Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vettiga EPG-källor för HTPC

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 februari 2013 - 11:32

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Någon som har tips om det finns någon EPG-källa som möter nedan grundläggande behov och kanske även har tips på hur man enklast löser övrig data? :mellow:


Skrämmande hur svårt det är att få in bra EPG-data! Har nu ägnat tiotalstimmar till att testa olika källor men vet fortfarande inte hur jag skall enkelt lösa mina grundläggande behov! Det suger att innehållsleverantörerna verkar helt ointresserade av att på ett öppet och standardiserat sätt, erbjuda vettig information om de kanaler och program som de tillhandahåller :(

Förutsättningar:
  • HTPC baserad på DVBLink och MCE på Win 7
  • Har Canal Digitals Familjeabonnemang via satellit/Thor
  • Tar även in fria kanaler via Boxer samt via satellit/Astra 19.2 (tyska)
  • Inspelning sker via MCE (mc_recorder)
  • Tittar även på kanalerna via andra MCE-PCs samt iPad/iPhone och webbsida. Planerar gå över till XBMC så fort den kan ersätta MCE som PVR.
Mina grundläggande behov för EPGn
  • Minst 10 dagar EPG-data, helst 14.
  • Spara i XMLTV-format för vidare import i DVBLink
  • Förutom minimumkravet på data för Titel, tid och kategori (film, serie) så är även data för följande två fält/taggar mycket viktiga
  • Episod och säsongsnummer (för serier, enligt <episode-num system="xmltv_ns">)
  • Undertitel (för serier, skall vara unikt för episoden/avsnittet.
  • År för första visning (viktigt för filmer då dessa inte har episoddata, för att identifiera korrekt film när det finns flera med samma titel.)
När ovan data finns tillgängliga så kan varje program/avsnitt unikt identifieras och det verkar relativt enkelt att via diverse olika webbsidor hämta tilläggsinfo. Det jag just nu är mest intresserad av är:
  • Beskrivning av det specifika programmet/avsnittet och där info från andra taggar/fält kan bakas in före och efter enligt svt.se & tv.nu's beskrivningar. Exempel: "Amerikansk kriminalserie från 2013. Säsong 2. Avsnitt 7 av 13. <desc>. I rollerna: <actors>"
  • Ytterligare kategorier. Tex drama, komedi, twshow, reality, action etc
  • Om HD-kvalitet
  • "Credits", dvs lista på skådespelare, programledare, regissör etc
  • Coverphoto/poster
  • Kanallogga (med genomskinlig bakgrund)
  • Betyg (Rating, helst från IMDB)
  • När det gäller språk så vill jag ju givetvis helst ha på svenska om det finns (tyska för de tyska kanalerna) men att engelska väljs som alternativ om svenska saknas.
  • Taggen <previously-shown> måste finnas med för serier så inte dubbletter spelas in.

Redigerat av Videonisse, 07 februari 2013 - 11:52.


#2

Postad 08 februari 2013 - 01:04

Unregisteredbba0afcb
  • Unregisteredbba0afcb
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Vad jag tycker så gör beachman's program bästa jobbet för ingen summa.
Alt. köper du datan själv från Comspace eller TT Spektra (ligger på tusenlappar).
Eller ONTV (timefor.tv) har XMLTV data också: http://se.timefor.tv/xmltv

Det finns inga vettiga EPG-källor som inte kostar något på Svenska marknaden.
Det är för att EPG-sidorna vill ha kontroll över deras data.

#3

Postad 08 februari 2013 - 14:57

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Jag missade skriva det men att det skall vara gratis är inte viktigt, samtidigt är ju tusentals kronor inte aktuellt.

Har faktiskt redan tecknat prenumeration på timefor.tv samt epgdata.com, men de har båda stora brister i EPG-informationen så man undrar ju vart de får sin data ifrån?

Har inte hittat att någon av de svenska webbsajterna som håller bra kvalitet på sin data också har XMLTV-tjänst som man för avgift kan ta del av. Finns det överhuvudtaget?

De två distributörerna som du nämner verkar ju ha mycket bra kvalitet på informationen, se nedan ett exempel. Om jag ändå kunde få in den grunddatan samt via en grabber lägga till ytterliggare kategorier, medverkande, posters, IMDB rating etc så vore jag superlycklig. :rolleyes:


TT Spektra - http://www.dagenstv.com

17:00
Äntligen hemma [Repris]
Svenskt inredningsprogram från 2011. Martin visar hur man släcker bränder i hemmet. Karin Mannerstål ger nytt liv åt gamla stolar på tre olika sätt. Lulu Carter inreder ett sovrum och tipsar bland annat om hur man kan skarva gardiner så de passar i höga fönster. 2011. Säsong 15. Del 9 av 10. Producerat år 2011. Medverkande: Martin, Karin Mannerstål, Lulu Carter. [499345]


Comspace - http://www.kolla.tv

Äntligen hemma
17:00 - 17:55

Svenskt inredningsprogram från 2011. Martin visar hur man släcker bränder i hemmet. Karin Mannerstål ger nytt liv åt gamla stolar på tre olika sätt. Lulu Carter inreder ett sovrum och tipsar bland annat om hur man kan skarva gardiner så de passar i höga fönster.
Medverkande: Martin Timell
Säsong: 15 Avsnitt: 9 / 10 Produktionsår: 2011

Repris



Får man fråga vart du får datat till tvtab.la ifrån?

#4

Postad 08 februari 2013 - 19:28

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 934 inlägg
  • 0
Kolla.tv verkar ha bra info ! Finns det någon grabber som funkar mot den ?

#5

Postad 09 februari 2013 - 17:08

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0

Kolla.tv verkar ha bra info ! Finns det någon grabber som funkar mot den ?


Har du funnit ngt som är bättre med den jämfört mot tv.nu eller dagenstv.com?

De två senare håller jag på att testa just nu med hjälp av http://webgrabplus.com/ och verkar ju rätt bra kvalitet på informationen förutom att jag inte verkar få till kategorier/genre. Finns även några små buggar i hur grabbern hämtar viss info då det saknas mellanslag i källan, har inte rapporterat detta än till utvecklaren men tänkte göra så när jag testat mer (fixas i ini-filen för resp. sajt).

#6

Postad 09 februari 2013 - 18:28

Unregisteredbba0afcb
  • Unregisteredbba0afcb
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Får man fråga vart du får datat till tvtab.la ifrån?

Får datan direkt från kanalerna, sen matchar jag upp det mot TMDb och TVDb så man får säsong och avsnitt om man bara får avsnittsnamn. Och liknande.
De flesta tvtablåer köper sin data från TT eller Comspace. TT och Comspace jobbar direkt mot kanalerna så de kan få säsong och avsnitt på serier jag inte kan få.

Samt så ändrar de avsnittinfo manuellt. Vilket betyder att de oftast får bättre och oftast lättare att läsa information.

Alla script osv finns som opensource på github, så du kan själv ändra och köra så som du vill.

#7

Postad 19 februari 2013 - 19:39

SvenKarlAke
  • SvenKarlAke
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Alt. köper du datan själv från Comspace eller TT Spektra (ligger på tusenlappar).
Eller ONTV (timefor.tv) har XMLTV data också: http://se.timefor.tv/xmltv


Kör själv på timefor.tv tillsammans med deras DVBLogic importer. Tycker det funkar och är överkomlig prislapp.

Sven

#8

Postad 28 februari 2013 - 17:29

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0
Jag har en grabber som tar all info från dagenstv.com, har nog med all information som du söker, sparar ner allt som XMLTV. det klarar även av att ta splittade kanaler så som SVT24/BSVT. PM:a mig så kan jag zippa ihop prg.et åt dig.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.