Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Herr Bravo flyttar igen (Bygglogg) av Mr. Bravo

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 februari 2012 - 05:45

Mr. Bravo
  • Mr. Bravo
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Kommentarer till Herr Bravo flyttar igen (Bygglogg) av Mr. Bravo

#2

Postad 21 februari 2012 - 05:45

Unregistered85002a53
  • Unregistered85002a53
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
för en annan som inte har så mkt koll, vad står KLK för på översikten/ritningen? Klädkammare eller?

#3

Postad 21 februari 2012 - 08:10

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Ser ut och vara en fin lägenhet.. Men vart ska bion vara ;o) ??? Vardagsrummet
ser ut att kunna bli en fin fin bio..
Klk är väl klädkammare som du skriver och Kpr är kapprum?
Mvh Niclas

#4

Postad 21 februari 2012 - 08:55

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0
Jag såg en lägenhet i Solna med nära på precis samma planlösning. Vad jag reagerade på var dock att de har valt att sätta sovrum och vardagsrum som de har. Personligen skulle jag använda sovrummet som vardagsrum och vardagsrummet som sovrum, dessutom bygga en del av det stora rummet (nu sovrum) till walk-in-closet. Typ bygga en stor fyrkant i det innre hörnet med dörr antingen mot dörren till rummet eller mot fönstret. Förvaring kan man aldrig få för mycket av :P (särskilt inte när man har en klädtokig sambo)

#5

Postad 21 februari 2012 - 21:18

Mr. Bravo
  • Mr. Bravo
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Cim-Inc: Ja det är som sagt klädkammare. Fast denna är otroligt trång, så det får då inte plats mycket kläder :P Därför ska den förstoras med utrymmet från garderoberna som är på andra sidan väggen.

Biobygget: Yes, huvudbion hamnar på tvären närmast fönstren i vardagsrummet. Borde bli precis lagom avstånd!
Kpr kan mycket väl vara kapprum, då där finns ganska mycket utrymme för att hänga upp kläder. Garderoben utanför badrummet har inga dörrar, utan har två hyllplan längst ner för skor och en pinne för galgar där uppe :)

Novaland: En walk-in-closet i vardagsrummet?! :P Nja, jag föredrar så stora och öppna planlösningar som möjligt, så man slipper dörrar och korridorer överallt. Har inte heller särskilt stort behov av att förvara saker, så en garderob och en klädkammare blir nog precis lagom i mitt fall iaf. Sovrummet är dessutom ganska litet, så en bio där hade nog inte funkat alls. Det är knappt att man får in sängen på den ledden man vill :P

Men men, jag ska se till att ladda upp en skiss sen över hur jag har tänkt möblera allt i slutändan. Påbörjar renoveringen imorgon :)

#6

Postad 21 februari 2012 - 21:44

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0
Jag förstår vad du menar att det är litet, men jag gillar tanken att inte folk ska behöva kliva in bland härligheten (garderoberna), utan man kan hålla gästerna liksom mellan köket och vardagsrummet, samt att balkongen då hamnar i vardagsrummet..
Sen Steg B är ju att som det verkar så är inte garderobsväggen mellan "mitt" vardagsrum och garderoberna bärande, vilket om man tar bort de garderoberna kan gå ett större vardagsrum.. inte bredare, men tja, lite större..

Men som sagt, jag saknade mest balkong i vardagsrummet varpå jag funderade i dessa banor plus att jag är i behov att ett mindre shurgard-komplex för att uppnå mina förvaringsbehov =)

#7

Postad 27 februari 2012 - 06:37

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0
Om du ska riva garderoberna, säg det till grannarna. Gamla garderobsdörrar brukar vara eftertraktade =)

Men nuförtiden kanske alla bygger om så det finns garderobsdörrar i överflöd... Arnars är just dessa lite äldre dörrar svåra att få tag i om man råkar paja en. t.ex. ha några barn som leker tarzan men underskattade sin egen vikt.. =)

#8

Postad 27 februari 2012 - 10:10

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Vafan!? Hur kan du riva bort den där tapeten, var ju gyllende ju ;)

#9

Postad 28 februari 2012 - 18:23

Mr. Bravo
  • Mr. Bravo
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Novaland: Jo jag har fått höra det också från flera håll, så det blir nog till att slänga upp en lapp nere vid porten och låta dörrarna stå på balkongen ett tag :) Så slipper jag såga ner det för att kunna frakta till tippen.

Kroem: Hehe, det känns ju faktiskt lite synd att slänga iaf den paranoida tapet-biten. Får se om man kan hitta på nått kul med den sen :P

#10

Postad 29 februari 2012 - 22:04

destructiondays
  • destructiondays
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Trevlig lägenhet, blir kul att följa renoveringen!

#11

Postad 07 mars 2012 - 18:36

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Spara den sista bilden och gör om den till gråskala med tex. Photoshop, och gör en väggmålning av det på ungefär samma ställe, bara en idé, jag hade tyckt det varit riktigt ball, kul renovering i övrigt!

#12

Postad 09 mars 2012 - 07:21

Mr. Bravo
  • Mr. Bravo
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Jocke79: Haha ja det lär ju vara en trevlig syn när man vaknar upp på mornarna (Dagarna). Jag funderar faktiskt på ett gäng väggmålningar sen längre fram, men jag kan ju alltid experimentera lite med denna bilden också faktiskt. Episk nonetheless!

#13

Postad 09 mars 2012 - 10:37

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0
Angående öppningen till sovrummet. Var inte rädd för att skippa dörren. I min flickväns lägenhet så sket vi i det då man har övernattningsgäster så pass sällan. Det är skönt att slippa dörren i vanliga fall och oftast kan man möblera annorlunda också.

#14

Postad 09 mars 2012 - 17:55

Mr. Bravo
  • Mr. Bravo
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
falkn: Exakt, jag är i precis samma tankebanor. Nuvarande skissen ger sovrummet en lika stor öppning som från hallen mittemot kommer få (takhöjd), så blir det parallellt och fint :) Garderob-planerna är kvar än, fast det blir då en kortare variant istället, vilket plånboken uppskattar efter att ha kikat på Elfa's priser :P Tror det kan bli skitbra att skippa dörren, så det är spikat!

#15

Postad 10 mars 2012 - 18:32

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0
Låter bra, jag tror inte att du kommer ångra dig. Lägenheten kommer att upplevas större med. Speciellt är det ju en bra idé att skippa dörren då du faktiskt har balkongdörren i sovrummet, lite drygt om man ska springa ut där me grejer om man ska grilla eller dylikt och sen ha dörren i vägen.

#16

Postad 18 mars 2012 - 18:22

wildii
  • wildii
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Du borde riva upp till tak på den öppningen i hallen också, ser mörkt ut som det är nu :)


#17

Postad 22 mars 2012 - 19:52

Mr. Bravo
  • Mr. Bravo
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Sorry för uppehållet gott folk! Har haft jobb och lite andra projekt för mig de senaste veckorna, men nu är lägenheten på gång igen!

Wildii: Jepp, det har varit planen hela tiden. Det är på väg ner nu :D Kommer bli riktigt fränt att öppna upp hallen lite mer!

#18

Postad 24 mars 2012 - 15:46

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Kommer bli skoj att följa detta

#19

Postad 03 april 2012 - 09:55

gryden
  • gryden
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Kul projekt att följa. Du har inte funderat på Easy cover istället för att spackla? Jag har haft ett liknande projekt som ditt där jag spacklade första rummet jag höll på med, i de återstående rummen använde jag easy cover och det har jag inte ångrat en sekund. Men så kanske du är en hejare på att spackla till skillnad från mig :)

#20

Postad 07 april 2012 - 01:31

Mr. Bravo
  • Mr. Bravo
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
gryden: Jag använde det ganska flitigt i min förra bostad faktiskt, och det var absolut en ganska slapp process jämfört med spackling. Men i detta fallet så känns bredspackling lämpligare då underlaget är så pass grovt och förvånansvärt ojämnt på sina ställen. Plus att jag kommer ha ett gäng ytterhörn utan lister, vilket brukar bli lite problematiskt att fixa snyggt med tapet. Dessutom slipper man behöva tänka på skarvar, som jag är usel på att hantera ;)

Så här långt så tycker jag dock inte att bredspacklingen har varit särskillt svårt. Det är lätt att få det jämnt när man kan använda roller för det, och är man lite noggrann så behöver man bara slipa det sista lagret (Skrapa de övriga med spaden). Att spackla på ytterhörn kräver dock mer teknik. Återkommer med bilder på detta :/

#21

Postad 07 april 2012 - 09:33

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

Att spackla på ytterhörn kräver dock mer teknik. Återkommer med bilder på detta :/


Trodde man använde någon form av hörnjärn för ytterhörn, även fast det är gipsvägg eller liknande.. :P

Nu vet jag inte till vilken grad hörnjärn används i bostäder eller liknande, men jag tycker att det vore det självklara valet, även fast man skulle va tvungen att fila bort lite gips för att inte själva järnet ska sticka ut när man väl spacklar det på plats, men styrkan är något som jag skulle vilja komma åt. Slippa oroa sig för att man råkar göra nått rejält hack i ett hörn bara för att man på fyllan skulle få för sig att flytta nått från ett rum till ett annat och pasera lite för nära hörnet.. =)

#22

Postad 05 juli 2012 - 09:16

Tobbe Nukem
  • Tobbe Nukem
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hur har renoverandet fortskridit de senaste månaderna?
Mycket intresserad när jag själv gick och blev bostadsägare i veckan och ligger i valet och kvalet om hur mycket jag ska riva/renovera. :P

#23

Postad 01 juni 2013 - 02:12

Mr. Bravo
  • Mr. Bravo
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Tjena gott folk! Drar igång med loggen här igen med ett gäng bilder man samlat på sig. Det har gått otroligt långsamt sen förra sommaren av olika anledningar, men hoppas på att återfå tempot nu under sommaren igen!

#24

Postad 02 juli 2014 - 08:10

Tanax
  • Tanax
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Över 1 år sedan något hände, har du inte flyttat in på över 1 år? :o Hur har renoveringarna gått?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.