Yamaha RX-V671, Köpvärd första förstärkare?
34 svar till detta ämne
Postad 04 juli 2012 - 19:03
Ebbehults
-
Ebbehults
-
Rookie
-
9 inlägg
Ska strax köpa mitt första ljud som blir ett komplett 5.0 ljud som senare lär kompletteras med en subbas.
Till detta behövs såklart en förstärkare, och undrar om denna är något o ha? https://www.prisjakt...kt.php?p=869738
I min tidigare tråd blev jag rekommenderade den av en snubbe, men vill ha fler åsikter. Även om han lät rätt övertygande.
Tacksam för alla åsikter.
Postad 04 juli 2012 - 19:43
Findus89
-
Findus89
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Det är en kompetent förstärkare för det priset den ligger på idag, själv så måste jag säga att yamaha är väldigt användar vänligt så som en första förstärkare är den fin
Tycker personligen inte om ex. onkyos förstärkare i den klassen, men kan ju bara vara jag som inte gillar deras sound
vilka högtalare blir det då ?
Postad 04 juli 2012 - 19:48
Ebbehults
-
Ebbehults
-
Rookie
-
9 inlägg
Det är en kompetent förstärkare för det priset den ligger på idag, själv så måste jag säga att yamaha är väldigt användar vänligt så som en första förstärkare är den fin  Tycker personligen inte om ex. onkyos förstärkare i den klassen, men kan ju bara vara jag som inte gillar deras sound 
vilka högtalare blir det då ?
Tack för ett välformulerat svar.  Joo, högtalarna det blir är: http://www.fynda.se/...no-finish/3373/Samtidigt som jag funderar på att börja bygga på ett Dali Zensor 5 system, alltså att börja köpa Golvhögtalarna som kostar lika mycket som hela dynamite paketet, för att sedan uppgradera stegvis tills jag har ett fullt paket. Är nämligen student med 1050kr/månaden så..
Postad 04 juli 2012 - 19:54
Findus89
-
Findus89
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Aha ja då förstår jag dig  , vad ska du ha systemet till, musik/film ?
För pris kommer alltid ha skillnad på vad man får så du borde lyssna på dom 2 prisklasserna om du har möjlighet
Postad 04 juli 2012 - 20:02
Ebbehults
-
Ebbehults
-
Rookie
-
9 inlägg
Aha ja då förstår jag dig , vad ska du ha systemet till, musik/film ?
För pris kommer alltid ha skillnad på vad man får så du borde lyssna på dom 2 prisklasserna om du har möjlighet 
Jag skulle väl vilja påstå att jag kommer ha det till Film mest, givetvis kommer jag lyssna på musik med, men där är jag inte lika kräsen som i film. Har rullat på med logitechs z5500, så det är förhoppningsvis en redig uppgradering om jag satsar på Dali Zensor 5.0 systemet  Det enda jag är skraj för är att det kommer vara för lite bas, för jag kommer inte ha råd att köpa till en subbas för 4-5 lök,
Postad 04 juli 2012 - 21:02
Findus89
-
Findus89
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
JOdå det är det ju absolut, men skulle tyvärr säga att till film behöver du en subb :/ ..
Men allt är en smaksak, mina högtalare skakar utan problem ner saker från hyllorna då man ser på nån action på hög volym, men dom saknar den rätta punchen i dom lägre frekvenserna för att få rätt känsla enligt mig, så då behövs en subb.
Postad 04 juli 2012 - 21:15
Ebbehults
-
Ebbehults
-
Rookie
-
9 inlägg
JOdå det är det ju absolut, men skulle tyvärr säga att till film behöver du en subb :/ ..
Men allt är en smaksak, mina högtalare skakar utan problem ner saker från hyllorna då man ser på nån action på hög volym, men dom saknar den rätta punchen i dom lägre frekvenserna för att få rätt känsla enligt mig, så då behövs en subb.
Ja det är nog tyvärr så även gällande mig, har alltid varit ett "bas freak" trots att jag aldrig ägt ett riktigt hifi system, men har alltid uppskattat riktigt tung bas. Om vi utgår ifrån att jag kommer att börja med att köpa in 5.0 system Dali Zensor, sen efter det spara ihop till en bas, har du några förslag? Minst 10" element tror jag passar mig bra. Har för tillfället en 12" till mitt z-5500 som antagligen inte är något av kvalité men det skakar bra. Tack för all din respons, är till stor hjälp!!
Postad 04 juli 2012 - 21:23
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9 561 inlägg
Varför startade du en ny tråd om samma ämne...?
Postad 04 juli 2012 - 21:26
Findus89
-
Findus89
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Basar är inte mitt område det får någon annan ta över
Men om du ränkar på mellan 3 och 5 tusen på en bas så klarar du då dig
Postad 04 juli 2012 - 21:32
Ebbehults
-
Ebbehults
-
Rookie
-
9 inlägg
Basar är inte mitt område det får någon annan ta över 
Men om du ränkar på mellan 3 och 5 tusen på en bas så klarar du då dig 
Okej! Men då tackar jag för din hjälp :-) Haha, se så knas de kan bli när hela mitt system skulle gå på totalt 7k-7,5k inclusive förstärkare, nu går 5.1 ljudet på ca 12-13 sen har vi förstärkaren på de med, som tur va så finns den ju så billig så man ska inte klaga =) Varför startade du en ny tråd om samma ämne...? 
Ämnet är väl inte detsamma? Denna tråden handlar om en särskild förstärkare är prisvärd och dess för o nackdelar.
Postad 05 juli 2012 - 15:26
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1 863 inlägg
Med liten plåbok skulle jag satsa på ett 2+1 system.
Med ett sådant maxar du din investering.
För att lyssna på film är en sub ett måste.
Som sagt Ingen tvekan om att Yamaha gör de mest prisvärda prylarna.
Har själv ett Linnsystem för musiken , men köpte ett Yamaha 2+1 system till tv/bio:n
Redigerat av Unregistered1605, 05 juli 2012 - 15:28.
Postad 06 juli 2012 - 13:02
Ebbehults
-
Ebbehults
-
Rookie
-
9 inlägg
Med liten plåbok skulle jag satsa på ett 2+1 system. Med ett sådant maxar du din investering. För att lyssna på film är en sub ett måste. Som sagt Ingen tvekan om att Yamaha gör de mest prisvärda prylarna. Har själv ett Linnsystem för musiken , men köpte ett Yamaha 2+1 system till tv/bio:n
Så kanske 2 st Dali Zensor 7 + en Dali subbas? Sen kan jag ju bygga ut med Dalis center och bakhögtalare med tiden?
Postad 06 juli 2012 - 13:53
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1 863 inlägg
Skulle nog välja förstärkare och högtalare av samma märke.
Kvalitetsleverantörer som Linn och Yamaha maximerar komponenterna att låta bra tillsammans.
För en god ljudbild vid bio är det klart överflödigt med 5+1 system.
Dagens medvetna och kräsna köpare väljer 2+1 system.
Dali Zensor är i mitt tycke 'något grötiga' och skulle tillsammans med en sub skapa problem i ljudbilden.
Vill man ha ett bra bioljud, är det viktigt att högtalarna kompletterar varandra och inte distorderar varandra!
Redigerat av Unregistered1605, 06 juli 2012 - 13:54.
Postad 06 juli 2012 - 14:57
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
Skulle nog välja förstärkare och högtalare av samma märke. Kvalitetsleverantörer som Linn och Yamaha maximerar komponenterna att låta bra tillsammans.
Det skulle jag definitivt inte göra. Vissa är bra på förstärkare, andra är bra på högtalare. Det är nog ytterst få som är tillräckligt bra på båda. Yamaha är vad jag vet inte en av dem. För en god ljudbild vid bio är det klart överflödigt med 5+1 system. Dagens medvetna och kräsna köpare väljer 2+1 system. Dali Zensor är i mitt tycke 'något grötiga' och skulle tillsammans med en sub skapa problem i ljudbilden.
Väldigt subjektiva åsikter. Att "medvetna och kräsna" köpare alltid föredrar 2.1 över 5.1 tror jag inte på.
Postad 06 juli 2012 - 15:22
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1 863 inlägg
Det är det som är det fina med forumet* BitterMelon*, att man får kunskap från andra.
Alla åsikter är subjektiva, men de flesta skulle nog hålla med om att:
Om jag hade 15.000:- att spendera och jag väljer att köpa ett 2+1 system (i stället för 5+1)
så räcker mina pengar till högre kvalitet på de ingående komponenterna (de är ju färre i ett 2+1 system).
Så för mig väljer en *medveten och kräsen' köpare bättre komponenter (framför många komponenter).
Men det är klart, du får tycka som du vill.
Postad 06 juli 2012 - 21:56
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4 217 inlägg
Det är det som är det fina med forumet* BitterMelon*, att man får kunskap från andra. Alla åsikter är subjektiva, men de flesta skulle nog hålla med om att: Om jag hade 15.000:- att spendera och jag väljer att köpa ett 2+1 system (i stället för 5+1) så räcker mina pengar till högre kvalitet på de ingående komponenterna (de är ju färre i ett 2+1 system). Så för mig väljer en *medveten och kräsen' köpare bättre komponenter (framför många komponenter). Men det är klart, du får tycka som du vill.
Så en "medveten och kräsen" köpare skulle aldrig köpa 5.1 för att man får billigare komponenter vid en given budget? Alla med 5.1 skiter alltså i ljudkvalitén. Du hör ju hur dumt det låter. Självklart får man dyrare högtalare om man köper färre, men det känns verkligen som en konstig (och rätt självklar) poäng. Vill man ha ett surroundsystem så köper man väl det. Självklart får du också tycka vad du vill, men när du ger det som råd så får andra säga vad de vill om det också.  Dessutom var det nog den första delen jag opponerade mig mest emot.
Postad 06 juli 2012 - 22:08
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1 848 inlägg
Ska strax köpa mitt första ljud som blir ett komplett 5.0 ljud som senare lär kompletteras med en subbas.
Till detta behövs såklart en förstärkare, och undrar om denna är något o ha? https://www.prisjakt...kt.php?p=869738
I min tidigare tråd blev jag rekommenderade den av en snubbe, men vill ha fler åsikter. Även om han lät rätt övertygande. 
Tacksam för alla åsikter.
Det som är lite synd på den stärkaren är att den inte har "Fullregister Pre-Out". Alltså möjlighet att om man i framtiden skulle vilja ha mer kraft så går det inte att koppla till tex ett 2-kanals slutsteg till Pre-out på revievern (som då funkar som försteg). Kan vara en bra grej om man vill vara lite framtidssäkrare om man skaffar högtalare som kräver mer kraftresurser. Hmm, vad har Yamaha gjort med deras serier nuförtiden? Förr hade jag en RX-V661 den fanns det pre-out på samtliga kanaler på. Vilken är den "minsta" det finns på nu?
Postad 07 juli 2012 - 19:53
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Frågan är bara om alla verkligen nyttjar pre-out? Antingen gör man det redan från början och skulle kraften tryta i framtiden köper man istället en ny kraftfullare förstärkare.
Eller är det bara jag kanske som gör så.  Kanske skillnad som man köper reciever för 10k + iofs eller om man redan sitter på ett steg. Då kanske det kan vara en vettigt krav att ha pre-out. Själv tyckte jag inte om att behöva lägga lika mycket eller mer pengar på ett steg som man gett för recievern..
På en reciever för 2700kr vet i katten.
Har haft pre-out på alla recievers jag ägt men aldrig nyttjat det. Har blivit nya förstärkare istället. Rent ekonomiskt är det väl förkastligt. Men det är jag det.. hehe.
Rent allmänt kan jag väl säga att jag verkligen gillar Yamahas ljudbild. I hemmabio är det helt kalas. Rent musikaliskt föredrar jag Marantz, men annars är jag nog en Yamaha-kille.
HK har ju riktigt starka och grymma recievers för hemmabio. För musik är de inte lika bra. (anser jag)
Har inte testat denna Yamaha-reciever men är själv på jakt efter ny. Kanske blir denna. *funderar*
Redigerat av twebbas, 07 juli 2012 - 19:58.
Postad 07 juli 2012 - 21:21
Kung67
-
Kung67
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Håller med om Marantz , riktigt bra ljud till musik (och film). För den som klarar sig med 5.1 är NR1402 (NR1403) ett bra alternativ till 671:an. Den tar inte mycket plats, drar lite el, snygg, suveränt ljud med Audyssey, text på displayen försvinner efter några sekunder=suveränt.
2 400 kr inkl. frakt från Hifi-fabrik i Germany. Leverans sker med DPD/Posten.
Redigerat av Kung67, 07 juli 2012 - 21:22.
Postad 07 juli 2012 - 21:31
MuZe
-
MuZe
-
Användare
-
-
150 inlägg
Där kommer juh en ny serie nu snart i yamaha som har airplay i sig om det är intresant dock får du vänta en del tills dom kommer ner i vettiga priser.
tror du kommer långt med dynamiterna dom låter riktigt fint enligt mig och som dom flesta dynavoice högtalarna kan man bi ampa så du får lite mer kräm till dina frontar. om du nu inte vill använda en andra zon.
tror inte du kommer sakna subben något sådär fruktansvärt med dynamiterna
Postad 07 juli 2012 - 22:29
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1 863 inlägg
Vettigast att köpa en bra Yamaha 2+1 förstärkare (tex Yamaha A-S700)och sedan komplettera med en Asus O!Play BDS-700 mediaspelare med airplay.
Postad 07 juli 2012 - 22:55
Kung67
-
Kung67
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Var och en får såklart tycka till. Att köpa en stereoförstärkare begränsar ju en hel del så det går bort för mig (såvida man inte är någon typ av audiofil). När det gäller BDS-700 returnerade jag skiten till Webhallen. Bl.a. ett helvetiskt högt ljud när jag satte på en 3D BD-skiva. Skitprodukt!
Postad 08 juli 2012 - 17:14
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1 863 inlägg
Vad tråkigt att höra 'Kung67'.
ASUS gör faktiskt bland de bästa produkterna i världen.
Kanske var det ett måndagsexemplar, eller du kanske glömde uppdatera mjukvaran.
Ibland händer det ju att det kommer nya SW-releaser.
Min ASUS fungerar verkligen perfekt!!
Postad 08 juli 2012 - 18:15
Kung67
-
Kung67
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Jag hade väl otur som fick ett dåligt exemplar. Även andra har drabbats. Lite som Samsung plasma-TV - håll tummarna för att exet är bra (i Samsungs fall gäller det buzzningen). Detta är inte acceptabelt!
Postad 09 juli 2012 - 06:14
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Alla tillverkare har dåliga dagar verkar det som - och det är lika fel att döma ut ett märke efter en trasig produkt vid leverans som det är att lovorda samma tillverkare för att produkten i fråga fungerar. Asus har jag haft både bra och dåliga erfarenheter av - precis som med alla andra tillverkare.
Däremot handlar denna tråden om en Yamahaförstärkare och inte vad olika leverantörer har för kvalitetsproblem så återgå till det.
Postad 09 juli 2012 - 06:37
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1 863 inlägg
Så bästa rådet är, att om du inte vill spendera 150.000:- på en Linn-utrustning,
kan du köpa det näst bästa för 15.000:-, dvs en Yamaha-utrustning.
Då du väljer din Yamaha-utrustning får du 'mest för pengarna' om du köper en 2+1 utrustning i stället för en 5+1:a.
Postad 09 juli 2012 - 08:07
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Jag håller tyvärr inte med där - jag är inte överimponerad av någon av yamahas högtalare och anser det finns betydligt bättre högtalare i motsvarande prisklasser.
Postad 09 juli 2012 - 08:37
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1 863 inlägg
Vad intressant, betydligt bättre säger du och i motsvarande prisklasser. Berätta!
Postad 09 juli 2012 - 12:16
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Nu handlar inte tråden om det - så jag tänker inte utveckla men ta yamaha's 777or till exempel, då är monitor audio bronze bx5 mer välljudande i mina öron - och jag skulle kunna gå igenom högtalare för högtalare men nu handlar tråden om RX-V671.
Postad 09 juli 2012 - 12:47
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1 863 inlägg
Hmmm, ja smaken är ju som baken.
Vad det gäller RX-V671, så tycker jag att ljudet låter alldeles för livlöst utan spänst liksom, ja nästan som entonighet. Men det är klart det finns ju någon anledning till varför de säljer ut dem till mindre än halva priset (redan efter ett år).
Yamaha har det bästa ljudet på sina prisvärda topprodukter.
Men det är klart, att om har du monitor audio bronze bx5, så duger den gott.
Redigerat av Unregistered1605, 09 juli 2012 - 13:16.
Postad 09 juli 2012 - 16:05
Kung67
-
Kung67
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Anledningen till det superba priset är naturligtvis att de vill rensa ut de sista exen från 2011. De nya X73:orna finns här. Likadant skedde år 2011 då det gick att köpa RX-V667 (2010 års modell) för 3 papp.
För en del kan ljudet vara kanonbra medan för andra, som du säger, livlöst. Smaken är som häcken.
Postad 09 juli 2012 - 16:07
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1 863 inlägg
Njaaa, Yamaha brukar inte ha 'årgångsprodukter'.
Deras kvalitetssäljare behåller de ofta flera år.
Postad 09 juli 2012 - 18:03
Kung67
-
Kung67
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Kolla in bl.a. Yamaha, Onkyo, Denon, Pioneer osv. Alla släpper nya modeller (årligen). Det är små skillnader mot föregående modell och priset i början är inte riktigt motiverat. Nu pratar jag om receivrar i budget- och mellanklassen. Hur det är i high end-klassen är jag inte insatt i.
Exempel, Yamaha "6-serien": 663 (2008), 665 (2009), 667 (2010), 671 (2011) & 673 (2012).
Postad 09 juli 2012 - 18:17
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1 863 inlägg
Du har säkert rätt. Har mest tittat på 2+1 förstärkare
Postad 09 juli 2012 - 18:45
Kung67
-
Kung67
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Då är det säkert som du säger.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
2st Slutsteg till köket
Anton
2025-04-27 22:56:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|