Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stor TV isf projektor i vardagsrum

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 May 2014 - 11:01

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
Nu när det börjar komma rätt stora TV apparater till överkomliga priser (typ 75" för 40 000), hur tror ni det kommer påverka användandet av projektorer i "icke optimala miljöer", t.ex. det typiska svenska vita vardagsrummet?

Bildkvalitén hos dessa budget-tv:s (sett till storleken jmf med priset) så är så klart inte lika bra som hos de bästa tvapparaterna, å andra sidan är inte projektorbilden i sämre miljöer direkt klockren den heller. Föreställer mig att även en Edge LED har lika bra svärta och kontrast som en projektor (eller snarare den bild den kan producera givet det aktuella rummet), rätt? Sen är så klart 75" inte så mkt att komma med jämfört med en 100"+ projektorbild men å andra sidan är det ett klart mkt enklare ägande samtidigt som det börjar bli rätt rejält storlek trots allt.

Prismässigt börjar väl ekvationen också se bättre ut för de stora TV-apparaterna, mot tidigare när projektorn hade en prisfördel. En bra projektor plus en HC duk i lämplig storlek lär väl hamna på minst 40 000 kr, antagligen lite mer.

(Notera att det är just projektorns användning i sämre miljöer jag syftar på här, i en batcave är väl projektorn fortfarande överlägsen)

Redigerat av improwise, 27 May 2014 - 11:03.

Postad 27 May 2014 - 21:47

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0
Jag tror faktiskt inte det kommer att påverka så mycket, de som idag har projektor i vardagsrummet tror jag vill ha större bild än 75" och gärna runt 100" för att få den riktiga biokänslan.

Sen håller jag med dig om att det är ett enklare ägande med TV men samtidigt blir HC dukarna bättre med mindre bi-effekter som många kanske drar sig för idag. DNP`s Supernova är ju ett bra exempel på detta, med den duken är det i princip som att titta på en 100" plasma..

Redigerat av Mentos, 27 May 2014 - 21:49.

Postad 28 May 2014 - 10:12

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
Det som väl komplicerar det hela är att iom HC dukarna så kommer genast krav på tittavstånd och vinklar. Det gäller iof för en TV också, iaf en med VA panel, men jag har ändå känslan av att kraven är mindre där. Dvs, man kan i praktiken sitta närmare en TV än en HC duk, och därmed minskar den upplevda skillnaden i bildstorlek. Nån som säger emot? :)

Postad 28 May 2014 - 21:12

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Problemen med vinklar/sitta nära med HC-dukar handlar i första hand om ljusbortfall. Bilden blir till exempel mörkare mot hörnen. Skillnaderna i färg och tonkurva är tämligen begränsad. Mätbar men sällan synbar.

Med en LCD-TV är det i samma situation en rad olika fenomen som påverkar bilden ju större betraktningsvinkel du får. Olika paneler har förstås olika inverkan men ungefär:

...sämre ljusstyrka
...sämre svärta, dvs ljusare svärta
...som konsekvens därmed också sämre kontrastförhållande
...svärta som skiftar i nyans, ofta mot blått
...förändring i tonkurva/gamma. Bilden tappar sitt "djup" men kan även skapa tydligare posterisering/bandning
...förändring i lågdagergamma. Gränsen för svart varierar vilket lyfter fram exempelvis kompressionsblock i bilden
...förändringar i färgåtergivning, både vitbalans och färgomfång påverkas, hudtoner blir beige/turkos/rosa och liknande
...clouding/backlight bleeding framstår tydligare

Jag skulle säga att har man en medvetenhet om hur HC-dukar påverkar bilden har man troligtvis samma medvetenhet om hur bilden påverkas i på motsvarande betraktningsavstånd med en LCD-TV. Det som möjligen kan mildra det att bilden faktiskt försämras mer hos en LCD-TV är att man har så mycket mer ljusstyrka på en mindre yta att man därför maskerar fenomenen. En 70-tummare i full fräs på 350 - 400 cd/m2 mostvarar 1500+ Lumen, något som få hemmabioprojektorer når i praktiken.

Postad 30 May 2014 - 19:27

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
Tack för ett omfattande svar. Det jag främst tänkte på ang HC dukarna är att det brukar rekommenderas 1,5-1,8 i tittavstånd vilket jag antar beror på problemen med tittvinkeln osv. Är det verkligen mer än vad som behövs på en LCD med va-panel?

Redigerat av improwise, 30 May 2014 - 19:27.

Postad 30 May 2014 - 19:55

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Med en VA-panel räcker det med att flytta huvudet några decimeter på 2x avstånd för att framkalla problemen med lågdagergamma. I de lägen många reagerar på ljusbortfallen med exempelvis en React har man på en LCD och motsvarande tittavstånd kickat igång det mest av det jag listar ovan.

Postad 31 May 2014 - 23:27

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Med en VA-panel räcker det med att flytta huvudet några decimeter på 2x avstånd för att framkalla problemen med lågdagergamma. I de lägen många reagerar på ljusbortfallen på en LCD och motsvarande tittavstånd kickat igång det mest av det jag listar ovan.

Då kan man konstatera att en HC duk, typ React, är ung lika bra som en VA panel...I ett mörklagt rum. Men om man börjar addera till en del omgivningsljus då borde det börja kontra över till LCD:n väl då den inte påverkas alls lika mkt av omgivningsljuset som en duk. Och då blir det genast en knepigare ekvation. Sen kan det så klart finnas andra aspekter, som att tittavstånd ändå är en 3-4 m (vilket känns rätt normalt i ett typiskt svenskt vardagsrum) och då blir det genast övervikt för den riktigt stora bilden.

Postad 01 June 2014 - 11:41

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Reacten är betydligt bättre (rättare skrivet mindre problematisk) än en VA-panel eftersom den inte har några av de nackdelarna jag listar i #4

Postad 01 June 2014 - 12:34

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Reacten är betydligt bättre (rättare skrivet mindre problematisk) än en VA-panel eftersom den inte har några av de nackdelarna jag listar i #4

Ett modigt uttalande, men efter typ 15 års erfarenhet av av projektor i vardagsrum och faktumet att omgivningsljus förstör mkt, så måste jag erkänna att jag ändå inte är helt övertygad. Nu ska det iof sägas att jag ännu inte investerat i en HC duk som typ React, så jag kan ha fel, skulle nog tom gå så långt som att säga att jag gärna har fel :)

Om jag tolkar ditt tidigare inlägg rätt så menar du att den extra ljusstyrkan hos en LCD med VA totalt sett inte kan kompensera för dess övriga brister, även i ett rum som inte är bra mörklagt?

Redigerat av improwise, 01 June 2014 - 12:38.

Postad 01 June 2014 - 13:58

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Skulle en HC-duk visa upp samma nackdelar som en VA-panel skulle förmodligen ingen acceptera den bilden alls.

Problemet med att jämföra en projektor+duk på 100 tum och en TV på 70-tum (som börjar bli överkomligt) är att man jämför två helt olika situationer. Just nu är det av förklarliga skäl extremt svårt att jämföra en LCD på 100 tum. Däremot kan man köra en projektor på 70 tum och den upplevelsen blir mer och mer TV-liknande när vi kliver ned i storlek eftersom vi koncentrerar ljuset på en mindre yta. Det förändrar våra sätt att uppfatta bilden och det är relaterad till synfält, hur vi uppfattar kontrast i förhållande till ljusstyrka etc.

Så yes, smäller man upp en 70-tums TV bredvid en 70-tums HC-duk och ser att båda lämnar exempelvis 1000 Lumen (235 cd/m2), är jag övertygad om att de flesta skulle välja bilden från HC-duken, särskilt när man är lite off i vinkel. Sedan kommer ljusinsläppen att påverka bildupplevelsen på olika sätt. TV:n dras med reflexer, duken blir urvattnad, så i slutändan handlar det fortfarande om helheten.

Postad 01 June 2014 - 15:16

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
Du kommer onekligen med många tänkvärda argument måste jag säga och dina meriter och erfarenheter inom området bildkunskap är som bekant svårslagna :D

Vore intressant att få lite fler synpunkter även från andra, gärna då baserade på egna erfarenheter, dvs från era egna installationer.

Redigerat av improwise, 01 June 2014 - 15:17.

Postad 02 June 2014 - 01:25

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
Måhända lite OT, men om jag läser lite mellan raderna i dina inlägg ovan så får jag känslan att du tycker att React står sig rätt bra mot övriga HC dukar trots att den är (i sammanhanget) rätt prisvärd, rätt? Måste erkänna att jag har en liten backlog på dukartiklarna i senaste exen av Hemmabiotidningen :)

Postad 02 June 2014 - 06:25

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Reacten är en bra duk när den används rätt, dvs ihop med en ljusstark projektor (eller mindre storlekar) i inte allt för svåra rum. Dess största svaghet är att den äter mycket ljus

Postad 02 June 2014 - 13:17

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Reacten är en bra duk när den används rätt, dvs ihop med en ljusstark projektor (eller mindre storlekar) i inte allt för svåra rum. Dess största svaghet är att den äter mycket ljus

OK, tack för info. Får ta och läsa ikapp backloggen nu när semestrarna närmar sig :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.