Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Snabbrecension (reflektion) av nyinköpt Lowepro Flipside 400 AW

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 september 2012 - 20:24

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6 649 inlägg
  • 0
Då det diskuteras en del kring val av väska och att tex Andreassofus var nyfiken på bilder på denna väska tänkte jag att jag lika gärna kan pränta ner lite intryck och dela med mig av lite bilder på denna väska jag nyss skaffat mig.

Väskan är inköpt från Cyberphoto.

Väskan från sidan. Finns ett yttre fack för diverse samt på vardera sida ventilerade fack för tex dryck. På nederdelen finns ett litet fack man kan fälla ut för att fästa stativ. Kommer till det längre ner.
Bifogad fil  DSC_0010 - 1-60 sek. vid f - 1,8 - ISO 200 - 35 mm.jpg   777,85K   4 Antal nerladdningar

Insidan av väskan där även dragkedjan till det stora facket sitter. Väl vadderat för god komfort när den väl sitter på ryggen sen. Att dragkedjan sitter på insidan har att göra med dels stöldmöjlighet och även att Lowepro tänkt att man hellre har utsidan på väskan på marken när man byter saker än att man låter det som ska vara på ryggen ligga i "skiten"
Bifogad fil  DSC_0012 - 1-60 sek. vid f - 1,8 - ISO 200 - 35 mm.jpg   710,37K   3 Antal nerladdningar

Insidan av väskan. Storlek 400 har rätt gott om plats som synes. Det som saknas på bilden är min kamera samt 35mm objektiv då det är vad kortet är taget med. Facket som är längst upp (ner på bilden) är till för kameran. Väggarna kan justeras så att huset tex kan sitta med ett långt tele i väskan. När jag köpte väskan ville jag ha en väska som mer än väl sväljer allt jag har i utrustningsväg samt lite mer, för att vara "framtidssäker" på bilden är 70-300, 105 micro samt en kitglugg, blixt sb-400, blixtskokabel. Och ändå mkt plats över.
Bifogad fil  DSC_0014 - 1-60 sek. vid f - 1,8 - ISO 200 - 35 mm.jpg   884,8K   2 Antal nerladdningar

I själva locket som man lyfter finns detta fack som är tänkt att användas till mindre kringutrustning som minneskort (de små facken) och exempelvis batterier. Jag har även min fjärrkontroll här.
Bifogad fil  DSC_0015 - 1-60 sek. vid f - 1,8 - ISO 200 - 35 mm.jpg   398,94K   2 Antal nerladdningar

Facket som sitter på utsidan av väskan. Här kan man ha pennor och annat som kan vara bra att komma åt snabbt. Det finns en nyckelhållare där med som syns lite kasst i bilden.
Bifogad fil  DSC_0016 - 1-60 sek. vid f - 1,8 - ISO 200 - 35 mm.jpg   470,22K   0 Antal nerladdningar

Utfällt fack med fastspänt stativ. Cullman Reverse.
Bifogad fil  DSC_0018 - 1-60 sek. vid f - 1,8 - ISO 200 - 35 mm.jpg   518,3K   0 Antal nerladdningar

Remmen som man fäster runt övre delen av stativet. Åtdragbart och låses med ett "lock"
Bifogad fil  DSC_0019 - 1-60 sek. vid f - 1,8 - ISO 200 - 35 mm.jpg   314,94K   0 Antal nerladdningar

Baksida under användning
Bifogad fil  DSC_0024 - 1-60 sek. vid f - 2,2 - ISO 200 - 35 mm.jpg   697,6K   1 Antal nerladdningar

Från sidan. Här ser man att det kunde varit önskvärt om inte stativet lutade så mycket bakåt.
Bifogad fil  DSC_0025 - 1-60 sek. vid f - 2,2 - ISO 200 - 35 mm.jpg   989,07K   2 Antal nerladdningar

Framsidan. Fästes ju med vadderade remmar runt midjan, om så önskas. Remmarna sitter faktiskt väldigt skönt och man känner stor rörelsefrihet och inte att något egentligen är ivägen.
Bifogad fil  DSC_0027 - 1-60 sek. vid f - 2,2 - ISO 200 - 35 mm.jpg   813,47K   3 Antal nerladdningar

Ja det var väl egentligen allt jag har att komma med. Jag har ännu inte använt den i fält så det kan bli så att jag ändrar detta inlägg i och med erfarenhet av produkten kommer. Den skall med till en utlandssemester i slutet av september och då kommer den definitivt att få testas desto mer.

Redigerat av Sgart, 01 september 2012 - 20:33.

Postad 01 september 2012 - 21:26

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3 282 inlägg
  • 0
Mycket föredömligt initiativ.
Jag är själv i behov av en ny väska och har varit nöjd med Lowepro sedan tidigare denna verkar passa bra med undantaget att den inte verkar vilja rymma en laptop.

Gillar verkligen att man öppnar den på baksidan.

Postad 01 september 2012 - 21:35

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6 649 inlägg
  • 0
Laptop kan man nog precis som du tror glömma i denna väskan. Det finns ju dock andra väskor som sväljer även laptops eller surfplattor men i denna väskan får man inte plats med mkt annat än själva fotoutrustningen. I gengäld tar den dock väldigt lite plats med tanke på hur mkt fotoutrustning den trots allt sväljer.

Postad 02 september 2012 - 03:04

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Hej. Lossa de övre remmarna som sitter på sidorna och sätt ihop dem bakåt över stativet så slipper det luta ut. Som den här bilden visar http://www.flickr.co...ens/6141001081/

Postad 02 september 2012 - 06:46

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Bra recension

Postad 02 september 2012 - 08:51

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Här kommer ytterligare ett varmt tack för recensionen. Jag har själv funderat på att köpa denna ryggsäck, och nu lutar det ännu mer åt det.
Enda problemet som jag kan se är att avlastningsbältet hamnar runt midjan, inte på höfterna som det borde göra om det ska göra någon egentlig nytta när man packat ryggsäcken full.
Skulle vara trevligt med ett mer justerbart bärsystem, fast då lär prislappen bli högre, särskilt om det ska bli så pass justerbart att även vi som är runt två meter långa blir nöjda.

Postad 02 september 2012 - 11:02

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0
Mycket bra Simon . Den ser mycket bra och genomtänkt ut. Var rädd att den var för stor men det ser inte så ut på bilderna.

Gillar också alla småfack så man kan få med sig hela sin utrustning.

Att man öppnar den på baksidan är riktigt smart tycker jag.
Det lutar nog åt att jag köper en sån här.

Tack för det Simon :)

Postad 02 september 2012 - 14:55

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6 649 inlägg
  • 0
Bempa: stort tack ska testa det hemma direkt sen.

Ang stödet vid höften så beror det ju på att väskan inte är så lång. Väskan är mindre än man kan tro faktiskt. Man kanske kan släppa remmarna vid nacken en del för att få ner den lite men då kommer den hänga för långt ut där uppe istället.

Kul att ni gillade inlägget. :)

Postad 17 september 2012 - 13:38

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0
Idag kom min väska och jag är imponerad, mycket genomtänkt och den andas kvalitet, robust och bra.

Köpte den grön/svarta och jag gillar den, riktigt snygg.
Smidigt som tusan med stativhållaren också, samt alla småfack överallt, man får verkligen plats med det man vill och behöver.

Enda jag är lite orolig för är att den är för stor som handbagage när man ska ut och flyga, men dom kanske inte är jättenoga med mått och vikt just på hansbagaget

Postad 17 september 2012 - 13:51

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Enda jag är lite orolig för är att den är för stor som handbagage när man ska ut och flyga, men dom kanske inte är jättenoga med mått och vikt just på hansbagaget

Det är de inte, så länge du inte kör lågprisflygen, dvs Ryanair, Wizz, mfl.

Postad 17 september 2012 - 13:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Det är de inte, så länge du inte kör lågprisflygen, dvs Ryanair, Wizz, mfl.

Ok men är det inte tvärtom? På Ryan air får du väl ha med dig 10kg handbagage och på vanliga charterflyg 5kg
Fast du kanske tänker mer på måtten?

Aha nu fatta ja va du mena, du menar att dom inte är så noga på vikten och måtten, så länge jag inte åker med lågprisflyg.

Trodde först du mena att väskan inte var för stor för vanliga plan förutom lågprisflygen.

Då är jag med :)

Redigerat av andreassofus, 17 september 2012 - 13:59.

Postad 04 oktober 2012 - 10:34

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0
Nu har även jag köpt en likadan väska, tackar för tipset/recensionen. Fotokungen säljer båda färgerna för 999 kr inkl frakt.

Postad 04 oktober 2012 - 16:29

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6 649 inlägg
  • 0

Ok men är det inte tvärtom? På Ryan air får du väl ha med dig 10kg handbagage och på vanliga charterflyg 5kg
Fast du kanske tänker mer på måtten?

Aha nu fatta ja va du mena, du menar att dom inte är så noga på vikten och måtten, så länge jag inte åker med lågprisflyg.

Trodde först du mena att väskan inte var för stor för vanliga plan förutom lågprisflygen.

Då är jag med :)

Jag hade min på ryanair nu i italien och väskan passar i "korgen" med råge. Den klarar måtten enligt pappret också.

Kan utöka mitt omdöme om väskan efter att ha haft den på mig dagligen i en vecka att jag knappt kunde varit mer nöjd :) Den sitter bra. Har räddat mig i regn 2 gånger under veckan när jag fällt ut regnskyddet och lagt kameran i väskan. Känns ej tung att gå med trots att jag haft flera kilon i den hela tiden. Suverän väska helt enkelt.

En sak som jag glömde nämna i recensionen är dels regnskyddet som jag inte hade hittat vid den tiden (sitter längst ner på väskan i ett dolt fack) samt att banden som går över bröstet går att justera höjdled.

Postad 05 oktober 2012 - 07:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0
Ok men väska+kamera+flera objektiv borde väga ganska mycket. Var det inga problem heller?

Regnskyddet hittade jag här om dagen, hade inte sett det förut :)
Har annrs inte direkt använt väskan så mycket förutom till förvaring, och när jag ska någoonstans, har aldrig haft den på ryggen en längre tid.

Känns lite bökigt att bära med sig hela väskan bara för att man ska ut och fota en stund.

Postad 05 oktober 2012 - 11:50

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6 649 inlägg
  • 0

Ok men väska+kamera+flera objektiv borde väga ganska mycket. Var det inga problem heller?

Regnskyddet hittade jag här om dagen, hade inte sett det förut :)
Har annrs inte direkt använt väskan så mycket förutom till förvaring, och när jag ska någoonstans, har aldrig haft den på ryggen en längre tid.

Känns lite bökigt att bära med sig hela väskan bara för att man ska ut och fota en stund.

Under veckan när vi varit borta så har vi ju åkt på dagsutflykter. Tex en dag i Florens. Då vill man ju helst ha med sig väskan dels för något att bära i och för att kunna byta objektiv om man får det infallet. (hände inte ofta men jag kunde om jag ville) Lärde mig ju dessutom i efterhand så småningom att det var bra för regnsäkerheten att ha den med sig.

Hade all min kamerautrusntning utan stativet med mig under dagarna. Väskan var inte något problem. Det enda som störde mig fysiskt var kameraremmen faktiskt som gav mig skavsår i slutet på veckan. Särskilt eftersom jag har remmen över vänster axel och det är samma sida som bilbältet ligger över så det var typ konstant något som låg över axeln och "gnagde" :)

Jag skall helt klart skaffa mig en ny kamerarem. Rapid black är väl vad folk brukar rekommendera. Annars skulle det faktiskt vara väldigt smidigt om det fanns något sätt man kunde fästa en rem i väskan om man ändå har den på sig.

Postad 17 oktober 2012 - 17:12

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Beställde en 400 AW för ett par dgr sedan, verkar ju väldigt praktisk så det ska bli kul att se hur mycket den rymmer. Den kommer förmodligen mest att fungera som förvaring här hemma men givetvis tar jag med den när det är dags för att resa någonstans. En annan bra kamerarem som är ett alternativ till Black Rapid är Sun-Sniper Strap. De är av samma typ.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Surround och rear high
    hellreänbra
    2025-06-03 19:46:56
  • Basar
    hellreänbra
    2025-06-03 19:43:12
  • Center
    hellreänbra
    2025-06-03 19:40:00
  • Rumsmätning
    hellreänbra
    2025-06-03 19:31:14
  • Baslåda nr5
    Anton
    2025-06-02 13:28:15
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.