Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TV i en HTPC?

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 January 2013 - 10:58

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 1
Hej!

Hur utvecklat är TV delen i XBMC idag? Och vad krävs för att få det fungera? Finns det några nackdelar?

Tacksam för lite input från er som provat detta.

Mvh

Postad 13 January 2013 - 02:34

Unic0arn
  • Unic0arn
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Blev också intresserad av detta när jag såg att i XBMCs frodo-uppdatering lägger de till nativt stöd för PVR.
Inte ens tänkt på att man i en HTPC även skulle kunna se tv men det vore ju perfekt.

Postad 13 January 2013 - 02:46

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Funkar fin fint !

Man behöver en backend, kan vara dvbviewer,Nextpvr, mfl på en windows pc eller Tvheadend,vdr, mythtv på en linux pc.Fungerar även med en Dreambox eller liknande.
Jag rekommender och använder själv Openelec med xbmc där Tvheadend finns som ett addon att installera i xbmc.

Postad 13 January 2013 - 03:57

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
varför just xbmc varför inte bara köra mediaportal som har fullt stöd för tv med både tv server och client

Postad 13 January 2013 - 12:57

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Handlar om personlig smak.
XBMC funkar på många plattformar och nu med Frodo tom på små android stickor för 500:-. Kör man på Windows så finns addons för HBO, Netflix, ViaPlay bla men tyvärr fungerar det inte i Linux pga DRM skit och ovilja att använda nåt som fungerar på alla plattformar.
Inga problem att sätta upp en backend som XBMC kan connecta till.
Har man en Dreambox så behöver man bara installera pvr.vuplus addonet så använder den sig av Dreamboxens WebInterface som fungerar som backend då.
TV delen är säkert mer utvecklad i mediaportal medans det här blir första versionen med PVR stöd i XBMC så utvecklingen kommer ju gå framåt så fort Frodon släppts igen.
Finns redan en hel del PR och grejer i olika utvecklarnas repon som väntar att bli mergad efter 12an.

Lista på PVR klienter som finns http://wiki.xbmc.org...ory:PVR_add-ons

Kör man med tvheadend så har den inbyggd softcam med.
Har man en Enigma2 box så streamar den så då behövs ingen alls såklart.

Redigerat av Leatherface, 13 January 2013 - 14:37.

Postad 13 January 2013 - 16:13

Unregisteredb9d1e704
  • Unregisteredb9d1e704
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Jag kör idag openelec med Vu+ Enigma2 och min Dm800. Hur jag konfiga den kommer jag inte ihåg men den funkar bra. Men jag blev sugen på att köra Tvheadend men den fick jag inte alls att fungera, är Vu+ addonet den enda som fungerar till Dreambox?

Jag provade att köra samma portar och lösen som Vu+ men jag fick inte igång den.

Tips?

Postad 13 January 2013 - 16:58

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
tvheadend funkar utmärkt men du måste även installera vtuner daemon på Dreamboxen och vtuner client på xbmc maskinen och då kan du skanna kanaler osv precis om tvkortet satt i datorn.
Efter det lägger du in uppgifterna för kortservern med annan användare än du använder på själva boxen.
Efter det fungerar så installeras du HTS PVR addon för XBMC och konfigurerar det.
Efter det så ska det fungera åtminstone lokalt på samma nätverk.
Inte fått det att fungera stabilt över internet däremot även om det till och från fungerat det med men det var inte stabilt men då har jag bara 100/10 så tror nog det funkar bättre om man har 100/100 över internet med. Vu+ / Enigma2 däremot fungerar stabilt sålänge man har åtminstone 10mbit utåt.

Redigerat av Leatherface, 13 January 2013 - 17:03.

Postad 13 January 2013 - 18:39

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja se den som har en riktigt stabil lösning (=funkar i en familj) som klarar betalkanaler, baserad på open source och Linux.

Kör Windows Media Center och DVBlink så slipper du skilsmässa...

Postad 13 January 2013 - 20:49

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Ser ut som att jag missade prenumerera, ursäktar för sent svar.

Vad betyder det att man måste ha en backend?

Just nu testar jag en Intel NUC med externt ljudkort men när jag såg att man kan skippa HD boxen och dra in TV i HTPC så blev det genast intressant. Intel NUC har inte plats för något TV kort men däremot kan man köpa ytterligare en extern box som sköter detta(med CA modul). En annan lösning är att helt enkelt sätta ihop en HTPC som har TV kort men då är ju frågan vad backend betyder i detta fallet? Är det kanske så att TV kortet måste sitta i en annan dator i nätverket?

Postad 13 January 2013 - 21:34

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Xbmc är bara klient, backend är det som sköter tvkanalerna, mottagning, avkodning, kanalsökning mm och har inget att göra med xbmc. Xbmc bara ansluter mot backend. Backend kan du köra på samma samma dator som xbmc eller på en annan maskin i nätverket. I backend sitter även tvkortet.

Redigerat av 22mc, 13 January 2013 - 22:13.

Postad 14 January 2013 - 01:04

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja se den som har en riktigt stabil lösning (=funkar i en familj) som klarar betalkanaler, baserad på open source och Linux.

Kör Windows Media Center och DVBlink så slipper du skilsmässa...

Funkar alldeles utmärkt här iaf med opensource och Linux med betalkanaler.
Finns förresten även DVBLink klient för XBMC så du kan connecta till din Windows Media Center med DVBLink t.ex från en billig android sticka med XBMC från sovrummet t.ex.

Finns i min repo bla https://github.com/L...xbmc-pvr-addons
Eller här https://github.com/z...xbmc-pvr-addons

Redigerat av Leatherface, 14 January 2013 - 01:11.

Postad 14 January 2013 - 08:38

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Hur fungerar det med ex Canal Digital som har pairing med kort och CA modul? Kommer det ändå att fungera att köra det från en dator?

Postad 14 January 2013 - 10:45

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Canal digital har ingen idag! Men hur det funkar längre fram vet man aldrig

Postad 14 January 2013 - 15:22

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Nja CD kör en slags omvänd pairing eller va man ska kalla det. Korten pairas till en del av dersa boxar och då fungerar det inte i en annan av deras boxar/camar. Men stoppar man kortet i en icke godkänd box som t.ex. HTPC med kortläsare eller Linuxbox så fungerar kanalerna utan problem. Sen finns ju tekniska möjligheten att slå på CAS7 chip pairing som Comhem kör med och då är det kört men det gäller enbart HD kanalerna isf.
Många som sitter med gamla boxar för SD kanalerna som gör att det inte blir möjligt.
Inte förrän det skulle bli en stor övergång till MPEG4 lär det isf hända och då kommer nog många SD kanaler enbart sändas i HD ändå.

Redigerat av Leatherface, 14 January 2013 - 15:22.

Postad 14 January 2013 - 18:02

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Canal digital har ingen idag! Men hur det funkar längre fram vet man aldrig

Hur menar du mad har inga idag? Vad är det de inte har?

Nja CD kör en slags omvänd pairing eller va man ska kalla det. Korten pairas till en del av dersa boxar och då fungerar det inte i en annan av deras boxar/camar. Men stoppar man kortet i en icke godkänd box som t.ex. HTPC med kortläsare eller Linuxbox så fungerar kanalerna utan problem. Sen finns ju tekniska möjligheten att slå på CAS7 chip pairing som Comhem kör med och då är det kört men det gäller enbart HD kanalerna isf.
Många som sitter med gamla boxar för SD kanalerna som gör att det inte blir möjligt.
Inte förrän det skulle bli en stor övergång till MPEG4 lär det isf hända och då kommer nog många SD kanaler enbart sändas i HD ändå.

Jag pratade nyss med CD och de sa att pairing hos dem innebär att korten fungerar med all min utrustning. Så jag ska kunna ta kortet som sitter i CA modulen och gå ut o sätta den i HD boxen och det ska fungera.

Köper man en ny TV idag och sätter i en Strong CA modul så kommer detta fungera med 99% säkerhet enligt CD.

Har du själv provat CD i en dator? Så om vi skulle byta tillexempel till Comhem senare så är risken stor att det inte kommer gå att köra med TV kort i HTPC för att de har hårdare relger?

Postad 14 January 2013 - 19:14

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 1

Hur menar du mad har inga idag? Vad är det de inte har?
Har du själv provat CD i en dator? Så om vi skulle byta tillexempel till Comhem senare så är risken stor att det inte kommer gå att köra med TV kort i HTPC för att de har hårdare relger?

De har ingen pairing som ställer till det för oss som vill köra htpc med softcam (i dagsläget) och ja, jag har testat och det finkar fint!

För Com hem funkar bara sd-kanalerna med htpc och softcam, ej hdkanalerna. Ej testat bara läst...

Dessutom kräver Canal digital dvb-s tvkort och Com hem dvb-c tvkort så förstår inte vad ett eventuellt byte av operatör har att göra med din fråga att göra eller menar du Canal digital kabel tv ?? Isf har jag ingen aning.........

Redigerat av 22mc, 14 January 2013 - 19:19.

Postad 14 January 2013 - 19:41

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

De har ingen pairing som ställer till det för oss som vill köra htpc med softcam (i dagsläget) och ja, jag har testat och det finkar fint!

För Com hem funkar bara sd-kanalerna med htpc och softcam, ej hdkanalerna. Ej testat bara läst...

Dessutom kräver Canal digital dvb-s tvkort och Com hem dvb-c tvkort så förstår inte vad ett eventuellt byte av operatör har att göra med din fråga att göra eller menar du Canal digital kabel tv ?? Isf har jag ingen aning.........

Hej det är kabel TV vi har ja.

HTPC boxen jag köpt nu är ju en mini variant så där går inte in något TV kort. Man skulle kunna streama från min huvud dator men då måste den alltid vara på när man tittar TV och de e den väll egentligen mer eller mindre. Strulet verkar dock vara att köra Linux, det känns ju inte alls intressant och än så länge har jag inte hittat någon bra feedback för något på Windows.

Ett okay Tv kort verkar ligga runt 800 kr medan ett externt TV kort kostar runt 1500 kr. Sen behöver man en CA modul på det och i CD:s fall är det en STRONG för ca 500 kr så då hamnar vi på 1300-2000 kr för att ersätta HDBoxen.

Vad tjänar vi då? Det blir en box mindre att hålla koll på i vardagsrummet och lite mindre sladdar. Dessutom blir det snyggare och troligen bättre TV schema. Visst kan inspelning vara intressant men det är ingen prio.

Nackdelarna förutom priset är att inget är säkert, det kan mycket väl fungera under förväntan och det ser ut som att det är en del pill för att få igång det med. Inte bara ställa in mjukvaran utan hitta rätt mjukvara att köra.

Skulle man sedan byta till annan TV leverantör så får man ändå köpa ny CA modul men risken finns att den leverantören inte stöder det vis som man gjort på så det blir ännu mer pengar att lägga ut, kanske en ny dedikerad HD box.

Postad 14 January 2013 - 20:02

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Nu tror jag dom flesta som kör htpc ej anväder ca modul utan en kortläsare och softcam. Då sparar du in lite pengar...

Postad 14 January 2013 - 20:28

Zeth
  • Zeth
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Tjena! vilket usb tvkort dvb-c skulle ni rekommendera till openelec? Sitter och funderar om man skulle testa och få igång det och se hur stabilt man upplever det.

Postad 14 January 2013 - 20:47

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Nu tror jag dom flesta som kör htpc ej anväder ca modul utan en kortläsare och softcam. Då sparar du in lite pengar...

Okay så då är de egentligen inte merän 800 kr man säter på spel kan man säga.

Tjena! vilket usb tvkort dvb-c skulle ni rekommendera till openelec? Sitter och funderar om man skulle testa och få igång det och se hur stabilt man upplever det.

Vet inte om du redan tittat på dem men här är ett par : https://www.prisjakt...ms=b=s112117662 . Ser speciellt en som kostar 1500 som verkar ganska omtyckt men det är ju mycket pengar.

Postad 14 January 2013 - 20:54

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Aha, såg något om att Comhem hade köptupp Canal Digitals marknät : http://www.cisionwir...bel-tv,c9136482

Det var ett tag sen men det kan ju bli ändringar i hårdvaran med lite otur.

Känns tyvärr som en ganska osäker lösning.

I mitt fall så får jag lämna tillbaka min lilla smidiga HTPC för att bygga en större(för att få plats med TV-kort) och om då det inte skulle gå med TV kortet så sitter man där med en onödigt stor dator i vardagsrummet. Visst skulle man kunna köra TV genom den stationära sålänge men den är ju inte alltid på, dessutom misstänker jag att man kommer skäla en del kraft från både den och nätverket.

Postad 14 January 2013 - 22:04

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 1

http://wiki.openelec...#TV_Tuner_Cards

Jag har ett Sundtek dvb s2 kort och det funkar bra, verkar finnas i dvb-c ser jag och skall funka enl wiki

Postad 15 January 2013 - 09:13

Zeth
  • Zeth
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Ok! tackar för svaren. Tror det kommer att hända mycket på den här fronten nu när xbmc stödjer det.

Postad 15 January 2013 - 13:41

martin_h
  • martin_h
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Hoppar in i den här tråden istället för att fortsätta i tråden om XBMC Frodo.

Skulle vara toppen om någon som vet kan ge mig lite klarhet om det är möjligt för mig att dela TV-kortet i nätverket via XBMC. Här är mina förutsättningar:

- ComHem-hus. HD inget krav, däremot betalkanaler i SD.
- I vardagsrum står en Mac mini, OS X som kör XMBC och ett framtida TV-kort.
- I sovrum finns en TV och en XMBC-klient, inget antetnnuttag finns däremot WiFi.

Jag skulle alltså vilja köpa ett TV-kort till Mac Mini (OS X) som stödjer DVB-C och kan hantera ComHems betalkanaler som jag kan spela upp via XBMC. Sedan via nätverket dela ut detta så att jag i XBMC-klienten i sovrummet också kan titta på TV-kanalerna via WiFi.

Är detta möjligt och vilka inköp skulle då behövas?

Har varken TV-kort eller programpaket från ComHem just nu så det är en mindre investering innan jag kan testa själv. Vad jag läst verkar det vara en djungel om vilket TV-kort som stödjer vilken operatör, programpaket, sändningsformat och operativsystem.
Att det är besvärligt att sätta upp spelar ingen större roll så länge det fungerar i slutändan och är problemfritt när det väl är konfigurerat.

Postad 15 January 2013 - 14:09

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Skulle vara toppen om någon som vet kan ge mig lite klarhet om det är möjligt för mig att dela TV-kortet i nätverket via XBMC. Här är mina förutsättningar:

- I sovrum finns en TV och en XMBC-klient, inget antetnnuttag finns däremot WiFi.

Jag skulle alltså vilja köpa ett TV-kort till Mac Mini (OS X) som stödjer DVB-C och kan hantera ComHems betalkanaler som jag kan spela upp via XBMC. Sedan via nätverket dela ut detta så att jag i XBMC-klienten i sovrummet också kan titta på TV-kanalerna via WiFi.

Har varken TV-kort eller programpaket från ComHem just nu så det är en mindre investering innan jag kan testa själv. Vad jag läst verkar det vara en djungel om vilket TV-kort som stödjer vilken operatör, programpaket, sändningsformat och operativsystem.
Att det är besvärligt att sätta upp spelar ingen större roll så länge det fungerar i slutändan och är problemfritt när det väl är konfigurerat.

Problemet är att ingen operatör stöder någon PC/Mac lösning och kommer inte häller ge support på det. De listor med komplatibla kort som finns ute på nätet är alltså ihop satta av användare(vad jag vet). Operatören kan mycket väl ändra sitt system ex annan pairing eller liknande och då är man tillbaka på ruta noll förutom då att man är lite fattigare(ca 1000 kr).

Generellt verar det dock fungera i dagsläget förutom då HD kanaler från ComHem.

Ger man sig in i detta får man nog räkna med att man måste köpa hem för att prova och därmed se till att köpa från butik som erbjuder fullt öppet köp.

Postad 15 January 2013 - 17:29

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0

Vad jag vet idag så stödjer inte xbmc någon osx backend. Du behöver alltså en linux/windows maskin som står som tvserver/backend. Då kan du ansluta mot den från dina Apple datorer med xbmc. Detta tvkort skall funka fint med Openelec http://sundtek.com/s...9bd4ac6ecb89f4b
Du behöver även en kortläsare samt programvara för kortserver, tex Oscam ( finns också som addon i openelec)
Alt köper du en Dreambox med dvb c mottagare och slipper därmed köpa tvkort och kortläsare.
xbmc Pvr klient för Dreambox finns här http://forum.xbmc.or....php?tid=125232

Postad 15 January 2013 - 20:20

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
E det någon här som kör TVkort i HTPCn och har fått det till att fungera med Canal Digital Kabel?

Postad 15 January 2013 - 23:31

Oopsjoppe
  • Oopsjoppe
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej, lånar tråden lite :)

Har följt denna och andra trådar nu ett tag och vill tacka för all er kunskap men det finns fortfarande några frågor jag har:

Min plan är att sätta ett Tvkort i min HTPC. Där tänkte jag kunde köra recordings etc som vill ska sparas på min NAS och inte på lokal disk och det lär inte vara några problem. Som frontend kör jag XBMC i main HTPC'n som sedan ska streama till mina raspberry pi's runtom i huset också. Letar efter någon backend mjukvara som passar i windows samt har en enkla recording möjligheter. Jag har letat och letat men vet inte hur detta ser ut i t.ex XBMC frodo.

Kan man ställa in tider för recording direkt i XBMC? Jag vet att det enkelt att göra genom webgrännsnittet om man kör t.ex. Tvheadend men det är ju linuxbaserat och jag undrar om det finns något som har liknande fast funkar med windows? MediaPortal eller Dvbviewer kanske? Eller måste man köra på MediaPortals frontend för att kunna komma åt alla användbara recording features? Ett webbgrännsnit som i TVheadend vore det bästa! Antar att recordingen kan göras från varje frontend maskin på ett enkelt sätt?

Mitt andra problem är att jag har kabel tv med "okodade analoga" kanaler men också digitala kodade kanaler i samma kabel, dvs DVB-C. Vad är det bästa TV-kortet att köra för mig som klarar båda dessa? Om jag ska köra DVB-C antar jag att jag behöver en CAM också? Det går inte att använda ett kort för att köra båda det analoga och digitala utbudet antar jag utan då behövs väl två kort? Om det är billigare/enklare så duger kanske ett kort som bara klarar det analoga för att testa hur detta fungerar :)

Hoppas att ni har några kloka svar :)

Postad 17 January 2013 - 10:31

martin_h
  • martin_h
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Problemet är att ingen operatör stöder någon PC/Mac lösning och kommer inte häller ge support på det. De listor med komplatibla kort som finns ute på nätet är alltså ihop satta av användare(vad jag vet). Operatören kan mycket väl ändra sitt system ex annan pairing eller liknande och då är man tillbaka på ruta noll förutom då att man är lite fattigare(ca 1000 kr).

Alt köper du en Dreambox med dvb c mottagare och slipper därmed köpa tvkort och kortläsare.
xbmc Pvr klient för Dreambox finns här http://forum.xbmc.or....php?tid=125232

Okej, det var en besvikelse. Då låter nästan en Dreambox som ett bättre alternativ för att streama Live TV till alla mina XBMC-klienter. Lite dyrare men mycket enklare.

Finns inte risken att en Dreambox också plötsligt slutar fungera om ens operatör ändrar sitt i system. Är inte Dreambox i princip en Linux-dator med TV-kort, det vill säga precis som en HTPC men enbart för TV?

Postad 17 January 2013 - 11:17

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Sant !

Postad 18 January 2013 - 19:27

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Lite sent inlägg i detta men den stora fördelen med en dator/HTPC som tv-mottagare är ju den enorma flexibiliteten som gör att man kan ersätta samtliga källor med en enda. Jag har bara min HTPC - inga digitalboxar, inga musikspelare, filmspelare, skivspelare eller annat.
Vad gäller TV-funktionalitet är en HTPC vida överlägsen alla former av PVR-boxar.
Och den är mer framtidssäker än någon annan komponent. Jämför med dessa nya SmartTV som knappt överlever ett år innan tillverkaren ersätter dem med nya modeller med nya funktioner som inte den förra generationen får. T ex Netflix.

Men om jag skulle välja en ny TV-lösning idag skulle jag inte satsa på de etablerade plattformarna (satellit, kabel, marksänt). Jag tror inte att deras affärsmodell kommer att överleva på sikt, i synnerhet inte satellit-tv. Operatörerna sitter på enormt dyra distributionssystem som förutsätter att de kan ta ut månadsavgifter på flera hundra kronor för ett fundamentalt rätt magert utbud. Det går heller inte att konvertera till IP-baserad distribution på samma sätt som en kabeloperatör kan göra.

Med nya aktörer typ Netflix och HBO som inte behöver äga distributionsnätet (det är ju Internet!) och kan prissätta därefter tror jag att CD och Viasats dagar är räknade. Good riddance. ;)

"Obegränsad kapacitet via satellit"-argumentet håller inte när gigabit till hemmet blir allt vanligare.

Vem vill betala 500 i månaden för svensk könsords-TV i HD?

Till TS och andra skulle jag ge rådet att satsa på IP-plattformen, kanske i kombination med ett billigt TV-kort för gratiskanalerna i marknätet. Och bygg ihop en billig Windows- eller Linuxserver och kör som media/TV-central med minimala klienter vid varje display. Skit i SmartTV så länge de fortfarande är proprietära lösningar.

Postad 19 January 2013 - 12:48

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Till TS och andra skulle jag ge rådet att satsa på IP-plattformen, kanske i kombination med ett billigt TV-kort för gratiskanalerna i marknätet.

Jag säger egentligen inte emot dig på någon punkt och hade jag en vettigare bandbredd in i huset skulle jag definitivt titta mer på IP-TV men undrar hur du tekniskt bygger lösningen? De varianter på IP-TV jag har sett bygger fortfarande på en box med programkort som använder IP istället för en eller annan DVB-signal för att föra över kanalerna. Hur hanterar man det i en HTPC? Vad finns det för sätt att ta emot och koda av en sådan kanal - helst flera samtidigt?

Ska man dra ditt resonemang ett steg längre kanske vi även ser tablålagd TVs död till förmån för olika streamingtjänster, då är hela TV-resonemanget i en HTPC ointressant. :)

Postad 29 May 2014 - 16:03

marcusthebabe
  • marcusthebabe
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Livar upp den här tråden igen. Jag är inte ny på XBMC men ny på PVR och XBMC. Har köpt mig en Xtreamer Sidewinder 4 som har DVB-t stöd(ingångar/utgångar). Den ska jag ha till fotbollsVM i sommar och vill självklart kunna spela in. Nu har jag inte kunnat testa den än då jag sitter på telias digitala TV.
Min fråga blir funkar PVR i XBMC som en recorder? Kan jag använda valfritt PVR-addon exempelvis Tvheadend för de svenska fria kanalerna för att kunna spela in eller vad tror ni?

Postad 29 May 2014 - 21:07

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Xbmc i sig kan inte spela in något alls ! Xbmc är bara klient mot en backend ( tvheadend tex eller annan ) dock så kan du sätta igång en inspelning i tvheadend från xbmc / dator eller telefon med app eller webbläsare .

Postad 30 May 2014 - 20:11

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0
Några korta frågor. Jag sitter på ett boxerkort och tillhörande ca-modul som klararHD (prövat i annan tv) jag kollar typ aldrig tv, och min tv klarar inte hd-kanalerna. Men ka ske kollar om de finns i xbmc :-)

Vad behövs för att få de att fungera i min xbmc setup ist?
Kör en xbmcbuntu install 13.2 på en [email protected] 3.2GB ram

Postad 31 May 2014 - 08:09

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Tvheadend fixar ej ca modul. Du behöver en kortläsare tex Smargo och en kortserver mjukvara tex Oscam.
Vill du använda befintlig utrustning tror jag du behöver ha det på en Windows maskin

Postad 31 May 2014 - 20:14

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0

Tvheadend fixar ej ca modul. Du behöver en kortläsare tex Smargo och en kortserver mjukvara tex Oscam.
Vill du använda befintlig utrustning tror jag du behöver ha det på en Windows maskin

Att köra windows på HTPC:n är inget alternativ just nu.

Kan man köra kortet i t.ex laptopen som kör win8 och sen hämta koderna över nätverket från XBMC ?

Postad 31 May 2014 - 22:39

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Ja du du borde kunna använda ditt tvkort och sätta upp en backend på din win 8 maskin med Dvbviewer eller Nextpvr. Hur dessa funkar med din ca modul får du kolla upp. Får du det att lira så har xbmc klienter för dessa backend

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.