang men jag får inga fler usb-minnen.Har ett minne nu och vill ha ett till men då ska man hosta upp 700 spänn till,blir så trött har ringt och försökt få ett minne till men det är tvärstopp.Sen så säger dem på reklamen "Underhållning på dina villkor".

Hej MattiazK!

Maila gärna in till oss på socialmedia@viasat.se så ska vi se efter vad vi kan göra.
Dock så stämmer det att USB-minnet inte skickas ut seperat, då man behöver bryggor till respektive boxar så skickar vi endast ut minnet med bryggorna.
Men släng iväg ett mail till oss så ska vi se vad vi kan göra.

Mvh Alev

Viasat Support

Postad 11 November 2012 - 18:32

Unregistered3fad9b62
  • Unregistered3fad9b62
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag är ny kund med trilling abonnemang, har 3 månader gratis prova på och hade tänkt köra på med Viapla/HD när det var dags att binda. Fick bryggorna utan USB och vill koppla in till sovrums TVn vilket då inte går utan detta USB. Ringde Viasat och sa att jag behövde USB minnet för att få det att fungera. Kör på inspelningsbara boxen eller köp ett USB av oss blev jag informerad. Sa då att jag är ny kund och förväntar mig att detta skulle ingå och att jag givetvis inte tänker bli abonnent på Viaplay om jag inte får detta USB så det fungerar. Hjälpte inte bara att köpa blev deras svar. Jaja snålar ni med ett USB så tappar ni inkomst på 129*24kr. Smart strategi Viasat!

Redigerat av Unregistered3fad9b62, 11 November 2012 - 18:32.

Postad 12 November 2012 - 11:43

cykelpedal_
  • cykelpedal_
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag är ny kund med trilling abonnemang, har 3 månader gratis prova på och hade tänkt köra på med Viapla/HD när det var dags att binda. Fick bryggorna utan USB och vill koppla in till sovrums TVn vilket då inte går utan detta USB. Ringde Viasat och sa att jag behövde USB minnet för att få det att fungera. Kör på inspelningsbara boxen eller köp ett USB av oss blev jag informerad. Sa då att jag är ny kund och förväntar mig att detta skulle ingå och att jag givetvis inte tänker bli abonnent på Viaplay om jag inte får detta USB så det fungerar. Hjälpte inte bara att köpa blev deras svar. Jaja snålar ni med ett USB så tappar ni inkomst på 129*24kr. Smart strategi Viasat!

Som du ser i tråden kan du testa med annat USB-minne. Även Viasat Support säger att du kan testa med eget USB-minne, men det är inte säkert att alla tjänster fungerar. Då du köpte en PVR-box (inspelningsbar) så slipper du kravet på USB till den, därför fick du ingen usb-sticka med din Viasat-beställning. Vill du ha Viaplay på en annan box får du alltså köpa en usb-sticka.

Dock har ju alla boxar HD-kanalerna som ligger i priset du skriver om, 129 kr/mån.

Postad 12 November 2012 - 17:29

Unregistered3fad9b62
  • Unregistered3fad9b62
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Som du ser i tråden kan du testa med annat USB-minne. Även Viasat Support säger att du kan testa med eget USB-minne, men det är inte säkert att alla tjänster fungerar. Då du köpte en PVR-box (inspelningsbar) så slipper du kravet på USB till den, därför fick du ingen usb-sticka med din Viasat-beställning. Vill du ha Viaplay på en annan box får du alltså köpa en usb-sticka.

Dock har ju alla boxar HD-kanalerna som ligger i priset du skriver om, 129 kr/mån.

Jo men så mycket de skulle tjäna på mig om jag nu fulltecknar på 24månader, så är det sjukt snålt att inte kunna skicka ett USB för 159kr!

Har massa USB liggande så försöker få igång med något av mina befintliga. Provade på 4gb och 6gb, men dessa va för små. Testat 2st 8gb och dessa kan inte valideras. Provat att formatera i flera olika format, men kan inte validera ändå. Enda som funkar är med den externa Hårddisken, men vill få igång med USB.

Postad 12 November 2012 - 17:47

emplant
  • emplant
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Prova med ett usb3-minne formaterat ext2 eller ext3. Eller ett snabbt usb2-minne.

Postad 12 November 2012 - 17:59

Unregistered3fad9b62
  • Unregistered3fad9b62
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Prova med ett usb3-minne formaterat ext2 eller ext3. Eller ett snabbt usb2-minne.

Har 2st 8gb USB2-minnen att köpa ett USB3 minne kostar nästan lika mycket som att betala Viasat för deras minne, så känns inte så aktuellt.

Såg att du försökt tidigare i tråden. Lyckades du få igång det med eget minne till slut?

Redigerat av Unregistered3fad9b62, 12 November 2012 - 18:01.

Postad 13 November 2012 - 14:15

cykelpedal_
  • cykelpedal_
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Står det att USB-minnet inte kan valideras kan det vara värt att testa en reset av boxen för att få igång Viaplay-tjänsten.
Finns info på http://www.viasat.se/digitalboxar och vald box ("systemåterställning").

Postad 09 July 2013 - 12:51

wilhelmrama
  • wilhelmrama
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
usb3 ska det vara, fat 32,lycka till!

Postad 29 January 2014 - 14:55

Static
  • Static
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

usb3 ska det vara, fat 32,lycka till!

Hej

Jag kan bekräfta att ovanstående funkar!
(i det här fallet med en 16gb Kingston-pinne)

Cheers!

Postad 14 February 2014 - 20:22

marcel38
  • marcel38
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag hatar viasat och den fjompiga 8gb man får med till 1box av 2, snåla små as.
Jag får inte ens plats med reprisen av Sverige-Tjeckien med det utrymmet.
Utan några hundra gb så blir det menlöst.

Jag har bara usb 2 som hdd hemma. Ingen ide att prova?
Kan man testa de olika man har hemma utan risk. Ingen som pajat en Box med annat usb än viasats super usb som de låtsas som är det enda som funkar.

Postad 15 February 2014 - 09:04

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Inte tusan måste det vara USB3 inte, för det fanns inte ens när boxen ifråga gjordes!

USB2.0 duger gott!

Och det går naturligtvis lika bra med en USB Hårddisk med egen strömförsörjning, som med en liten USB-sticka.

Däremot sannolikt INTE med en USB Hårddisk som INTE har egen Strömförsöjning, för då måste ju boxen ge ström även till Hårddisken, och det är inte säkert den klarar det via USB-uttaget!

Postad 27 May 2014 - 17:51

MartinDJ
  • MartinDJ
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Vet inte om det är någon som bryr sig om det här längre då tråden stannat av lite men jag kan bekräfta att ett -
https://www.prisjakt...t.php?p=1448774 - funkar alldeles utmärkt med en Samsung SMT-S5140. Formaterade som NTFS i datorn och muggade in det i boxen.

Som synes finns det också till ett riktigt bra pris på Pixmania hem i brevlådan.

Tack för mig!

Redigerat av MartinDJ, 27 May 2014 - 17:52.

Postad 06 June 2014 - 21:12

CharlesMange
  • CharlesMange
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Råkade på tråden och vill lägga till lite info, efter att ha fått det hela att fungera nu med en Pace TDS830NV-låda:

Formateringen spelar visst inte någon roll alls. Jag fick det hela att fungera med en gammal USB-hårddisk (150 Gb, förmodligen mycket större än nödvändigt). HDn var ursprungligen i Linux-format (ovannämnda ext2) med några gamla filer. Efter att boxen har 'validerat' USB-enheten och man säger "ja" till att använda den så omformateras den. HDn är nu FAT32 och har fått några filer kopierade till sig.

Andra har kommit fram till att det visst krävs en minimumstorlek (8 Gb?), men utöver det verkar det som 'valideringen' hänger på är hastigheten. USB-pinnar är i regel slöare än USB-hårddiskar, och det verkar som att alla som provat med en hårddisk fått det att fungera. (Gick inte för mig med någon USB pinne jag provade med, inkl en 16 GB Kingston SE9 - Så MartinDJs minne kanske inte fungerar med Pace-lådan även om den funkar med Samsung)

Iallafall så blev den omformaterad, så det här med FAT32/NTFS/ext2 & co spelar ingen roll och är inte det som 'valideras'.

Postad 19 July 2014 - 00:01

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
Kan bekräfta att Lexar Jumpflash S73 16GB fungerar utmärkt med Samsung SMT-S5140 (och Viaplay).
https://www.prisjakt...t.php?o=1158004

Postad 30 July 2015 - 09:18

Unregistered7842c407
  • Unregistered7842c407
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

SanDisk Cruzer Blade 16GB fungerar med Viaplay/Playkanaler i Pace DS830NV

https://www.prisjakt...kt.php?p=531598

Postad 08 November 2016 - 21:13

Neond13
  • Neond13
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Någon som vet om det här funkar till den ny Samsung 680 UHD-boxen fiber också.. Jag testade med en extern hårddisk och den var inte kompatibel stod det.. sedan testade jag ett 16gb usb 3 sticka som jag formaterade i fat32 och satte in i UHD-boxen, och den började att formatera. väntade 5,10, 30 minuter, "formaterar"..  inget hände. Så jag fick dra ut sladden och lägga ner mitt projekt.

Någon som har fått det att funka..?

edit: Jag hittade ett USB minne som funkade.. bara stoppade in det och det formaterades.

Redigerat av Neond13, 08 December 2016 - 14:25.

Postad 25 September 2017 - 23:19

jonte1967
  • jonte1967
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Sent om side ? ladda hem denna programmvara och lägg in på usb stickan så kommer playtjänsterna att fungera (behöver ej formateras) filen är 21kb stor

kalilinux.FULL.ext4.20131031.torrent

Jag använder ett Lexar 8 G usb

Redigerat av jonte1967, 25 September 2017 - 23:24.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Titan Noir Max
    Rian
    2026-09-06 21:47:55
  • Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.