Pioneer var ju ledande på sina plasma och fick alltid bäst i test överallt men varför slutade dom då när det gick så bra ? eller blev det för dyrt att hänga med konkurensen ?
Varför slutade Pioneer med TV egentligen ?
Postad 31 juli 2013 - 23:51
Pioneer var ju ledande på sina plasma och fick alltid bäst i test överallt men varför slutade dom då när det gick så bra ? eller blev det för dyrt att hänga med konkurensen ?
Postad 01 augusti 2013 - 00:29
Utvecklings- och tillverkningskostnaderna var relativt sett alldeles för höga, och vinsten per såld tv alldeles för liten.
Postad 01 augusti 2013 - 01:13
Hur är det med övriga tillverkare, är vinsten per såld tv även där låg ? Om inte, varför hade då Pioneer så höga tillverkningskostnader ?Svaret är helt enkelt att det inte gick "så bra".
Utvecklings- och tillverkningskostnaderna var relativt sett alldeles för höga, och vinsten per såld tv alldeles för liten.
Postad 01 augusti 2013 - 01:34
Hur är det med övriga tillverkare, är vinsten per såld tv även där låg ? Om inte, varför hade då Pioneer så höga tillverkningskostnader ?
Pioneer VILLE vara störst, bäst och vackrast, men deras utvecklings- och tillverkningskostnader krävde en försäljningsvolym som var flera gånger större än den faktiska för att ekonomin skulle gå ihop.
Övriga tjänar ganska dåligt per enhet, men säljer generellt betydligt större volymer. Vinsten sjunker ständigt och marknaden är hyfsat mättad, så senaste påfunden Stereobild och 4k är mest för att få oss att köpa nytt fastän vi inte behöve...

Postad 01 augusti 2013 - 03:18
Postad 01 augusti 2013 - 09:11
Postad 01 augusti 2013 - 11:05
Det lär absolut vara en bidragande orsak till nedskärningar inom plasma-ledet ja. "Icke 4K" kommer vara svårsålt i klasser som medger lite marginal. Om det inte råkar vara en OLED kanske då.Kanske 4k tar kål på plasma helt. Jag har inte hört någon plasmatillverkare som har gjort någon prototyp för den tekniken.

4K Plasma i mindre än säg 85" är i det närmaste uteslutet så givetvis är det ingen som hoppar på det tåget. Dessutom skulle de dra mer ström, helt fel i miljötalibantider.

Kan iofs inte dra mig till minnes några siffror som säger att Panasonic hittills tjänar mindre på plasma än på LCD.Samma sak gäller väl även för Panasonics plasmor tyvärr.
Däremot är det knappast hållbart för ett åtstramande företag som Panasonic att bibehålla full fokus på 3 tekniker (LCD, Plasma, OLED) och att välja bort LCD lär vara en no-go så det är nog bara logiskt att utvecklingen nu avtar för Panasonic plasma.
Redigerat av pacman, 01 augusti 2013 - 11:37.
Postad 01 augusti 2013 - 11:07
Dom borde kanske gjort som LG och Samsung genom att ha både budget tv från några tusen till toppmodeller till oändliga summor. Pio hade väl bara dyra toppmodeller om jag förstått rätt.Pioneer slutade väl med plasma av samma skäl som det brukar vara, på tok för få kunder ville ha produkterna och då blev de fasta kostnaderna för stora. Samma sak gäller väl även för Panasonics plasmor tyvärr. Vi TV-nördar är tyvärr en marginell del av den totala mängden kunder.
Kompisens Pio plasma som köptes för några år sen är fortfarande bland det bästa jag sett hos en tv.

Postad 01 augusti 2013 - 11:25
Ser inget behov av 4K inom överskådlig framtid om jag ska vara ärlig.
Postad 01 augusti 2013 - 11:35
Sen kan det ju vara så att en 4K tv kan vara bra ändå. Se tex Sonys X9000, dyr förvisso men det tycks prestera avsevärt bättre än sin FullHD lillebror W900, oavsett om 4K i sig gör nytta eller ej:
http://www.avforums....581/Review.html
Improwise, vågar du hoppa på Sony tåget igen? För den här låter som nått för dig.

Postad 01 augusti 2013 - 15:48
Men det är som att Ferrari skulle sluta utveckla sitt varumärke och prestanda men bli billigare för varje år tills dom upplevs som Fiat så förstår att det inte är en bra idé...
Postad 01 augusti 2013 - 16:29

Postad 01 augusti 2013 - 17:17
Det enda som skulle få mig att köpa en till plasma är om svärtan vore absolut. Besvikelsen var oerhörd när Pioneer la ner och när Panasonic inte tagit fram en plasma med absolut svärta. Visst, det kostar, men jag har pengar som bränner i plånboken..
"Absolut svärta" är egentligen inget problem att åstadkomma, men första steget däröver är lite svårare att få till bra.
Har du provat med dubbla ray-ban? Då blir svärtan bra mycket bättre...

Redigerat av Unregistered277056c3, 01 augusti 2013 - 17:19.
Postad 02 augusti 2013 - 01:35
Postad 02 augusti 2013 - 02:43
Det enda som skulle få mig att köpa en till plasma är om svärtan vore absolut. Besvikelsen var oerhörd när Pioneer la ner och när Panasonic inte tagit fram en plasma med absolut svärta. Visst, det kostar, men jag har pengar som bränner i plånboken..
Jag rekommenderar dig att ta en titt på Panasonic´s plasmautbud, oavsett om det är 4000:- eller 40 000:- / allt där emellan vi snackar.
När Pioneer lade ner, så blev Panasonic den aktör som slår alla med råge.
Följande var/är bara ett rykte, och jag varken tar stånd för det, eller tar emot (du har fel).
Men det sägs att ingenjörerna från Pioneer, gick över och utvecklade Panasonics toppmodellutbud.
vet inget,
kan inget,
säger inget,
om den sistnämnda saken.
(vadå jag är ju bara en viskande liten oskyldig Talgoxe.

Postad 02 augusti 2013 - 07:20
Postad 02 augusti 2013 - 07:44
Det är exakt det jag menar. Panasonic har inte lyft ett finger för att ens visa en prototyp med absolut svärta. När Oled blir vanligare i butiker kanske plasmatillverkarna får fart och tar fram en supersvärta-tv.
Förmodligen för att ingen efterfrågar precis "absolut svärta". Mer än några enstaka individer på ett forum som ibland får det att låta som de vet vad som är rätt väg att gå bland tv tillverkarna, men de representerar också en så oerhört liten del av tv köparna.
Pioneers apparater var säkert dyra att ta fram (utvecklings, tillverkningskostnader) och det var inte tillräckligt många som var beredda att betala det priset för att få en topp tv helt enkelt. Man valde billligare alternativ som inte var lika bra men tillräckligt bra för dem. Då gick det inte ihop för Pioneer längre.
/Fredrik
Postad 02 augusti 2013 - 08:42
Folk (överlag) handlar inte baserat på bildkvalité så graden av nyttan med 4K är inte särskillt relevant i ett försäljningsperspektiv.
Improwise, vågar du hoppa på Sony tåget igen? För den här låter som nått för dig.
70 papp för en fjutig 65" känns väl inte så lockande, dessutom får väl mitt förhållande till Sony beskrivas som rätt ansträngt numera (främst avseende QC då)

Det är exakt det jag menar. Panasonic har inte lyft ett finger för att ens visa en prototyp med absolut svärta. När Oled blir vanligare i butiker kanske plasmatillverkarna får fart och tar fram en supersvärta-tv.
När oled blir vanligare är nog plasma stendött skulle jag tro, sett till energiåtgång, buzzing osv som oled inte borde ha problem med. LCD lär säkert finnas kvar i budgetsegmentet ett tag till
Redigerat av Unregistered1413, 02 augusti 2013 - 08:42.
Postad 02 augusti 2013 - 08:46

Precis, när (ibland känns det som man vill stoppa in ett om här...) OLED är vanligt i butiker lär Plasma vara i princip helt borta.
Redigerat av pacman, 02 augusti 2013 - 08:46.
Postad 02 augusti 2013 - 08:53

Folk trodde CD skulle ta över helt. Nu ser man istället ungdomar som köper vinyl. Men i ärlighetens namn så tror jag också plasma försvinner. Det kommer bero på energiåtgången snarare än att plasma skulle vara sämre bildmässigt.
Postad 02 augusti 2013 - 09:04
Problemet med OLED är ju annars att det tycks vara hopplöst svårt att tillverka samt att risken för inbränning eventuellt är duktigt stor. Med tanke på den inbränningsskräck Svensson har för plasma - vad händer med OLED om de får reda på det?

Redigerat av pacman, 02 augusti 2013 - 09:04.
Postad 02 augusti 2013 - 12:05
...Problemet med OLED är ju annars att det tycks vara hopplöst svårt att tillverka samt att risken för inbränning eventuellt är duktigt stor. Med tanke på den inbränningsskräck Svensson har för plasma - vad händer med OLED om de får reda på det?
Känns lite som att folk hoppas för mycket på oled, och att cled vore ett rimligare alternativ med i princip motsvarande möjlig bildkvalitet...
Postad 02 augusti 2013 - 12:26
edit: OLED ja, ska de fortsätta köra med böjda skärmar så kan de tokdöda oled med. finns det ingen övre gräns på hur dåliga idéer tv-tillverkarna kan få?
Redigerat av pacman, 02 augusti 2013 - 13:57.
Postad 02 augusti 2013 - 14:54
Postad 02 augusti 2013 - 20:26
Postad 03 augusti 2013 - 10:17
CLED tycks dock tokdött redan nu. Var säkert en hel del problem där med...
edit: OLED ja, ska de fortsätta köra med böjda skärmar så kan de tokdöda oled med. finns det ingen övre gräns på hur dåliga idéer tv-tillverkarna kan få?
Ja böjda skärmar är det dummaste jag ngnsin sett.
Postad 03 augusti 2013 - 20:45
CLED tycks dock tokdött redan nu. Var säkert en hel del problem där med...
CLED har minst sagt "tappat fart" tyvärr ja, men grundtanken är fortfarande vettigare än oled, och nån ny variant dyker nog upp inom några år.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar