Kommentarer till Hembiobygget av Shadowc
36 svar till detta ämne
Postad 20 March 2013 - 09:49
Shadowc
-
Shadowc
-
Rookie
-
2 inlägg
Kommentarer till Hembiobygget av Shadowc
Postad 20 March 2013 - 09:49
Fraggler
-
Fraggler
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Bokmärker och kommer följa resans gång =)
Postad 28 March 2013 - 22:45
Fraggler
-
Fraggler
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Kom igen, lite mer bilder =)
Postad 29 March 2013 - 19:37
Shadowc
-
Shadowc
-
Rookie
-
2 inlägg
Det kommer en hel del bilder under morgondagen, takvinkelabsorbenten delvis klar och jag påbörjar bygget av Helmholtz slat absorbenterna imorgon. Kul att någon är med och kommenterar, tackar.
Postad 31 March 2013 - 20:31
Unregisteredd27f924d
-
Unregisteredd27f924d
-
Beroende
-
-
1130 inlägg
Som sagt det där kommer bli grymt bra, känns som rummet blir väldigt bra med stort fokus på akustiken... Du är välkommen på fika nästa gång du passerar Västerås bara att pma..
Postad 01 April 2013 - 13:52
PERSSA
-
PERSSA
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Mycket spännande bygge , kommer att följas.
Postad 02 April 2013 - 06:59
Unregistered5cadbce0
-
Unregistered5cadbce0
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Postad 08 April 2013 - 20:29
MikaelJ
-
MikaelJ
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Här har vi ett seriöst bygge, kommer att följas med nöje
Postad 11 April 2013 - 22:21
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Mycket intressant, följs med spänning 
Vilka förkunskaper har du inför dina akustiska lösningar.
Läst på eller kontaktat akustiker?
Postad 12 April 2013 - 16:01
Shadowc
-
Shadowc
-
Rookie
-
2 inlägg
Akustiska kunskaper, både läst på (för mycket  ) har även jobbat en hel del med byggnationer av studios samt samarbetet med olika företag inom ljud och bild, oftast inom studiobruk. utöver det är en av mina bättre vänner väl bevandrad i området sedan 80-talet, och gör mätningar av lyssningsrum. jag började med high-end hifi på tidigt 80 tal där man efter många lyssningsrum utvecklade sitt eget, så kunskaperna får väl klassas som goda.
Dock var jag med om en olycka för ca 10 år sedan och fick tinnitus på ena örat, och high end hifi var liksom meningslöst, men idéer och tidigare kunskap appliceras på hembion.
Kul att ni är ett gäng som följer, har hänt en hel del i rummet, och skall försöka ta lite mer bilder i helgen då taket skall målas, distanserna för takabsorbenterna sitter på plats, och det sista av takvinkeln skall isoleras och förberedas inför mån-tis då moltontyget kommer och inklädnaden av allt arbete påbörjas.
Redigerat av Shadowc, 14 April 2013 - 17:58.
Postad 16 April 2013 - 17:02
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Där ser man, då kan du mer än många andra utav oss som bygger 
Blir eXtra intressant att följa nu 
Tråkigt med tinnitus (har det sen barn) men det hindrar inte till bättre rum och kring utrustning.
Postad 21 April 2013 - 20:31
Unregistered055e1f21
-
Unregistered055e1f21
-
Lärjunge
-
-
451 inlägg
Väldig ny här men älskar att se byggen/kreativa saker byggs fram, ska följas helt klart, längtar tills man kan köpa sig ett hus själv och få sig ett eget biorum
Postad 21 April 2013 - 22:02
kongo_fw
-
kongo_fw
-
Amatör
-
-
92 inlägg
De där kommer bli riktigt bra och snyggt!
Postad 22 April 2013 - 07:04
Shadowc
-
Shadowc
-
Rookie
-
2 inlägg
Kul att ni följer och kommenterar, nu har bion äntligen gått in i den roligare fasen när alla ytskikt börjar växa fram, snart är det dags att mäta rummet igen och försöka få till det sista.
Postad 22 April 2013 - 21:16
Unregisteredd27f924d
-
Unregisteredd27f924d
-
Beroende
-
-
1130 inlägg
Spännande med dukfärgen. Kan bara hålla med man kanske skulle testat det där innan man la 50K på en duk ;o) Framförallt när jag var nöjd med bilden rakt på gipsskivan... Jag återkommer såklart och kollar på ditt häftiga bygge..
Postad 23 April 2013 - 07:24
filiphag
-
filiphag
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Får hoppas det blir jämnt dämpat, känns som att det e väldigt svårt o få till det rätt direkt.
Vad är det för material du målar duken på? känns som underarbetet är det viktigaste.
Postad 23 April 2013 - 20:50
Shadowc
-
Shadowc
-
Rookie
-
2 inlägg
Får hoppas det blir jämnt dämpat, känns som att det e väldigt svårt o få till det rätt direkt.
Vad är det för material du målar duken på? känns som underarbetet är det viktigaste.
Ja det skulle vara kul om jag landade nära på dämpningen, dock har jag tänkt lite extra så framför dämpningen har jag ramar spända med tyg istället för att sätta tyget direkt på, detta gör att jag lätt kan ta bort en ram och ersätta med en hård skiva för att kunna tuna rummet i efterhand utan att behöva bygga om något, hela bion kläs med moduler förutom takvinkeln. Bioduken, jo underarbetet är à & o färgen är en handelsfärg som är bruten, därefter tillsätter jag pigment/pulver med olika mängd, en högreflekterande blandning som slipas helt slät innan topplagret åker på som har en mindre mängd pigment. Blir resultatet bra kommer jag självklart dela med mig av receptet och hur jag gjorde. Färgen håller på att genomtorka just nu, men ytan ser sjukt bra ut så resultatet får jag se i helgen när jag ställer upp en proja och provar.
Postad 23 April 2013 - 22:19
Henrik söderlund
-
Henrik söderlund
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej, tycker det är kul med DIY, jag har målat med black widow på mdf här hemma och är riktigt nöjd.
http://www.avforums....lack-widow.html
Postad 25 April 2013 - 19:43
Unregistered3e489959
-
Unregistered3e489959
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
skammen den som ger sej. överprisad eller inte.. kingpin dukarna e inte farligt dyra. å räknar man material å tid på göra en egen så blir det inte billigt =) men ens egen tid e gratis, å alltid kul å pröva. fick själv för mej å bygga en koja ti tjejens lilla chihuahua å det skulle vara vit högblank. å som byggnads målare man e så gav ja mej fan på att ja skulle kunna spegla mej i den så efter cirka 20 lager färg å massa våtslipande så fick ja känna mej nöjd (finns nån bild i forumet). inte så insatt i strukturen när det gäller dukar å bild. men kring mina egna funderingar å tankar så bör det vara så slätt som möljigt dvs nästan ingen gräng eller struktur om man vill ha riktigt skarp bild. så sprutmåla kanske hade varit något? följer med spänninge =).
Postad 25 April 2013 - 20:55
Shadowc
-
Shadowc
-
Rookie
-
2 inlägg
skammen den som ger sej. överprisad eller inte.. kingpin dukarna e inte farligt dyra. å räknar man material å tid på göra en egen så blir det inte billigt =) men ens egen tid e gratis, å alltid kul å pröva. fick själv för mej å bygga en koja ti tjejens lilla chihuahua å det skulle vara vit högblank. å som byggnads målare man e så gav ja mej fan på att ja skulle kunna spegla mej i den så efter cirka 20 lager färg å massa våtslipande så fick ja känna mej nöjd (finns nån bild i forumet). inte så insatt i strukturen när det gäller dukar å bild. men kring mina egna funderingar å tankar så bör det vara så slätt som möljigt dvs nästan ingen gräng eller struktur om man vill ha riktigt skarp bild. så sprutmåla kanske hade varit något? följer med spänninge =).
Visst är det så om man skall räkna egen tid, kingpin i den storleken jag skall ha ligger på 6000, och euroscreen på 12.000:- osv beroende på van man sätter gränsen, om jag nu skulle köpt all färg och tillbehören så landar det på 1500:- Var inne ett tag på att sprutmåla men efter många diskussioner med andra forum så tappar man betraktningsvinkel med för slätt, även kontrasten har med strukturen att göra, så jag testar med detta först, har även en 104" Euroscreen som jag jämför mot. Kul om det funkar iaf, blir en test i helgen, och kommer täcka halva ytan med Euroscreenen.
Postad 26 April 2013 - 15:29
Unregistered3e489959
-
Unregistered3e489959
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
De blir säkert bra =). brukar funka skjuta direkt på väggen om man inte fläskat på rent förjävligt när man rullat väggen, å går helt klart å titta på. så med den ytan du har misslyckas du inte =). lite nyfiken va du ev har för ncs nr på färgen?
e som sagt byggnadsmålare så man jobbar en hel del med reflex fria färger, å i mitt huvud vill ja ha det till att färgen ska suga in ljuset å inte spegla ut den för mycket, så hade vatt kul å testa Alcros RF takfärg. för taken blir super med den =) aja man får se om man ger sej in i träsket å pröva på om man någon gång i framtiden bygger ett dedikerat biorum. dok e ja intresserad av high contrast dukarna för dom blev ja mäkta imponerad. över dok kostar dom en del flis men en sån ska bryda väggen någon dag i vardagsrummet. ska bara försöka komma underfund med va ja kan tänkas ha för tum i det framtida huset=)
Postad 26 April 2013 - 18:34
Shadowc
-
Shadowc
-
Rookie
-
2 inlägg
De blir säkert bra =). brukar funka skjuta direkt på väggen om man inte fläskat på rent förjävligt när man rullat väggen, å går helt klart å titta på. så med den ytan du har misslyckas du inte =). lite nyfiken va du ev har för ncs nr på färgen? e som sagt byggnadsmålare så man jobbar en hel del med reflex fria färger, å i mitt huvud vill ja ha det till att färgen ska suga in ljuset å inte spegla ut den för mycket, så hade vatt kul å testa Alcros RF takfärg. för taken blir super med den =) aja man får se om man ger sej in i träsket å pröva på om man någon gång i framtiden bygger ett dedikerat biorum. dok e ja intresserad av high contrast dukarna för dom blev ja mäkta imponerad. över dok kostar dom en del flis men en sån ska bryda väggen någon dag i vardagsrummet. ska bara försöka komma underfund med va ja kan tänkas ha för tum i det framtida huset=)
Har dock ingen NCS på den då det är lite test mix men det står w03 0.5. Blandat på 2.5 liter vit bas, men sedan tillsätter jag aluminium som ger en svag nyans av blåsvart om man blandar den bara i basen. Grunden jag har innan topplagret är dock blandat HC för att få till kontrasten. Ingen tvekan om att det kommer att fungera bra dock är mitt mål att få en yta som har högre kontrast/skärpa samt lite mer krut i färgerna än en Euroscreen, kommer jag dit blir jag riktigt nöjd. Var där på testbitarna som var 50x50cm frågan är bara om jag får det att fungera på 130" Självklart är dom dyrare dukarna 25k+ bättre men det är fortfarande bara färg på en linneduk, så prova bör man
Postad 26 April 2013 - 19:20
Jimpstyle
-
Jimpstyle
-
Användare
-
-
199 inlägg
Riktigt snygga posters där måste jag säga!
Postad 27 April 2013 - 04:31
Unregisteredb2422138
-
Unregisteredb2422138
-
Användare
-
-
222 inlägg
Snygga posters! Vart hittade du dessa ramar och passar dom postrarna perfekt?
Postad 27 April 2013 - 06:37
Shadowc
-
Shadowc
-
Rookie
-
2 inlägg
Det är IKEAs ramar, vad dom nu hette kostade iaf 149:-/st med riktigt glas i. Och postern passar direkt på millimetern, beställer posters i 50x70cm på matt fotopapper, kostar 105:-/st
Postad 28 April 2013 - 13:30
MikaelJ
-
MikaelJ
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Jag beundrar ditt tålamod och ditt slit för att nå fram. Blir nog snyggt när det blir målat oxå.
Postad 28 April 2013 - 15:57
Unregisteredcbe4768c
-
Unregisteredcbe4768c
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Mitt favoritalbum direkt, älskar när folk lägger ner mkt tid på rumsplanering och akustik och verkligen gör ett biorum och inte bara ett svart rum med akustiktak och ett 5.1 system. Ser grymt ut, är akustiken nått du tagit tag i helt själv eller fått professionell hjälp med?
Postad 28 April 2013 - 17:04
Shadowc
-
Shadowc
-
Rookie
-
2 inlägg
Mitt favoritalbum direkt, älskar när folk lägger ner mkt tid på rumsplanering och akustik och verkligen gör ett biorum och inte bara ett svart rum med akustiktak och ett 5.1 system. Ser grymt ut, är akustiken nått du tagit tag i helt själv eller fått professionell hjälp med?
Kul att det gillas. Har tagit tag i det själv, finns mer info i tidigare inlägg. Tittade in hos dig och där har det funderats en hel del med.. Jag beundrar ditt tålamod och ditt slit för att nå fram. Blir nog snyggt när det blir målat oxå.
Tack... Ja ibland funderar man om man har alla bokstavskombinationer som går att få
Postad 11 May 2013 - 23:20
Unregistered5e347b4c
-
Unregistered5e347b4c
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
10p grym album att följa, önskar man hade ett hus och kunna bygga om från början. Nu med hyres hus så får man nöja sig med något mindre (tillsvidare).
Postad 13 May 2013 - 16:46
Unregistered2a977e12
-
Unregistered2a977e12
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Väldigt imponerande! Ska själv starta upp ett liknande projekt efter sommaren, det blir dock ett renodlat 2-kanal ljudrum till att börja med. Liknande mått som i ditt.. 4,80x6,50x2,50.
Postad 14 May 2013 - 10:32
Unregistered5d343d4e
-
Unregistered5d343d4e
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Fint! Löser och ser på bilderna och få lite inspiration till min egen bio som jag just nu håller på att bygga. Titts gärna in på min sida och det vore roligt med en kommentar. Tag gärna i tips och idéer.
Postad 09 September 2013 - 20:39
pjotor
-
pjotor
-
Användare
-
-
238 inlägg
Det skulle vara intressant att se ett mätresultat på rummet. Ser Väldigt inspirerande ut, bra jobbat.
Postad 09 September 2013 - 21:56
Unregistered76d3abd9
-
Unregistered76d3abd9
-
Rookie
-
8 inlägg
Postad 20 November 2013 - 10:54
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Grymt bygge, ser riktigt trevligt ut!
Postad 14 February 2014 - 08:53
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Hur går det? Längesedan det kom några bilder
Postad 22 November 2014 - 10:34
Unregistered26dd04a9
-
Unregistered26dd04a9
-
Användare
-
-
236 inlägg
Ser rätt episkt ut. Inväntar slutresultatet!
Postad 23 January 2016 - 00:50
Unregistered5e347b4c
-
Unregistered5e347b4c
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Skulle vara kul att se bilder på när allt är klart.
Funderar också på att göra någon likadan bak vägg.
10p
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Galleri & Filmsamlingar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|