Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vikten på armen till vinyl spelaren?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 September 2011 - 16:18

Adar
  • Adar
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej!

Har en Onkyo 101A vinyl spelare och jag råkade gå emot "vikten" som är längst bak på armen där pickupen sitter osv. Man kan snurra på den och ställa in den på olika nummer. Men jag vet inte vilket nummer vikten längst bak ska vara på?

Någon som har koll? Om ni vill kan jag bifoga bild. Det funkar att spela som det är nu men jag vill ha rätt inställning på den. Säg till om ni vill ha bild också.

Tack på förhand!

Postad 06 September 2011 - 16:36

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Om du inte kom åt den så att du vred på vikten, dvs ändrade på vikten så spelar det ingen roll. Spela skivor och njut av ljudet - bekymra dig inte om vilket nummer som står på baksidan (men om du absolut vill ha den på något lämpligt så ställ den mellan 1,75 och 2, vilket är den vikt som de flesta pickuper har i spåret).
Om du däremot kom åt den så bör du balansera om den - vilket är en enkel process på några minuter... Orkar inte leta efter filmsnuttar på det just nu men finns garanterat på youTube...

Postad 06 September 2011 - 16:36

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
Om du tror att motvikten flyttat på sig bör du ställa in nåltrycket rätt från grunden.

Ställ antiskating på noll.

Flytta/skruva på motvikten tills du uppnår balans, dvs tonarmen "svävar" helt horisontellt.
Nu har du nåltryck = 0. Se till så att skalan på klumpen också visar noll.

Vrid IN klumpen till rätt nåltryck enl skalan på motvikten. Rätt tryck hittar du i dokumentationen till pickup/nål.

Avsluta med att ställa antiskatingen till motsvarande värde.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.