Vad gör man medans man väntar på svar, jo man fortsätter att söka runt bland trådar i olika forum. Big mistake!! Snacka om att bli mer villrådig ju mer man läser.
När jag kollade in kompabilitetslistan för DS 212 så sorterade jag bort alla desktopdiskar. Kvar finns NAS och Enterprisediskar.
Om jag fattat rätt (i alla fall för WD) så är RE4=enterprise och Red=NAS där enterprise är en "riktig" 24/7-disk och Red ett mellanting mellan desktop och enterprise.
Om jag nu ska ha en disk i en NAS som ska köra RAID0 för backup av en dator, gör det då någon skillnad vilken disk jag använder. Den kommer att backupa en Mac via Time Machine. Dvs, den kommer inte att köras 24/7. Men jag vill ju ha en pålitlig disk ändå.
De jämförelser jag gjort mellan olika diskar visar på olika antal platters, effektförbrukningar och gränssnitt.
Jag har klurat ut att färre platters och lägre effektförbrukning är bra men hur ligger det till med gränssnittet? Har det någon betydelse om det är 3 eller 6 Gb/s?
Och till sist, är det någon skillnad mellan Hitachi, Seagate, WD och Toshiba gällande kvalitet och tillförlitlighet?