Själv har jag cirka 3 meter mellan frontarna, tycker det blir en stor och maffig ljudbild, men hur blir det om man skär ner och bara har 2 meter eller mindre?
Hoppas någon kan kommentera/svara på denna fråga. [
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Bredden mellan fronthögtalarna
Startad av
Unregistered9afc8a4a
, Feb 09 2003 11:15
8 svar till detta ämne
Postad 09 February 2003 - 11:15
Har sett att det är många här på forumet som inte har så brett avstånd mellan fronthögtalarna fastän det finns plats, vilken är egentligen den "ultimata" bredden?
Själv har jag cirka 3 meter mellan frontarna, tycker det blir en stor och maffig ljudbild, men hur blir det om man skär ner och bara har 2 meter eller mindre? Hoppas någon kan kommentera/svara på denna fråga. [ Postad 09 February 2003 - 11:31
Det beror ju lite hur mycket plats man har! Jag som är hifi-guro och kör med invinklade högtalare, tycker det ger ett bättre ljud, man kan även exprimintera med att korsa ljudlinjen vinkla dom rätt kraftig så ljudbilden korsas, kan bli lite 3d ljud på vissa högtalare. Men vissa högtalare skall inte vinklas alls! Det är ett enda stort experiment! Bara att testa sig fram! Jag själv har 2.30m mellan mina, men en invinkling mot min lyssningsposition, men de korsar inte varandra! Lycka till!
https://www.minhembi...?user=marcus_ec Postad 09 February 2003 - 11:32
Det beror väl helt på högtalaren, rummet och personen m.m.
Brett mellan högtalarna ger ju en bradare ljudbild men de skall ju inte stå så brett att det blir som ett hål i mitten. Sen har ju invinklingen av hhögtalaren stor betydelse. Det verkar ju som att rekomendationen är att vinkeln till högtalarna från lyssningsplatsen är ca 45 grader. hmmpf... Jag är för långsam i fingrarna. 22sec..... Postad 09 February 2003 - 12:07
En bra tumregel att utgå från brukar vara att sälla högtalarna i en liksidig triangel med lyssningspositionen i ena hörnet, och sedan därifån kolla vad som händer om man flyttar dem längre ifrån varandra eller närmare mot varandra, samt om man vinklar in dem mot lyssningspositionen. Man kan även testa att vinkla dem utåt en liten aning.
Det är ju så otroligt många parametrar som spelar in på hur det kommer att låta, men som sagt, den liksidiga triangeln brukar vara ganska nära det optimala, iaf för musiklyssning. Postad 09 February 2003 - 13:17
Men invinklingen kanske blir bättre i stereo, men hur blir det i sourround ljud då? Har för mig att brorsans Qln 612 skulle inte vinklas inåt..
Postad 09 February 2003 - 13:47
Här är ett tips som jag plockade upp på Hifimagasinets gamla forum. Har för mig att det är en placering för optimering rörande stående vågor och sånt.
quote:Mät upp längden på rummet. Dela måttet med 3. Då har du - enligt mitt förmenande - ett avstånd där exiterande av stående vågor blir minimalt i rummets längdriktning. (Det är samma princip som när man placerar ett element "en tredjedel ner" i en kvartsvågspipa, för att minimera stående vågor inne i pipan.) Gör likadant med rummets höjd och rummets bredd. Avstånden gäller mätt från baskonen. Om något av måtten ger en opraktisk placering, räkna då istället på en femtedel på just den ledden! Tredjedelen är "effektivast", men man kan naturligtvis "blanda" tredjedelsmått i en riktning och femtedelsmått i en annan. Det blir som ovan föreslagna triangel. Mvh // Mattias S Postad 09 February 2003 - 21:51
Jag har kanske ett tipps eller två. Har läst (och provat själv) att om man placerar en högtalare nära en vägg så blir ljudet basförstärkt, flyttar man ut högtalarna så låter det ljusare och ljusare tills det inte ändrar sig så mycket klangmässigt i basen.
Har man en högtalare för nära en bakvägg så blir ljudbilden inte så bra pga de (för) tidiga reflexerna, bryt avståndet är ca 85cm ut i från väggen med högtalarfronten där vi börjar kunna skilja på direktljud och reflekterat ljud. Sen finns det också mig veterligen två "mätningar" på hur vår hörsel "vill ha det" ena säger att om avståndet mellan högtalarna är 1 så ska avståndet i från basen mellan högtalarna till lyssningsplats vara 1,18-1,23 beroende av vilken studie man väljer. Om man vinklar in högtalarna (och det tycker jag att man bör göra om det inte låter illa så) så att de korsar varandra före lyssnaren så blir det i regel bättre för de som sitter på sidorna då höger högtalare är belägen närmre höger person men är vinklad emot vänster persom i en tex: 3 sits soffa, och tvärt emot, samt att man får en lite svagare sidovägs reflex med den vinklingen. Det Mattias S skriver bör ju också stämma, så om man har stora problem med rumsresonanser så kan man ju prova det. och just prova själv är väl nyckeln till sin egen framgång i det här fallet. lycka till. Mvh Kassören 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |