LG 47LM640T - har den IPS panel?
LG LM640T 47"
(TV)
|
7
|
(3)
|
Inga priser | |
LG LM640T 42"
(TV)
|
7
|
(0)
|
Inga priser | |
LG LM640 55"
(TV)
|
7
|
(6)
|
Inga priser |
Yamaha HTR-2866 med LG 55LM640T ARC-strul (7 inlägg)
|
12 år sedan |
LG 55LM### (37 inlägg)
|
12 år sedan |
LG 55LM640T (20 inlägg)
|
13 år sedan |
Lg lm620t vs Lg lm640t (2 inlägg)
|
13 år sedan |
LG 47LM640T/47LM669T vs PHILIPS 47PFL6907T (0 inlägg)
|
13 år sedan |
Samsung UE55ES6535 eller LG 55LM640T??? (3 inlägg)
|
13 år sedan |
Postad 11 May 2013 - 18:23
Postad 11 May 2013 - 18:58
Bra tittvinkel, ja i ljust rum, i mörkt rum blir inte tittvinkeln bättre med IPS på grund av den sämre svärtan och därmed ljusnar den snabbt i vinkel, tycker jag. Personligen föredrar jag VA av den anledningen och som jag ofta tycker har tittvinkel som räcker, men så klart olika förhållande.
Postad 11 May 2013 - 19:18
IPS-tekniken är överlägsen VA om man ser till färguniformitet vid olika betraktningsvinklar. Ett enkelt sätt att testa om en TV har IPS är att trycka försiktigt på panelen. En VA smetar ut medans en IPS inte gör det.
Här är en (kanske inte helt relevant i sammanhanget, men ändå intressant) jämförelse:
http://www.youtube.c...h?v=w8LvRXioXgw
Redigerat av Ageve, 11 May 2013 - 21:05.
Postad 12 May 2013 - 12:27
Postad 12 May 2013 - 20:06
Tekniken bakom IPS har jag ingen aning om, men upplevelsen är bättre i de fall jag har tittat...
Postad 12 May 2013 - 21:34
IPS är i min mening överlägsen...
Tekniken bakom IPS har jag ingen aning om, men upplevelsen är bättre i de fall jag har tittat...
På vilket sätt menar du IPS är överlägsen?
Det beror väl helt och hållet på vad man prioriterar. Om man vill ha bättre tittvinkel i ljusare rum kan jag förstå, men vill man titta på film på kvällen i mörkare rum, el. t.ex. TV i sovrummet, ja då funkar inte IPS nåt vidare enl. min mening på grund av för dålig svärta. Beror alltså helt vad man ska ha TVn till.
Bara säga att IPS är överlägsen kan jag inte förstå. Upplevelsen bättre, ja beroende på när man tittar på den t.ex i en upplyst butik el. i annat ljust rum så ja. T.ex. detaljnivåerna blir sämre på IPS inte minst i mörka partier scener och i mörkare miljöer. Man har hittills inte lyckats få till nån bra svärta på IPS vad jag vet.
Postad 12 May 2013 - 21:36
nej, jag har ingen hård fakta att backa upp mina påståenden med, men min data-monitor är en IPS och den är klockren enligt mig. Har även en LED i sovrummet med IPS och den löser mina behov och problem...På vilket sätt menar du IPS är överlägsen?
Det beror väl helt och hållet på vad man prioriterar. Om man vill ha bättre tittvinkel i ljusare rum kan jag förstå, men vill man titta på film på kvällen i mörkare rum, el. t.ex. TV i sovrummet, ja då funkar inte IPS nåt vidare enl. min mening på grund av för dålig svärta. Beror alltså helt vad man ska ha TVn till.
Bara säga att IPS är överlägsen kan jag inte förstå. Upplevelsen bättre, ja beroende på när man tittar på den t.ex i en upplyst butik el. i annat ljust rum så ja. T.ex. detaljnivåerna blir sämre på IPS inte minst i mörka partier scener och i mörkare miljöer. Man har hittills inte lyckats få till nån bra svärta på IPS vad jag vet.
Men visst finns det säkerligen bättre tekniiker, men... OLED har jag sett och det ser ju helt sjukt bra ut, speciellt svärta då...
Postad 12 May 2013 - 21:45
Men när du säger TV i mörkt sovrum, så nej, kan jag inte förstå alls, det blir ju i det närmaste osebart för min del.
Redigerat av ffodil, 13 May 2013 - 06:32.
Postad 13 May 2013 - 20:00
Ja, som datamonitor passar IPS bra på grund av nära betraktande och oftast ljusare miljö, så det håller jag med om.
IPS används till datormonitorer eftersom de har bättre färgåtergivning och som sagt uniformitet i bilden. Vid bildredigering duger det inte med en skärm som ger olika färgton beroende på var i bilden du tittar...
En VA-panel kan man kalibrera så att den har korrekt återgivning ur en vinkel, vid en punkt på panelen. Längre än så kommer man dessvärre inte.
Angående svärta så blir den grå på en IPS-panel om man kör full ljusstyrka i ett mörklagt rum. Jag tycker personligen att det är bra jämfört med hur t ex en Samsung ser ut under samma förhållanden (flammig bild pga clouding, dvs inte alls bra svärta).
Om du ska jämföra svärtan med en plasma, så får du sänka ljusstyrkan (backlighten) så att max ljusintensitet blir den samma, annars är jämförelsen inte rättvis. IPS-panelen kommer fortfarande att ha sämre svärta dock...
Ringblixt har skrivit en mycket bra sammanfattning av olika paneltyper här:
http://www.component...538#entry175075
Redigerat av Ageve, 13 May 2013 - 20:37.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
Yamaha HTR-2866 med LG 55LM640T ARC-strul
277 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?