Ska react 2.1 verkligen se ut så här?
78 svar till detta ämne
Postad 29 november 2013 - 21:36
Unregisterede406f496
-
Unregisterede406f496
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Känns som "Kejsarens nya kläder" med mångas rekommendation av React 2.1 duken. Jag blev själv rekommenderad den av Hembiobutiken som ett bra val till mitt vita vardagsrum. Så jag köpte Epson 9200 och Euroscreen react 2.1 Tab Tension. Svärtan är riktigt bra, men sjukt mycket vinjettering, och vilket ljustapp! Jag tog ett par exempelbilder med manuellt läge, så det är inga justeringar från kameran... Ska det verkligen se ut så här? Ingen duk som jag skulle rekommendera just nu iaf. Bilderna är tagna dels mot min vägg som är "Stockholmsvit" och dels mot duken. Projen är i "Cinema" läge. Bifogar en bild som visar vinjetteringen, och en länk till fler "interaktiva" före/efter bilder. http://stockholmssidan.se/react/
Redigerat av Unregisterede406f496, 29 november 2013 - 21:38.
Postad 29 november 2013 - 23:20
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
En högkontrastväv har absolut nackdelar. En av dem, som i fotosammanhang kallas vinjettering, kallas inom hemmabio för hotspot. Reacten kräver att du sätter projektorn minst 1,8 gånger dukbredden ifrån duken för att få ett jämnt ljusflöde. Kan du få ännu längre så blir det bättre.
React reflekterar tillbaka ungefär lika mycket ljus som en vit 1,0 gainsväv. Eftersom duken är så mörk och svärtan blir mycket svartare så kan det vara så att du upplever att bilden blir mörkare än din vägg, även om skillnade kanske inte är så stor i det vita. (Men det vet jag förstås inte eftersom jag inte har sett din vägg)
Projektorn bör kalibreras mot din duk för att prestera sitt bästa. Åtminstone med en kalibreringsdisk, typ DVE.
Blir du fortfarande inte nöjd så är det bara att konstatera att React inte är för dig, och det förstås därför man ska titta noga innan man köper och inte gå på andras tyckande.
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 30 november 2013 - 09:23
Unregisterede406f496
-
Unregisterede406f496
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Tack för ditt svar!
Självklart var jag inne och tittade på duken, men det dom visade mig var en specialvariant där halva duken var vit och halva react 2.1.
Så reactdelen var ca 1m bred och hamnade därför en bra bit under x1,8 i avstånd så det fanns inte antydan till hotspot.
Min duk är 104 tum, 230 bred, så enligt 1,8 principen borde avståndet vara minst 430, men jag har bara ca 320 från projens framkant till duken.
Tyvärr fick jag inte info eller frågor om detta när jag köpte duk och proj de två ggr jag var inne i butiken innan köpet
Har du tips om någon duk som skulle passa bättre? Jag har som sagt ett vitt vardagsrum (tak, väggar, golv).
Är Euroscreen Greylight ett alternativ? Skulle vara skönt att kunna återanvända fästen och kontrollbox som är monterade.
Postad 30 november 2013 - 10:16
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 316 inlägg
Alla högkontrastdukar får problem på så korta avstånd som du projicerar på och den informationen borde du verkligen ha fått i butiken. Det är både ditt betraktningsavstånd, ditt projektionsavstånd och mängden lens shift som är avgörande. Kan du inte flytta projektorn längre bakåt och/eller närmare i höjd med din ögon kommer du inte i från de här problemen. Sedan är det olika hur mycket man störs och en del accepterar kortare avstånd än 1,8x med det blir forfarande bli ljusbortfall för de som sitter lite till sidan.
Graylight är ett undermåligt dukmaterial. Färgen med en så ljusstark projektor som TW9200 kan snarare beskrivas som svagt grönblå än neutralt grå. Materialet är heller inte anpassat för full hd-upplösning och är tydligt mjukare än många standarddukar. Där är Euroscreens flexwhite betydligt bättre. Tror dock inte att det går att byte enkelt själv.
Redigerat av Ringblixt, 30 november 2013 - 10:19.
Postad 30 november 2013 - 10:45
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
BlancoJr Du kanske skulle ta ett snack med Lecvip som har meckat lite med högkontrastdukar och nu senast "hotspot-filter". https://www.minhembi...dpost&p=3944639Det förvånar mej lite att Marcus som mycket väl känner till Lecvip:s arbete inte tipsade dej om ovanstående tråd.
Postad 30 november 2013 - 12:07
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Självklart var jag inne och tittade på duken, men det dom visade mig var en specialvariant där halva duken var vit och halva react 2.1. Så reactdelen var ca 1m bred och hamnade därför en bra bit under x1,8 i avstånd så det fanns inte antydan till hotspot.
Vi har blivit erbjudna att få en likadan duk till butiken för demo av Draper, men vi tackade nej. Jag tycker inte det är ett bra sätt att visa hur en högkontrastduk fungerar och vi valde istället att själv bekosta en hel duk med ReAct istället för att kunna visa hela ytan. Min duk är 104 tum, 230 bred, så enligt 1,8 principen borde avståndet vara minst 430, men jag har bara ca 320 från projens framkant till duken. Tyvärr fick jag inte info eller frågor om detta när jag köpte duk och proj de två ggr jag var inne i butiken innan köpet 
Ta kontakt med dem och diskutera ditt problem, så löser det sig säkert. Har du tips om någon duk som skulle passa bättre? Jag har som sagt ett vitt vardagsrum (tak, väggar, golv). Är Euroscreen Greylight ett alternativ? Skulle vara skönt att kunna återanvända fästen och kontrollbox som är monterade.
Jag är personligen inte så förtjust i grå dukväv. Tycker det sänker intensiteten i färger och ger en lite för grådassig bild överlag. Till din dukstorlek med din projektor så kommer du också att få ganska lågt ljusflöde vilket åter igen inte är optimalt i ett ljust rum som jag misstänker att du har. Jag är mer inne, precis som Ringblixt, på en matt vit väv och då får du helt enkelt väga in att du får en lägre kontrast än med Reacten. Euroscreens matta vita väv kan du få i samma konstruktion som du nu har så att du kan återanvända produkterna. Men jag tror inte heller att du kan byta väven själv utan duken måste nog fraktas till tillverkaren. Jag hade dock gett ReActen några kvällars filmtittande först för att se om du stör dig på bieffekterna i praktiken eller om det är något som det är ett initialt problem som inte hade förväntat dig. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Det förvånar mej lite att Marcus som mycket väl känner till Lecvip:s arbete inte tipsade dej om ovanstående tråd.   Jag tror helt enkelt inte riktigt på idén att sätta solfilm framför optiken. Med respekt för Lecvips arbete så nöjer jag mig med det svaret. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 30 november 2013 - 13:40
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
+1 på ovan
Postad 30 november 2013 - 19:53
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
Med tanke på tillgången på över 2000 A-lumen och förutsättningarna i övrigt så tror jag att ett filter mycket väl kan vara en god ide. Om inget annat så är det en väldigt billig lösning som mycket väl kan fungera utmärkt.
Nu är det ju att grovt förenkla det hela när man avfärdar iden med att beskriva det som att sätta solfilm framför optiken. Filter används ofta med gott resultat av fotografer med kameror vars optik är betydligt mer delikat än en projektorlins.
Jag hade i alla fall testat iden.
Worst case scenario är att filtret reducerar hotspotting, men ger andra problem som t.ex. oskärpa, ojämn färgåtergivning och då handlar det om att som vanligt välja den subjektivt lämpligaste kompromissen.
Best case scenario är att filtret inte degraderar bilden i några avseenden och fungerar helt enligt önskemål.
Vilket som stämmer kan ju bara den som testat svara på. Därav att jag föreslog att BlancoJR skulle kontakta Lecvip.
PS.
Det må vara att du är nöjd med det svaret, men enligt min personliga mening så ÄR det respektlöst att avfärda någons arbete, om man inte samtidigt ger någon motivering.
Postad 30 november 2013 - 20:55
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
Med tanke på tillgången på över 2000 A-lumen och förutsättningarna i övrigt så tror jag att ett filter mycket väl kan vara en god ide. Om inget annat så är det en väldigt billig lösning som mycket väl kan fungera utmärkt.
Nu är det ju att grovt förenkla det hela när man avfärdar iden med att beskriva det som att sätta solfilm framför optiken. Filter används ofta med gott resultat av fotografer med kameror vars optik är betydligt mer delikat än en projektorlins.
Jag hade i alla fall testat iden. Worst case scenario är att filtret reducerar hotspotting, men ger andra problem som t.ex. oskärpa, ojämn färgåtergivning och då handlar det om att som vanligt välja den subjektivt lämpligaste kompromissen.
Best case scenario är att filtret inte degraderar bilden i några avseenden och fungerar helt enligt önskemål.
Vilket som stämmer kan ju bara den som testat svara på. Därav att jag föreslog att BlancoJR skulle kontakta Lecvip.
PS. Det må vara att du är nöjd med det svaret, men enligt min personliga mening så ÄR det respektlöst att avfärda någons arbete, om man inte samtidigt ger någon motivering.
Fotografi och projektion är inte riktigt jämförbara - bara att du använder den liknelsen gör att jag blir fundersam... Vad gäller displaysystem så har jag arbetat med, och fördjupat mig i fler produkter än jag kan komma ihåg - jag har mätt på fler dukmaterial och kalibrerat fler displayer än vad som är möjligt att räkna upp - spelar det någon roll? Kanske, kanske inte - men låt oss ta diskussionen om konsekvensen att påverka optical engine i en projektor med ett externt, icke jämnt färgat filter för att motverka hotspot på en duk... Att försöka använda ett fast filter för att motverka ett variabelt problem (variabelt med Projektortyp, lamptyp, kastavstånd, kastvinkel och duktyp) - ett filter som dessutom potentiellt (beroende på beskaffenhet) kommer att medföra en eller flera av brytningsproblematik, kontrastförsämring pga av scatter, schatteringar och färganomalier är inte något som jag ens tänker bemöda mig en fördjupning runt - jag kan endast konstatera att det varken är en speciellt "ny" idé, eller kommer att fungera på annat vis än att man byter ett problem mot flera andra som är värre. Jag tänker självklart inte hindra någon från att labba, men jag tänker inte heller säga att något som inte är bra har potential... Lika lite som att Tupplur är en bra projektionsduk, är ett filter för att motverka "hotspot" en bra idé - MEN, det finns däremot säkert massor som är nöjda med tupplur, och säkert de som kommer glädjas åt hotspotfilter... Vem har rätt, och vem har fel? Kalibrering av bild är bara onödigt, jag kan väl själv ställa in så att jag gillar bilden - rätt eller fel? Maxa basen, hängmatta på EQ:n, huvudsaken är att det låter "fett"! Rätt eller fel? Detta är inget som har ett svar, speciellt inte om man kommer från så olika håll som jag misstänker att vi gör. Det är inte heller något jag tänker, eller orkar diskutera (igen!). Jag kan bara konstatera att om det inte finns exakt samma typ av filter applicerat vid post produktion, då kommer det visade resultatet att vara felaktigt... Med vänlig hälsning, Pär
Postad 01 december 2013 - 01:56
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
Fotografi och projektion är två olika sidor av samma mynt. Helt klart jämförbara om man bara förstår den grundläggande skillnaden.
Vad är meningen med att använda 1 tredjedel av inlägget för att redogöra din erfarenhetsbas?
Imponera, eller försöka ge tyngd åt ett budskap i hopp om att slippa gå in i någon djupare diskussion?
Trist attityd enligt min mening eftersom alla kan lära sej något av djupare tekniska diskussioner...
Hotspot är inte något variabelt problem. Med given projektor, given kastlängd, given duk så är hotspot definitivt inget som varierar från stund till stund.
Sen att olika kombinationer av dukar, projektorer, kastlängder o.s.v. ger olika grad av hotspotting har väl inte med saken att göra. Ett filter som funkar bra i ett scenario funkar kanske inte alls lika bra i ett annat scenario precis som du antyder, men å andra sidan stämmer detta resonemanget på i stort sett alla andra delar av bildkedjan också.
En projektor som funkar bra under vissa förutsättningar funkar kanske inte alls lika bra under andra förutsättningar. Ska man döma ut en Firehawk duk som en mindre lyckad ide, bara för att den i en veritabel biogrotta kanske inte står sej lika bra som en helmatt vit duk gör, även om Firehawken i praktiskt taget alla avseenden överträffar en vanlig vit helmatt duk i ljust, upplyst rum?
Den här nivån på diskussionen är jag inte nämnvärt intresserad av att slösa min tid på. Det här är sandlåde nivå, även om vokabulären fylls av imponerande tekniska termer ackompanjerade av mer eller mindre imponerande meritförteckningar (vad de nu har med saken att göra).
Ingen har tvingat någon att påstå att filter är den bästa vägen att gå, men att påstå motsatsen utan att ha testat filtret, enbart baserat på förutfattade meningar är minst lika illa.
Era två sista inlägg har allvarligt rubbat mitt förtroende för främst er saklighet, men också till vissa delar er kompetens...
Snobbism är ett ord som tränger sej på i mitt medvetande.
Med detta så drar jag mej ur den här tråden. Diskussioner av den här typen överlåter gärna åt de yngre generationerna...
Postad 01 december 2013 - 08:29
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
En högkontrastväv har absolut nackdelar. En av dem, som i fotosammanhang kallas vinjettering, kallas inom hemmabio för hotspot. Reacten kräver att du sätter projektorn minst 1,8 gånger dukbredden ifrån duken för att få ett jämnt ljusflöde. Kan du få ännu längre så blir det bättre.
React reflekterar tillbaka ungefär lika mycket ljus som en vit 1,0 gainsväv. Eftersom duken är så mörk och svärtan blir mycket svartare så kan det vara så att du upplever att bilden blir mörkare än din vägg, även om skillnade kanske inte är så stor i det vita. (Men det vet jag förstås inte eftersom jag inte har sett din vägg)
Projektorn bör kalibreras mot din duk för att prestera sitt bästa. Åtminstone med en kalibreringsdisk, typ DVE.
Blir du fortfarande inte nöjd så är det bara att konstatera att React inte är för dig, och det förstås därför man ska titta noga innan man köper och inte gå på andras tyckande.
Hej Intressant detta med att det krävs 1,8 x dukbredden för att Reacten inte skall få bieffekter. Gäller det alltså oavsett vilken projektor man har ? Är detta avstånd något som tillverkaren på en viss duk går ut med eller är det något som Ni testat fram ? Är det t.ex någon som vet hur lång minsta kastavstånd av på en DNP SUPERNOVA CORE II i jämförelse. Har ju läst att just den duken verkar vara bra på att undvika just dessa fenomen. Gissar att kastavstånden skall mätas från projektorlinsen till duken ? Med vänlig hälsning, Svansen
Postad 01 december 2013 - 10:09
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Hej
Intressant detta med att det krävs 1,8 x dukbredden för att Reacten inte skall få bieffekter. Gäller det alltså oavsett vilken projektor man har ?
Ja, men effekten upplevs mer påtaglig med ett högre ljusflöde, enligt mina erfarenheter. Är detta avstånd något som tillverkaren på en viss duk går ut med eller är det något som Ni testat fram ?
Just 1,8 x dukbredden är en angiven siffra från tillverkaren. Men jag har mätt många gånger i butiken för att kunna testa och visa för kunder hur hotspot kommer att bli med just deras förutsättningar. 1,8 x dukbredden är ett minimum från tillverkaren, men en del kunder väljer att leva med mer hotspot och är ändå nöjda. Beror på hur höga krav man har och hur känslig man är för problemet. Är det t.ex någon som vet hur lång minsta kastavstånd av på en DNP SUPERNOVA CORE II i jämförelse. Har ju läst att just den duken verkar vara bra på att undvika just dessa fenomen.
Supernova 08-85 har ett uppgivet rekommenderat avstånd på 1,6 x dukbredden. Den ger också ett betydligt jämnare ljusflöde tillbaka jämfört med ReAct, så siffran är absolut inte tagen ur luften. DNP rekommenderar också att projektorn inte placeras högre än 10% över bildens höjd, vid takplacering. Gissar att kastavstånden skall mätas från projektorlinsen till duken ?
Stämmer. /Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 01 december 2013 - 11:03
anmg
-
anmg
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Har en tw9200 och en react 2.1 duk och upplever lite av detta med... dock så är ja lite besviken då hbb frölunda rekomenderade 1.5ggr dukens bredd istället för 1.8. Så dom tyckte en 99" ramspänd duk skulle passa bra hemma.
4m brett rum, sitter i soffa och har projen på en hylla ungefär 1.85cm upp ovanför soffan.
Postad 01 december 2013 - 11:15
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1 997 inlägg
Jag har ca 2x dukens bredd till projektorn och ser hotspot med. Dock sitter projektorn i taket på ett kort fäste.
Ser klart mindre hotspot om jag står upp så även projektorns höjd spelar in.
Redigerat av NisseGurra, 01 december 2013 - 11:16.
Postad 01 december 2013 - 12:11
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
Det avstånd som fungerar bäst är beroende av hur ljuset faller in i "viewingcone" - viewingcone beror i sin tur av dukens reflektivitet samt halfgain vinkeln. Jag undviker numera alltid att rekommendera högkontrastdukar under 2.0 kastavståndet - det blir helt enkelt inte tillräckligt bra om man går för nära. 1.8 fungerar bra på Firehawk, men jag undviker ändå att rekommendera det - anledningen är inte betraktaren i sweetspot, utan de långt till höger eller vänster om betraktaren i sweetspot - under 2.0 blir det en IMO för stor kompromiss.
Vad gäller GuessWho så handlar det inte om snobbism, utan om realism - Vad gäller den första tredjedelen så handlar det om att förklara från vilken synvinkel jag betraktar problemet - Jag gör det mot bakgrund av faktiska testresultat (jag har labbat med detta för över 10 år sedan), med relevant kompetens och verktyg samt branchkännedom - inte baserat på en dröm om att hitta en enkel lösning. Jag tänker däremot inte, som jag skrev, hindra någon från att labba eller vara förtjusta - men lika lite som jag tänker uppmuntra någon att gå på vatten, tänker jag försöka låtsas om att det är en bra idé.
Fotografi har fortfarande inget med projektion att göra, och hotspot är ett variabelt problem i den meningen att det inte går att framställa ett filter som passar alla - Det skulle även eventuellt t om kunna variera i en och samma setup, detta beroende på hur eventuell iris och duk samspelar. Jag skulle däremot inte tro att det är speciellt påtagligt, och sannolikt är ljuset funktion av panelvariationen större.
mvh
/Pär
Postad 01 december 2013 - 14:12
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 316 inlägg
Som fotograf kan jag dessutom meddela att alla typer av filter du sätter framför optiken ger försämringar på fotokvaliteten. Skillnaden är att du som fotograf kanske kan städa undan den försämringen genom Photoshop. Den möjligheten finns ju inte riktigt med en projektor.
Postad 01 december 2013 - 17:34
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Ja, men effekten upplevs mer påtaglig med ett högre ljusflöde, enligt mina erfarenheter.
Just 1,8 x dukbredden är en angiven siffra från tillverkaren. Men jag har mätt många gånger i butiken för att kunna testa och visa för kunder hur hotspot kommer att bli med just deras förutsättningar. 1,8 x dukbredden är ett minimum från tillverkaren, men en del kunder väljer att leva med mer hotspot och är ändå nöjda. Beror på hur höga krav man har och hur känslig man är för problemet.
Supernova 08-85 har ett uppgivet rekommenderat avstånd på 1,6 x dukbredden. Den ger också ett betydligt jämnare ljusflöde tillbaka jämfört med ReAct, så siffran är absolut inte tagen ur luften. DNP rekommenderar också att projektorn inte placeras högre än 10% över bildens höjd, vid takplacering.
Stämmer.
Tack för dina svar Marcus. Har du (eller någon annan) lust att kortfattat beskriva problemen "shine" och "hot spot" ? Är en HC duk att rekommendera även om man som jag har mörkt tak, mörkt golv, halvmörka väggar (trä) ? Jag kan mörklägga helt men ganska ofta så har man stearinljus eller neddimmrade spottar i taket på. Jag menar att om man köper en dyr duk som Supernovan så kanske den är bra på att lösa problem som jag inte har...eller har man alltid "nytta" av en HC duk av bra kvalitet ? Skall också tillägga att jag skall belysa duken med en projektor som är känd för sin fina svärta :-)
Postad 01 december 2013 - 17:43
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Kan du mörklägga helt plus har mörkt tak väggar så hade jag satsat på en vit duk och offrat lite svärta de gånger man vill tända stearinljus.
Finns inget som slår en bra vit duk i en biogrotta. HC dukar är kompromisser..
Postad 01 december 2013 - 17:46
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Kan du mörklägga helt plus har mörkt tak väggar så hade jag satsat på en vit duk och offrat lite svärta de gånger man vill tända stearinljus.
Finns inget som slår en bra vit duk i en biogrotta.
OK...är alla HC dukar inte "vita" alltså ? Tittar man på bilder på Supernova Core så ser den i stort sätt vit ut (inte sett den irl) medans ReAct och FH G3 ser väldigt grå ut...men det kanske är så ?
Postad 01 december 2013 - 17:50
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Jag menar en vanlig vit duk typ solid pix med gain 1 där slipper du nackdelarna som en hc duk har som hotspot shine sämre betraktningsvinklar m.m.
Postad 01 december 2013 - 17:57
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Folk som skaffar hc dukar gör det ju för att de har vita väggar tak där svärtan försämras väldigt mycket om de väljer en vit duk iställe men dtu har ju rätt typ av rum för en vanlig vit duk..
Postad 01 december 2013 - 17:59
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Folk som skaffar hc dukar gör det ju för att de har vita väggar tak där svärtan försämras väldigt mycket om de väljer en vit duk iställe men dtu har ju rätt typ av rum för en vanlig vit duk..
Hmm...tack för dina inputs men nu blir det ännu svårare att välja :-/
Postad 01 december 2013 - 18:02
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Postad 01 december 2013 - 20:06
Drexler
-
Drexler
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Jag kan inte se hur ett filter ska kunna hjälpa mot hotspot. Hotspotten flyttar ju sig beroende på var du sitter i soffan, Om du justerar uniformiteten utifrån mittplatsen kommer du istället att överdriva problemet för de som sitter på sidan. Eller har jag missförstått hur det fungerar?
Jag är också själv väldigt känslig för hotspotting och har funnit att det enda som fungerar som kompromiss i ljusa rum (för mig) är retroreflektiva dukar som t ex Da-Lite High Power eller Elunevision Purebright 4K 240. De fokuserar ljuset tillbaka mot ljuskällan och minskar kraftigt ljusspill på tak och sidoväggar och därmed även uttvättning av bilden. Samtidigt hotspottar de inte överhuvudtaget utan ger en helt homogen bild. Nackdelen med dem är istället att ljusstyrkan minskar rätt kraftigt om man inte sitter i närheten av projjen, dvs takmontering går bort, samt platser långt ut åt sidan får en ljussvagare bild. Det finns även en viss struktur som kan ses men som dock är betydligt mindre än på andra högkontrastdukar som react eller firehawk. Hade inte placeringen funkat med en retroreflektiv duk hade jag kört med en vanlig vit 1.0 gain.
Postad 02 december 2013 - 08:47
Unregisterede406f496
-
Unregisterede406f496
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Alla högkontrastdukar får problem på så korta avstånd som du projicerar på och den informationen borde du verkligen ha fått i butiken.
Ja, det tycker jag var riktigt illa.. Var ju inne i butiken 2ggr för att jag var osäker på vad som passade mig bäst. BlancoJr Du kanske skulle ta ett snack med Lecvip som har meckat lite med högkontrastdukar och nu senast "hotspot-filter".
Jag tror att det kan vara värt ett test. Är medveten om att alla typer av filter förändrar bilden, men det samma måste ju även i sånt fall gälla dukar? Alla dukar har olika egenskaper, högre/lägre kontrast, olika gain, olika grå nyanser. Så att labba med filter kan ju rimligtvis inte vara någon skillnad mot att labba med dukar. Om man är ute efter 100% "rätt" resultat så är det nog en "grotta" med utrusning i 200k klassen som gäller. Vi har blivit erbjudna att få en likadan duk till butiken för demo av Draper, men vi tackade nej. Jag tycker inte det är ett bra sätt att visa hur en högkontrastduk fungerar och vi valde istället att själv bekosta en hel duk med ReAct istället för att kunna visa hela ytan.
Precis så borde alla seriösa butiker tänka! Ja, men effekten upplevs mer påtaglig med ett högre ljusflöde, enligt mina erfarenheter.
Så är det för min del med. I ljussvagare scener så är det inte alls störande, men i ljusstarkare och enfärgade scener, typ reklam så syns det otroligt mycket. Men som du säger så ska jag känna efter några dagar. När det ser bra ut så är det så vansinnigt bra bild att jag inte kan tänka mig att byta, men så kommer det små kallduschar då och då där jag blir förbannad över att ha lagt 45k på utrustning som inte är anpassad för mitt rum... Har en tw9200 och en react 2.1 duk och upplever lite av detta med... dock så är ja lite besviken då hbb frölunda rekomenderade 1.5ggr dukens bredd istället för 1.8. Så dom tyckte en 99" ramspänd duk skulle passa bra hemma.
Sjukt irriterande... Jag har ca 2x dukens bredd till projektorn och ser hotspot med. Dock sitter projektorn i taket på ett kort fäste. Ser klart mindre hotspot om jag står upp så även projektorns höjd spelar in.
Min proj sitter i taket, upp och ner så att linsen hamnar precis i höjdled med dukens överkant. Skulle det bli bättre av att jag flyttar upp den en bit? Påverkas bildkvaliten mycket lenshift? Jag kan inte se hur ett filter ska kunna hjälpa mot hotspot. Hotspotten flyttar ju sig beroende på var du sitter i soffan, Om du justerar uniformiteten utifrån mittplatsen kommer du istället att överdriva problemet för de som sitter på sidan. Eller har jag missförstått hur det fungerar?
Jag tycker inte att det blir någon större skillnad om jag står eller sitter ner, eftersom det är mest i ytterkanterna som bilden blir mörkare (eller center ljusare). Har det inte att göra med vinkeln som projen har mot duken? Med tanke på att den reflekterar tillbaka ljuset i vissa vinklar. Jag har även märkt att det är lite mörkare till höger i bilden. Det är också suddigare i höger kant. Jag testade att koppla in min dator, och flyttade runt ett fönster med text i, och det var ganska stor skillnad i skärpa mot resten av ytan. Det kan väl inte bero på duken? Eller har jag fått ett måndags ex av projen?
Redigerat av Unregisterede406f496, 02 december 2013 - 08:49.
Postad 02 december 2013 - 09:09
Drexler
-
Drexler
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Blanco Jr.
Prova att titta pa bilden fran en position fran sidan sa ska du se att hela motsatta sidan blir morkare medans sidan narmast dig blir ljusare.
Postad 02 december 2013 - 09:14
Unregisterede406f496
-
Unregisterede406f496
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Drexler, jag tror att jag missförstod dig lite. tog för givet att du menade stående/sittande. I sidled blir det skillnad, så du har rätt i att hotspoten flyttas. Då borde det rimligtvis inte funka så bra med ett filter för dom som sitter i soffhörnen :/
Postad 02 december 2013 - 09:22
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Såg att mitt lilla projekt med ett analogt "hotspotfilter" diskuterats hetsigt i denna tråd.
Vill klappa GuessWho på axeln och tacka för meningen:"Ingen har tvingat någon att påstå att filter är den bästa vägen att gå, men att påstå motsatsen utan att ha testat filtret, enbart baserat på förutfattade meningar är minst lika illa."
Vill därför klargöra ett par saker:
1. Naturligtvis kan man inte med ett analogt filter förändra hur duken reflekterar ljus, det säger ju sig själv...
Däremot så kastar projektorerna ut sitt ljus i i "hotspot"-form, dvs ljuset är mycket starkare i "mitten" för att sedan falla ut mot sidorna. Det är detta ljus som jag med mitt filter försöker dämpa.
Hotpspotformat ljus som kastas mot en högkontrastduk reflekterar av naturliga skäl "dubbelt upp" mot betraktaren.
Kan man då få ett jämnare ljusflöde från projektorn är mycket vunnet -då har inte duken lika mycket hotspot att reflektera.
Titta på TS bild i första inlägget - man ser en ganska stark hotspot även på den vitmålade väggen.
Sätter man mitt filter framför objektivet, dämpas alltså den effekten dramatiskt.
2. Om man läser min tråd har jag bara nämnt detta filter i några meningar.
Trots det skriver jag mycket tydligt att detta är en test, att det hela är på prototypstadiet fortfarande men att tänket är rätt.
För det fungerar faktiskt = det tar bort halva hotspoten, dvs den del som orsakas av projektorn.
Men filtret är inte alls i färdigt skick ännu, bla skriver jag att den film jag använder ger en svagt blågrön tint.
jag vet inte heller om stjärnformen på filmen är den rätta. Detta måste testas på lite olika projektorer.
Rogopogo skall bli den förste att testa det utanför mina dörrar. Han var ju även första testpilot för min duk 
Jag säger ingenstans att det kommer att ta bort hotspteffekten helt, men är säker på att den kommer att mildras ganska mycket.
Jag säger också att vem som helst kan göra detta filter för att testa själv och har även berättat hur.
Sen är det upp till var och en som känner sig manad att testa...
3.Jag har inte för avsikt att tillverka och sälja detta filter, jag har bara testat själv i min egen lilla kammare för att jag ju vet att jag rekommenderar kastavstånd på 2ggr dukbredden för min BlackScreen vilket gör att många intresserade inte kan använda sig av min duk. Filtret är därför tänkt som ett sätt att kanske, kanske minska kastavståndet -kanske räcker ett kastavstånd av 1,6 -1,8 med detta filter när det är färdigutvecklat? Det tycker jag hade varit kanon.
Då kan jag leverera ett filter med varje duk och problemet med kastavstånd hade varit löst.
Men jag är inte där än.
4. Vi håller väl på med med hemmabio för att det är intressant och framförallt kul?
Och som obotlig DIY-are tycker jag att en stor del av det kuliga är att själv konstruera olika prylar som kan förbättra min upplevelse. Och glöm inte -problem är till för att lösas  och testar man inte vansinniga idéer vet man aldrig om dom fungerar. Ibland gör dom det -ibland inte.
mvh
UffeB
Redigerat av Unregistered1791125b, 02 december 2013 - 09:42.
Postad 02 december 2013 - 09:40
Unregisterede406f496
-
Unregisterede406f496
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Vi håller väl på med med hemmabio för att det är intressant och framförallt kul? Och som obotlig DIY-are tycker jag att en stor del av det kuliga är att själv konstruera olika prylar som kan förbättra min upplevelse. Och glöm inte -problem är till för att lösas och testar man inte vansinniga idéer vet man aldrig om dom fungerar. Ibland gör dom det -ibland inte.
mvh UffeB
Helt rätt inställning. Jag googlade "center ND filter" (ND filter is a filter that reduces or modifies intensity of all wavelengths or colors of light equally, giving no changes in hue of color rendition), och hittade en del spännande resultat som kanske är intressanta för dig/oss.  ND-filter minskar ljusinsläpp och påverkar inte färger och kontrast nämnvärt vid lägre styrka. Det är väl precis var vi är ute efter? Tex: http://www.bhphotovi...62/N/4026728348(Lite dyra, men det finns säkert billigare någon annan stans)
Redigerat av Unregisterede406f496, 02 december 2013 - 09:45.
Postad 02 december 2013 - 09:45
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Helt rätt inställning. Jag googlade "radial ND filter" (ND filter is a filter that reduces or modifies intensity of all wavelengths or colors of light equally, giving no changes in hue of color rendition), och hittade en del spännande resultat som kanske är intressanta för dig/oss.
ND-filter minskar ljusinsläpp och påverkar inte färger och kontrast nämnvärt vid lägre styrka. Det är väl precis var vi är ute efter?
Precis!! Exaktamente!! Finns det i olika styrkor är det ju toppen! Köp och testa -och rapportera sedan! Lycka till!! Jo, dyra är dom -därför försöker jag hitta en billig variant. Ett UVfilter och en bit film kostar 150,- Det kan tyvärr vara så att det grå på ND-filtret är för stort i förhållande till diametern. Jag har testat fram att stjärnan i ett 62mm filter skall ligga runt 20mm, eftersom du helst skall ända in till projektorns lins för att man inte skall "ana" gråfilmen (den skall bli ytterst suddig på duken och inte synas alls faktiskt). Det är det enda negativa som kan hända med ND-filtret vad jag kan se. Edit: meningen är alltså att det grå på filtret skall överlappa i fallande skala den del av projektorns ljus som är "hotspot"-liknande - det är tänkt att fungera som en negativ mask. mvh UffeB
Redigerat av Unregistered1791125b, 02 december 2013 - 10:36.
Postad 02 december 2013 - 10:43
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 316 inlägg
ND-filter minskar ljusinsläpp och påverkar inte färger och kontrast nämnvärt vid lägre styrka. Det är väl precis var vi är ute efter?
Ifall jag fick en krona för varje gång jag har hört detta påstående och sedan bekräftat att så inte är fallet, så skulle jag, tja, ha råd med en piggelin!  Problemet med dessa filter är att ND-nivån och den radiella gradienten måste matcha hur ljuset faller bort för dig. Annars kan det bli ytterligare problem. Så det blir en sabla jakt på filtret som matchar precis ditt problem. Och det kommer bara att fungera för en position. Som Perra1 skriver, det är ett variabelt problem. Det förekom en liknande diskussion för ett par månader sedan där en person köpt en ljusstark projektor till ett litet rum och en liten duk och blev bländad. Då drog ND-filterdiskussionen igång och svaren var precis då som nu från alla som testat filter på projektorer. Hur som haver: grundproblemet är att en högkontrastduk på detta avstånd är allt annat en optimal lösning. BlancoJr har fel produkt för fel situation. Att då lägga på filter som i praktiken äter ännu mer ljus och har en godtycklig effekt på de optiska egenskaperna - du kanske löser det problem du stör dig på för stunden men tillför andra problem som biter dig i nacken senare.
Redigerat av Ringblixt, 02 december 2013 - 11:03.
Postad 02 december 2013 - 10:46
Unregisterede406f496
-
Unregisterede406f496
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Man kanske löser det problem man stör sig på för stunden men tillför andra problem som biter en i nacken senare.
Så är ditt förslag är att byta duk?
Postad 02 december 2013 - 10:58
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Hur som haver: grundproblemet är att en högkontrastduk på detta avstånd är allt annat en optimal lösning. BlancoJr har fel produkt för fel situation.
+1 på detta. Jag har hela tiden sagt minst 1,8 men helst 2 ggr dukens bredd för min BS-duk. Men då har man fått höra att FH mfl rekommenderar ända ned till 1,6 ggr. Och då framstår ju ett ärligt angivet längre kastavstånd som något negativt i köparens ögon. Men det har tydligen vänt nu och med dagens ljusstarkare projektorer ökar avståndet ännu mer. Tycker att det är skamligt att TS blivit rekommenderad högkontrastduk till en så ljusstark projektor på så kort kastavstånd.
Postad 02 december 2013 - 11:11
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 316 inlägg
Så är ditt förslag är att byta duk? 
Hade du inte ett vitt, men komplett mörklagt rum? Testa med en vit vanlig simpel budgetduk - hellre det än att spendera tusenlappar på filter med godtycklig effekt - och jämför hur du upplever bilden kontra Reacten. Högkontrastdukar är kompromisser och har nackdelar som glittrighet/shine och vinjettering/hotspot plus att React äter väldigt mycket ljus. Hur man löser situationen i ett rum som ditt har olika förespråkare. Själv föredrar jag vit duk alla dagar i veckan eftersom jag hellre tar sämre simultankontrast från reflektionerna än att leva med en ständigt glittrig hinna över bilden. Andra tycker tvärtom. Det är sådan där man själv måste bilda sig en uppfattning om. Butiken kan säkert låna ut en budgetrullduk så att du kan testa och se. Eller köp en billig på postorder.
Postad 02 december 2013 - 11:16
Unregisterede406f496
-
Unregisterede406f496
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hade du inte ett vitt, men komplett mörklagt rum? Testa med en vit vanlig simpel budgetduk
Jag har ett helvitt vardagsrum med fönster, så det är tyvärr inte mörklagt. Jag får testa lite mer på dagtid mot min vita vägg, så får jag i alla fall en någolunda uppfattning om effekten. En matt, vit vägg borde likna en butgetduk.
Postad 02 december 2013 - 11:21
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 316 inlägg
Jag har ett helvitt vardagsrum med fönster, så det är tyvärr inte mörklagt. Jag får testa lite mer på dagtid mot min vita vägg, så får jag i alla fall en någolunda uppfattning om effekten. En matt, vit vägg borde likna en butgetduk.
Även de sämsta budgetdukarna är bättre än en godtycklig vägg, så se det som ett finger i vinden. En bra vit duk kommer att ge tillbaka mer ljus och sprida det ljuset jämnt på ett sätt vare sig Reacten gör eller väggen lär göra
Redigerat av Ringblixt, 02 december 2013 - 11:22.
Postad 02 december 2013 - 15:15
Unregisterede406f496
-
Unregisterede406f496
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Vad tror ni om att flytta up projektorn i höjdled? Just nu hänger den upp och ner i taket i höjd med dukens överkant, 320 cm bort.
Jag har ca 60 cm till i takhöjd att ta av.
- Kan den större vinkeln minska hotspot?
- Är det risk för sämre bild med mer lens-shift?
- Minskas React-dukens effekt av en större vinkel?
Postad 02 december 2013 - 15:51
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 316 inlägg
Vad tror ni om att flytta up projektorn i höjdled? Just nu hänger den upp och ner i taket i höjd med dukens överkant, 320 cm bort. Jag har ca 60 cm till i takhöjd att ta av. - Kan den större vinkeln minska hotspot? - Är det risk för sämre bild med mer lens-shift? - Minskas React-dukens effekt av en större vinkel?
Effekten blir exakt tvärtom. Du ska flytta projektorn närmare huvudet för att få den effekt du söker efter.
Postad 03 december 2013 - 11:47
Unregisterede406f496
-
Unregisterede406f496
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Effekten blir exakt tvärtom. Du ska flytta projektorn närmare huvudet för att få den effekt du söker efter.
Pratade med Hembiobutiken som sa att 1,5x avståndet räckte och att jag skulle testa att montera projen högre... Känns som jag litar mer på ditt svar i detta fall.
Postad 03 december 2013 - 14:04
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 316 inlägg
Högre position minskar vinjetteringen på de övre hörnen men gör de undre hörnen mörkare.
Testa följande, i praktiken om det går eller i tanken för de flesta vet svaret:
Markera mitten av bilden med ett stort X (rulla upp duken ifall du gör detta i praktiken). Sätt en god vän i soffan där du har din ideala position. Kasta sedan en tennisboll så hårt du kan på X:et och notera hur bollen studsar. Försök kasta bollen så att du träffar polaren i nyllet. Precis så fungerar ljuset från en högkontrastduk.
Postad 03 december 2013 - 14:33
Unregistered4f83064c
-
Unregistered4f83064c
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Högre position minskar vinjetteringen på de övre hörnen men gör de undre hörnen mörkare.
Testa följande, i praktiken om det går eller i tanken för de flesta vet svaret: 
Markera mitten av bilden med ett stort X (rulla upp duken ifall du gör detta i praktiken). Sätt en god vän i soffan där du har din ideala position. Kasta sedan en tennisboll så hårt du kan på X:et och notera hur bollen studsar. Försök kasta bollen så att du träffar polaren i nyllet. Precis så fungerar ljuset från en högkontrastduk.
Undvik dock att sätta frugan/flickvän i soffan när du kastar tennisbollen. Det kan få oanade konsekvenser i ditt privatliv.
Postad 03 december 2013 - 14:36
Unregisterede406f496
-
Unregisterede406f496
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Undvik dock att sätta frugan/flickvän i soffan när du kastar tennisbollen.
För sent..
Postad 03 december 2013 - 14:40
Unregistered4f83064c
-
Unregistered4f83064c
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Misstänker att du fick sova på soffan efter det där? ;D haha
Mycket intressant tråd detta för övrigt.
Sitter själv med en 135" 2.35.1 react duk som jag inte fått upp på väggen än pga flytt, tillsammans med en sony vw95.
Börjar bli nervös att jag kommer få problem med hotspotting också.
Postad 03 december 2013 - 14:46
Unregisterede406f496
-
Unregisterede406f496
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Sitter själv med en 135" 2.35.1 react duk som jag inte fått upp på väggen än pga flytt, tillsammans med en sony vw95. Börjar bli nervös att jag kommer få problem med hotspotting också.
HBB rekommenderar ju avståndet till 1,5x dukens bredd. Jag har bara 1,4x men det känns som det inte blir så mycket bättre med 1,5 utan snarare 1,8 som flera här rekommenderat.
Postad 03 december 2013 - 15:03
roosm
-
roosm
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Har inte hunnit läsa igenom hela texten men ett tips om du tycker att reacten tappar mycket ljus jämfört med din vita vägg är att du måste ha projektorn i vinkel från där du sitter. Dvs har du projen stående på ett lågt bord så kommer du få mest ljus om du sitter typ 2 meter upp i luften.
Om du har projen monterad i taket kanske du behöver ligga på golvet. Det optimala är väl att ha projen ungefär 1/3 ner från toppen av duken och dina ögon 1/3 upp från botten av duken. Då kommer du få maximalt ljus och näst intill minimalt med hotspoting. Sen är aldrig duken lika bra som en vit duk förutom i ett ljust rum...
Själv hade jag bestämt mig för att inte köpa react när jag testade med bordstående projektor, men när jag reste mig upp såg jag att bilden blev väldigt mycket ljusare. Läste runt lite mer om dukar och lärde mig att säljarna i de två stora butikerna jag kollat borde sagt att man nästan måste ha samma/liknande, men motsatt, vinkel mellan lins -> mitt duk och ögon -> mitt duk.
Hotspotting är ett problem, ser väldigt illa ut när man tittar på en helt blå bild, men filmer brukar ju ha lite mer dynamik i sig och det mesta händer i mitten av bilden så under tiden man tittar på en film stör jag mig inte så mycket eller inte alls, medan när jag tittar på skrivbordet som projiceras från min media center pc så blir det desto värre.
FYI Jag sitter ca 4,7 m från duken och projens lins är kanske 2 dm närmare. Duken är 117 tum eller då 260 cm bred. Så jag är väl ganska right on 1.8 x avståndet. Projen något för nära, jag sitter rätt.
Mikael
Postad 03 december 2013 - 15:03
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Har inte en react men en annan högkontrast duk och skillnaden blev rätt dramatisk när jag fick möjlighet att flytta bak projektorn när jag bytte lägenhet.
Tillverkaren rekommenderade 1,5 ggr duk bredden men har nu strax över 2 och tänker inte ens på hotspot nu...
Postad 04 december 2013 - 00:06
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Vet inte om jag missat nåt här men studsar inte ljuset på en react duk precis på samma sätt som på en vanlig duk? Typ på samma sätt som gör att om man har en spegel på vägen och kollar på den sittandes på golvet så ser man taket.
Postad 04 december 2013 - 00:51
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 316 inlägg
Vet inte om jag missat nåt här men studsar inte ljuset på en react duk precis på samma sätt som på en vanlig duk? Typ på samma sätt som gör att om man har en spegel på vägen och kollar på den sittandes på golvet så ser man taket.
En vanlig duk (gissar att du menar en vit matt duk) sprider ljuset i alla riktningar vilket är syftet för att skapa en jämn fördelning av ljus över ytan. Du kanske tänker på retroreflektiva dukmaterial som likt en spegel eller en reflex kastar tillbaka ljuset i den riktning det kommer i från? React med flera högkontrastmaterial är vinkelreflekterande (angular reflective).
Redigerat av Ringblixt, 04 december 2013 - 09:27.
Postad 04 december 2013 - 08:26
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Du kanske tänker på retroreflektiva dukmaterial som likt en spegel eller en reflex kastar tillbaka ljuset i den riktning det kommer i från? React med flera högkontrastmaterial är vinkelreflekterande (angular reflective).
Nu kanske jag är morgonsnurrig, men en spegel måste väl ändå också vara vinkelreflekterande och inte retroreflektiv. Hade blivit ett hemskt bökigt projekt att se hur de nya byxorna ser ut annars...
Postad 04 december 2013 - 09:26
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 316 inlägg
Nu kanske jag är morgonsnurrig, men en spegel måste väl ändå också vara vinkelreflekterande och inte retroreflektiv. Hade blivit ett hemskt bökigt projekt att se hur de nya byxorna ser ut annars... 
Ha-ha, stämmer bra! Måste sluta slänga ett öga på forumtrådar när jag egentligen borde sova.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
→
Dukar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|