Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DiBoss LT-32HLF (HD-Ready eller inte?!)

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
DiBoss LT-32HLF (TV) 0 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 16 March 2014 - 20:12

Unregisteredf26f296e
  • Unregisteredf26f296e
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Mina kära vänner,

Jag sitter här med DiBoss LT-32HLF (16ms-modellen) som jag nyligen köpte begagnad. Tanken var att använda tv-skärmen till att spela xbox 360, men insåg snabbt att den inte hade en HDMI-ingång.

Dum som jag är så skulle jag frågat först, men insåg att den har en DVI-I ingång istället som jag möjligtvis kan koppla HDMI-DVI via en adapter från ex. Clas Ohlsson.

Perfekt tänkte jag, och letade HDMI-DVI-adaptrar online.

Nu när jag suttit och läst i flertalet forum-trådar blir jag däremot osäker.

Går det ens att koppla denna setup och spela i 720p, då vissa skriver att modellen inte har HDCP och ej är HD-ready?

I produktspecifikationen på prisjakt, har en medlem verifierat att den ÄR HD-kompatibel, och kapabel att spela i 720p samt 1080i, men jag är fortfarande tveksam.

Kan någon verifiera om detta går eller inte, alternativt har testat en HDMI till DVI-setup och SPELAT ex. XBOX, PS3 på skärmen?

Uppskattar alla svar!

Ha det gott!

Postad 17 March 2014 - 00:41

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

• 688 inlägg
  • 0
Är ganska säker på att xboxen inte skickar ut någon HDCP signal vid spel, så det ska nog inte vara några problem.

Postad 17 March 2014 - 18:42

Unregisteredf26f296e
  • Unregisteredf26f296e
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej igen,

Liten uppdatering.
Jag gick och köpte en HDMI-DVI-kabel på Kjell & Co för att testa.
Resultat: Ingen signal.

Testade koppla med RGB-sladden och det gick. Så jag antar att tvn inte är kompatibel för spel via DVI-HDMI.

Någon som har annat tips, eller fått det att fungera? Just nu funderar jag på att sälja tvn istället.

Postad 18 March 2014 - 00:20

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

• 688 inlägg
  • 0
Har den ingen komponentingång då?

Postad 18 March 2014 - 23:15

Unregisteredf26f296e
  • Unregisteredf26f296e
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jo det har den, men kvalitén blir ju inte den bästa.

Visst, det går att spela via SCART men ingen rolig upplevelse. :/

Postad 19 March 2014 - 00:36

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

• 688 inlägg
  • 0
Postad bild
Jag menar alltså en sån här. Fyra av kontakterna till bild, två till ljud. Då kan du köra i hd. Blir så gott som lika bra som med hdmi.

Postad 20 March 2014 - 21:22

Unregisteredf26f296e
  • Unregisteredf26f296e
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ursäkta för misinformationen, men TV'n har ingen komponent-ingång. Möjligtvis köpte jag en enkelspårig HDMI-DVI-kabel som inte skickar signal åt båda håll. Fanns ingen passande kabel på Kjell & Co, så jag får leta vidare imorgon. Återkommer med uppdatering i veckan.

Tackar för hjälpen än så länge.

Postad 20 March 2014 - 21:53

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Den har VGA in, verkar vara bästa sättet att få ut bilden från 360. Finns en liknande sladd som den Yocke lade in bild på, men med VGA istället för komponent, men vet inte hur lätt den är att få tag på idag (var ju några år sedan såna kablar var som mest attraktiva).

https://www.prisjakt...ukt.php?p=85462

Jag har nog en sån kabel liggande, i och för sig. Har svårt att se att jag kommer att få användning i framtiden.

Postad 21 March 2014 - 01:15

Unregisteredf26f296e
  • Unregisteredf26f296e
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tack för tipset SC-Zap. Det stämmer att TV'n både har VGA och DVI.

Min fråga blir bara; Är det inte lite "kaka på kaka" att använda VGA-sladden istället för att köra RGB via SCART-uttaget? Blir det någon märkbar skillnad?

Jag hade för mig att kvalitén på RGB och VGA var den samma, men jag kan ha fel. Du får gärna rätta mig i så fall.

För närvarande kör jag med den sladd som Yocke visade, fast via SCART-uttaget då.

Postad 21 March 2014 - 11:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
VGA kirrar HD, det gör inte Scart. Så VGA är att föredra ca 9 dagar i veckan.

Postad 21 March 2014 - 12:18

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Både VGA och Komponent (om du kör komponent till komponent istället för att omvandla till scart) är milsvid bättre än scart.

Om det nu alls är komponent du omvandlar till scart. Det är inte möjligen så att de kablar som går in i scart-kontakten bara är gul, röd och vit?

Postad 21 March 2014 - 13:14

Unregisteredf26f296e
  • Unregisteredf26f296e
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Stämmer bra C-Zap, kablarna jag kopplar till SCART är gul, röd och vit.

Finns det andra sätt att koppla menar du, eller är det helt enkelt så att jag måste få tag på den XBOX-VGA-kabeln du hade hemma?

Känns ganska lönlöst att spendera mer pengar på den här (skit)TVn, men visst - skulle du vilja bli av med den så kan vi kanske göra en affär.

Tack för alla era tips.

Postad 21 March 2014 - 14:34

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Det du kopplat är komposit (gul för bild, röd/vit för stereoljud), inte komponent (det är vanligt att folk blandar ihop de två). Stoooor skillnad, även om du kopplar båda via scart.

Komposit är skit, helt enkelt.

Postad 21 March 2014 - 16:24

Unregisteredf26f296e
  • Unregisteredf26f296e
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Du, jag testade att koppla grön komponent istället för gul, och vit/röd för stereo-ljud. Avsevärd bättre kvalitet vid 480p men nu är det svart-vitt. Ställer jag in AV-kabeln på HDTV och 720p i settings så flimmrar det svart-vitt istället.

Kanske ska sätta mig och googla lite mer. Vilken tror du är den kombinationen att koppla med det jag har tillgängligt just nu?

( Röd - Vit )- Gul - ger ju skitkvalitet.
( Röd - Vit ) - Grön - bättre men B&W.

Båda vid HD-AV-kabeln satt til "TV".

Många frågor här...

Postad 21 March 2014 - 19:44

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Vad har du för sorts scart-adapter?

Röd/vit är ljud. Om du bara har en kontakt till in i adaptern så är det gul (komposit) som ska in där och då får du inte RGB-scart.

Om du har plats för både röd/vit OCH Röd/Grön/Blå (RGB) in i scart-kontakten så kör på det.

Eller bara köp en ny TV eller datorskärm... :-)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.