Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony KDL-40X2000 och KDL-40HX800. Vilken är bäst?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 maj 2013 - 11:38

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Bifogad fil  sony_KDL40X2000.jpg   43,84K   0 Antal nerladdningar

KDL-40X2000

Back-lit LCD, med kontrast 1300:1 och dynamisk kontrast 7000:1. Den sägs ha väldigt djup bildsvärta. Och färgerna skall vara helt exceptionella.

Blir inte ljuset över bildytan dessutom jämnare i back-lit än med edge-lit?

Någon sa att KDL-40X2000 var sista modellen Sony byggde med riktigt påkostad kvalitet och utförlig konstruktion. På grund av att material blir allt dyrare, och för att få ner produktionskostnaden, och öka vinsten på försäljningen. Samt att anpassa marknaden till miljöanpassad lågenergiförbrukning.

Bifogad fil  Sony-Bravia-KDL40HX800_1.jpg   16,46K   0 Antal nerladdningar
KDL-40HX800

Edge-lit LED LCD. Väger hälften så mycket. Inga uppgifter om kontrast eller dynamisk kontrast. Kan det vara så att Sony gömmer undan information, om standarden inte längre lever upp till tidigare kvalitet?

VILKEN av dessa två apparater anser ni har bäst bild och finast färger?

Postad 24 maj 2013 - 21:01

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Driver du nån form av teknikmuseeum eller? Båda dessa apparater är väl typ 5 år gamla, är det ens nån som säljer dem fortfarande?

Postad 25 maj 2013 - 01:33

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jag ska köpa begagnat. Det går få tag på i gott skick med lite tålamod.

Redigerat av Tellytube, 25 maj 2013 - 01:33.

Postad 25 maj 2013 - 11:13

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Jag ska köpa begagnat. Det går få tag på i gott skick med lite tålamod.

Det är säkert ok om du inte vill spendera så mkt pengar, bara du inte gör det i tron att de skulle vara så mkt bättre än vad som finns att köpa idag på marknaden. Price/performance nog är svårslaget om du köper begagnat, har svårt att tänka mig att en begagnad 40" kan kosta mer än ett par hundralappar).

Postad 08 december 2013 - 13:36

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Om någon fortfarande är intresserad, så hittade jag detta fenomenala inlägg på ett amerikanskt forum. Det säger allt om skillnaderna. (XBR2 är samma TV som X2000, fast med US beteckning.)

"The matte screen was really nice to have on the KDL46XBR2 in our viewing environment because it rendered glare and reflections a complete non-issue but the 55HX800 ended up being the best choice for us from what is currently available and the Deep Black panel is outstanding - way better than the opticontrast monoliths in our room/lighting environment. The XBR2 had what we'd call a touch better, more pleasing color rendering but in all honesty, I never got a chance to do a fair side-by-side comparisons with the HX after all the setting changes I've since made - as our XBR2 sold on CL rather quickly. Color was phenomenal on that set but clarity is much richer on the HX. Like it or not, CCFL sets pretty much all suffer from a cold-start warm-up period and even more so as the tubes age but with LED it's instant on baby, and this is something you'll notice and appreciate no matter which TV you end up getting. System responsiveness is head and shoulders above the XBR2 as is the whole menu structure and new functionality. We particularly like the unified auto detection of inputs, the highly refined & polished Bravia Engine, the motion flow controllability and the chassis design. The XBR2 had markedly better sound but once EQ adjusted, the HX can hold its own. I'm not a big fan of the monolith designs for a number of reasons so the HX800 was a nice choice with it's super slim bezel and reduced weight.

Once you experience the motion flow in action and compare how well it functions compared to the old, clunky and somewhat ill-conceived, ill-applied DRC (Digital Reality Creation) capability of the XBR2, you'll really appreciate where Sony has taken their electronics - and that part goes for ANY of their newest sets, not just the HX800. The rendering of blacks and shadow detail, the drastic reduction (and for all intents and purposes, the practical elimination) of clouding and flashlighting, the highly adjustable PoP factor, the superb handling of what can potentially be (on other sets like Samsungs or LGs for instance) varied and troublesome HD Cable performance and the Scene select & memory space set aside for customization - Sony has come a really long way from days of the XBR2's.

Had we originally purchased a bigger XBR2 we probably would still be sitting on the sidelines, holding out for "what's next", because the XBR2 had a beautiful looking picture - but we were ready to go bigger and I was eager to see if edge-lit LED was up to snuff - and if you ask me - it's come of age in most of what Sony is offering this year - even on the newer EX's."

http://www.avsforum....ners-thread/660

Och det bekräftar det som jag anade. Att X2000 hade en exceptionell färgkvalitet, som inga TV-apparater i dag lever upp till. Det var det bestående intrycket jag tog med mig efter ett besök i en TV-affär 2007, och intrycket har aldrig lämnat mig. Det var inga "Kalle Anka-färger" heller! Minnet av denna händelse kommer bestå resten av mina dagar jag vandrar på denna Jord. Det är den stora förlorade förälskelsen. Inga andra apparater jag inspekterat efter detta har riktigt tillfredställt mig. Den här färgåtergivningen gick förlorad, i och med att Sony lade ner tekniken eftersom för den blev för dyr. Å andra sidan har LED-tekniken fört med sig andra fördelar. Man får leva med det.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.