Skrämmande hur svårt det är att få in bra EPG-data! Har nu ägnat tiotalstimmar till att testa olika källor men vet fortfarande inte hur jag skall enkelt lösa mina grundläggande behov! Det suger att innehållsleverantörerna verkar helt ointresserade av att på ett öppet och standardiserat sätt, erbjuda vettig information om de kanaler och program som de tillhandahåller

Förutsättningar:
- HTPC baserad på DVBLink och MCE på Win 7
- Har Canal Digitals Familjeabonnemang via satellit/Thor
- Tar även in fria kanaler via Boxer samt via satellit/Astra 19.2 (tyska)
- Inspelning sker via MCE (mc_recorder)
- Tittar även på kanalerna via andra MCE-PCs samt iPad/iPhone och webbsida. Planerar gå över till XBMC så fort den kan ersätta MCE som PVR.
- Minst 10 dagar EPG-data, helst 14.
- Spara i XMLTV-format för vidare import i DVBLink
- Förutom minimumkravet på data för Titel, tid och kategori (film, serie) så är även data för följande två fält/taggar mycket viktiga
- Episod och säsongsnummer (för serier, enligt <episode-num system="xmltv_ns">)
- Undertitel (för serier, skall vara unikt för episoden/avsnittet.
- År för första visning (viktigt för filmer då dessa inte har episoddata, för att identifiera korrekt film när det finns flera med samma titel.)
- Beskrivning av det specifika programmet/avsnittet och där info från andra taggar/fält kan bakas in före och efter enligt svt.se & tv.nu's beskrivningar. Exempel: "Amerikansk kriminalserie från 2013. Säsong 2. Avsnitt 7 av 13. <desc>. I rollerna: <actors>"
- Ytterligare kategorier. Tex drama, komedi, twshow, reality, action etc
- Om HD-kvalitet
- "Credits", dvs lista på skådespelare, programledare, regissör etc
- Coverphoto/poster
- Kanallogga (med genomskinlig bakgrund)
- Betyg (Rating, helst från IMDB)
- När det gäller språk så vill jag ju givetvis helst ha på svenska om det finns (tyska för de tyska kanalerna) men att engelska väljs som alternativ om svenska saknas.
- Taggen <previously-shown> måste finnas med för serier så inte dubbletter spelas in.
Redigerat av Videonisse, 07 februari 2013 - 11:52.