Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har tomt mellan soffan och bakre vägg, bra plats för dämpmaterial?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 februari 2013 - 10:32

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Hallå!

Jag har ännu inte börjat med några större akustiska åtgärder i rummet, men jag är väldigt sugen på att göra det.

När jag hittade det här galleriet: https://www.minhembio.../Zartok/317988/
blev jag jätte sugen på att åka och köpa några förpackningar med stenull eftersom att det såg så enkelt ut.

Tror ni att 2-4st förpackningar av samma typ som i länkat galleri skulle göra någon nytta bakom min soffa? Soffan står ca 60cm från bakväggen.

Här är en gammal ritning jag har gjort på rummet:
Postad bild

Den stämmer inte 100% men ungefär så ser det ut. Skrivbordet är borta från rummet och soffan är i själva verket lite större än vad den ser ut på ritningen.

På sikt vill jag ha super chunk corner från sofsci i alla hörn men vore kul att börja redan nu med lite billigare lösningar...

Men ni som kan, vad tror ni? Onödigt eller kan det hjälpa något?

Redigerat av ekon, 21 februari 2013 - 10:32.


#2

Postad 21 februari 2013 - 12:25

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
Det går bra att absorbera bas i alla hörn, även mellan golv/vägg och vägg/tak. Ett bättre material du kan använda som är certifierat för inomhusbruk är Knauf Space Roll (bauhaus, byggmax), så slipper du riskera lukt och formaldehyd.

#3

Postad 21 februari 2013 - 13:03

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Absolut! Proppa varje hörn, från golv till tak med dämpmaterial. Du har tack och lov stora hörn så du kan slänga in rätt mycket. Bättre att ta för mycket än tvärtom.

#4

Postad 21 februari 2013 - 13:11

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Finns det risk att man dämpar basen för mycket?

#5

Postad 21 februari 2013 - 13:29

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Finns det risk att man dämpar basen för mycket?


Inte enligt experterna, däremot brukar vissa täcka basfällorna med kraftpapper eller något annat passande så att det inte tas bort för mycket höga frekvenser.

#6

Postad 21 februari 2013 - 13:33

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Oh!

Spännande med så mycket utrymme för akustiska förbättringar Ekon :) . Återkom med intryck!

#7

Postad 23 februari 2013 - 11:06

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Tack för svaren, och extra tack till dig epinehprine för förslaget om annat material. Litet problem med dessa var att de inte är helt inkapslade så jag måste skaffa tyg först innan jag vågar ta in de i hemmet hehe.

Sedan tjejen flytta ut så kan jag numera göra precis vad jag vill i vardagsrummet :lol:

Även grannarna under mig håller på och flytta ut (de har klagat lite på vibrationer i deras lägenhet, jag förstår inte varför de kommer till mig ^_^ ) så det är skönt. Risken finns ju dock alltid att det flyttar in ännu känsligare grannar. Får hoppas på ett ungt par utan barn!

#8

Postad 24 februari 2013 - 08:15

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Då kommer de störa dig på nätterna med sitt nuppande....he he he..

#9

Postad 25 februari 2013 - 09:04

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Hahaha, det kan jag stå ut med!

Skulle aldrig få för mig att klaga på en granne om de inte typ, elda i farstun. Eller jag blir irriterad när grannungarna ska spela fotboll på gården utanför där även parkeringen ligger. Om en fotboll träffade min bil så skulle det inte bli nådigt!

#10

Postad 26 februari 2013 - 08:13

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Det allra bästa är ju om du kan mäta upp rummet och se vilken/vilka frekvenser i basområdet du har problem med. Då kan man ju bygga en Helmoltz som är riktad mot exakt det problemet. Den lösningen blir mycket mer effektiv och behöver inte kosta mycket. Mest MDF vi pratar om.

I och med att åtgärden ska sitta mot bakre väggen så kommer den troligen att vara väldigt verksam där också.

#11

Postad 26 februari 2013 - 10:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
hahaha, vafan, kollar du på mitt fulprojekt? *asg*

jag kan rekommendera att du gör det som jonas skriver, OM du har möjlighet till det. mät problemfrekvenser och gör basfällor efter det. jag tror att man kan göra runda basfällor som uträknat drar ner de specifika hz'en man har problem med.

dock så vill jag säga att mina fällor har fungerat väldigt bra. dom flyttar ut basen från hörnen rätt kraftigt, basen kan absolut inte studsa länge i dom där stora kuddarna, så istället blir det mer bas framför kuddarna än bakom, vilket för mig var önskat (vill inte störa grannarna så hemskt mycket). nackdelen med dessa är att jag inte har koll på vad de drar ner för frekvenser. dom drar ner allt som kommer i dess väg helt enkelt. funderar väldigt bra för det också, och hade jag haft plats så hade jag hemskt gärna gjort fler också =)

#12

Postad 26 februari 2013 - 11:00

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Jag är inte mycket till snickare men visst vore det effektivare. Tyvärr har jag ingen mätutrustning men har tänkt att skaffa. Det här var tänkt lite som en snabblösning, vill helst flytta till nytt boende egentligen. Därav mer generiskt dämpande :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.