Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Anticancer - I denna tråd - Allt om att motverka cancer.

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 November 2013 - 10:53

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Det finns en bok som heter "Anti cancer" skriven av David Servan Schreiber. Jag citerar: http://sockertjocken...tag/anticancer/ " Cancer är en av dom sjukdomar som skrämmer mig allra mest. Går det att motverka cancer? Jag har väl alltid trott att den kost vi äter,miljön vi lever i och den livsstil vi väljer, påverkar våra celler och kroppar på ett eller annat sätt. Efter att ha läst den här boken tror jag inte längre. Jag är övertygad om att det går att påverka.

Boken är skriven av läkaren David Servan-Schreiber. Han upptäckte en hjärntumör, när han en dag testade sig själv i en magnetkamera i samband med ett forskningsprojekt. Om jag inte minns helt fel var han typs 30 när detta hände. Anyways, han opererades och fick strålbehandling, men efter 5 år kom tumören tillbaka . Han bestämde sig då för att ta reda på hur och om det är möjligt att bekämpa cancer. Hans utgångspunkt är att miljön och kosten är avgörande för uppkomsten av cancer och att det genetiska arvet spelar en betydligt mindre roll än vi tidigare trott. I sin bok ger han kunskaper om cancerogena ämnen i miljö och mat och ger konkreta fallbeskrivningar med exempel på vad man kan göra för att skydda sig. Alla bär vi på cancerceller i våra kroppar, men alla kommer inte att utveckla sjukdomen. Stundtals blir den dock lite för flummig, men på det stora hela – läsvärd !
David Servan dog den 24/7 2011. Det hade då gått nitton år sedan den första tumören upptäcktes. Var det “tur”, eller var det hans anti cancer livsstil, som gjorde att han levde så många år, efter den första diagnosen? "

Bifogad fil(er)

Postad 03 November 2013 - 21:05

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Nån som läst boken ? Vad tycker ni ?

Postad 06 November 2013 - 13:26

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Har inte läst boken.

Jag håller med dig, cancer är otäckt, lika så ALS och MS m.fl.
Jag tror att vi själva till en viss del kan påverka cancer precis som man kan med andra sjukdomar, men eftersom vissa cancerarter är mer aggressiva än andra och sätter sig på väldigt kritiska ställen, så är det väldigt svårt att vinna. Vissa "ger upp" och försvinner rätt så fort, andra vägrar att acceptera och lever längre än man tror att de ska göra. Det skadar ju aldrig att tänka efter hur man lever sitt liv.
Ett exempel på hur vi påverkar kroppen mentalt att självläka är ju placebo effekten som har diskuterats nyligen (http://www.svt.se/search/?q=placebo)

Redigerat av Melmac, 06 November 2013 - 13:27.

Postad 06 November 2013 - 13:40

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1590 inlägg
  • 0

Vissa "ger upp" och försvinner rätt så fort, andra vägrar att acceptera och lever längre än man tror att de ska göra.

eller så kan det lika gärna bli alldeles tvärt om

men håller med om att man ska tänka på vad man äter och gör med sin kropp. även om det i många cancerfall inte spelar någon som helst roll så kan det spela en viss roll i andra fall.

Så sluta rök (eller fortsätt om ni vill vara idioter)
ät mindre kött

Postad 06 November 2013 - 18:41

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Cancer är så otroligt vanligt att det är helt omöjligt att peka på att ngt specifikt är anledningen att man får det.
Finns stort sett ingen cancer alls i mina familj så det verkar som man fått bra gener iaf. I övrigt så bryr jag mig inte så mycket om kost osv.

Postad 06 November 2013 - 19:11

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Cancer är så otroligt vanligt att det är helt omöjligt att peka på att ngt specifikt är anledningen att man får det.
Finns stort sett ingen cancer alls i mina familj så det verkar som man fått bra gener iaf. I övrigt så bryr jag mig inte så mycket om kost osv.

Håller med. Tror inte man kan påverka det något nämnvärt. Alla typer av människor drabbas oavsett livsstil.
Det är en ärvtlig sjukdom och man kan vara världens sundaste person på alla sätt och ändå drabbas.
Sedan kan vissa röka 3 paket cigg om dagen och äta bränt kött i hela sitt liv utan att drabbas.

Postad 06 November 2013 - 19:41

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Jag har läst boken. Jag tror att man till en viss del visst kan motverka cancer. Många faktorer påverkar att man får cancer enligt den här boken håller man koll på dem så verkar det som man kommit en bit på vägen. Men sedan så verkar det ju som att vissa får cancer även fast de lever ett tillsynes hälsosamt liv, fast min stora fråga är då om man inte kan finna lite faktorer enligt den här boken som de här personerna inte tänkt på ..... men men ....

Redigerat av SunfireTHX, 06 November 2013 - 19:42.

Postad 10 November 2013 - 17:54

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
För att minska "risken" så vill man ju undvika att ha en försurad kropp vilket animaliska produkter ställer till med. Fruits & veggies, all the way!

Postad 10 November 2013 - 21:03

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Kost är ju en del i del hela helt klart - point taken.... MEN frukt och vegoföda i all ära ..... då får man ju tänka om rejält. Dessutom vara medveten om mängden fruktsocker man tutar i sig och vad det innebär. Sedan att hitta ordentligt med protein om man skippar kött/skaldjur/viltkött/fågel/annat kött... Surface hur /vad tycker du att man skall äta då ?

Postad 11 November 2013 - 09:20

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Ja, man måste tänka om rejält då. Förbereda massa och hålla på... kött är ju enklare! Bara att ge sig ut efter vägen och hitta lite road kill. Riktiga köttätare var det! *Nej usch, ett litet hårstrå på tallriken* ;-)

Vad är det för fel på socker?
Vad är protein? Varför måste man ha ordentligt med protein? Vad är ordentligt med protein? Varför ska man äta animalisk föda?

Vad jag tycker man skall äta? Jag sade det innan. Frukt och grönsaker :-)

Exempel,

30min innan frukost: 1liter vatten
Frukost:10-15 mogna bananer (brunprickiga, öppnas utan svårigheter) i mixern, pulsblenda föredrar jag.

30min innan lunch, 1liter vatten
Lunch: 25apelsiner

Mellanmål: Medjool dadlar

30min innan middag, 1liter vatten
Middag: Stor sallad! 3-400gram sallad, gröna blad osv. Majs, gurka, tomater, avocado.

Typ så skulle det kunna se ut.

Kost är dock inte allt, det tror jag vi alla håller med om.

Redigerat av Unregistered9282241e, 11 November 2013 - 09:40.

Postad 11 November 2013 - 12:15

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1590 inlägg
  • 2

Ja, man måste tänka om rejält då. Förbereda massa och hålla på... kött är ju enklare! Bara att ge sig ut efter vägen och hitta lite road kill. Riktiga köttätare var det! *Nej usch, ett litet hårstrå på tallriken* ;-)

Vad är det för fel på socker?
Vad är protein? Varför måste man ha ordentligt med protein? Vad är ordentligt med protein? Varför ska man äta animalisk föda?

Vad jag tycker man skall äta? Jag sade det innan. Frukt och grönsaker :-)

Exempel,

30min innan frukost: 1liter vatten
Frukost:10-15 mogna bananer (brunprickiga, öppnas utan svårigheter) i mixern, pulsblenda föredrar jag.

30min innan lunch, 1liter vatten
Lunch: 25apelsiner

Mellanmål: Medjool dadlar

30min innan middag, 1liter vatten
Middag: Stor sallad! 3-400gram sallad, gröna blad osv. Majs, gurka, tomater, avocado.

Typ så skulle det kunna se ut.

Kost är dock inte allt, det tror jag vi alla håller med om.

om man vill dö av näringsbrist så visst....
så skulle det kunna se ut

Postad 11 November 2013 - 13:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 2
Snälla, inte denna diskussion i en tråd till.

Postad 11 November 2013 - 16:07

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0

om man vill dö av näringsbrist så visst....
så skulle det kunna se ut

Och vad är det du saknar?

Postad 11 November 2013 - 16:12

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 2
Suck. Snillen spekulerar...

Postad 11 November 2013 - 18:37

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Hassesolo har du läst boken... eller har du någon efrarenhet angående detta ?

Postad 12 November 2013 - 00:41

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1590 inlägg
  • 2

Och vad är det du saknar?

protein?
lägg till nötter, linser och bönor så ser det lite bättre ut
rotfrukter och lite mer variation på grönsaker överlag
kolhydrater via ris, gryn och potatis

det är en väldigt ensidig kost du gett exempel på överlag. Det är mer svältdiet än diet.

Postad 12 November 2013 - 06:37

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Aminosyror annars. Frukt och grönsaker innehåller alla essentiella aminosyror, look it up.
Det är inget fel på det du skriver, med linser, bönor, ris osv... också en väldigt bra och ren kost.

Postad 12 November 2013 - 07:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 2

Aminosyror annars. Frukt och grönsaker innehåller alla essentiella aminosyror, look it up.
Det är inget fel på det du skriver, med linser, bönor, ris osv... också en väldigt bra och ren kost.

Det stämmer ju inte. Dessa 8 aminosyror hittat du inte i frukt.
Du borde kolla upp det bättre. Gör ett snabbt sök på Wikipedia så får du läsa dig till vad du behöver äta för att få i dig dessa så slipper gissa.

Förövrigt skulle det vara väldigt kul att se dig äta 25 apelsiner under en lunch. Verkar mättsamt med runt 5 kg frukt :)

Postad 12 November 2013 - 07:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 1

Hassesolo har du läst boken... eller har du någon efrarenhet angående detta ?

Det finns omfattande forskning om så gott som varje typ av cancer. Faktum är att tiotusentals personer ägnar sina liv åt sådan vetenskapligt grundad forskning varje dag. Det finns lättåtkomlig objektiv information om kända riskfaktorer och orsaker för varje cancertyp. Vissa cancertyper är intimt kopplade till livsstil och som exempel finns det typer som nästan uteslutande fås av rökare. Detta betyder förstås inte att alla rökare får denna typ av cancer. Andra typer av cancer har en stark koppling till ärftlighet. Det finns folk med en medfödd risk att få vissa cancertyper som är nästan 100%.
Långt ifrån allt är känt förstås så arbetet fortgår.
Det finns tusentals mer eller mindre flummiga böcker som drar in pengar till personer med hjälp av folks cancerskräck. Oftast är det enkla lösningar i stil med :"Minska sockerintaget så får du inte cancer." Det är en lika grov förenkling som att säga "Sluta andas så får du inte cancer." Skillnaden är att påstående två stämmer...

Postad 12 November 2013 - 10:20

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 1
Det verkar komma fram bra förståelse om vad som kan orsaka cancer, men det verkar vara svårt att få fram varför vissa kan göra allt farligt, sedan ändå leva till 90.

Såg dock en rolig dokumentär (som jag inte hittar just nu), en Japansk läkare som fick ta emot folk med dödlig cancer, hans program ger de flesta 10 år eller mer, medans övriga kilar vidare efter kort tid, tydligen eliminering av just animaliskt protein i kosten ger en stor effekt, det finns någon av/på switch som de ser påverkas av att vi äter kött/ägg/fisk osv.. Var faktiskt ganska intressant, ska försöka hitta den igen. Han botade inte cancern, men fick cancer cellerna att "stängas av"..

Redigerat av Unregistered8c5802be, 12 November 2013 - 10:21.

Postad 12 November 2013 - 12:03

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0

Det stämmer ju inte. Dessa 8 aminosyror hittat du inte i frukt.
Du borde kolla upp det bättre. Gör ett snabbt sök på Wikipedia så får du läsa dig till vad du behöver äta för att få i dig dessa så slipper gissa.

Förövrigt skulle det vara väldigt kul att se dig äta 25 apelsiner under en lunch. Verkar mättsamt med runt 5 kg frukt :)

Säger wikipedia det?
Mycket konstigt att det går att springa 135miles på bara frukt ;-) proteinbrist!

http://www.youtube.com/watch?v=ae-dlHOmwk4 Denna är bra!

Redigerat av Unregistered9282241e, 12 November 2013 - 12:30.

Postad 12 November 2013 - 12:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 1
Jag skiter i hur långt man kan springa, jag säger bara som det är och som det står.

Om du vägrar förstå så säger det bara mer om dig än någon annan.
Men troligtvis trollar du bara med ditt frukthysteri.

Postad 12 November 2013 - 13:28

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
;-)

Postad 12 November 2013 - 17:33

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Nog med prat om Surface extrema fruktdiet. Tack tack !

Postad 14 November 2013 - 18:04

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Klart att det alltid är bra med en sund kropp. Men personligen tror jag en sund själ är minst lika viktigt. Tror det händer saker i kroppen när man mår bra, som i lika stor utsträckning som det kroppsliga välbefinnandet ökar vår motståndskraft. Behöver man plåga sig på det kroppsliga planet tar det nog mer än väl ut nyttan.

Håller på det Svenska måttot; "Lagom är bäst". :)

Men inget av ovanstående hade sannolikt räddat Morsan, eller de flesta andra drabbade heller för den delen. :(

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.