Storleken på rummet har betydelse men är det så avgörande egentligen om man inte tar den minsta subben till ett väldigt stort rum?
Hur väljer jag storlek på sub, större/dyrare alltid bättre?
Postad 29 October 2011 - 10:20
Storleken på rummet har betydelse men är det så avgörande egentligen om man inte tar den minsta subben till ett väldigt stort rum?
Postad 29 October 2011 - 10:36
Så det är bättre att ta två små än en stor?Nog bättre om man skaffar 2 eller flera basmoduler än bara en.
Postad 29 October 2011 - 11:05
Det beror på vad du tolkar som smått,i mitt fall så är det kanske 2stSå det är bättre att ta två små än en stor?
https://www.prisjakt...kt.php?p=357169
Postad 29 October 2011 - 13:54
Är det bättre än 1st:Det beror på vad du tolkar som smått,i mitt fall så är det kanske 2st
https://www.prisjakt...kt.php?p=357169
https://www.prisjakt...kt.php?p=357171
Så om man har X i budget till sub så är det bättre att lägga pengarna på två mindre än en stor till ett normalt rum på 25-30kvm?
Postad 29 October 2011 - 15:04
Det är alltid bättre att köpa två eller flera subbar än bara en,sen är det ju en kostnadsfråga givetvis.Är det bättre än 1st:
https://www.prisjakt...kt.php?p=357171
Så om man har X i budget till sub så är det bättre att lägga pengarna på två mindre än en stor till ett normalt rum på 25-30kvm?
Om det skall vara två mindre eller två stora så föredrar jag nog det sistnämnda,men i alla fall jag kan inte svara riktigt på det.
Postad 29 October 2011 - 15:13
NejSå det är bättre att ta två små än en stor?
Om det större alternativet kan gå djupare, så är det bättre att köpa en större än två små
Själv har jag gjort avkall på de lägre frekvenserna och har två mindre
Det är en kompromiss
Jag får bättre ljud för musik och det är helt ok för film
Men om jag skulle välja det ultimata ljudet för film, hade jag valt en eller flera större
Redigerat av MalcomX, 29 October 2011 - 15:14.
Postad 29 October 2011 - 15:27
Har man inte råd med det, så köper man en BRA, och sen köper man en likadan till när man får råd.
Postad 29 October 2011 - 15:36
Frågar, för att jag själv inte kan säga var gränsen går
Men jag kan däremot avgöra den otroligt stora skillnaden på en eller flera subbar
som går riktigt djupt mot en eller flera subbar som inte alls har detta djup
Redigerat av MalcomX, 29 October 2011 - 15:40.
Postad 29 October 2011 - 16:34
Det är ju lite det trådens topic handlar om egentligen.Vad är bra och vad är inte bra ?
Om man har råd, ska man köpa den största/dyraste/den-som-går-lägst och helst 2st? Finns det nån nackdel med att köpa dom stora dyra? Är det värt att lägga till 1/3 eller 1/2 av priset för att få tex 12" istället för 10" etc?
Postad 29 October 2011 - 17:05
beror på hur man läser detDet är ju lite det trådens topic handlar om egentligen.
För en del är djup och massor av bas bäst
andra värdesätter subbens musikalitet
och en del har råd att köpa "hela paketet"
Men om man utgår från att du har tänkt dig att köpa ur budget sortimentet, så får du nog välja ett av alternativen
Men bakerman22 gjorde det ganska enkelt för sig och därför ställde jag frågan
- Vad är bra ?
Postad 29 October 2011 - 17:18
Om man tar exemplet nedan, är den dyraste alltid bättre än den billigare? Den är mer än dubbelt så dyr, så när ska man välja den dyraste och när ska man välja den billigaste eller är det plånkan som bestämmer?
Tanken som gjorde att jag starta topicen är om den dyraste inte har mer funktion än den mindre tex i en lägenhet, är användningsområdet för den fetaste begränsad så man lika gärna kan köpa den minsta?
Postad 29 October 2011 - 17:22
Dina frågor är i princip omöjliga att svara på.Mitt inlägg var inte riktat mot dig utan mer att topic är vad som är bra och inte fler är bättre även om tipset var omtyckt.
Om man tar exemplet nedan, är den dyraste alltid bättre än den billigare? Den är mer än dubbelt så dyr, så när ska man välja den dyraste och när ska man välja den billigaste eller är det plånkan som bestämmer?
Tanken som gjorde att jag starta topicen är om den dyraste inte har mer funktion än den mindre tex i en lägenhet, är användningsområdet för den fetaste begränsad så man lika gärna kan köpa den minsta?
Postad 29 October 2011 - 17:34
Hur ditt rum ser ut
Vad det är du efterlyser först och främst med en sub
Hur mycket du kan tänka dig betala
Tex, så tar en stor sub ganska mycket plats i anspråk
Redigerat av MalcomX, 29 October 2011 - 17:35.
Postad 29 October 2011 - 17:37
beror på hur man läser det
För en del är djup och massor av bas bäst
andra värdesätter subbens musikalitet
och en del har råd att köpa "hela paketet"
Men om man utgår från att du har tänkt dig att köpa ur budget sortimentet, så får du nog välja ett av alternativen
Men bakerman22 gjorde det ganska enkelt för sig och därför ställde jag frågan
- Vad är bra ?
Får man fråga vad musikalitet innebär för en sub?
Postad 29 October 2011 - 17:47
Att den inte låter enformig utan är mer nyanserad.
Får man fråga vad musikalitet innebär för en sub?
I alla fall om jag ska tycka.
Postad 29 October 2011 - 17:57
InstämmerAtt den inte låter enformig utan är mer nyanserad.
I alla fall om jag ska tycka.
Postad 29 October 2011 - 18:07
Det bästa är att köpa två BRA.
Har man inte råd med det, så köper man en BRA, och sen köper man en likadan till när man får råd.
+1 speciellt med låg budget
Postad 29 October 2011 - 19:38
vad ska du ha subben till? Musik eller film? filmsubbar behöver gå djupare och då är det verkligen bättre att köpa en bra än två ok.
I ditt exempel är prisstegen satt efter hur bra subben är.
Postad 29 October 2011 - 19:46
Dom här är egentligen lika stora, bara höjden som skiljer.Tycker att du skall berätta lite om vad du har idag
Hur ditt rum ser ut
Vad det är du efterlyser först och främst med en sub
Hur mycket du kan tänka dig betala
Tex, så tar en stor sub ganska mycket plats i anspråk
Suben ska huvudsakligen användas till film.
Priset är ovesäntligt, frågan är ju om jag får vad jag betalar för eller om den billigaste/minsta ger detsamma, som jag tidigare skrivit, i ett rum på 25-30kvm?
Postad 29 October 2011 - 20:51
Ingen enkel fråga samtidigt (är ju inte många som sitter med decibel mätare, eller mäter upp rummet)...
Postad 29 October 2011 - 22:15
är priset inte av betydelse så skulle jag lätt ha köpt en eller två bra filmsubbar. en svs pc13u som jag just köpt är lätt att placera och spelar mycket djupt.Dom här är egentligen lika stora, bara höjden som skiljer.
Suben ska huvudsakligen användas till film.
Priset är ovesäntligt, frågan är ju om jag får vad jag betalar för eller om den billigaste/minsta ger detsamma, som jag tidigare skrivit, i ett rum på 25-30kvm?
du kommer att kunna nyttja att subben spelar nere på 15hz även i lägenhet. det du missar annars är massvis av information om hur ljudet egentligen ska låta. en dov metallisk smäll med en dålig subwoofer låter inte alls bra medans en bra kan få fram att metallen som skyddar eller blir dunkad verkligen är tjock.
jag står på mig i min första tanke, dvs att du borde köpa en riktig sub direkt och ev senare köpa en till om du behöver det. dock så kommer en pc13 eller pb13 att spela häcken av ditt rum i vilka volymer du än vill spela. köpköp! =)
Postad 30 October 2011 - 00:09
Så en dyrare är alltid bättre än en billigare och en "stor" passar alla rum stora som små?är priset inte av betydelse så skulle jag lätt ha köpt en eller två bra filmsubbar. en svs pc13u som jag just köpt är lätt att placera och spelar mycket djupt.
du kommer att kunna nyttja att subben spelar nere på 15hz även i lägenhet. det du missar annars är massvis av information om hur ljudet egentligen ska låta. en dov metallisk smäll med en dålig subwoofer låter inte alls bra medans en bra kan få fram att metallen som skyddar eller blir dunkad verkligen är tjock.
jag står på mig i min första tanke, dvs att du borde köpa en riktig sub direkt och ev senare köpa en till om du behöver det. dock så kommer en pc13 eller pb13 att spela häcken av ditt rum i vilka volymer du än vill spela. köpköp! =)
Postad 30 October 2011 - 01:45
Postad 30 October 2011 - 06:46
Det finns märken som kostar också. liksom att en ferrari inte är bättre än tio volvos så kan man inte säga att flera små är bättre än en stor och en stor är inte alltid bättre än en mindre osv. det beror på vilka subbar man jämför helt enkelt. Jämnare bas med två mindre tror jag iofs på men basen ska ju ha andra egenskaper äm att kunna spela jämnt också. djup, detaljrikedom och även placeringskänslighet och användarvänlighet bör tas i åtanke.
varför vill du hitta en konstant regel i basfrågan?
Postad 30 October 2011 - 06:51
Postad 30 October 2011 - 08:12
är priset inte av betydelse så skulle jag lätt ha köpt en eller två bra filmsubbar. en svs pc13u som jag just köpt är lätt att placera och spelar mycket djupt.
Skulle inte en sub som går ned till 15 Hz vara det bästa för musik på köppet? Finns visserligen knappt något inom pop/rock som går ned dit men tittar man på klassisk instrument uppsätningar och en del elektronisk musik finns det goda möjligheter för så pass låga toner. För övrigt så är lite headroom alltid bra och ha...
Postad 30 October 2011 - 08:31
varför vill du hitta en konstant regel i basfrågan?
Tanken med tråden är inte att jämföra olika märken och modeller mot varandra utan hur man väljer storlek på en modell och vad som är best practice i ett normalt vardagsrum på c:a 25kvm.
Ett tips är att ha 2st men om man bortser från det, är alltid den största bättre än en mindre, ska man alltid sikta på att kunna köpa den fetaste för då får man nåt bättre och är det värt pengarna om man ska ha den till 25kvm för filmvisning?
Om man jämför med bil som nån tidigare gjorde, ju mer hästkrafter desto bättre men om man endast bara kör i stadstrafik (normalstort vardagsrum) så kan man ändå inte använda alla hästkrafter. Även om man försöker använda dom överflödiga hästkrafterna så kommer man inte fram snabbare ändå i trafiken men man märks mer av andra trafikanter i trafiken (grannarna).
Men om man bor utanför stadskärnan och har motorvägar runt omkring (vardagsrum på 70kvm) så är mer hästkrafter alltid bättre än färre.
Eller är denna jämförelse mer rättvis:
En dyrare bil är alltid bättre än en billigare, tex köra från A till Ö i en Volvo 245 eller en Volvo V70, det går lika fort och du kommer fram till destination men V70 ger resan betydlig mer körglädje och komfort, alltid, spelar ingen roll om du kryper fram i stadstrafik eller kör snabbare V70 är alltid oslagbar oavsett.
Postad 30 October 2011 - 08:33
Tänk inte på vad subwoofern ska klara. Låter den dåligt på musik, då är den dålig. Låter den dåligt på film då är den dålig. Låter den bra på båda, då är det en subwoofer.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 30 October 2011 - 08:33.
Postad 30 October 2011 - 08:50
Skulle inte en sub som går ned till 15 Hz vara det bästa för musik på köppet? Finns visserligen knappt något inom pop/rock som går ned dit men tittar man på klassisk instrument uppsätningar och en del elektronisk musik finns det goda möjligheter för så pass låga toner. För övrigt så är lite headroom alltid bra och ha...
njae, det har faktiskt diskuterats i en annan tråd här inne. velodynes dd-serie (som inte spelar ner till 15) ska tydligen vara bättre till musik och anpassad som musiksub. den är begränsad till att rulla av vid 20 och således är det ingen bra filmsub, speciellt inte med tanke på dom pengarna som du får lägga ut för serien. filmsubbar går djupare, men exempelvis svs (som diskuterats i samband med dd-serien) är tydligen inte lika rapp i basen som dd-serien. således så är dessa subbar nischade åt olika håll. naturligtvis så spelar båda mycket bra till både film och musik (och vad kan man annat förvänta av subbar i 20.000 kr klassen och uppåt?) men den ena är liiite bättre på musik och den andra är liiite bättre på film. men absolut, elektronisk musik (tänker daft punk, som gjort soundtracket till tron legacy) kan mycket väl gå djupare än 20 hz, varpå det egentligen hade kunnat behövas en mer nischad filmsub för att spela upp hela frekvensbandet, speciellt när det kommer till att spela med låg dist på höga volymer samtidigt som man ska lågt ner i registret.
Postad 30 October 2011 - 09:00
Legacy är rätt maffig i ljudet..
Postad 30 October 2011 - 09:03
Tanken med tråden är inte att jämföra olika märken och modeller mot varandra utan hur man väljer storlek på en modell och vad som är best practice i ett normalt vardagsrum på c:a 25kvm.
Ett tips är att ha 2st men om man bortser från det, är alltid den största bättre än en mindre, ska man alltid sikta på att kunna köpa den fetaste för då får man nåt bättre och är det värt pengarna om man ska ha den till 25kvm för filmvisning?
Om man jämför med bil som nån tidigare gjorde, ju mer hästkrafter desto bättre men om man endast bara kör i stadstrafik (normalstort vardagsrum) så kan man ändå inte använda alla hästkrafter. Även om man försöker använda dom överflödiga hästkrafterna så kommer man inte fram snabbare ändå i trafiken men man märks mer av andra trafikanter i trafiken (grannarna).
Men om man bor utanför stadskärnan och har motorvägar runt omkring (vardagsrum på 70kvm) så är mer hästkrafter alltid bättre än färre.
Eller är denna jämförelse mer rättvis:
En dyrare bil är alltid bättre än en billigare, tex köra från A till Ö i en Volvo 245 eller en Volvo V70, det går lika fort och du kommer fram till destination men V70 ger resan betydlig mer körglädje och komfort, alltid, spelar ingen roll om du kryper fram i stadstrafik eller kör snabbare V70 är alltid oslagbar oavsett.
i see. tja, då kommer det ju in andra saker i bilden också, främst placeringsmöjlighet, om priset spelar mindre roll. procela har ett par grymma filmsubbar, dom spelar enligt ryktet tom lite lite lägre svs'arna, men å andra sidan så kostar tolvtummaren 55.000 kr. dessa subbar är platta, men kan ändå flytta enorma mängder luft. i ett normalt vardagsrum så ser jag dessa som den optimala subben då den får plats lite överallt.
best practice är ju fortfarande beroende på vad du ska ha subben till och hur noga du är med ljudet.
den största är inte alltid bättre än den minsta, det handlar mycket om teknik i subbarna. procela som jag tidigare nämde har ett par platta tiotummare som kostar mellan 35 och 40, det är alltså väldigt små element i sammanhanget, men jag tror att dom spelar bättre, djupare och renare än dom flesta tolvtummare som finns. om det är värt pengarna är igen en subjektiv fråga och grundar sig i hur bra ljud man vill ha; det finns inga universala regler för detta tyvärr. just dd och svs påvisar detta väldigt bra, båda är bra subbar, den ena kostar DUBBELT så mycket som den andra, men den billigare varianten spelar på ett sätt som gör att den passar bättre för just filmer. så störst är inte alltid bäst och dyrast behöver inte betyda bättre än billigare. vill du ha en känsla som är häftigare än på bio så skulle jag dock säga att du kan köpa en dyr subwoofer snarare än två billiga även i en lägenhet eftersom du får fram lägre hz som annars faller bort hos dom två billigare varianterna.
där håller jag heller inte med riktigt. en dyrare bil är inte alltid bättre än en billigare. det finns bilar som är överprissatta, och det är därför dom flesta bilrecensenter brukar skriva in pris eller ekonomi i bilköpet, och det motsvarar hur mycket bil man får för pengarna. ett märke som kostar som fasen behöver inte slå ett billigare märke på fingrarna oavsett vilka parametrar man använder sig av. snabbhet, hästkrafter, konfort, utrustning, teknik ect ect ect. saab 9-3 är ett bra exempel. modellen i sig är väl en 13 år gammal och har bara fått ansiktslyft. det innebär att det har kommit en eller tom två generationer från andra tillverkare som har nyare teknik och anses som bättre, även fast dom kan vara billigare att köpa och äga.
Postad 30 October 2011 - 09:07
Jag tror inte soundtracket(musiken) går ner till 20 Hertz. Däremot verkar effekterna(LFE) göra det.
Legacy är rätt maffig i ljudet..
jag säger bara mc/bilscenen eller partyscenen... ojoj så det låter! =D enormt bra ljup!
en låt som jag däremot tror går ner till 20 och under är "bass i love you".
vill man ha överväldigande bas så lyssna på flo rida's low. maxa subben innan du sätter på musiken, då kommer det hända saker =)
Postad 30 October 2011 - 10:46
ljudfantasten;
Tänk inte på vad subwoofern ska klara. Låter den dåligt på musik, då är den dålig. Låter den dåligt på film då är den dålig. Låter den bra på båda, då är det en subwoofer.
Kan bara hålla med dig trebban, Vet inte om en neutral bas med bra dynamisk kapacitet och låg dist är den bästa beskrivningen av en bra sub?
Det borde ju ge förutsättningarna för och kunna återge basen korrekt oavsett om det är musik eller film, rummet och dess akustik ser jag som en egen faktor som avgörs från fall till fall.
Vet inte om vi försöker komma fram till samma sak (jag tror det) men har helt olika sätt och formulera oss på, eller?
Redigerat av ljudfantasten, 30 October 2011 - 10:56.
Postad 30 October 2011 - 11:24
Vad menar du med resonanserna? Skulle dessa vara annorlunda om suben är stor?Sista frågan också; en stor bör inte passa alla rum mindre än en liten men där har du väldigt mycket dom beror på vilket rum man talar om också. rent praktiskt kan man inte klämma in en jättesub i ett rum på 10 kvadrat och det skulle heller inte låta så bra pga resonanser, men å andra sidan så skulle en liten sämre sub också kunma låta dåligt i ett sånt rum. 50% av ljudet är högtalaren, men 40% av ljudet är rummet, tänk på det.
Redigerat av MKarlsson74, 30 October 2011 - 11:24.
Postad 30 October 2011 - 13:04
Så du menar att Procelas 10" spelar bättre än Procela 12"? Så i det fallet är inte dyrare bättre än billigare.
den största är inte alltid bättre än den minsta, det handlar mycket om teknik i subbarna. procela som jag tidigare nämde har ett par platta tiotummare som kostar mellan 35 och 40, det är alltså väldigt små element i sammanhanget, men jag tror att dom spelar bättre, djupare och renare än dom flesta tolvtummare som finns.
Tror inte du förstod metaforen, det gällde valet mellan 245 vs V70 där V70 är dyrare, båda gör jobbet lika bra men på olika sätt. Eller valet på en bil med mycket hästkrafter där hästkrafterna inte kan användas vs en bil med få hästkrafter, du får samma resultat men priset skiljer sig markant.där håller jag heller inte med riktigt. en dyrare bil är inte alltid bättre än en billigare.
Den dyra subben spelar identiskt som den billigare i en lägenhet, i en stor lokal piskar den dyra skiten ur den billiga eller den dyra piskar alltid skiten ur den billigare oavsett lokal.
Postad 30 October 2011 - 14:12
Karlsson: jag uttryckte mig dumd även där. det jag menade var att en sub oavsett storlek har stora begränsningar i ett väldigt dåligt rum. men jag ser att det inte står det
Postad 30 October 2011 - 14:32
Så dyrare/större är alltså bättre oavsett storlek på lokal? Finns ingen anledning att köpa den mindre förutom ekonomi- eller utrymmesbrist.Jag skrev nog.lite klumpigt. procellas tolva spelar nog bättre än dom flesta större subbar och tiorna samma sak. men deras tolva klår deras tia. tekniken i subben gör att deras tia och tolva slår många större subbar.
Postad 30 October 2011 - 14:48
Kan bara hålla med dig trebban, Vet inte om en neutral bas med bra dynamisk kapacitet och låg dist är den bästa beskrivningen av en bra sub?
Det borde ju ge förutsättningarna för och kunna återge basen korrekt oavsett om det är musik eller film, rummet och dess akustik ser jag som en egen faktor som avgörs från fall till fall.
Vet inte om vi försöker komma fram till samma sak (jag tror det) men har helt olika sätt och formulera oss på, eller?
Vi är i stort sett överrens. Överrens?
Vad menar du med resonanserna? Skulle dessa vara annorlunda om suben är stor?
Kanske. Om den stora subwoofern går djupare så kanske det dyker upp nya resonanser du inte hört. Men liten eller stor spelar ingen roll. Skaffa den som låter bra.
Postad 30 October 2011 - 15:21
njae, det har faktiskt diskuterats i en annan tråd här inne. velodynes dd-serie (som inte spelar ner till 15) ska tydligen vara bättre till musik och anpassad som musiksub. den är begränsad till att rulla av vid 20 och således är det ingen bra filmsub, speciellt inte med tanke på dom pengarna som du får lägga ut för serien. filmsubbar går djupare, men exempelvis svs (som diskuterats i samband med dd-serien) är tydligen inte lika rapp i basen som dd-serien. således så är dessa subbar nischade åt olika håll. naturligtvis så spelar båda mycket bra till både film och musik (och vad kan man annat förvänta av subbar i 20.000 kr klassen och uppåt?) men den ena är liiite bättre på musik och den andra är liiite bättre på film. men absolut, elektronisk musik (tänker daft punk, som gjort soundtracket till tron legacy) kan mycket väl gå djupare än 20 hz, varpå det egentligen hade kunnat behövas en mer nischad filmsub för att spela upp hela frekvensbandet, speciellt när det kommer till att spela med låg dist på höga volymer samtidigt som man ska lågt ner i registret.
Zartok jag måste bara citera din första mening där.... DD-15 kan faktiskt spela ned under 15Hz (+/- 3dB 14.1-150Hz i AVTALK testerna som man flitigt refererar till, SVS:n hade sämre respons...) men inte i samma ljudtryck som en SVS då de mätte 85dB bara i +/- 3dB testet.
Rullar man av subsonic filtret -6dB från 15Hz i DD:n så kan den nog ge visst muller ned under 14 Hz också men jag tror inte det är så användbart då det kommer dippa nedåt 60-70 dB rätt fort.
Tycker man 85-90dB är lagom ned till 15Hz så är den grym till film också, men vill man ha 100+ dB i 15 Hz och visst svar ned till 10 Hz som kan vara användbart så är det fel sub.
Dock så distar DD:n klart mindre i princip i alla frekvenser och ljudtryck än en SVS PB13/PC13 t ex så den är renare även om den har lägre ljudtryck totalt i låga Hz som jag nämnt.
Dock har den samma ljudtryck från c:a 40-45Hz och uppåt (100-110 dB) där det mesta av rock/pop musik ligger t ex.
Men det har vi diskuterat i detalj i SVS tråden redan så man kan kika där som du säger eller kanske surfa in på http://www.avtalk.co...isplay.php?f=54 och kika själv, bara att öppna graferna sida vid sida och jämföra.
(från den tråden)
Dist 90dB: 20Hz
PB13U : c:a 3,75%
DD-15 : c:a 2,25-2,5%
Går man uppåt så är det i 40Hz 90dB :
PB-13U : c:a 0,75-1%
DD-15 : c:a 0,75-1%
Går man ned till 15Hz så är det i 90dB :
PB-13U : 13%
DD-15 : 7%
Ökar vi ljudtrycket till 110dB som nämndes :
PB13U 15Hz : 50% eller mer...
DD-15 15Hz : 23%
PB13U 50Hz : 3,8%
DD-15 50Hz : 3%
(Nedan den enda punkten Joakim redovisade i tråden och den enda PB13U hade mindre dist på...100dB linjen)
PB13U 20Hz : 7%
DD-15 20Hz : 9%
(slut)
Som du säger är skillnaderna rätt små då båda är high-end subbar så det blir lite teoretiskt att diskutera ibland.
Personligen tycker jag större konarea (oavsett märke nästan) låter mindre ansträngt men det kan vara placebo lika gärna.
Sedan om man kikar på pris och storlek och annat så blir det fler parametrar att fundera på, likaså om man vill ha rumskorrigering, EQ, mätmic, fjärr etc då det skiljer sig rätt mycket mellan modellerna.
Att få ett neutralt svar som inte är subjektivt i subwoofer- och högtalarkabelfrågor är rätt svårt....det är två läger i princip alltid. Ett musikläger (välljud), ett filmläger (dB) för subbar. Ett läger som säger att man skall ha lakritssnören, ett läger som vill ha boaormar till högtalarna. Det gäller alla trådar på alla forum har det visat sig .... så ta allt med en nypa salt och lyssna själv som sagt. Nästan religion detta.
Som vanligt är det bäst att låna hem två-tre olika som man anser låter bra i affären och prova, sedan köpa det man gillar.... alla har olika preferenser och använder de på olika sätt.
Redigerat av Daniel_75, 30 October 2011 - 15:26.
Postad 30 October 2011 - 16:23
Du har jämfört mot SVS i 20Hz Tune läge. Titta istället på 15Hz läget som dom flesta använder.
DD vs. SVS
Det där var väl rätt ordentligt generaliserande. Jag kan hålla med om att det finns dom som prioriterar film respektive musik. Men att säga att man inte vill ha välljud i film och att dom som lyssnar på musik inte vill spela starkt stämmer ju inte in på varken mig eller dom jag känner som delar min hobby.
Ett musikläger (välljud), ett filmläger (dB) för subbar.
För mig så ska en bra sub spela upp den signal som den matas med så korrekt som möjligt. Då spelar det ingen roll om det är musik eller film.
Postad 30 October 2011 - 17:11
Okej, det är jag med på.Kanske. Om den stora subwoofern går djupare så kanske det dyker upp nya resonanser du inte hört. Men liten eller stor spelar ingen roll. Skaffa den som låter bra.
Postad 30 October 2011 - 18:16
Btw... 16 hz tune, ej 15 b
Postad 30 October 2011 - 18:19
Postad 30 October 2011 - 18:30
Möjligt att det är så på dom nya PC. Men dom gamla PB-versionerna hade iaf 15Hz, och dom mätningar som Daniel länkade till var på just en sån modell.Btw... 16 hz tune, ej 15 b
Postad 30 October 2011 - 19:07
Finns inget sådant på DD Zartok, man kan ställa subsonic limit ned till 15 Hz vilket är "skyddet" så den rullar av då och man ställer in hur skarpt den rullar av med 6 db steg.
Tror inte säljaren hade koll riktigt, den är ju dessutom specad 15-150 hz +\- 3 dB så att då ha någon krets som stoppar den vid 20 låter lite........nja. Kan verifiera med Rob på Velodyne om ni vill ha det "bevisat".
Inget 50 dB white noise i DD heller, den är knäpptyst mot Svs.
Brallson man tillåter mer dist i film mot musik mot mer spl, det var det jag menade. Skall en pb 13 spela med lika låg dist som DD så är det till att ratta ned volym dvs spl....speciellt i låga Hz. Dist är ju "fel" och en bra sub skall ju spela så korrekt som möjligt sade du, alltså är en DD i detta fall mer korrekt i sin återgivning över större delen av registret.
Nog om det måste packa nu ... Skall till Florida i morgon.
Postad 30 October 2011 - 19:37
Nej, det är ju ingen jätteskillnad. Men tillräckligt stor skillnad för att 15Hz läget ska få mindre eller lika låg dist som DD på dom flesta punkter du tog upp tidigare.
Vad menar du med att "man tillåter mer dist i film mot musik mot mer spl"?
Postad 30 October 2011 - 19:41
Man tillåter dist upp till 10-15% tror jag i basmuller innan det "börjar höras".
I 30-80Hz är det så lite som möjligt som gäller helst nedåt 1-2%.
När jag kikar på graferna så är det stor skillnad i dist, kollar du på rätt graf och jämför rätt sak Brallson?
Det beror på hur mycket dB man drar på.
Vid 90dB är DD:n lägre i 20Hz regionen men vid högre dB är PC:n lägre i dist.
Vid mer än 20 Hz är DD:n över lag mindre distande och nedåt 15 Hz har PC:n mer dist också, se på 15 Hz stor skillnad.
Jag förutsätter att DD:ns vänstra punkt inte är 0 utan 15 Hz då.
*Edit. Jag klistrade in PB också nu. De är ju rätt lika har jag hört så jag tänkte att det var sak samma men men, nu är det rätt i allafall.
Dist:en är bättre för PB helt klart över hela registret jämfört med PC.
Kanske det är det som är den stora skillnaden mellan dem ?
Det är väl därför den fick så bra betyg även i musik i Craigsub testet kanske? Jag håller med om att det är rätt bra värden !
DD:n är en tydlig 90-95dB-sub och inte 100-110 dB som PB:n när man kikar på allt sammantaget känns det som. I den bemärkelsen är PB:n ett bättre köp helt klart om man har plats och inte bryr sig om det "tight:a rappa ljudet" som jag tycker utmärker en sealed sub. Kollar man på sealed mode på PB:n så är det inte lika imponerande...
Sedan är det rumskorrigering, mic och fjärr som jag anser bra features i DD:n.
Dock är PB:n halva priset så det måste man ta i beaktande givetvis.
Hur som helst är det två bra subbar som jag bägge anser vara high-end.*
Bifogad fil(er)
Redigerat av Daniel_75, 30 October 2011 - 20:14.
Postad 30 October 2011 - 19:55
Klart att ett baskaggeslag inte har samma transientsvar som muller i 15Hz. Men det spelar ju ingen roll, det är ju inte enbart muller i en film. Du har ju transienter där också. Samma sak som att jag gillar en anläggning som kan spela neråt 20Hz till musik också, det finns trevlig rumsinformation där nere.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 30 October 2011 - 19:56.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
23 bilder
4 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?