Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför får jag inte in HD-kanalerna (marksänt nät 6)?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 July 2012 - 21:57

MoeGreene
  • MoeGreene
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Varför hittar inte min mottagare några kanaler på nät 6 i det marksända nätet?

Jag har en ny TV, en Panasonic TX-P42ST50Y, med inbyggd mottagare med stöd för DVBT-2. Mottagaren är ansluten via en takantenn till det marksända nätet.

Samtliga fria kanaler hittas vid en kanalsökning och går att titta på utan problem, men HD-kanalerna på nät 6, bl.a. SVT1 HD och SVT HD 2 hittas inte alls. En manuell sökning på frekvensen för nät 6 ger noll signalstyrka och noll signalkvalitet. Det spelar inte någon roll om CA-modulen är ansluten eller ej.

Vad kan detta bero på?

Postad 01 July 2012 - 22:34

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Vilken kanal/frekvens sänder din mast mux 6 på enligt teracom?
På vissa mottagare måste man ange DVB-T2 vid sökning av mux 6 och 7.

/Tor

Redigerat av Åskviggen, 01 July 2012 - 22:37.

Postad 01 July 2012 - 22:58

MoeGreene
  • MoeGreene
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Vilken kanal/frekvens sänder din mast mux 6 på enligt teracom?
På vissa mottagare måste man ange DVB-T2 vid sökning av mux 6 och 7.

Kanal 45, 666 MHz.

Jag hittar inte något sätt att ange DVB-T2 på när jag gör kanalsökning, kan endast välja mellan DVB-T, DVB-C och analogt. Har utgått från att DVB-T inkluderade T2 automatiskt vid sökning.

Postad 02 July 2012 - 00:09

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Får du in mux 7. Du vet att HD-kanalerna hamnar på kanalplats 59 och uppåt. De gånger som HD kanalerna har spökat så har har endera teracom haft problem eller så har antennen inte klarat av höga eller låga frekvenser.
Har enbart erfarenhet av PVR-boxar och dessa har ibland haft problem att hitta HD-kanalerna. Oftast har det berott på Teracom, men jag vet att för starka signaler kan få mottagarna att inte låsa sig på vissa muxar.

Någon med erfarenhet av Panasonic?

/Tor

Postad 07 July 2012 - 10:21

l2ickard
  • l2ickard
  • Mästare

• 2805 inlägg
  • 0
Hittade du nån lösning på ditt problem? Har också en ny Panasonic och hittar ej HD kanalerna.

Postad 07 August 2012 - 00:56

MoeGreene
  • MoeGreene
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Hittade du nån lösning på ditt problem? Har också en ny Panasonic och hittar ej HD kanalerna.

Nix, jag har varit bortrest och hann inte fixa med det innan. Har dock nu precis testat med en annan tv och får det inte att funka med den heller. Således kan vi utesluta tv:n som problem, det lutar åt något knas med antennen eller anslutningarna, kanske en antennförstärkare hjälper som jag fick som förslag i denna tråd. Ska försöka hinna mecka med det imorgon, postar en uppdatering när/om det ordnar sig.

Postad 25 January 2014 - 23:50

ATH
  • ATH
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag har en Panasonic TX-P50ST60 med Dilog/Neotion CI Plus modul (ver M:12) och Boxer kort (ca 7 år gammalt). TV:n hittar inga HD-kanaler alls. Har även testat två olika antenner, och två olika signalmaster, dvs antennerna riktade mot olika master.

Inte ens de fria SVT 1 & 2 hittas i HD. Kan det vara CI Plus modulen, eller är det Boxer kortet? Någon som kan tipsa?
Jag borde inte behöva något alls för att ta emot fria HD-kanaler men ändå hittar TVn inga alls. Frustrerande.

Eller måste jag ange DVB-T2 sökning i TVn? Jag hittar bara DVB-T, ingenting om DVB-T2 i menyerna.

Min fråga är alltså om felet kan ligga hos:
1. Antennsignalen
2. TVns dekoderdel
3. CI Plus modulen
4. Boxer-kortet
5. Murphy (jä..a otur bara?)

Postad 26 January 2014 - 08:48

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0
Har du provat manuell sökning på frekvensen för mux 6 och 7?

Postad 26 January 2014 - 09:25

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Ni kan utesluta CA-modul och Boxerkort som felkälla, dessa har inget med mottagningen att göra. Vill ni ändå vara helt säkra på att de inte påverkar så prova att söka kanaler utan dessa inkopplade, SVT1HD och SVT2HD ska ju hittas ändå. Men det ska alltså inte behövas.

Får ni in några tjänster från Mux 7? MTV Live HD, Nat Geo HD, TV4 Sport Xtra, BBC Entertainment, Viasat Explorer?

Om ja så vet ni att tv:n hittar DVB-T2-signaler och kan du börja fokusera på antennsignalen/mottagningsförhållanden.
Om nej så verkar det då vara just T2-signaler som den inte hittar och då är det i själva tv:n och dess funktionalitet/inställningar som ni behöver leta vidare.

Redigerat av Berkan, 26 January 2014 - 09:39.

Postad 26 January 2014 - 11:35

1951
  • 1951
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Panasonic TX-P50ST60B och Panasonic TX-P50ST60Y klarar DVB-T2
men Panasonic TX-P50ST60E klarar bara DVB-T.
Du kanske har råkat ut för gråimport som inte uppfyller svenska
specifikationer.

Postad 26 January 2014 - 11:39

ATH
  • ATH
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen. Testade att ominstallera TVn helt (fabriksåterställoig) och då funkade allt!

Postad 07 August 2014 - 14:48

ATH
  • ATH
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Nu har antennen, antennkabeln och antennförstärkaren bytts ut. Ny kanalsökning och inga HD kanaler hittas. Har testat fabriksåterställning ett par gånger utan framgång. Har sökt manuellt på frekvensen/kanalen där HD skall ligga men inga kanaler hittas. Signalstyrkan (på frekvensen för HD-kanalerna) pendlar mellan 0 och 85%, men ingen indikering av signalkvaliteten visas.

Jag gissar att Panasonic TVn antingen är extremt känslig för signalkvaliteten eller så är den defekt #!?#*

Postad 07 August 2014 - 14:53

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0
Jag hade problem under vm med tv4as signal, svt var maxad medan bilden hackade på tv4. Prövade allt och tillslut så blev jag så less att jag vände antennen 180 grader och vips så hade jag en stark signal på tv4 och svt....10

Postad 07 August 2014 - 15:25

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0

Nu har antennen, antennkabeln och antennförstärkaren bytts ut. Ny kanalsökning och inga HD kanaler hittas. Har testat fabriksåterställning ett par gånger utan framgång. Har sökt manuellt på frekvensen/kanalen där HD skall ligga men inga kanaler hittas. Signalstyrkan (på frekvensen för HD-kanalerna) pendlar mellan 0 och 85%, men ingen indikering av signalkvaliteten visas.

Jag gissar att Panasonic TVn antingen är extremt känslig för signalkvaliteten eller så är den defekt #!?#*

Kan du ge oss lite mer kött på benen. Vilka muxar fungerar och vilka fungerar inte? Vilken antenn och vilken förstärkare har du skaffat?

Postad 07 August 2014 - 20:18

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Nu har antennen, antennkabeln och antennförstärkaren bytts ut. Ny kanalsökning och inga HD kanaler hittas

Bor du på en ort där DVB-T2 = HD-kanalerna sänds på VHF, och du bara har en UHF-antenn ?!

Postad 07 August 2014 - 20:38

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Jag hade problem under vm med tv4as signal, svt var maxad medan bilden hackade på tv4. Prövade allt och tillslut så blev jag så less att jag vände antennen 180 grader och vips så hade jag en stark signal på tv4 och svt....10

Helt rätt en del muxar är horisontala och en del vertikala

Postad 07 August 2014 - 22:45

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Helt rätt en del muxar är horisontala och en del vertikala

Hade det varit problemet så skulle det ju inte spelat någon roll om man vrider antennen 180 grader.
Sen föreställer jag mig att det var 180 grader kompassriktning som avsågs.
Till råga på allt har jag för mig att Teracom endast sänder TV med horisontell polarisation nu.

Postad 08 August 2014 - 06:01

1951
  • 1951
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Jag trodde också att bara horisontell polarisation förekom i marknätet,
men enligt Teracom sänder man både horisontellt och vertikalt på vissa platser.
Även platser där VHF-bandet krävs kan ha vertikal polarisation.

Postad 08 August 2014 - 08:23

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0
Vilken polarisation de återupplivade VHF-sändningarna kör på har jag i och för sig inte koll på, även om jag kan tänka mig att horisontellt vore att föredra i södra Sverige då jag vill minnas att danskarna ofta kört vertikalt.
Men vilka master sänder TV med vertikal polarisation på UHF-bandet då?

Postad 08 August 2014 - 09:01

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Jag hittar Ängelholm och Höllviken när jag googlar, men det kan ju finnas fler.
Observera dock att Teracom verkar sända ut signalen både horistontellt och vertikalt från samma mast, det är alltså inte antingen eller. Om jag tolkar det 2 år gamla pressmeddelandet rätt.

Postad 15 August 2014 - 12:13

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Hade det varit problemet så skulle det ju inte spelat någon roll om man vrider antennen 180 grader.
Sen föreställer jag mig att det var 180 grader kompassriktning som avsågs.
Till råga på allt har jag för mig att Teracom endast sänder TV med horisontell polarisation nu.

Det är 90 grader vertikal eller horisontal alltså stående eller liggande antenn.

Postad 15 August 2014 - 12:59

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Det är 90 grader vertikal eller horisontal alltså stående eller liggande antenn.

Naturligtvis, men nu var det ju en vridning på 180 grader som gjorde skillnad och då har man inte ändrat någonting i relation till polarisationen, oavsett om det gällde en rotation runt antennens lobriktning eller i horisontalplanet. Sålunda drog jag slutsatsen att i det specifika fallet var polarisationen irrelevant.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.