Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med högtalarkablar,, vad ska jag välja

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 February 2013 - 16:12

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
jag hoppas att ni kan hjälpa mig att försöka välja rätt kablar till min anläggning, jag har läst så mycket hära på forumet om vad folk säger om kablar så jag blir alldeles knäpp.

jag söker en kablel med neutralt ljud, men som endå låter tydligt och som har en bra bass, Det vore bra om kabelnen hade skydd mot RF-störningar samt för bi-wiring.

jag har hittat en kabel som jag tror passar mig och den finns på hifiklubben.
VAN DEN HUL The AIR Hybrid Kabel pris 12,998kr

Jag kan tillägga att jag tycker ljudet låter lite dovt i anläggningen just nu, så vad jag har gjort är att skruva upp diskanten lite för att få bort det dova ljudet, men vore bra om kabeln kanske kunde fixa detta också.

Ifall jag har gjort ett dåligt val så hjälp mig gärna

Min anläggning består av dessa delar och det är till dom jag söker en högtalarkabel.
B&W CM9 Högtalare.
NAD C390DD Förstärkare
CD-spelare cambridge azur 751bd

Postad 15 February 2013 - 16:35

Unregistered8587bb0c
  • Unregistered8587bb0c
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Flytta ut frontarna från väggen och ge dem gott om utrymme från sidoväggarna. Funkar inte det; byt ut NAD:en. Lägg inte 13 lök på att föra över ström 2-3 m.

Postad 15 February 2013 - 16:58

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
okey,,,, Det låter bra ;)
Nä det är ganska mycket pengar 13K. men vad skulle rekommenderas för kablar.

Postad 15 February 2013 - 17:10

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

jag hoppas att ni kan hjälpa mig att försöka välja rätt kablar till min anläggning, jag har läst så mycket hära på forumet om vad folk säger om kablar så jag blir alldeles knäpp.

jag söker en kablel med neutralt ljud, men som endå låter tydligt och som har en bra bass, Det vore bra om kabelnen hade skydd mot RF-störningar samt för bi-wiring.

Jag kan tillägga att jag tycker ljudet låter lite dovt i anläggningen just nu, så vad jag har gjort är att skruva upp diskanten lite för att få bort det dova ljudet, men vore bra om kabeln kanske kunde fixa detta också.

Min anläggning består av dessa delar och det är till dom jag söker en högtalarkabel.
B&W CM9 Högtalare.
NAD C390DD Förstärkare

Kabeln leder ström, välj en kabel med ren koppar på Kjell eller clas olsson, vill du ha en snygg kabel så köp det, det går inte göra koppartråd annorlunda så den kan ge mer bas eller mindre neutralt, ström går in och ström går ut i andra änden och den är identiskt i andra änden om du inte har nåt som stör på vägen men det märks ganska väl.

Att det låter dovt är just B&W, dom har sådan diskant, dom högtalare passar dåligt/sämre med musik som har mycket diskant eller om man vill ha detaljerat ljud.

Vad lyssnar du på för musik?

Du borde lyssnat på DALI, motsatts till B&W, klart och detaljerat.

Postad 15 February 2013 - 17:33

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på Dali och B&W och jämfört, Jag tycker B&W låter bättre med klarare ljud vad gäller detaljer så kommer jag inte riktigt ihåg men tror det var lika, Sen ser ju B&W cm 9 mycket bättre ut än Dali i samma pris.
Testet gjordes med en Denon hemmabio reciver.
Sen så har Nad en mörkare karaktär jämfört med tex Denon.

Som jarnis skrev tidigare "Flytta ut frontarna från väggen och ge dem gott om utrymme från sidoväggarna"
Vilket jag har gjort och det hjälpte väldigt mycket.

Men tillbaka till kablarna, jag har dom dära kablarna du pratar om med billiga koppartrådar.
Det låter ju riktigt det du säger att ström går in och ut, men många säger att kablarna gör skillnad och vissa säger att det är hörbart,
Har du hört någon skillnad i kablar.

Postad 15 February 2013 - 17:38

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 1

Jag har lyssnat på Dali och B&W och jämfört, Jag tycker B&W låter bättre med klarare ljud vad gäller detaljer så kommer jag inte riktigt ihåg men tror det var lika, Sen ser ju B&W cm 9 mycket bättre ut än Dali i samma pris.
Testet gjordes med en Denon hemmabio reciver.
Sen så har Nad en mörkare karaktär jämfört med tex Denon.

Som jarnis skrev tidigare "Flytta ut frontarna från väggen och ge dem gott om utrymme från sidoväggarna"
Vilket jag har gjort och det hjälpte väldigt mycket.

Men tillbaka till kablarna, jag har dom dära kablarna du pratar om med billiga koppartrådar.
Det låter ju riktigt det du säger att ström går in och ut, men många säger att kablarna gör skillnad och vissa säger att det är hörbart,

Men vill du verkligen lägga ut 13K för att sedan få veta att det inte blir någon skillnad? Jag skulle gråtit blod. Om du ska kasta ut Kjell kabeln så håll dig i alla fall någonstans mellan 100-200 kr metern max sedan blir det ju bara löjligt.

Att köpa högtalarkabel till högtalarna är ungefär lika roligt som att köpa fälgar till bilen. Bilen ser lite bättre ut men den går inte fortare för det och förvandlas inte magiskt till någon ferrari, vilket är synd men även sant.

Postad 15 February 2013 - 17:48

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Väldigt många säger väldigt mycket om hifi som är rent nattemösseprat. Magiska dyrkablar är en av de sakerna.

Postad 15 February 2013 - 17:51

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Läste lite på en sida och drog ut det hära,
Det verkar ju vara lite man ska tänka på endå när man köper kabel, som ni säger så behöver man verkligen inte lägga ut 13k på kablar.

"Kabeln skall föra över signaler till en relativt låg impedans (högtalaren). För att den inte skall verka som ett filter för de högre frekvenserna skall den ha en låg induktans. Det får den genom att ledarna har en stor area mot varandra och ligger tätt tillsammans. Ju tätare desto bättre.
Eftersom högtalarens impedans varierar kraftigt med frekvensen så får kabelns ledare inte ha för hög resistans då det skulle orsaka varierande spänningsfall och ojämn frekvensgång. Det här är faktiskt det enda stora problemet med vanliga högtalarkablar."

Postad 15 February 2013 - 17:57

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Läste lite på en sida och drog ut det hära,
Det verkar ju vara lite man ska tänka på endå när man köper kabel, som ni säger så behöver man verkligen inte lägga ut 13k på kablar.

"Kabeln skall föra över signaler till en relativt låg impedans (högtalaren). För att den inte skall verka som ett filter för de högre frekvenserna skall den ha en låg induktans. Det får den genom att ledarna har en stor area mot varandra och ligger tätt tillsammans. Ju tätare desto bättre.
Eftersom högtalarens impedans varierar kraftigt med frekvensen så får kabelns ledare inte ha för hög resistans då det skulle orsaka varierande spänningsfall och ojämn frekvensgång. Det här är faktiskt det enda stora problemet med vanliga högtalarkablar."

http://www.kennethsh...arskroenor.html

Postad 15 February 2013 - 18:02

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Japp den sidan var det.
Han tar ju upp det hära med kablarna.
Men fattar inte vad tillverkare håller på med om dom gör kablar för flera tusen kronor och så hör man ingen skillnad på dom jämfört med kabel på lösrulle

Postad 15 February 2013 - 18:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 1

Japp den sidan var det.
Han tar ju upp det hära med kablarna.
Men fattar inte vad tillverkare håller på med om dom gör kablar för flera tusen kronor och så hör man ingen skillnad på dom jämfört med kabel på lösrulle

Går kablarna att sälja så kommer dom att tillverkas.

Postad 15 February 2013 - 18:43

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Jo nu chatade jag men en kille på hifiklubben om det hära med kablar.

You: jo jag har en fråga angående högtalar kablar, vad är det som gör att tex VAN DEN HUL The AIR Hybrid Kabel för 12,998 kr Är så mycket bättre än den vanliga kopparkabeln som säljs på löpmeter??

Johan: Tjena, det är en bra fråga. Det är en fråga om vilket material och hur kabeln är uyppbyggd som avgör priset. The Air är en kabel som ärfruktansvärt bra på att föra över signalen mellan förstärkare och högtalare på bästa möjliga vis. Förstår att det kan verka helt rubbat att köpa en så pass dyr kabel men kom gärna in till oss så kan vi demonstrera för dig hur det låter när man först använder en kabel som kostar 20kr/m och sen en dyrare kabel. Jag lovar att du kommer höra skillnad vad folk än säger :)

Johan: Men sen så klarar man sig i 80% av fallen med en kabel för runt 150-200kr/m. Det är först när du köper högtalare för över 100 000kr du kollar på the air. Tänk dig att det är som att köpa cykeldäck till en F1-bil om man köper en kabel för 20kr/m till dyra högtalare.

Postad 15 February 2013 - 19:03

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Koppar är ett grundämne så koppar är ALLTID koppar, det handlar om renheten och billiga kablar från tex kjell för 30kr metern eller vad dom kostar innehåller 99,9% koppar och det slår ingen annan tillverkare och ja koppar är en billigt metall.

Guld sägs vara bättre men vet inte om man märket nån skillnad och då kan jag tänka mig att det kostar 13k men är skeptiskt till att det skulle göra ljudet bättre.
Det finns ju redan kablar i förstärkare och högtalare som är sjukt billiga så även om ljudet skulle bli sämre i en "sämre" kabel så har det redan skett eller kommer ske i högtalaren.

Men vill du verkligen lägga ut 13K för att sedan få veta att det inte blir någon skillnad?

Även om man skulle med lite placebo-vilja skulle märka nån liiiiiten skillnad, skulle den då vara värd 13k :rolleyes:

Förstår att det kan verka helt rubbat att köpa en så pass dyr kabel men kom gärna in till oss så kan vi demonstrera för dig hur det låter när man först använder en kabel som kostar 20kr/m och sen en dyrare kabel. Jag lovar att du kommer höra skillnad vad folk än säger :)

Intressant, hade varit kul att få va med men se till så det blir blind test och att en annan säljare i butiken också blir blindad som får säga sitt, deras öron är nog mer slipade än dina.

Postad 15 February 2013 - 20:30

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Det har blivit intressant detta, ska höra av mig till hifiklubben och fråga om ett sådant test kan göra i gävle snart.

Det här är också interessant,
"Det finns ju redan kablar i förstärkare och högtalare som är sjukt billiga så även om ljudet skulle bli sämre i en "sämre" kabel så har det redan skett eller kommer ske i högtalaren"

Det tycker jag verkar riktigt, men kanske en dyrare kabel på något vis kompenserar upp på något vis,,
vill minnas att jag prövde att lyssna på billiga respektive dyra kablar en gång i tiden på hifi klubben. Då var det skillnad men det var inget blindtest :)

Postad 15 February 2013 - 21:58

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Det tycker jag verkar riktigt, men kanske en dyrare kabel på något vis kompenserar upp på något vis,,

Hur kan den kompensera nåt?

Om det kommer ut ström ur en kontakt och leds vidare till en annan vad för ledning skulle kunna påverka signalen till nåt bättre och varför skulle den göra det?

Du verkar verkligen vilja att det ska bli bättre med en dyrare kabel, har svårt att ta till dig att metall är metall, strömmen som lämnar förstärkaren är lika dan när den kommer fram till högtalaren.

Postad 15 February 2013 - 22:33

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Nä då jag vill bara veta varför det kan bli bättre,

som du skrev
"strömmen som lämnar förstärkaren är lika dan när den kommer fram till högtalaren"
Det är vad jag tycker jag med, men helt uppenbart är det ju något som händer mellan förstärkaren och högtalaren och i vissa fall kan det bli skillnad på ljud så måste det ju vara något jag vill bara veta vad det är.

Sen finns det ju dom som har bytt strömkabel och fått en anorlunda upplevelse i ljud också och det är ju också bara ström.

Postad 15 February 2013 - 22:51

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

men helt uppenbart är det ju något som händer mellan förstärkaren och högtalaren och i vissa fall kan det bli skillnad på ljud så måste det ju vara något jag vill bara veta vad det är.

Sen finns det ju dom som har bytt strömkabel och fått en anorlunda upplevelse i ljud också och det är ju också bara ström.

Nej helt uppenbart är det att en kabel inte påverkar strömmen så ingen skillnad blir det i ljudet. Dom som påstår annat vill sälja eller blivit påverkade av placeboeffekt.
I ditt fall är det att du inte är nöjd med det du köpt så du försöker hitta komplement och har en stor förhoppning på att en koppartråd med dyrare prislapp är bättre än din nuvarande koppar tråd med lågprislapp fastän koppar oavsett prislapp inte kan påverka ström som går igenom den, den leder den bara vidare.

Postad 15 February 2013 - 23:56

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Nej helt uppenbart är det att en kabel inte påverkar strömmen så ingen skillnad blir det i ljudet. Dom som påstår annat vill sälja eller blivit påverkade av placeboeffekt.
I ditt fall är det att du inte är nöjd med det du köpt så du försöker hitta komplement och har en stor förhoppning på att en koppartråd med dyrare prislapp är bättre än din nuvarande koppar tråd med lågprislapp fastän koppar oavsett prislapp inte kan påverka ström som går igenom den, den leder den bara vidare.

jag är ganska så nöjd med mitt system ärligt talat, jag flyttade ut högtalarna och det var mycket bättre, eller ja jag bytte rum om jag ska vara ärlig. men bättre blev det ;)

klart jag hoppas att en kabel som är så pass dyr om jag nu skulle köpa en ska vara bättre än en 20 kr kabel,
vad jag säger är att jag inte förstår att det kan bli skillnad när man byter en högtalarkabel och det är ju vad du försöker att sägga mig att en kabel inte påverkar strömmen= det blir ingen skilllnad.

Men jag tror att det blir skillnad trots allt vi har skrivit om, kalla mig envis eller dum men jag kan inte släppa att endel har hört skillnad, samt att jag vill minnas att jag också har gjort det en gång i tiden.
Jag tror att du inte vill förstå att det kan bli en viss skillnad :)
Det är ju lika med HDMI kablar det är ju endå bara 1 och 0 digitalt som ska från a till b, men skillnad kan det bli har nämligen prövat.

Det dära med strömkabeln, det vet jag för det har jag nämligen märkt eftersom att jag har provat.
men det är inte alla som märker skillnad på just den biten.

Postad 16 February 2013 - 00:03

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Det kan vara skillnad mellan hdmi-kablar, ja. Skillnaden består i att signalen kommer fram eller inte. Andra skillnader är placebo.

Postad 16 February 2013 - 00:39

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 1

Nä då jag vill bara veta varför det kan bli bättre,

som du skrev
"strömmen som lämnar förstärkaren är lika dan när den kommer fram till högtalaren"
Det är vad jag tycker jag med, men helt uppenbart är det ju något som händer mellan förstärkaren och högtalaren och i vissa fall kan det bli skillnad på ljud så måste det ju vara något jag vill bara veta vad det är.

Frågan är ju vart man ska dra gränsen, mellan proppskåpet och förstärkaren, mellan förstärkaren och högtalaren eller det inre kablaget i högtalaren/förstärkaren. Tror man att strömmen är olika får man nog börja diskutera om vilken elleverantör som ger bäst välljud. Vilken leverantör ger bäst välljud EON eller Vattenfall? :P ;)

Själv kör jag mälarenergi då jag känner att basen blir mer fast och ger en lugnare diskant om man jämför med t.e.x Jämtkraft som inte inger samma lugn i mellanregistret, hahah :D :lol:

Postad 16 February 2013 - 00:49

Unregistered8587bb0c
  • Unregistered8587bb0c
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Mr Joche, du har uppenbarligen 13' hårt (?) intjänade pengar som du vill bränna. Skulle du tycka att ett kabelköp ger dig valuta för pengarna, fine, sponsra HIFI-klubben. Annars, köp nåt där Joe Labero inte kan användas som referens.

Postad 16 February 2013 - 11:02

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 1

klart jag hoppas att en kabel som är så pass dyr om jag nu skulle köpa en ska vara bättre än en 20 kr kabel,
vad jag säger är att jag inte förstår att det kan bli skillnad när man byter en högtalarkabel och det är ju vad du försöker att sägga mig att en kabel inte påverkar strömmen= det blir ingen skilllnad.

Men jag tror att det blir skillnad trots allt vi har skrivit om, kalla mig envis eller dum men jag kan inte släppa att endel har hört skillnad, samt att jag vill minnas att jag också har gjort det en gång i tiden.
Det är ju lika med HDMI kablar det är ju endå bara 1 och 0 digitalt som ska från a till b, men skillnad kan det bli har nämligen prövat.

Det dära med strömkabeln, det vet jag för det har jag nämligen märkt eftersom att jag har provat.

Om jag vore du skulle jag isf ta min 13k och be nån gulsmed gjuta gulkablar och byta ut kablarna inuti förstärkaren, fast jag tror inte det heller skulle göra nån skillnad.

Vill du bränna 13k och få bättre ljud, köp ett slutsteg med mer kraft, då får du mest skillnad för pengarna.

Själv kör jag mälarenergi då jag känner att basen blir mer fast och ger en lugnare diskant om man jämför med t.e.x Jämtkraft som inte inger samma lugn i mellanregistret, hahah :D :lol:

Haha +10000

Kärnkraft eller vattenkraft, vilket ger mest bas? :D

Postad 16 February 2013 - 11:35

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0
Jag slänger in en länk här. Monsterkabel vs trådgalge. Läs och begrunda...

http://consumerist.c...monster-cables/

Postad 16 February 2013 - 12:04

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

jag är ganska så nöjd med mitt system ärligt talat, jag flyttade ut högtalarna och det var mycket bättre, eller ja jag bytte rum om jag ska vara ärlig. men bättre blev det ;)

Trodde tråden handlade om vilken högtalarkabel du skulle välja och inte huruvida om en dyrare kabel presterar eller inte ... finns andra trådar på forumet för det :)

PAD (Purist Audio Design) har en del trevliga kablar i din prisklass (både Elementa Advance och Aqueos är riktigt trevliga kablar).

Van den Hul har också en del bra kablar (Hifiklubben Gävle har rätt bra VDH utbud).

Lycka till med letandet!

/Boombuster

Postad 16 February 2013 - 12:18

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
ha ja men dåså då är det klart monster kabeln vann ;)
Skoja bara, där ser man att det duger hur bra som helst att ta en vanlig kabel i stället för en hyper kable för 13,000kr.
sparade lite pengar där och fick samtidigt en lika bra kabel för mindre pengar

Postad 16 February 2013 - 13:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

B&W CM9 Högtalare.
NAD C390DD Förstärkare

Enklast vore om du fick låna hem kablarna och testa. Skulle du höra nån skillnad och tycker det är värt pengarna så är det bara att slå till.

Postad 16 February 2013 - 14:02

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Högtalarkablar för 13k :o Det är tamejfan inte klokt att det finns folk som ens överväger att köpa sånt. Det finns hur mycket kabel som helst för 20 spänn metern som ger exakt samma resultat.
Vanlig lampsladd fungerar ju också helt perfekt och det kostar ju typ 10 spänn metern!

Postad 16 February 2013 - 14:47

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Guld för 13 000 kr kan vara en bra investering. I högtalarkablar, får du dock betala för mer än bara metallens dagsvärde.
Silver har den bästa ledningsförmågan av "vanliga" metaller.

Annars är det samspelet mellan rummet och högtalarna (Även vilken artist och låt spelar roll ;) ) som avgör vad du får ljud in i öronen.

Postad 16 February 2013 - 16:32

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Guld sägs vara bättre men vet inte om man märket nån skillnad och då kan jag tänka mig att det kostar 13k men är skeptiskt till att det skulle göra ljudet bättre.

Guld är inte bättre i kablar än koppar eftersom guld har sämre ledningförmåga (plus att det ju är väldigt dyrt). Däremot är det bra på kontaktytor eftersom det inte oxiderar (och kopparoxid har väldigt dålig ledningsförmåga).

Angående om man skulle höra skillnad på guldkablar och kopparkablar så är svaret nej.

Postad 16 February 2013 - 16:34

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Högtalarkablar för 13k :o Det är tamejfan inte klokt att det finns folk som ens överväger att köpa sånt. Det finns hur mycket kabel som helst för 20 spänn metern som ger exakt samma resultat.
Vanlig lampsladd fungerar ju också helt perfekt och det kostar ju typ 10 spänn metern!

Det är väl ingen nyhet att världen är full av lättlurade idioter som går på vad som helst?

Postad 16 February 2013 - 17:12

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Nu skriver jag det hära en gång så ni kan sluta att snacka skit, läs noga nu.

I dag så var jag till hifiklubben och frågade samt lyssnade,,,,
Vad jag kan komma ihåg att han sa var att man hör den största skillnaden i den analoga utrustningen,,, i den digitala så hör man nästan ingen skillnad. Han har själv B&W dom dära dyra 800 dimond för över 100,000kr och någon LYNGDORF förstärkare för över 100,000kr, han har högtalarkbalar för 32,000kr till sin utrustning. Vad han sa till mig var att han inte hörde någon skillnad på en 2000kr kabel och den för 32k,,, det var för att hans LYNGDORF förstärkaren kompenserade för allting.
Men varför blir det skillnad i ljud då när det bara var ström och det bara är koppar,,, Nu ska jag ärligt talat inte säga mera för jag kommer inte ihåg vad han sa, vill inte fara med saker som inte är sant,,,

I vilket fall så lyssnade jag på analog utrustning och digital utrustning. Det var som han sa tidigare det är lättare att höra en skillnad i kabel på en analog utrustning än den digitala. Med kablar mellan 200kr metern till 11500kr kablar så hörde jag ingen skillnad när vi lyssnade helt digitalt.
Så hör och häpna det är en skillnad,,, sug på den er lättlurade idioter som någon skrev :)

Sen hur mycket skillnad man tycker att det är värt jämfört med pris det är en inviduelt fråga.

Tror ni inte mig så åk och lyssna själva.

Postad 16 February 2013 - 17:24

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

.
Så hör och häpna det är en skillnad,,, sug på den er lättlurade idioter som någon skrev :)

Sen hur mycket skillnad man tycker att det är värt jämfört med pris det är en inviduelt fråga.

Tror ni inte mig så åk och lyssna själva.

Hur gick testet till? Och vad sa säljaren angående orsaken till att kabeln med koppar var bättre än kabeln koppar i?

Postad 16 February 2013 - 17:49

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Vet du vad,,,, om du har möjlighet så åk och testa själv,,, det spelar tydligen ingen roll hur jag än skriver så har du ändå gett dig fan på att den inte kan bli någon skillnad,, vad jag vet är vad jag har hört,,,
jag vet att med den utrustning som jag har så duger en kabel på 200 kr.
Har hittat en lämplig kabel nu endå,,,, men det här var en intressant diskussion.
jag är nu lite klokare nu än när jag kom hitt :)
Tack för alla svar,,,

Postad 16 February 2013 - 17:54

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
@ Mr joche
Det är dålig ton att klanka ner på någon, för att han/hon/den/det, vill köpa högtalarkablage för x antal tusingar.

Fast det är nog din trådstart som folk reagerar för. Att få mer eller mindre bas eller diskant ljud beroende på högtalarsladd. Eller som det kan också kan tolkas, ju mer man betalar för kablaget desto bättre låter det.

Innan du köper HiFi-klubbens kablage. Testa olika kablar i din anläggning om den låter olika.
Det kan ju vara omständligt att byta men lönen för mödan är att du får höra själv om olika material, längder och kabelareor ger skillnad.
Det räcker ju med några hundringar av din budget för få åtskilliga längder av olika högtalarkablage att experimentera med.

Postad 16 February 2013 - 17:56

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 1
Trodde iofs inte att det skulle ta endast 24 timmar innan syftet med denna tråd visade sig men tack ändå... :D

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 16 February 2013 - 17:56.

Postad 16 February 2013 - 18:12

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Så hära i efterhand så är mitt inlägg kanska så korkat, det jag skrev om Att få mer eller mindre bas eller diskant ljud beroende på högtalarsladd...
Jag kunde helt enkelt inget om kablar och gick mera på vad jag har hört,,,, jag kan lite mera nu men är långt ifrån att kunna mycket om just högtalarkablar.

Ska prova lite annorlunda kablar få se om det blir någon skillnad, jag tvivlar lite på att det ska bli någon skillnad, men för skojs skul
l då ;)

Postad 16 February 2013 - 22:37

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Vet du vad,,,, om du har möjlighet så åk och testa själv,,, det spelar tydligen ingen roll hur jag än skriver så har du ändå gett dig fan på att den inte kan bli någon skillnad,, vad jag vet är vad jag har hört,,

Svara gärna på min fråga #32

Och varför skulle en koppartråd med 99,9% koppar vara en sämre ledare än en annan koppartråd med 99,9% koppar när avläsningen skett analogt?

Om testet inte gjorts blindat har en anekdots bevisning inget i värde, placebo är starkt påverkbar.

Postad 16 February 2013 - 22:46

Elfsberg
  • Elfsberg
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
ska du köpa kablar för TRETTON JÄVLA TUSEN till dina CM9 HAHA

nej gå till clas ohlson eller biltema och köpa nå billigt skit
det finns inga belägg för nån som helst teknisk prestanda
testa att fråga din handlare om varför den och den kabeln låter som den gör och kolla om de kan svara på det

det är ledare, och genom dem så åker det ström. thats it.

Postad 17 February 2013 - 01:36

Unregisteredf08b9695
  • Unregisteredf08b9695
  • Användare

• 117 inlägg
  • 1
Men för sista gången jag ska inte köpa några kablar för 13k. 200 kr metern har jag ju sagt, läs snälla.
Nej det var inget blind test,

Om ni inte tror vad jag skriver så lär ni själva gå och höra eller är ni rädd för att ha fel, det kanske är ni som är påverkade.
Jag kan inte förklara för jag kommer inte ihåg vad karln sa, han har arbetat i 20 år i studio branschen och mycket med ljud han är mycket kunnig han sa saker som jag aldrig har hört, jag kommer inte ihåg.
Ni får fråga honom (Anders) hör av er till hifiklubben i Gävle, dom är väldigt trevliga där dom förklara säker.

Postad 17 February 2013 - 15:28

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Men för sista gången jag ska inte köpa några kablar för 13k. 200 kr metern har jag ju sagt, läs snälla.

Om ni inte tror vad jag skriver så lär ni själva gå och höra eller är ni rädd för att ha fel, det kanske är ni som är påverkade.
Jag kan inte förklara för jag kommer inte ihåg vad karln sa, han har arbetat i 20 år i studio branschen och mycket med ljud han är mycket kunnig han sa saker som jag aldrig har hört, jag kommer inte ihåg.
Ni får fråga honom (Anders) hör av er till hifiklubben i Gävle, dom är väldigt trevliga där dom förklara säker.

200 kr metern är också dyrt tycker jag. Suprakablar 2,5 mm kostar ca 25 kr metern.

Postad 17 February 2013 - 16:16

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 1

Ok, så du blev alltså påverkad vilken som skulle låta bättre?

Det var synd när du ändå var där att få en rättvis bedömning.

En säljare av dyra kablar är alltid trovärdig, speciellt när dom förklara saker som kunden inte förstår, säger säljaren att han jobbat i studio i 20 år och är bästa polare med Björn Ulvaeus så är det så för då vet man vad man snackar om och om säljaren säger att 99,9% koppar som kostar 13k är bättre än 99,9% koppar som kostar 50kr så är det så, det är ju självklart, för koppartråden vet att den är svindyr så då anstränger den sig ännu mer att leverera elektriciteten från ena änden till den andra medans den billiga kopparkabeln är lat och filtrerar bort välljudet så det låter tråkigt.

Postad 17 February 2013 - 16:25

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Lite som bilförsäljare då, alla köper bil av den gamla damen som bara kört till kyrkan varje söndag då det varit vackert väder samt haft bilen avställd i 3 år

Postad 17 February 2013 - 16:31

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Lite som bilförsäljare då, alla köper bil av den gamla damen som bara kört till kyrkan varje söndag då det varit vackert väder samt haft bilen avställd i 3 år

Fårstår inte vad du menar, ska det vara en meatafor?

Som att en bilsäljare skulle säga att bränsleslangarna i deras bilar är mycket dyrare men får bensinen att brinna bättre...

Postad 17 February 2013 - 16:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 1
Det känns sjukt när Hifiklubbens dyraste högtalarkabel är dubbelt så dyr som deras dyraste hembioreceiver.

Postad 17 February 2013 - 17:03

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Det känns sjukt när Hifiklubbens dyraste högtalarkabel är dubbelt så dyr som deras dyraste hembioreceiver.

Skulle mer vilja säga att det är Hifiklubben själva som är sjuka....

Postad 17 February 2013 - 20:35

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Inget att gråta över, finns ju träningsredskap på tv-shop som påstår att du får en grekisk gudakropp av att sitta still medan redskapet gör allt jobb.

Postad 18 February 2013 - 09:18

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

200 kr metern är också dyrt tycker jag. Suprakablar 2,5 mm kostar ca 25 kr metern.

+1 :o

Postad 18 February 2013 - 09:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0
Vad sägs om en High end-säkring då? http://www.svalander...ppar_-_high_end

Postad 18 February 2013 - 09:33

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Nä, är det på allvar! Herregud vilket jävla I-land vi lever i...

Postad 18 February 2013 - 09:56

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Ja det gäller ju att ha bra klang i proppskåpet!

Fast man måste ju ända ge pajasen Svammelander en eloge för den mest humorfyllda sidan ever ;)

Appropå detta med snake-oil fast bokstavligt talat: http://www.svalander...jor/nano_liquid

Redigerat av masse70, 18 February 2013 - 10:00.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.