Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

digital källa till zon2/3 - vilka fixar det?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 May 2013 - 10:54

Unregisteredbcb6f925
  • Unregisteredbcb6f925
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
köpte precis nyligen en Yamma RX-V3900 på ebay som ska va en sjukt potent stärlare för att kunna leka lite med zoner med den, men döm till min förvåning när jag får lära mig att den inte stödjer digitala källor ut till annat än main zone. Det gör ju maskinens olika zoner i princip helt meningslösa, åtminstone för en annan för det är liksom några år sen man slutade använda analoga källor.

Jag kan inte se att detta är något annat än en sjuk grej Yamaha har gjort för att flirta med musikindustrin. Några liknande tendenser kan man även hitta i datorbranschen där bland annat lenovo har plockat bort PCM-stödet ur sina maskiner på senare år.

Min fråga är ifall Yamahas nya stärkare stödjer digitala/PCM-källor ut till andra zoner, och omo inte, ifall Pios stärkare gör det, eller om någon stärkare över huvud taget gör det?

Redigerat av Unregisteredbcb6f925, 25 May 2013 - 10:55.

Postad 25 May 2013 - 11:07

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0
Det har inget med flirt till musik industrin att göra.
Det är en ekonomisk fråga, det kostar pengar att sätt i fler DA omvandlare.

Jag har en Onkyo TX-NR 5010 den klarar digitala källor till zone 2 även med HDMI till zone 2.
Men zone 3 kräver analog anslutning

Postad 25 May 2013 - 11:30

Unregisteredbcb6f925
  • Unregisteredbcb6f925
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Säker på det? Verkar ju något bizzart att det ska krävas en stärkare på 30 lakan för att kunna klämma in en extra D/A för några tior.

Hur är Pio's LX-serie. Någon som vet? Fixar dom biffen?

Postad 25 May 2013 - 16:05

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0
Alla Yamahaförstärkare som har party mode kan spela upp vilken källa som helst (inklusive HDMI) till alla zoner men funkar ju bara så länge man nöjer sig med samma källa. Digitala källor som är nätverksrelaterade går dock att spela på Zone 2 då annat spelas i huvudzonen. Detta beroende på att nätverkskällor konverteras separat och betraktas som analog källa av Zone 2. Med Yamahas app kan all musik på iOS- och Android-apparat spelas på Zone 2 då de ses som analog källa. Ett annat trick är att sätta en billig dac innan analog ingång.

Postad 26 May 2013 - 17:02

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Åkte själv på samma nit när jag köpte min onkyo 818. Satt upp högtalare i köket för zon2. Spelade lite Spotify från onkyon till zon2, men när jag skulle byta till htpcn kom de inget ljud. Blev en lång ramsa med fula ord när jag läste i manualen att zon2 endast är för analoga källor.
Tycker det är riktigt dåligt att de inte har da omvandlare för zon2. Vem andvänder analoga källor idag? Kan ju som sagt inte kosta många kronor att läsa till det. Synd att man måste upp till värsta modellen innan det finns.

Löste det så här att jag kopplar in högtalarna i köket som front wide och sen kör jag all Chanel stereo när jag lyssnar på musik. Blir ju samma som party mode.
Tror inte onkyons party mode stödjer digitala källor.
Kan ju leva med lösningen jag kör i dagsläget då jag sällan ser på tv och har musik på samtidigt, men irriterande är det.

Postad 28 May 2013 - 20:48

Unregisteredbcb6f925
  • Unregisteredbcb6f925
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
ofan!

Men alltså det där är ju så dumt så det liknar ju ingenting. Vad jag förstår är ju dessutom onkyon knappt ett år gammal och ändå en rätt schyst pjäs.

Jag har ju en annan förstärkare i mitt andra rum och vill ju köra lågnivå dit. Jag har dessutom kört den via en gammal klassisk DSP med grafisk spectrumanalyser, bara för att det är lite klassisk feeling, men det funkar ju liksom inte eftersom stärkaren inte har någon lågnivå ut över huvud taget som jag kan använda.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.