Fråga ang. frekvensjustering på subwoofer
50 svar till detta ämne
Postad 20 October 2011 - 20:25
dan_88
-
dan_88
-
Användare
-
-
142 inlägg
Hallå alla
Har precis fått hem min nya heco celan xt32a och behöver hjälp med delningsfrekvensen på subwoofern. Hur vet man vilken frekvens man ska ställa denna på? Är nybörjare med detta så behöver hjälp.
När jag har kört Audyssey på förstärkaren (onkyo 608) så har övriga högtalare ställts in på.
Använder Dynavoice Definiton DF5 5.0 paketet + 2st Dynavocie Magic fx4 som front high.
Front 40hz
Center 40hz
Front high 50hz
Surr 70hz
LFE 120hz
Kan justera från 50-150hz på subwoofern, ska man ha ställa in den någorlunda runt där fronthögtalarna ligger (40hz) jag har noll koll på detta, Hoppas få lite lärdom om detta.
MVH Danne
Postad 20 October 2011 - 21:01
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Ställ frekvensratten på fullt eller bypassa lågpassfiltret om det går och så ställer du in delningen på 80hz i receivern.
Postad 21 October 2011 - 18:14
dan_88
-
dan_88
-
Användare
-
-
142 inlägg
Ställ frekvensratten på fullt eller bypassa lågpassfiltret om det går och så ställer du in delningen på 80hz i receivern.
Okej. vad menas med bypassa ? och hur gör man detta?
Redigerat av dan_88, 21 October 2011 - 18:15.
Postad 21 October 2011 - 18:34
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Okej. vad menas med bypassa ? och hur gör man detta?
Att man låter LFE-signalen från receivern passera förbi subbens interna filter,borde finnas nån switch för det på baksidan eller nåt annat,om inte så finns det inte så mycket att göra.
Postad 21 October 2011 - 18:55
dan_88
-
dan_88
-
Användare
-
-
142 inlägg
Att man låter LFE-signalen från receivern passera förbi subbens interna filter,borde finnas nån switch för det på baksidan eller nåt annat,om inte så finns det inte så mycket att göra.
Okej jag förstår men varför just 80hz? dum fråga kanske. Tack för svaret btw.
Postad 21 October 2011 - 20:19
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Okej jag förstår men varför just 80hz? dum fråga kanske. Tack för svaret btw.
Nej men jag gav bara nåt exempel du kan dela ännu lägre ner sålänge du vet att högtalarna klarar av det. Men 80hz brukar bli lagom så kör gärna på det.
Postad 21 October 2011 - 20:28
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
80 hertz anses som den frekvensen man inte längre kan avgöra var ljudet kommer från. Därför är den populär.
Postad 21 October 2011 - 22:04
dac83
-
dac83
-
Forumräv
-
-
797 inlägg
80 hz eller så lågt så att det inte låter "burkigt" eller hur man nu ska uttrycka det!
Postad 21 October 2011 - 22:09
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Kommer inte recievern endast skicka ut >80hz till övriga högtalare och allt <80 endast till sub? Kan vara bra att TS vet om det ifall han vill att sina högtalare ska spela det dom är gjorda för.
Postad 22 October 2011 - 05:15
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Kommer inte recievern endast skicka ut >80hz till övriga högtalare och allt <80 endast till sub? Kan vara bra att TS vet om det ifall han vill att sina högtalare ska spela det dom är gjorda för.
Jo subben ta ju hand om allt under vald delningfrekvens,resten sköter högtalarna. Har man en sub ska man använda den,låt inte högtalarna spela djupbasen.
Postad 22 October 2011 - 07:04
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Jo subben ta ju hand om allt under vald delningfrekvens,resten sköter högtalarna. Har man en sub ska man använda den,låt inte högtalarna spela djupbasen.
Men man kan väl låta högtalarna spela det dom kan sen hjälper subben till under 80hz, TS har garanterat golvare eftersom han skrev att dom går ner till 40hz, vore synd att stoppa dom vid 80hz. Jag kör alla på Large, subben har ingen cross i recievern utan jag har satt crossen på själva subben på 80hz. Detta borde vara opti, eller?
Postad 22 October 2011 - 07:18
ljudfantasten
-
ljudfantasten
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
80 Hz (om jag mins rätt) är den frekvensen där människan är som minst fas känslig (faktiskt en svensk som forskat fram det) som sedan blev en THX standard när dom fick höra talas om det.. Men man kan väl låta högtalarna spela det dom kan sen hjälper subben till under 80hz, TS har garanterat golvare eftersom han skrev att dom går ner till 40hz, vore synd att stoppa dom vid 80hz.
Inte om man vill avlasta förstärkaren
Postad 22 October 2011 - 07:23
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Men man kan väl låta högtalarna spela det dom kan sen hjälper subben till under 80hz, TS har garanterat golvare eftersom han skrev att dom går ner till 40hz, vore synd att stoppa dom vid 80hz. Jag kör alla på Large, subben har ingen cross i recievern utan jag har satt crossen på själva subben på 80hz. Detta borde vara opti, eller?
Men under 80 hz så är basen i princip helt rundstrålande så man kan lika gärna låta subben ta hand om de frekvenserna så avlastar man receiver och högtalare att spela djupbas. Att bara köra subben paralellt med högtalarna ser jag inte som optimalt.
Postad 22 October 2011 - 07:45
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Inte om man vill avlasta förstärkaren
Men under 80 hz så är basen i princip helt rundstrålande så man kan lika gärna låta subben ta hand om de frekvenserna så avlastar man receiver och högtalare att spela djupbas. Att bara köra subben paralellt med högtalarna ser jag inte som optimalt.
Varför vill man avlasta förstärkaren? Troligen har man en som pallar tryck. Så ett par golvare har inga direkt fördelar mot ett par stativare i scenariot vi diskuterar, eller?
Postad 22 October 2011 - 07:54
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Varför vill man avlasta förstärkaren? Troligen har man en som pallar tryck. Så ett par golvare har inga direkt fördelar mot ett par stativare i scenariot vi diskuterar, eller?
För att man slösar en massa förstärkareffekt på nåt som en aktiv subwoofer är bättre på,vad har man den annars till?
Postad 22 October 2011 - 08:05
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
För att man slösar en massa förstärkareffekt på nåt som en aktiv subwoofer är bättre på,vad har man den annars till?
Men vad ska man med en massa förstärkareffekt till om man inte använder dom? När du säger "slösar" menar du belastar elräkningen eller finns det andra negativa effekter med "slösandet"?
Postad 22 October 2011 - 08:08
willswing
-
willswing
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Väldigt intressant, det här, men ponera för oss som kör 2.1, med vanlig 2-kanalsstärkare, utan möjlighet att dela i stärkaren. Då har man väl enda chansen att gå på örat vart man lägger delningen manuellt i subben, samtidigt som man är piskad att låta main-högtalarna gå fullrange? Några tips på detta?
Postad 22 October 2011 - 08:10
dan_88
-
dan_88
-
Användare
-
-
142 inlägg
Då jag vet att mina golvare är rätt basfattiga så skulle kanske en ändring från 40hz till 80hz göra bättre på bastrycket? men ska man även ändra center och surrarna till 80hz då? ursäkta att man är dåligt påläst. För då tar väll subwoofern över basen från frontarna om man ställer dem på 80hz?
Postad 22 October 2011 - 08:14
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Men vad ska man med en massa förstärkareffekt till om man inte använder dom? När du säger "slösar" menar du belastar elräkningen eller finns det andra negativa effekter med "slösandet"?
Du belastar förstärkaren helt enkelt när den ska spela effektkrävande lågbasfrekvenser. Då jag vet att mina golvare är rätt basfattiga så skulle kanske en ändring från 40hz till 80hz göra bättre på bastrycket? men ska man även ändra center och surrarna till 80hz då? ursäkta att man är dåligt påläst. För då tar väll subwoofern över basen från frontarna om man ställer dem på 80hz?
Ja ställ alla högtalare på 80hz.
Postad 22 October 2011 - 08:21
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Du belastar förstärkaren helt enkelt när den ska spela effektkrävande lågbasfrekvenser.
Ja du skrev det ovan men vad är det för negativt med det, en bra förstärkare är gjord för att spela alla freqvenser. Väldigt intressant, det här, men ponera för oss som kör 2.1, med vanlig 2-kanalsstärkare, utan möjlighet att dela i stärkaren. Då har man väl enda chansen att gå på örat vart man lägger delningen manuellt i subben, samtidigt som man är piskad att låta main-högtalarna gå fullrange? Några tips på detta?
Ja det saknar jag på mitt dator-ljud, har en Densen B110+ och ett par Anthony Gallo-klot samt en logitech sub, skulle vilja dela freqvensen till Gallo-kloten runt 80hz, märks att dom tycker det är jobbbigt att spela högt, tycker det konstigt att sånt inte finns på 2.0 prylar oxå när det är så vanligt med sub till musik nu för tiden. Jag kan dela på ljudkortet, ASUS Xonar st, men då får inte subben nån chans till dom lägre tonerna, skulle kunna koppla på det inbyggda ljudkortet igen och köra subben från den men det känns lite trist.
Postad 22 October 2011 - 08:30
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Väldigt intressant, det här, men ponera för oss som kör 2.1, med vanlig 2-kanalsstärkare, utan möjlighet att dela i stärkaren. Då har man väl enda chansen att gå på örat vart man lägger delningen manuellt i subben, samtidigt som man är piskad att låta main-högtalarna gå fullrange? Några tips på detta?
Ibland har man möjlighet att koppla subben med högnivåkablage från förstärkaren och paralellkoppla frontarna i den och ställa in delningen förutsatt att du både har högnivå in och ut på subben.
Postad 22 October 2011 - 08:33
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Ja du skrev det ovan men vad är det för negativt med det, en bra förstärkare är gjord för att spela alla freqvenser.
Men du får ju mycket renare ljud och kan spela betydligt högre när du som dagt avlastar förstärkare och högtalare från att spela lågbas,det är därför som det finns subwoofer.
Postad 22 October 2011 - 08:41
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Men du får ju mycket renare ljud och kan spela betydligt högre när du som dagt avlastar förstärkare och högtalare från att spela lågbas,det är därför som det finns subwoofer.
Jag kör Direct-IN och Pre-out i min reciever så inställning av högtalare gör jag i min BD-spelare. Jag har som frontar Dali Mentor 6, ska jag ställa dom som SMALL då, det ska enligt instruktionsboken automatiskt crossa vid 80hz? Känns dumt/korkat att göra så med mina Dali men är det opti?
Postad 22 October 2011 - 08:45
willswing
-
willswing
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Ibland har man möjlighet att koppla subben med högnivåkablage från förstärkaren och paralellkoppla frontarna i den och ställa in delningen förutsatt att du både har högnivå in och ut på subben.
Jag har en SVS 12 NSD, och jagser bara att den har nån form av high-in, men ej high-out.
Postad 22 October 2011 - 08:49
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Jag kör Direct-IN och Pre-out i min reciever så inställning av högtalare gör jag i min BD-spelare. Jag har som frontar Dali Mentor 6, ska jag ställa dom som SMALL då, det ska enligt instruktionsboken automatiskt crossa vid 80hz? Känns dumt/korkat att göra så med mina Dali men är det opti?
Du får ju testa jag vet inte hur dina prylar fungerar. Jag har en SVS 12 NSD, och jagser bara att den har nån form av high-in, men ej high-out.
Nä då funkar det inte utan då får man köra fullregister i frontarna.
Postad 22 October 2011 - 09:23
dan_88
-
dan_88
-
Användare
-
-
142 inlägg
Ja ställ alla högtalare på 80hz.
Okej,Ratten på suben har jag på max (150hz) och i onkyo'n är det ställt på 120hz LFE. Kommer suben då spela från 120hz och ner 20hz oavsett om jag har dom andra högtalarna på 40hz eller 80hz?. Om frontarna kan gå ner till 40hz samtigt som suben går ner i mitt fall till 20hz så är väll det bara en bonus. Då kan väll samtliga högtalare gå så lågt de kan men ändrar jag till 80hz på front,center,surr så stryper jag väll dessa då de egentligen kan gå lägre? eller är jag ute och cyklar?. för suben spelar väll på en egen kanal oberoende från dom andra högtalarna? Eller hoppar suben först in när dom andra högtalarna inte kan gå lägre eller spelar suben oberoende 120hz-20hz i mitt fall hela tiden oavsett vad de andra högtalarna har för hz?.
Redigerat av dan_88, 22 October 2011 - 09:37.
Postad 22 October 2011 - 10:04
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
LFE spelas upp oavsett vad du sätter frekvensdelningen på. Jag har tex satt subbens egna frekvensdelning på max. Sedan låter jag förstärkaren dela alla högtalare på 80 Hertz. Sedan ställer jag subwooferns volym så att det låter lagom mycket. En del använder sig av automatisk mätning. Men inte jag. Jag har lyssnat tillräckligt på musik för att få det att låta bra.
LFE är krångligt att förstå. Det är ju en egen "kanal" så att säga, och som används av filmmixare för att lägga till lågfrekventa effekter. Ofta brukar förstärkaren ha rätt frekvens på LFE. Men för säkerhets skull sätter jag alltid LFE så högt det går.
Postad 22 October 2011 - 10:10
dan_88
-
dan_88
-
Användare
-
-
142 inlägg
LFE spelas upp oavsett vad du sätter frekvensdelningen på. Jag har tex satt subbens egna frekvensdelning på max. Sedan låter jag förstärkaren dela alla högtalare på 80 Hertz. Sedan ställer jag subwooferns volym så att det låter lagom mycket. En del använder sig av automatisk mätning. Men inte jag. Jag har lyssnat tillräckligt på musik för att få det att låta bra. LFE är krångligt att förstå. Det är ju en egen "kanal" så att säga, och som används av filmmixare för att lägga till lågfrekventa effekter. Ofta brukar förstärkaren ha rätt frekvens på LFE. Men för säkerhets skull sätter jag alltid LFE så högt det går.
Okej så oavsett om jag sätter mina högtalare på 40 alt. 80hz så kommer suben alltstå att spela från i mitt fall från 120hz -20hz?
Postad 22 October 2011 - 10:26
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
LFE går ännu lägre än 20 Hertz. Få subwoofrar orkar gå så långt ner dock. Jag vet inte vad som är rekord men jag har sett siffror som visar att det finns innehåll ner till 10 hertz(!).
Postad 22 October 2011 - 10:49
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Ofta brukar förstärkaren ha rätt frekvens på LFE. Men för säkerhets skull sätter jag alltid LFE så högt det går.
Så dina högtalare slutar vid 80hz(?) och subben kör hela vägen från c:a 150hz (så högt din sub går), alltså du har inte ställt in att subben tar över runt 80 utan den kör konstant? Har jag fattat det rätt då?
Postad 22 October 2011 - 10:56
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Högtalarna delas vid 80 hertz och LFE går upp till 120 hertz. Hänger du med?
Postad 22 October 2011 - 13:21
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Högtalarna delas vid 80 hertz och LFE går upp till 120 hertz. Hänger du med?
Vad kör du för högtalare? Golvare?
Postad 22 October 2011 - 17:09
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Har ägnat några timmar nu att kaliberar sub etc.
Jag har satt surround på SMALL men eftersom mina frontar går ner till 37hz vill jag inte ha dom som SMALL så dom står på LARGE, subben spelar från 150hz och nedåt, närkte ingen större skillnad när jag körde SMALL/LARGE på mina frontar förutom när det var hög musik med mycket punch i basen, då kändes SMALL ganska platt och LARGE mer fylligt.
Postad 22 October 2011 - 19:07
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Oftast orkar inte frontar köra lågbas. Då använder man subwoofern som orkar lite längre ner. Har man högtalare i olika storlekar så blir det naturligtvis svårare att få fram ett jämnare ljud. Men experimentera mycket. Flytta subwoofern och sånt som påverkar ljudet positivt.
Mina högtalare är egentligen PA-högtalare(JTR heter de). Konstruktören fick dock en massa positiv feedback och började sälja dem som hembiohögtalare. De är runt 70cm höga, och alla är likadana. Det låter rätt fylligt måste jag säga. Jag kommer aldrig mera blanda storlekar när det är så enkelt att ha alla i samma storlek.
Postad 22 October 2011 - 19:24
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
LPF of LFE är ju endast aktivt när det finns ett LFE-spår (surround/film). När du kör tvåkanal så kommer allt under frontarnas delningsfrekvens skickas till subben.
Alltså: Sätter du front L och R på small och 80 hz delning så kommer frontarnas basinformation under 80 hz att skickas till subben. Om du sedan slänger i en bluray så kommer frontarnas basinformation fortfarande att skickas till subben under 80 hz. Men nu finns även ett dedikerat LFE-spår aktivt, det är här LPF of LFE kommer in. Det brukar innehålla frekvenser uppemot 120 hz, så därför sätter du det filtret på 120 hz eller max om man inte vill filtrera bort basinformation som filmskaparen lagt där. Om du sätter LPF of LFE på 80 hz t.ex. så tar du bort frekvenserna helt, dom skickas inte till frontarna.
Postad 23 October 2011 - 08:56
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Oftast orkar inte frontar köra lågbas. Då använder man subwoofern som orkar lite längre ner. Har man högtalare i olika storlekar så blir det naturligtvis svårare att få fram ett jämnare ljud. Men experimentera mycket. Flytta subwoofern och sånt som påverkar ljudet positivt.
Vad menar du med inte "orkar"? Är det <40hz i mitt fall? Alltså min frontar dom spelar väl det dom kan spela, tonerna som inte finns i mina frontars kapacitet hörs väl från subben istället. Angående flytt av subb skulle jag gärna vilja göra men jag har trångt och flytt av den är omöjligt. Kommer flytta nästa sommar/höst, då blir det en anna planering  Ny subb troligtvis oxå. Har idag en Magnat Omega 280, den har en dum form som svår att möblera, romb tror jag det heter, osymetrisk rektangel.
Postad 23 October 2011 - 09:05
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Du skulle få bättre ljudkvalité överlag om du delade runt 80hz på frontarna då de slipper spela de jobbigaste frekvenserna (bättre för både förstärkare & högtalare). Som du kör idag så tömmer du slutstegen på kraft som skulle kunna användas bättre till övre registret samt övriga högtalare i systemet då du får högre strömreserv i receivern.
Postad 23 October 2011 - 09:30
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Vad menar du med inte "orkar"? Är det <40hz i mitt fall? Alltså min frontar dom spelar väl det dom kan spela, tonerna som inte finns i mina frontars kapacitet hörs väl från subben istället. Angående flytt av subb skulle jag gärna vilja göra men jag har trångt och flytt av den är omöjligt. Kommer flytta nästa sommar/höst, då blir det en anna planering Ny subb troligtvis oxå. Har idag en Magnat Omega 280, den har en dum form som svår att möblera, romb tror jag det heter, osymetrisk rektangel.
Vanligtvis är fullrange-högtalare sådana som klarar 20-20kHertz. Få högtalare klarar att leverera det. Gör de det så har man oftast inte råd att köpa dem. Hursomhelst..dela var du vill bara det låter bra för dig. Det viktiga är att inte golvisarna får ta för mycket stryck ifall du får för dig att spela dem som fullrange och utan delning. Prova att dela dem vid 60 till och börja med. Det finns inga regler egentligen var man ska dela dem. Bara man förstår att subwoofern är där för att dela på jobbet att återge lågfrekventa frekvenser. Kanske du har tur i din nya lägenhet. Det är svårare för basen att dröja sig kvar och bygga upp jobbiga peakar i en asymmetriskt rum. Är rummet jättestort; Köp två subwoofrar..
Postad 23 October 2011 - 09:48
Jpo
-
Jpo
-
Användare
-
-
217 inlägg
När jag hade stativare (Clarity 4) så delade jag vid 80hz. Men nu med mina golvare (STS-02) så funkar det bättre med delning runt 40hz. Blir mera midbas och jag antar att det har med mitt besvärliga rum och sub placering att göra.
Postad 23 October 2011 - 09:51
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
En subwoofer borde kunna ge ifrån sig midbas. Har du kollat fasen på subben?
Postad 23 October 2011 - 10:19
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Du skulle få bättre ljudkvalité överlag om du delade runt 80hz på frontarna då de slipper spela de jobbigaste frekvenserna (bättre för både förstärkare & högtalare). Som du kör idag så tömmer du slutstegen på kraft som skulle kunna användas bättre till övre registret samt övriga högtalare i systemet då du får högre strömreserv i receivern.
Varför tycker stärkare och högtalare att det är "jobbiga" freqvenser, är dom inte gjorda för att spela freqvenserna dom har i specen utan problem? "tömmer slusteget på kraft"? Klarar inte mitt slutsteg att skicka lägre freqvenser än 80 till mina frontar utan problem? Det viktiga är att inte golvisarna får ta för mycket stryck ifall du får för dig att spela dem som fullrange och utan delning. Prova att dela dem vid 60 till och börja med. Det finns inga regler egentligen var man ska dela dem. Bara man förstår att subwoofern är där för att dela på jobbet att återge lågfrekventa frekvenser.
Tar högtalare stryk av att spela låga freqvenser som dom enligt tillverkaren ska klara? Tyvärr kan jag bara dela vid 80, delar i BD-spelaren och så är det bara SMALL eller LARGE att välja på och Cambridge har bestämt att det är 80hz som är opti. Jag kolla nu exakt vad som står på mina frontar "requency range (+/- 3dB) [Hz]: 36,0 - 34.000,0", tycker dom att det är jobbigt att spela i det lägre?
Postad 23 October 2011 - 10:22
Jpo
-
Jpo
-
Användare
-
-
217 inlägg
Fasen har jag testat att justera på subben, ingen större skillnad. Tror ändå att problemet ligger där. Om jag har förstått det rätt så har avståndet till subben med fasen att göra precis som fasen på subben. Delar jag vid 80hz så hamnar avståndet till subben på ca 6-7m, delar jag 40hz eller fullrange så blir det 4m. I slutändan så låter delning vid 40hz bättre, men jag kan ju ha missat något..
Använder en antimode som gjorde midbasen lite bättre.
Postad 23 October 2011 - 11:50
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Varför tycker stärkare och högtalare att det är "jobbiga" freqvenser, är dom inte gjorda för att spela freqvenserna dom har i specen utan problem? "tömmer slusteget på kraft"? Klarar inte mitt slutsteg att skicka lägre freqvenser än 80 till mina frontar utan problem? Tar högtalare stryk av att spela låga freqvenser som dom enligt tillverkaren ska klara? Tyvärr kan jag bara dela vid 80, delar i BD-spelaren och så är det bara SMALL eller LARGE att välja på och Cambridge har bestämt att det är 80hz som är opti. Jag kolla nu exakt vad som står på mina frontar "requency range (+/- 3dB) [Hz]: 36,0 - 34.000,0", tycker dom att det är jobbigt att spela i det lägre?
Vad som står i specifikationerna ska du ta med en nypa salt. Det är fortfarande bättre om du låter subben spela djupbasen och inte högtalarna,spelar ingen roll om de klarar 20hz enligt specs. Som sagt djupbas är effektkrävande och därför är det bättre om subben tar hand om det istället för man ska slösa effektresurser i förstärkaren,plus att subben spelar djupbas bättre än golvhögtalare.
Redigerat av Unregistered286e127e, 23 October 2011 - 11:58.
Postad 23 October 2011 - 12:52
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Vad som står i specifikationerna ska du ta med en nypa salt.
Dali individ-testar alla sina högtalare och gjort mätningar, så mina ska med 99% kunna gå ner till 36hz. Som sagt djupbas är effektkrävande och därför är det bättre om subben tar hand om det istället för man ska slösa effektresurser i förstärkaren.
Är det inte därför vi köper feta stärkare för att dom ska kunna prestera? Jag tyckte musikmässigt i film så var LARGE bättre, ingen jätte skillnad, skulle vara svårt vid blindtest men skulle nog kunna urskilja de olika inställningarna.
Postad 23 October 2011 - 13:17
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Dali individ-testar alla sina högtalare och gjort mätningar, så mina ska med 99% kunna gå ner till 36hz. Är det inte därför vi köper feta stärkare för att dom ska kunna prestera? Jag tyckte musikmässigt i film så var LARGE bättre, ingen jätte skillnad, skulle vara svårt vid blindtest men skulle nog kunna urskilja de olika inställningarna.
Ok och hur gjordes mätningarna då? Jo det är ju klart att man vill ha en kraftig förstärare,men har man en aktiv sub så är det en fördel att låta den sköta allt under 80hz,blir mycket renare ljud i övriga högtalare plus att man spar lite effektresurser i förstärkaren.
Postad 23 October 2011 - 13:38
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Jag vet inte exakt i detail hur dom gör, var en säljare på HK som sa, http://www.dali-spea...-gallery-1.aspx Dom kör en freqvenskurvar och sen gör mätning på alla dom tillverkar.
Postad 23 October 2011 - 13:49
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Jag vet inte exakt i detail hur dom gör, var en säljare på HK som sa, http://www.dali-spea...-gallery-1.aspx Dom kör en freqvenskurvar och sen gör mätning på alla dom tillverkar.
Mätningarna kanske stämmer men det betyder inte du kommer kunna spela tydlig lågbas på vettiga ljudnivåer. Subbasar brukar rent generellt vara bättre på den biten.
Redigerat av Unregistered286e127e, 23 October 2011 - 13:49.
Postad 23 October 2011 - 14:06
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Mätningarna kanske stämmer men det betyder inte du kommer kunna spela tydlig lågbas på vettiga ljudnivåer. Subbasar brukar rent generellt vara bättre på den biten.
Ja jag betvivlar inte alls att en sub piskar mina Dali när det gäller bas, min tanke är bara varför jag ska strypa dom, subben kör ju ändå jämsides och mitt slusteg borde inte ha nåt problem med att trycka-på med kraft. En grej som slagit mig är kanske den att jag inte märker vart <80hz kommer ifrån, som om jag stryper vid 80 så märks det ingen skillnad ljudmässigt, så då kan jag lika gärna strypa. Jag tyckte ändå att det blev en minimal skillnad vid musik i film. Jag kalibrera med den här scenen, ni som sett filmen vet att det är ett jäkla drag i ljudet i den scenen http://www.youtube.c...feature=related
Postad 23 October 2011 - 14:24
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Ja jag betvivlar inte alls att en sub piskar mina Dali när det gäller bas, min tanke är bara varför jag ska strypa dom, subben kör ju ändå jämsides och mitt slusteg borde inte ha nåt problem med att trycka-på med kraft. En grej som slagit mig är kanske den att jag inte märker vart <80hz kommer ifrån, som om jag stryper vid 80 så märks det ingen skillnad ljudmässigt, så då kan jag lika gärna strypa. Jag tyckte ändå att det blev en minimal skillnad vid musik i film. Jag kalibrera med den här scenen, ni som sett filmen vet att det är ett jäkla drag i ljudet i den scenen  http://www.youtube.com/watch?v=ukYW5ti_Gsk&feature=related
Men det är ju meningslöst att bara köra subben jämsides med högtalarna,jag har sagt miljoner gånger att låta högtalarna spela ner till 80hz och sen låta subben ta över,resultatet blir lägre distorsion=renare ljudåtergivning från dina golvhögtalare och tydligare lågbas. Sen beror det ju såklart på vilken sub man använder också,en billig Proson-sub på fynda kommer knappast göra nytta i ett stort rum med stora golvhögtalare för en halv miljon. En sak att påpeka,musik innehåller väldigt sällan lågfrekventa ljud,spela upp nån scen som gräver ner sig ordentlig i basen istället.
Redigerat av Unregistered286e127e, 23 October 2011 - 15:40.
Postad 03 January 2012 - 17:10
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Vet inte om det tillför något till debatten då tråden är några månader gammal. Sen jag kopplade in min sub och satte delningen till 90Hz tycker jag att midbasen blev tightare, samtidigt som det känns som att mellan och diskantregistret hos mina frontar får mer effekt då allting känns rappare på nåt sätt. Jag har förövrigt stora golvhögtalare som spelar hyffsat lågt själva.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|