Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ställa in sub och högtalare

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 februari 2013 - 13:07

HasseC
  • HasseC
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Jag får inte till ljudet i min anläggning. Framför allt när de gäller basen.
Har XTZ 99.26 mkII:or som högtalare och två XTZ 99W12.18P som drivs av en Subamp 1 DSP. Recievern är en Yamaha A2010. Tycker att det ska vara tillräckligt för att ge lite bättre ljud än jag får. Sakerna är inspelade på skaplig volym i cirka 50 timmar.

Hur ska jag göra? När jag höjer volymen på basen blir det bara rumligt. Ska jag köra med stora högtalare och dubbel bas eller små frontar och hitta en bra delning? Någon med erfarenhet om lämplig delningsfrekvens?

Tacksam för svar.

#2

Postad 23 februari 2013 - 14:55

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Har du kört ypao kalibreringen med micen som medföljde förstärkaren? Som delning kan du prova 80hz till o börja med o sen kan du om du vill sänka den om du känner för det. Det är som sagt en smaksak var man väljer att dela topp o bas system. Subben ska stå på full frekvens, volymen/gain ska vara på ca kl 11-12 om du bara har en sub. Högtalarna ska stå som små.

Lycka till nu

Mvh :)

Edit: Såg nu att du har två subbar men tror att det fungerar bra ändå att ha volymen på kl11. Annars är det bara att sänka om det blir för mycket. Brukar gå att höja o sänka i förstärkaren med på sub volym.

Redigerat av film-fanatiker, 23 februari 2013 - 14:57.


#3

Postad 23 februari 2013 - 15:46

HasseC
  • HasseC
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Jadå, jag har kört YPAO enligt konstens alla regler. Resultatet blir att den vill köra stora högtalare och att subben dras ner väldigt mycket. Om jag vill få en level på subbarna som ligger runt 0 så måste jag ställa substärkaren på mindre än kl 9. Min erfarenhet är dock att de flesta kalibreringssystem lägger basen lågt.
Tycker hitills att det låtit bäst med att köra på stora högtalare med extra bas men det blir ändå ingen bra push i basen. Får mixtra lite mer ikväll. Vill nog hitta en lösning med delning för att dedikera ljudet till de delar som ska göra jobbet bäst.

Tack iallafall för tipsen!

#4

Postad 23 februari 2013 - 15:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Om basen lever om så har du nog problem med akustiken.

#5

Postad 23 februari 2013 - 17:04

HasseC
  • HasseC
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Ja. Akustiken är nog lite svår. När jag bara hade en sub så dämpades vissa frekvenser väldigt mycket om jag körde frekvenssvep och lyssnade. Har inte testat det nu dock. Hoppades att det skulle bli bättre med två subbar.

#6

Postad 23 februari 2013 - 17:16

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Om din förstärkare inte har en inbyggd nivå mätning för subbvolymen så ska du ställa volymen på subben så att den hamnar runt noll i förstärkaren.

Du ska även bestämma dig för om du ska spela med portblockers monterade eller inte.

Med dessa monterade så blir subben mindre mullrig , du får ett rappare ljud.

Varför jag skriver detta är att det hänger ihop med kallibreringen.

Micken uppfattar om dom är monterade eller inte ,du kan ej själv höra någon skillnad.

Sedan ställer systemet in sig efter detta.

Om du har ett subsonic filter på subben , ställ det så lågt du kan ,sedan så ställ subben på 120HZ i förstärkaren.

Ej delningen utan hur högt i registret subben ska/kan gå , kolla boken.

När allt detta är gjort , ställ micken på ett mickstativ så att du kan ställa in höjden noga , mellan 900-1000mm.

Kallibrera sedan systemet , mät in noga mellan punkterna ,runt 60cm.

Spela sedan en liveconsert , film fungerar inte för att höra om systemet spelar linjärt.

Gillar du inte vad du hör så är det bara att börja laborera .

Smaken är ju delad som tur är , men detta som jag skriver är en god början.

#7

Postad 23 februari 2013 - 17:16

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
testa att sprida basarna till var sitt hörn diagonalt, det skall vara den bästa lösningen med dubbla eller fler, men visst det ser inte särskilt symetriskt ut, men testa

#8

Postad 22 mars 2013 - 22:46

HasseC
  • HasseC
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Har haft lite dåligt med tid och tålamod för att experimentera ordentligt men efter lite justeringar har det blivit bättre. Har flyttat ut subbarna c:a 3 dm från väggen och flyttat en hylla som satt över ena subben och tydligen gav en del förstärkning av vissa frekvenser. Fortfarande inte riktigt det trycket jag hoppats på men klart bättre.

Tack för tipsen!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.