Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på mätmikrofon?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 August 2012 - 17:56

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

• 397 inlägg
  • 0
Hej!

Är på jakt efter en billig mätmikofon för att kunna kompensera för knepig rumsakustik och lägga på en vettig equalizer i foobar. Har lite toppar och dalar i övre bas- och lägre mellanregistren som skulle må bra av att ses över.

Är Behringer ecm-8000 ett vettigt alternativ eller finns det någon annan jag bör titta på?
Jag har redan tillgång till fantommatning via en mixer så det är inga problem.

Finns det andra enkla sätt att ändra ljudåtergivningen som jag bör använda istället?
Jag stör mig bara på ljudet när jag lyssnar på musik och det sker i princip uteslutande från datorn. Förstärkaren som används är en Marantz SR4300 som är alldeles för gammal för att innehålla rumskorrigering men i övrigt låter bra.

Tack på förhand

Postad 14 August 2012 - 19:34

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
http://www.fyndborse...ndex.php?stat=1 och sen har du http://www.sofsci.com/sv båda dessa säljer ju mätinstrument om dom e bra får du fråga ngn annan ;) lycka till mvh

Postad 14 August 2012 - 21:10

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

• 397 inlägg
  • 0

http://www.fyndborse...ndex.php?stat=1 och sen har du http://www.sofsci.com/sv båda dessa säljer ju mätinstrument om dom e bra får du fråga ngn annan ;) lycka till mvh

Tack!
SofSCI har jag tittat lite på tidigare. Deras absorbenter ser ju suveräna ut så vid något senare tillfälle köper jag nog såna. Deras mätmic känns dock lite dyr för €189, speciellt som jag redan har micförstärkare (i mixer), drösvis med kablage och hyfsade ljudkort.

XTZ Room Analyzer för 999:- verkar bra prissatt och vore högintressant om jag inte hade mixern med fantommatning, men är den bättre än att köra med behringer-micen med Room EQ Wizard för runt halva den kostnaden?
Är det någon som jämfört de två?

Postad 15 August 2012 - 20:10

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Jag kör Behringer ECM8000 och den funkar utmärkt med REW t ex. Hade också mixerbord sen tidigare så det var en rätt billig investering. Jag köpte micken + stativ (70 spänn) från Thomann.

Jag har även provat Sofsci's mätmic och tycker den var krångligare att använda och gav väldigt lika resultat (under 200 Hz iaf).

Postad 15 August 2012 - 20:35

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0
Vad var krångligare? Du körde väl REW även med Sofsci, eller? Den stora skillnaden är väl att Sofsci kommer med en kalibreringsfil (micken är alltså kalibrerad tillsammans med ljudkortet - för exakt resultat) som skall laddas in. Var det det som var krångligt? REW blir ju knappast krångligare av att man använder kalibrerade saker istället för något som inhandlats för sjutti spänn :)

mudde: Skaffar du XTZ så är du tvingad att användas deras mjukvara - det lirar inte med REW, ARTA och så vidare.

Redigerat av BioHiFi, 15 August 2012 - 20:41.

Postad 15 August 2012 - 21:23

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Vad var krångligare? Du körde väl REW även med Sofsci, eller? Den stora skillnaden är väl att Sofsci kommer med en kalibreringsfil (micken är alltså kalibrerad tillsammans med ljudkortet - för exakt resultat) som skall laddas in. Var det det som var krångligt?

Det som var krångligare var att installera nya drivrutiner och göra kopplingar/inställningar på hårdvaran (dom använder nån färdig produkt), men som sagt fördelen är att man slipper skaffa micförstärkare och att micken är individuellt kalibrerad (tror jag?).

REW blir ju knappast krångligare av att man använder kalibrerade saker istället för något som inhandlats för sjutti spänn :)

Stativet kostade 70 spänn, micken var dyrare :)

Postad 15 August 2012 - 21:59

Unregistered1574
  • Unregistered1574
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Se då till att köpa en kalibrerad mikrofon så du inte införskaffar dig en o kalibrerad ecm-8000, kan blir väldigt fel i mätningarna :)

edit: alternativt kalibrera den i efterhand, både dera går t.ex. att göra här http://www.acoustics...on.com/shop.htm

Redigerat av Unregistered1574, 15 August 2012 - 22:00.

Postad 15 August 2012 - 22:09

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Se då till att köpa en kalibrerad mikrofon så du inte införskaffar dig en o kalibrerad ecm-8000, kan blir väldigt fel i mätningarna :)

Jag ifrågasätter detta. Jag använder en kalibreringsfil mätt med en annan ECM8000 och den är i princip helt rak mellan 20 och 20000 Hz

Redigerat av megagurka, 15 August 2012 - 22:24.

Postad 16 August 2012 - 07:51

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Vad var krångligare? Du körde väl REW även med Sofsci, eller? Den stora skillnaden är väl att Sofsci kommer med en kalibreringsfil (micken är alltså kalibrerad tillsammans med ljudkortet - för exakt resultat) som skall laddas in. Var det det som var krångligt? REW blir ju knappast krångligare av att man använder kalibrerade saker istället för något som inhandlats för sjutti spänn :)

mudde: Skaffar du XTZ så är du tvingad att användas deras mjukvara - det lirar inte med REW, ARTA och så vidare.

Jag har XTZ Anayzer II Pro och tycker väl att det är lite väl basic nu när man testat lite fram & åter. Hade nog hellre köpt sofcis variant på en gång om jag visste hur mycket jag skulle mäta framöver. Samtidigt så är ju XTZ väldigt lätt & överskådligt om man är helt ny på akustikmätningar.

Detta jag egentligen ville få sagt däremot, är att XTZ:as mic går att använda med t.ex. REW. Det blir samma mätningar som med deras egna mjukvara osv.

Postad 16 August 2012 - 09:59

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Jag har XTZ Anayzer II Pro och tycker väl att det är lite väl basic nu när man testat lite fram & åter. Hade nog hellre köpt sofcis variant på en gång om jag visste hur mycket jag skulle mäta framöver. Samtidigt så är ju XTZ väldigt lätt & överskådligt om man är helt ny på akustikmätningar.

Detta jag egentligen ville få sagt däremot, är att XTZ:as mic går att använda med t.ex. REW. Det blir samma mätningar som med deras egna mjukvara osv.

Ja, fast micken är endast kalibrerad mot XTZ:s eget system. Eller bifogar de en kalibreringsfil för inläsning i t ex REW?

.

Postad 16 August 2012 - 10:11

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Misstänker att micken är kalibrerad direkt i ljudkortet, för det följer inte med någon separat fil.

Sedan så får jag ju samma mätresultat oavsett om jag kör REW eller XTZ Analyzer, så det pekar ju också på att det är som jag misstänker.

Postad 16 August 2012 - 10:23

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Misstänker att micken är kalibrerad direkt i ljudkortet, för det följer inte med någon separat fil.

Sedan så får jag ju samma mätresultat oavsett om jag kör REW eller XTZ Analyzer, så det pekar ju också på att det är som jag misstänker.

OK :) Kör du det där XTZ-paketet där micken ser ut som en sådan där billig datormikrofon eller det dyrare där de faktiskt har en vettigare mikrofon?

Postad 16 August 2012 - 11:46

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Den dyrare, Analyzer II Pro. Men som sagt, jag hade nog lika gärna kunnat ta sofsci:s på en gång då jag mäter mycket mer än jag först trodde. Pro II var dock bra när man just börjat, bra översikt på vattenfallsdiagrammen osv.

Postad 16 August 2012 - 11:53

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Den dyrare, Analyzer II Pro. Men som sagt, jag hade nog lika gärna kunnat ta sofsci:s på en gång då jag mäter mycket mer än jag först trodde. Pro II var dock bra när man just börjat, bra översikt på vattenfallsdiagrammen osv.

Ja, låter vettigt B)

Postad 17 August 2012 - 22:36

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

• 397 inlägg
  • 0
Tack för alla svar!

Det lutar starkt åt behringern nu. Väldigt billigt för en mic som ser betydligt ordentligare ut än den enklare versionen av XTZ-micen. Att den saknar individuell kalibrering är lite trist, men noggrannheten duger nog bra för mina enklare behov ändå.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.