Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är det för liten "låda" vissa sätter mellan signalkällan och pr

35 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 mars 2013 - 13:44

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1 130 inlägg
  • 0
Har sett på flera klipp på bla youtube att många som kör med projektor har någon liten "box"
mellan BD-spelaren och projektorn. Den verkar ha fått väldigt bra kritik för att den ska förbättra bilden. Man kan tydligen ställa in på den hur mycket den ska "hjälpa" till.
Man kopplar bara in den som en skarv via hdmi.

Jag har bestämt för mig att jag sett den hos någon på forumet oxå.
Ni får gärna hjälpa mig här, om det är någon som vet vad jag far efter..
Har för mig att den går att få tag i via norge eller givetvis USA.

Kostsr runt 3000kr?

En sån vill jag ha, men vad heter den och vart hittar jag den ??
Mvh biobygget.se

Redigerat av Unregisteredd27f924d, 25 mars 2013 - 13:46.

Postad 25 mars 2013 - 13:59

masong
  • masong
  • Användare

• 170 inlägg
  • 1
Den heter Darbee och finns i Norge och USA, 2400 tror jag den ligger på nu. Har en själv men har just nu min gamla projektor, en tW 700 och de. Är väl inte bästa maskinen. Förvänta dig inga stordåd och den ger helt klart bäst effekt på bättre material. Har sett den tillsammans med Sony vW1000 reality Creation på låg inställning och 4K uppskalad bd, då syntes det ganska tydligt när den var av och på. Du bör ligga på max 45 procents effekt annars blir det bara dålig bild.

Postad 25 mars 2013 - 14:38

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 1
Köpte min från http://www.chromapure.co.uk ..

Postad 25 mars 2013 - 19:55

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1 130 inlägg
  • 0
Man tackar för infon. Visst fanns det även några olika veritioner oxå, den äldre gjorde visst tyvärr om signalen till bara RGB. Men den nyare skickade samma som orginalkälan skickade eller hur det var..
Jimjans hur är det åker man på tull mm om man beställer därifrån??

Redigerat av Unregisteredd27f924d, 25 mars 2013 - 22:38.

Postad 26 mars 2013 - 00:39

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
Det finns bara en version av Darbee. Du kan köpa den från USA för ca 3000kr inkl. moms & tull.

http://www.curtpalme.com/Darbee.shtm

Lumagen har som jag förstår det gått samman med Darbee och kommer implementera deras teknik i sina kommande videoprocessorer. Är lite osäker om dom (Darbee) kommer fortsätta säljas som enskilda enheter framöver.

Redigerat av Mentos, 26 mars 2013 - 00:47.

Postad 26 mars 2013 - 01:41

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Det fanns en tidigare version med gammal firmware som funkade dåligt med vissa enheter..

Postad 26 mars 2013 - 01:56

henrlk
  • henrlk
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hokus pokus filiokus! ..så har vi köpt oss en onödig kontrast förstärkare med färg förbättring.

Det här är inget man ska installera om man tänkt spela spel på den skärmen, input lag lär bli riktigt högt.

Postad 26 mars 2013 - 02:00

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 1

input lag lär bli riktigt högt.

Varför då?

Postad 26 mars 2013 - 02:15

henrlk
  • henrlk
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Det säger sig själv att den lägger till fördröjning på bildsignalen, krävs inte direkt ett geni för att räkna ut det. Den processar bilden, sen skickar den vidare. Det går att likna vid att stänga av game mode på sin tv och aktivera alla tänkbara finesser, ren idioti för spelare som spelar något spel som kräver reaktionsförmåga. Bara det faktum att de rekommenderar en sån teknik för xbox360/ps3 stör mig, finns inget seriöst med det någonstans. Gör man det har man ingen insikt, och har man ingen insikt så försvinner allt som var seriöst med den här produkten direkt.

Om man tittar på video demot på den här sidan:
http://darbeevision....sion_Video_Demo

så ser jag inte att bilden direkt blir bättre. Det ser helt klart ut som när man överdriver kontrasten för mycket. Det blir en "stereo känsla" och det bildas vit artefaktur runt objekt.

Postad 26 mars 2013 - 02:29

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 1
Nu använder jag inte min för spel men den lägger inte till nån fördröjning på signalen för film i alla fall.
Läser en hel del på AVS forum och har inte sett någon rapportera om lagg på spel i Darbee tråden där..det fina med Darblet är ju att du själv bestämmer hur mycket effekt du vill lägga på bilden. Artefakter syns på höga nivåer men som sagt, det går ju att ställa ner.

Postad 26 mars 2013 - 09:48

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 317 inlägg
  • 3
Darbee:n är som "bildförbättrare" i ordets allra mest subjektiva bemärkelse. Du tillför något godtyckligt som inte finns i originalbilden. Den har en tydlig fördel som belysts i svaren ovan och det är att som "förbättrare" lyckas den rätt väl och du får en hög nivå av kontroll över "förbättringarna" som du kanske inte får med reglagen i din projektor eller TV. Det vill säga att när du vill överdriva kontrast- och skärpeintryck lyckas Darbee:n bättre med dessa överdrifter.

För jag måste säga att när folk visar bilderna på "förbättringarna" ser jag mest något som påminner om mina första trevande försök som fotograf: det ser ut som man testat Photoshop-filter utan att förstå vad de faktiskt gör med bilden. :)

Postad 26 mars 2013 - 12:06

henrlk
  • henrlk
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Word

Postad 26 mars 2013 - 17:35

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1 130 inlägg
  • 0
Ja det är som sagt en liten lustig låda, konstigt nog så verkar det vara många som gillar vad den gör.
Dock så tycker många att kvalitén på lådan i sig verkar vara sådär.
Men med en riktig kalibrering så kanske den inte fyller någon funktion ändå.
Men men får väl se om det blir en sån efter att min proj gått 100timmar och blivit kalibrerad.
Det var ju inte mycket pengar att bråka om. Så man kan ju alltid köpa och testa..
Fler som provat den och har åsikter??

Postad 26 mars 2013 - 18:53

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

Word

+1

Du kör ju X55 va? Den har ju utmärkta reglage

Postad 26 mars 2013 - 18:57

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0
Men vad tror man ska bli bättre med en sån låda? Den kan ju knappast göra annat än förvränga bilden, så jag ser inte att den är till någon nytta alls, åtminstone inte när det gäller Blu-Ray (kanske den är bra på uppskalning, däremot).

Postad 26 mars 2013 - 19:56

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1 506 inlägg
  • 0
Precis, vad skulle den kunna tillföra? Utom då bättre uppskalning möjlgen..? Lite tveksamt dock om en pryl för tretusen skulle skala bättre är en projje för det tiodubbla...

Postad 26 mars 2013 - 20:50

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1 130 inlägg
  • 0
Jorå jag kör en X55a.. Nej boxen kanske inte gör ett smack, men det är därför jag blev nyfiken då den faktiskt fått en hel del beröm bla på youtube, och andra forum..
Men visst verkar det lite skumt att den skulle kunna göra underverk för bilden.
Det kanske är så att om du inte har ställt in din proj rätt eller inte kan/vet hur du ska ställa in din proj.
Så kanske denna box är en lättare väg att få lite mer "tryck" eller vad man ska kalla det??
Jag vet inte, bollar ut frågan till någon som har den, vad gör den med bilden?

Redigerat av Unregisteredd27f924d, 26 mars 2013 - 20:51.

Postad 27 mars 2013 - 03:04

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 1
Biobygget:

Det har inte med vilken proj du använder eller om den är kalibrerad eller ej att göra, alla kan dra nytta av Darbee tekniken oavsett utrustning. Jag vet dom som använder den till Sony VW1000 och är hur nöjda som helst med det.

Tekniken kan enkelt förklaras med att man bäddar in 3D djup i en 2D bild med hjälp av en speciell algorithm, reslutatet blir att bilden upplevs som skarpare och med lite mer djup. Jag är själv väldigt känslig för artefakter och brukar stänga av all typ av bildförbättring i TV, Proj osv. men Darbee är annorlunda på det viset att bilden ser fortfarande naturlig ut efter att den behandlats med Darbee. Jag upplever det själv som att man drar bort ett yttre skikt från bilden som man inte visste fanns där om man inte sett det själv tidigare. Bilden känns genast mer soft/oskarp efter att ha stängt av Darbeen så den gör absolut underverk för bilden. IMO så klart.

Den skalar inte upp SD bild som nån trodde och gör heller inte att en dålig bildkälla ser jättebra ut. Stört nytta gör den på en redan bra bildkälla (Blu-ray) satt på en lagom nivå. Personligen har jag fastnat för 30-40%.

Postad 27 mars 2013 - 16:22

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 1
Skulle aldrig sätta dit något som förstör bilden (den tillför ju, som du beskriver det, saker till bilden som inte fanns där från början), för det gör ju en sån sak, även om du tycker det ser bra ut.

Postad 28 mars 2013 - 07:57

masong
  • masong
  • Användare

• 170 inlägg
  • 1
Här har du en tråd på 11 sidor om darbee från våra norska grannar, det är betydligt fler som testat darbee i norge eftersom den finns till salgs där. Även Gorm talar väl om darbeen och använder en själv, man kan väl säga att han är som Marcus the rock är på detta forum.

http://avforum.no/fo...ee-darblet.html

Postad 28 mars 2013 - 09:41

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 1
Det är många som är skeptiska till allt som kallas bildförbättrare på avsforum som testat den, som också är nöjda med den.
Men allt är ju en smaksak...

Postad 28 mars 2013 - 15:46

henrlk
  • henrlk
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Kan ni som har den vara vänliga och se om video länken jag postade från darbee gör slutresultatet rättvisa eller är det helt missvisande?

Postad 28 mars 2013 - 15:53

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Dom demon som finns på hemsidan är väldigt överdrivna effekten måste vara på max...

Postad 28 mars 2013 - 16:16

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1 130 inlägg
  • 0
Undrar vart som är bäst att beställa ifrån?? Jag ska försöka få upp projen nu i påsk.. Det är lika bra att inhandla en låda så får man testa själv om det är något man gillar eller ej...
Undrar om Marcus the rock har testat en?? Skulle vara kul att höra vad han tycker den gör med bilden??

Postad 28 mars 2013 - 16:18

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Dom jag beställde ifrån ligger i england inga problem alls http://www.chromapure.co.uk/

Postad 25 september 2013 - 19:23

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
Darbee släpper efterföljare till DVP-5000 + lite andra nyheter som t.ex Darbee stöd i Oppos kommande blu-ray spelare http://www.marketwir...dia-1833583.htm

Postad 17 maj 2015 - 13:16

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Edit..

Redigerat av Mentos, 17 maj 2015 - 17:28.

Postad 18 maj 2015 - 02:15

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Hade varit inressant att höra Perra, Paccis och Markus syn på denna Mirakellåda.

Jag anar att de likt Ringblixt kommer likna den vid ett bra "kontrast/sharpness"-reglage.

D.v.s. om man är av åsikten att man bör skruva på dessa reglage så att de introducerar något som inte fanns i källmaterialet och gillar den bilden, då gillar man säkert Darbeen.

Är man videofil och vill se bilden så som den var tänkt att ses, då justerar man kontrast & sharpness i "0"-läge. Rätt läge är ju inte 0 på alla apparater, vissa går från -10 till +10 och rätt läge är 0 eller -10 eller något annat som  t.ex. -5 i skumma fall. Använder man testbilder så ser man snabbt på vilken nivå ringningar uppstår för sharpness (om de uppstår - dagens apparajter har kommit långt med att inte lägga på "vita konturer"). Kontrast och brightness justeras också med fördel in med testbilder för att få full gråskala och full färgskala utan att "döda" graderingar för t.ex. rött (vanligt på gamla LCD-projar). Full kalibrering på det för gamut D65 och hela faderullan så är man hemma :)

På tiden när man höll på med deinterlacing av 480i och 576i så var där en vinst helt klart att göra om de till progressive. Men då i stort sett allt HD-material är progressive (utom vissa HD-sändingar) så ser jag inget gigantsikt behov av en sådan låda. Grafikkort fixar omskalningen till P på en dator, alternativt recievern/pre-ampen och på BD-spelaren kan du också välja utsignal och som om inte det var nog brukar många TV-apparater kunna omvandla till progressive även om insignal är interlaced. Så för den biten så får där sitta ett chip som är bättre än var enskild komponent och det blir bara användbart om ursprungsmaterialet inte redan är progressive.

Sedan är för många "wow"-upplevelsen av uppskruvad skärpa något de lärt sig gilla och om man switchar till ett "korrekt" läge så kan vid första anblicken bilden se oskarp och färgfattig ut, men titta en timma på en korrekt bild och slå sedan om till det överskärpta läget så är det lättare att falla för den korrekta bilden, framförallt vid film där man kanske inte vill att ögonfransar skall sticka ut mer än "normalt" särskilt om skärpedjupet egentligen INTE hade tänkt att ögonfransen skall vara så skarp.

Det kan ju se "fräckt ut" att allt i bilden har superskärpa, men då tappar man effekten av skärpedjupet och man får svårt att gissa vad scenen vill att man skall fokusera på eller vad som var originally intended som fokuspunkt.

OBS - inget darbee exempel...

Ett exempel på en sådan överskäprning finns t.ex. ställbar på det nya flaggskeppet från Epson pro och det är enligt många riktigt bra för att vara just ett sådant reglage, tom användbart enligt vissa. Not so much av andra utan att nämna namn :)

Källa cine4home http://www.cine4home...00_test_neu.htm

Original

Epson_EH-LS_10000_Test_neu_clip_image088

Max (notera palmlöven i bakgrunden samt stenarna som blvit skarpare men som gör att djupet i bilden försvinner och det ser "oäkta" ut)

Epson_EH-LS_10000_Test_neu_clip_image091

Med "lagom" mycket skärpa så kan man välja att gilla eller inte. Just i detta fallet verkar den gå in och korrigera de överkontrasterade hudtonerna i ansiktet och det kan jag tycka gör bilden behaglig och bilden ter sig fortfarande naturlig. Men om effekten av överkontrasten kommer från att solen lyser på ansiktet så försvinner ju just den effekten av korrigeringen.

Färgen på "mössan" har tveklöst förändrats och blivit lite djupare murrigare brun, kanske gillar man den korrigerade färgen bättre...men det är inte den färgen som mössan har såvidare inte kameran filmat fel och projen "gissar" vad den ursprungliga färgen var (inte så sannolikt :P ).

Samtidigt så har "hårtestarna" nästan fått för stor fokus och blivit för tydliga men all in all så det en hyfsat lyckad kompromiss för just denna bilscenen. Att det blir så "bra" i alla läge är kanske inte så sannolikt och man tappar som sagt en del av tanken som filmteamet hade när korrigeringarna "döljer" det som filmats.

Epson_EH-LS_10000_Test_neu_clip_image090

Redigerat av bigbadboogie, 18 maj 2015 - 02:30.

Postad 18 maj 2015 - 11:29

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 317 inlägg
  • 3

Darbee är i grund och botten reglaget "oskarp mask/unsharp mask" och är ett gammalt stapelverktyg som redan finns inbyggt i varenda bildredigeringsprogram och som definitivt finns ett musklick bort för den som redigerar och färgsätter film.

Med andra ord: Ville filmskaparna att filmen att bilden skulle se ut som Darbee:n på "full pop" i 150% så hade de redan dragit reglagen åt det hållet. Det är liksom iMovie-nivå på den effekten. Så varför gör de inte det? Varför är inte alla filmer i hela världen redan på 150% full pop? Det är ju fantastiskt, alldeles wow! 

Postad 19 maj 2015 - 10:51

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Ingen aning om det är en bra eller dålig produkt men jag vill iaf se mina filmer som den som gjort filmen tänkt den ska se ut. Är skeptisk till alla typer av sk "bildförbättring"

Postad 19 maj 2015 - 11:00

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 1

bilden kan aldrig bli bättre än källan, allt som händer efteråt i kedjan tillför något som ej finns, sen om det upplevsbättre i random persons ögon är sak samma det ju fortfarande fel bild jämtemot originalet.

Postad 19 maj 2015 - 13:39

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Självklart så kan inget tillföras utan att det förvränger bilden. Däremot så finns det absolut VPs som kan kompensera TV-apparater som är svåra att kalibrera så man bör absolut inte underskatta möjligheterna ifall man har svårt att få till bra resultat med en TV "som den är".

Dock har jag ingen erfarenhet av Darbee och kan inte säga något om den. Däremot är det inget snack om saken att min gamla Panasonic PX7E klippte vid olika värden i alla kulörer och var i överlag mycket svår att kalibrera. Men en DVDO Edge däremellan underlättande något enormt och det gäller förstås även Blu-Ray.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 19 maj 2015 - 13:45.

Postad 20 maj 2015 - 12:06

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

Glöm inte att köpa strömfilter så du får helt ren 220 V.

Glöm heller inte att köpa särskilda superisolerade strömkablar till alla apparater.

Glöm heller inte att köpa särskilda apparatfötter att ställa alla apparater på.

Glöm heller inte att du bara kan ställa apparaterna på särskilda "möbler" som din hifihandlare säljer.

Glöm heller inte att kablarna måste kosta minst 25 % av apparaterna de förbinder...

Värdesätter du det värdesätter du säkert en modul för 3 000 kr som i  stort sett gör det en spelare/bildvisare redan kan göra men du sannolikt inte vill att den gör. Det har alltid, och kommer alltid att finnas en mängd saker vissa handlare menar att du bara måste ha för att njuta av din film- och musiksamling. Det imponerar alltid på okunniga och den som verkligen vill ha flest leksaker när han dör.

Men, en del saker är bra köp som gör skillnad till det bättre. Kanske är Darbee en sådan. Jag skulle dock säga att chansen är stor att du får ett större leende på läpparna av att utöka filmsamlingen för samma peng. :)

Postad 20 maj 2015 - 13:31

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Jag hoppas att ditt inlägg inte var riktat mot mig. En Darbee är definitivt inte alls i samma liga som ormoljekablar. Men sedan finns det förstås dem som tror att t.ex. en XRGB-mini inte kan förbättra bilden något för 240p-signaler, och ett sådant påstående fungerar utmärkt att yttra om man vill påvisa sin okunskap. :)

Postad 20 maj 2015 - 19:58

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Glöm inte att köpa strömfilter så du får helt ren 220 V.

Glöm heller inte att köpa särskilda superisolerade strömkablar till alla apparater.

Glöm heller inte att köpa särskilda apparatfötter att ställa alla apparater på.

Glöm heller inte att du bara kan ställa apparaterna på särskilda "möbler" som din hifihandlare säljer.

Glöm heller inte att kablarna måste kosta minst 25 % av apparaterna de förbinder...

Värdesätter du det värdesätter du säkert en modul för 3 000 kr som i  stort sett gör det en spelare/bildvisare redan kan göra men du sannolikt inte vill att den gör. Det har alltid, och kommer alltid att finnas en mängd saker vissa handlare menar att du bara måste ha för att njuta av din film- och musiksamling. Det imponerar alltid på okunniga och den som verkligen vill ha flest leksaker när han dör.

Men, en del saker är bra köp som gör skillnad till det bättre. Kanske är Darbee en sådan. Jag skulle dock säga att chansen är stor att du får ett större leende på läpparna av att utöka filmsamlingen för samma peng. :)

Konstig liknelse om du frågar mig, det är nog inte av en slump att Oppo eller Lumagen väljer att implementera Darbee i deras produkter så nånting gör dom rätt. Sen är det ju så klart upp till varje individ att avgöra om det är nåt att ha och om det förhöjer upplevelsen, jag personligen anser inte att Darbee förstör nånting eftersom bilden fortfarande upplevs som naturlig (på lägre nivåer).

Postad 20 maj 2015 - 20:09

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0
Jag vill ha en xrgb-mini men den kostar lite väl många tusenlappar... men frugan vägrar låta mig ha en crt-tv. Ska börja med rgb-mod på en konsoll iaf :-)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.