Tråden för skeva vinylskivor
38 svar till detta ämne
Postad 17 mars 2012 - 20:17
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Då det verkar vara många som drabbats av nypressade vinylskivor som är skeva / Defekta tänkte jag att det kan vara värt en egen tråd, Av mina femtio senaste köp har jag fått byta tre skeva skivor, Inte så farligt men i tråden " Vi Vinylsamlare " Har tydligen många haft mer otur med nypressat än så.
Skivor jag har fått reklamera:
Johnny Cash - Aint no grave ( American recordings )
John Fogerty - The blue ridge rangers rides again ( Universal )
Justin Townes Earle - Harlem river blues ( Bloodshot records )
Kan vara nån till men det här är dom jag kommer på nu, Dessa är köpt på Ginza och bytta utan större krångel men tid tog det..
Fyll på med era skeva skivor nu!
Redigerat av Sidelakebob, 18 mars 2012 - 08:02.
Postad 17 mars 2012 - 22:55
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Detta gäller nya skivor Styx - "The Grand Illusion" (Friday Music) Skev, utbytad mot nytt ex som är också är skev men spelbar . First Aid Kit - "The Big Black and The Blue" (Wichita) Skev ,Amazon UK, ny på väg hem SADE - "Love Deluxe" (Music On Vinyl) Repad, Amazon UK, utbytad mot ny Pink Floyd - " Wish You Where Here" (EMI) Smuts i skivspåren ,utbytad mot ny, .Ginza Pink Floyd - "The Wall" (EMI) Skev, utbyte pågår, slut hos CDON Eldkvarn - " Hotell Hunger "(EMI) Skev, pengar tbx, sista ex hos CDON Eldkvarn - "Hotell Hunger"(EMI) Skev, prisreduktion, Tradera( övriga ex säljaren hade var skeva) Eldkvar - "Karusellkvällar" (EMI) 1st felpressad, 2st skeva, pengar tbx, fick behålla ett skevt ex, GINZA Vinner man något ?
Redigerat av Hakon, 17 mars 2012 - 23:10.
Postad 17 mars 2012 - 23:11
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Undrade just när du skulle dyka upp Hakon  Felpressade Karusellkvällar, På vilket sätt var den felpressad?
Postad 17 mars 2012 - 23:17
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Undrade just när du skulle dyka upp Hakon Felpressade Karusellkvällar, På vilket sätt var den felpressad?
Den var inte lite felpressad ,fattar inte hur den hamnat i ett konvolut.Tittar man ca kl 6 på skivan ser det ut som delar av etiketten ligger inpressad i vinylen.
Redigerat av Hakon, 17 mars 2012 - 23:21.
Postad 18 mars 2012 - 00:18
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Köpte tidigare Sahara Hotnights - S/T (senaste) från Hotstuff. Skivan hade en repa i första låten som såg ut som någon tappat nålen. Det löste sig dock utan problem och jag fick ett nytt felfritt ex.
IMG_20110617_125045.jpg 1,3MB
2 Antal nerladdningar
Postad 18 mars 2012 - 00:23
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Köpte också "Guns N' Roses - Appetite for destruction" på Tradera, en skiva som enligt beskrivningen var i EX. Allt såg bra ut men nålen gjorde en rejäl vurpa i början på förstalåten. Inga synbara defekter i spåren men efter en noggrann okulärbesiktning såg jag att den var aningen tillplattad ca 2 cm av omkretsen. Troligen en tillverkningsdefekt och snubben hade antagligen fått den med något bulkköp och aldrig lyssnat på den (får man hoppas). Nå, även det löste sig men tyvärr åker man ju dit på frakten...
Postad 18 mars 2012 - 00:32
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Turbonegro - Ass Cobra (Bomba records, 1996) skev men spelbar, begagnatköp discogs
Bathory - Blood Fire Death (Black Mark Productions, 2003) repig, nyköpt. (Har dock köpt 4 andra oklanderliga utgåvor av samma band/samma bolag)
Har som jag tidigare nämnt i vinylsamlartråden ringa erfarenhet av dåliga LP, tycker i stort sett allt jag köper är mycket bra kvalitet beträffande själva vinylens status. Slår mig att Hakons köp till 5/8 är av multibolaget EMI. Läs Punkis och min teori tidigare i vinylsamlaretråden om små bolag extra måna om kvalitet!!
Funderar också på det som benämns "nypressar"? Tror att ni menar nya utgåvor av sådant som gavs ut på 60-80-talet? Sådant jag köper, små limiterade första eller andrahandsutgåvor av band/releaser från 90-00-talet i är i mina ögon inte är nypressar utan bara pressar  . Tolkningsfråga nån?
(Beträffande trådens titel, vore det inte mer passande med defekta snarare än skeva?)
Postad 18 mars 2012 - 08:15
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Bra synpunkter Walker. En moderator får gärna ändra i rubriken.
Redigerat av Sidelakebob, 18 mars 2012 - 08:25.
Postad 18 mars 2012 - 09:20
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Bra synpunkter Walker. En moderator får gärna ändra i rubriken.
Det kan du göra själv  Välj redigera och sedan "fullständig editor"! ( På ditt första inlägg, vet inte om det funkar på inlägg man gjort längre ned i egenskapade trådar)
Redigerat av Spiritwalker, 18 mars 2012 - 09:23.
Postad 18 mars 2012 - 10:41
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Jaha då var det dax igen ,tog modet till mig och öppnade min 2a SADE skiva. Skev och etiketten på sida 1 är kass så sida 2 går ej att spela.
SADE - "Love Deluxe" (MOV)
Bara att reklamera igen, tilläggas kan att jag blev blåst av annan säljare på Amazon UK på just denna skiva, påstod att han skickat den 2ggr. Slutade med att Amazon ersatte mig för alla utlägg. Men något säger mig att jag inte ska ha denna skiva.
BTW Det lär dröja innan jag ev köper en vinylskiva igen, vilket slöseri med tid detta har blivit.
Redigerat av Hakon, 18 mars 2012 - 11:08.
Postad 18 mars 2012 - 11:51
Unregistered157cf98c
-
Unregistered157cf98c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Detta gäller nya skivor
Styx - "The Grand Illusion" (Friday Music) Skev, utbytad mot nytt ex som är också är skev men spelbar . First Aid Kit - "The Big Black and The Blue" (Wichita) Skev ,Amazon UK, ny på väg hem SADE - "Love Deluxe" (Music On Vinyl) Repad, Amazon UK, utbytad mot ny Pink Floyd - " Wish You Where Here" (EMI) Smuts i skivspåren ,utbytad mot ny, .Ginza Pink Floyd - "The Wall" (EMI) Skev, utbyte pågår, slut hos CDON Eldkvarn - " Hotell Hunger "(EMI) Skev, pengar tbx, sista ex hos CDON Eldkvarn - "Hotell Hunger"(EMI) Skev, prisreduktion, Tradera( övriga ex säljaren hade var skeva) Eldkvar - "Karusellkvällar" (EMI) 1st felpressad, 2st skeva, pengar tbx, fick behålla ett skevt ex, GINZA
Vinner man något ?
Du vinner allas vår sympati, har då aldrig hört något liknande. Snart kanske något för Guinnes rekordbok. Har de senaste åren, så vitt jag minns, inte fått någon missbildad skiva (jo, något centrumhål som varit trångt) . Är ju iofs inte någon jättekonsument men säg ca ett 30-tal senaste två åren. Sen har man ju ibland gynnat den lokala handlaren också, en av rikets sista o äldsta riktiga skivbutiker. Mest beställt från Megastore men även Ginza o Hotstuff. Man kanske är en turgubbe just på detta område.
Postad 18 mars 2012 - 11:57
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Jaha då var det dax igen ,tog modet till mig och öppnade min 2a SADE skiva. Skev och etiketten på sida 1 är kass så sida 2 går ej att spela. SADE - "Love Deluxe" (MOV) Bara att reklamera igen, tilläggas kan att jag blev blåst av annan säljare på Amazon UK på just denna skiva, påstod att han skickat den 2ggr. Slutade med att Amazon ersatte mig för alla utlägg. Men något säger mig att jag inte ska ha denna skiva.
BTW Det lär dröja innan jag ev köper en vinylskiva igen, vilket slöseri med tid detta har blivit.
Finns hos Bengans till bra pris.
Postad 18 mars 2012 - 12:20
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Finns hos Bengans till bra pris.
Mja , beror på hur man ser det men riktigt så mkt har jag inte gett inkl frakt. Fast vänder man på det så är dom skivorna jag fått ganska värdelösa då dom är defekta båda, läggas till skall all väntetid som jag få stå ut med.Så i slutändan med facit i hand kunde det varit vettigare att handla i sverige, men ingen garanti för felfri skiva. Tittar man på min pågående reklamation hos CDON för "The Wall" kommer den i lager igen tidigast 11/4, så hugget som stucket med väntetid. Men som sagt blir inget mer köp på lääääääänge nu, om det blir något alls mer.
Postad 19 mars 2012 - 09:39
jocke__r
-
jocke__r
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Köpte The Strokes - First impression on earth på WOWHD. Den första jag fick lopa/hacka. Jag skicka tillbaka den och de skicka en ny. Den hacka på annat ställe på samma sida. Den är nu hos WOWHD och de ska skicka en tredje som jag försöker få dem att provspela innan de skickar den. Utlägg av frakt ges tillbaka som presentkort på deras sida :-| Första skivan som skickades till mig skickades den 11 januari.. så det tar tid. Men får snabba svar på mail och de är tillmötesgående måste jag säga (so far).
Johnossi - Mevericks från HOTSTUFF.SE.. dåligt skuren och skev. Skicka tillbaka den till dem och de skickade tillbaka en ny väldigt fort ihop med 50 kr som utlägg för frakt. Dock var den med lite dåligt skuren den med och han skrev en lapp att alla var lite dåligt skurna men att han tog den bästa han hitta. Den låter iaf bättre en den förra som jag tyckte svaja.
Postad 22 mars 2012 - 09:27
jocke__r
-
jocke__r
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Fick igår svar av WOWHD ang. den andra skivan av The Strokes - First impression on earth som jag skickade tillbaka. De kan inte provlyssna skivor vilket jag ville de skulle göra om de skulle skicka en ny. Så jag fick tillbaka pengarna via värde checkar på skivan och frakten. Jag vet inte om jag kunde fått tillbaka i rena pengar. Frakten jag fick tillbaka var 2x80 sek vilket dom först inte ville ge mig då de har som regel att inte betala ut frakt över 50 sek. Men efter lite påstridigheter från min sida och kanske det faktum att jag kunde tänka mig ta de som värdecheckar så gick de med på á 80 sek. Så nu väntar jag på två andra skivor och hoppas på bättre kvalité den här gången.
Postad 28 mars 2012 - 16:39
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Usch nu ligger det 2 st ersättningsskivor på "posten" . Faen jag vågar knappt att köra å hämta dom med tanke på allt strul jag har med nya skivor.
Postad 28 mars 2012 - 19:38
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Någon gång måste väl ändå oturen ta slut.
Postad 31 mars 2012 - 13:35
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
SADE skivan är inte 100% plan men duger, det första ex var perfekt förutom att den var repad.
First Aid Kit har ett par mindre repor som ger knäpp, men jag giter inte reklamera mer.
Edit
First Aid Kit får jag nog reklamera ändå, B-sidan sprakar värre än en sönderspelad 70-tals skiva.
Felpressad så det syns med blotta ögat.
Nu har jag 2st ex av denna skiva, ena ex är A-sida ok, det andra andra ex som är skevt där är märkligt nog B-sidan tillräckligt plan för att spela. Vad gör man ??
Redigerat av Hakon, 31 mars 2012 - 14:26.
Postad 31 mars 2012 - 16:50
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Förstår om du inte ids reklamera. Till slut ger man ju upp. Hos en fysisk skivbutik hade du kunnat be dem testspela innan du tar hem.
Postad 05 april 2012 - 05:39
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Jag gav upp, så det blev pengarna tbx på First Aid Kit.
Inga problem med reklamation på Amazon.uk, dom hanterar det mycket snabbt.
Postad 11 april 2012 - 17:37
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Jahapp då var det dax för en ersättningskiva för Pink Floyd "The Wall", tog nästan 1,5 mån från CDON.
Vad finner man i konvolutet ........jo en defekt vinylskiva, vad oväntat ????
Skiva 1 har vinylrester kvar som lagt sig på spåren efter skärningen av kanten , och ger ett så underbart skrapljud när jag försiktigt tar ut vinylen ur konvolutet. Vad blir följden jo en saftig repa på skivan.
What the f*ck , ner med skiten igen , med kvarsittande vinylrester.
Retur igen... vänta nu, jag har ju två st The Wall hemma skiva 2 är kass på den ena och skiva 1 på den andra, det bör ju ge mig en hel komplett The Wall , resten blir CDON problem .
Ska kanske inte ropa hej ännu ,har ju inte spelat skivan.
Redigerat av Hakon, 11 april 2012 - 17:40.
Postad 11 april 2012 - 17:48
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Har bara drabbats av en: Porcupine Tree - Voyage 34
Köpte givetvis den i en lokal butik i NYC och tänkte inte på att packa upp den förrän jag var hemma i Sverige igen (den var ju förseglad!).
Postad 12 april 2012 - 15:20
Unregistered2a850725
-
Unregistered2a850725
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Med risk för att idiotförklara mig men vad exakt innebär det när ni säger att en skiva är felpressad?
Postad 12 april 2012 - 16:54
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Den var inte lite felpressad ,fattar inte hur den hamnat i ett konvolut.Tittar man ca kl 6 på skivan ser det ut som delar av etiketten ligger inpressad i vinylen.
Det där var bland det värsta jag sett. Fast etiketten borde inte kunna hamna i vinylen då den sätts dit efter pressning. Men onekligen ser skivan underlig ut.
Postad 12 april 2012 - 18:40
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Det där var bland det värsta jag sett. Fast etiketten borde inte kunna hamna i vinylen då den sätts dit efter pressning. Men onekligen ser skivan underlig ut.
Det kan också vara så att det är frågan om dubbla etiketter. Har haft några sådana (gamla beg, aldrig nya) men i de fallen har varit enkelt att peta bort den översta etiketten.
Postad 12 april 2012 - 20:15
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Jo jag vet att etiketten sätts dit efter pressning men det ser väldigt märkligt ut . Ser ut som pappersbitar ligger inpressad i vinylen.
Postad 19 juni 2012 - 15:54
jocke__r
-
jocke__r
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
fått skivor senast tiden som jag tycker sänker ljudet helt plötsligt när de spelar.. Vad jag har upplevt så är det på samma ställe. Är det här skivornas fel eller kan det vara utrustning? Inte så lätt för folk å veta såklart. .men vill ha lite tankar om det..
Redigerat av jocke__r, 19 juni 2012 - 15:54.
Postad 22 december 2012 - 18:10
pjodr666
-
pjodr666
-
Användare
-
-
243 inlägg
Fick nått riktigt skumt idag, köpte Mando Diao's infruset från cdon och lyssnade igenom sida A utan problem, vände och skulle avnjuta sida B, tyckte det lät märkligt då det bara va någon konstig mellan/paus musik som inte lät som Mando Diao.
Kollade med en app på mobilen som kan identifiera låtar och den sa att det var James Ferraro på den sidan, kollade etsningen och mycket riktigt är det två A sidor på denna vinyl, en av Mando Diao och den andra av denna James.
Någon som varit med om liknande?
Är det värt att spara denna knasiga press? (om det kan vara värdefullt i framtiden eller så)
Postad 25 december 2012 - 22:35
bahama
-
bahama
-
Forumräv
-
-
977 inlägg
Fick nått riktigt skumt idag, köpte Mando Diao's infruset från cdon och lyssnade igenom sida A utan problem, vände och skulle avnjuta sida B, tyckte det lät märkligt då det bara va någon konstig mellan/paus musik som inte lät som Mando Diao.
Kollade med en app på mobilen som kan identifiera låtar och den sa att det var James Ferraro på den sidan, kollade etsningen och mycket riktigt är det två A sidor på denna vinyl, en av Mando Diao och den andra av denna James.
Är det värt att spara denna knasiga press? (om det kan vara värdefullt i framtiden eller så)
Om Mando Diao blir riktigt stora. Och säljer miljontals skivor så ja då finns det ett bra värde i den felpressning du har fått. Annars mer tveksamt.
Postad 26 december 2012 - 16:20
pjodr666
-
pjodr666
-
Användare
-
-
243 inlägg
Om Mando Diao blir riktigt stora. Och säljer miljontals skivor så ja då finns det ett bra värde i den felpressning du har fått. Annars mer tveksamt.
aja.. kan va värt att spara, kostar ju inte en förmögenhet att köpa en till..
Postad 30 december 2012 - 12:01
DannoJr
-
DannoJr
-
Rookie
-
2 inlägg
Har faktiskt inget riktigt skevt men jag såg denna stackares beställning av John Frusciantes senaste platta som släpptes nu i våras. Helt otroligt hur man kan få hem skiva i sådant skick? http://www.youtube.c...h?v=zqiQLzgIpK4
Postad 31 december 2012 - 00:40
n_sandstrom
-
n_sandstrom
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Fick nypressen av Maiden's "Number of the Beast" till jul, tror den härstammat från cdon. Den är inte lika skev som ett par skivor som drabbades av att ligga i en bil i tyska sommarvärmen, men tja, platt är den då inte. Vad bör man egentligen räkna som skevt?
Postad 04 januari 2013 - 13:31
Dandy 2009
-
Dandy 2009
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag har med kommit över denna press. Spännande.
Postad 04 januari 2013 - 13:47
pjodr666
-
pjodr666
-
Användare
-
-
243 inlägg
Jag har med kommit över denna press. Spännande.
jävligt skumt..
Postad 04 januari 2013 - 13:49
Dandy 2009
-
Dandy 2009
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
jävligt skumt..
vet du vilken skiva som fanns på b-sidan? vad den heter?
Postad 04 januari 2013 - 18:57
Dandy 2009
-
Dandy 2009
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
jävligt skumt..
Så nu har jag undersökt saken. Sida 2 på Mando Diao infruset är spåren e7, jet Skis & sushi, so n2u, condom och booty Call med James ferraro från hans skiva sushi
Postad 05 januari 2013 - 22:31
pjodr666
-
pjodr666
-
Användare
-
-
243 inlägg
Så nu har jag undersökt saken. Sida 2 på Mando Diao infruset är spåren e7, jet Skis & sushi, so n2u, condom och booty Call med James ferraro från hans skiva sushi
Visste bara att de va james ferraro som jag skrev tidigare. Men jag tycker att de här är så konstigt så jag behåller den här utgåvan. Beställde en ny från ginza och hoppas på att de e en vanlig skiva.. Tänkte du behålla den också? jävla konstig grej..
Postad 05 januari 2013 - 23:28
Dandy 2009
-
Dandy 2009
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Det kommer jag nog att göra. Men så stort är de ju inte att det blivit fel i pressen. Skivan är inte limiterad i en mindre upplaga vad jag vet utan pressas på efterfrågan. Mãnskliga faktorn har visst varit framme. Sen kan det ju vara kul att veta om det handlar om 50 ex det är fel på eller 10 000.
Imo så är det fel på färre än 100ex då kan man tycka att det är jävligt skummt och udda. Annars anser jag att det är en liten rolig grej men inget att hetsa upp sig över som ex min kent lp V&A där ettiketten sitter snett eller smiths tcm med manchester adressen på omslaget 7" som saknar ettiketter helt och hållet. Det är jävligt roliga och udda prylar
Postad 18 februari 2014 - 20:22
T_R_E 2013
-
T_R_E 2013
-
Rookie
-
1 inlägg
Ja det verka va skumt! Köpte ett 10tal lp varav 2st va skeva och en med hack på bägge sidor. Givetvis så va det dom dyra med som va kass. 1500kr på cdon så man kan börja undra vart dom trycker plattor idag?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Musik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|