Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny tv i övre "budgetklassen"

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 juni 2014 - 12:22

GilbertSWE
  • GilbertSWE
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Som rubriken lyder är jag alltså ute efter en ny tv i den övre budget klassen. De nya topp modellerna (uhd) är alltså inte aktuella. Min budget ligger på ca 6000-8000 men jag kan sträcka mig till 10 000 om det finns en bra anledning.

Jag har tittat efter en ny tv ett tag nu och var först helt inne på en Samsung smart tv. (drömmen var denna, som jag precis har råd med, Samsungue46F8005)

Efter att ha hört en del dåligt om Samsungs tv-apparater och en del bra om Sony började jag istället titta på dessa. Jag hittade då denna tv som är perfekt till min budget: Sony bravia KDL-50W805BBN. Den är ny den är snygg och har fått bra recensioner på ljud och bild så jag trodde i princip att jag hittat min TV. Sedan såg jag nu i dagarna att Mediamarkt rear ut en av Sonys topp modeller från förra året, Sony Bravia KDL-46W905A, för 8000. Detta fick den att passa in i min budget.

Min fråga är alltså vilken av dessa tre tv apparater borde jag köpa? Jag vill gärna ha en del smarta funktioner men klarar mig egentligen bra med bara netflix och en webbläsare. (kommer förmodligen sätta ihop en htpc nästa år). 3d är inget krav men välkomnat och storleken jag tror passar gällande rum är någonstans runt 42-50 tum.

Förslag på andra tv apparater i prisklassen är välkomnade men det är i första hand dessa tre jag väljer mellan. Väg gärna fördelar mot nackdelar men bildkvalité är i min mening viktigast.

Tacksam för alla svar :)

Redigerat av GilbertSWE, 06 juni 2014 - 12:23.

Postad 06 juni 2014 - 14:15

GilbertSWE
  • GilbertSWE
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag glömde nämna att vänta så klart också är ett alternativ. Tycker ni det är smartast att avvakta med tv tills man ser hur den nya 4k tekniken utvecklas? Budget varianter med 4k osv. åter igen tacksam för svar. tror erbjudandet på Sony tv:en bara gäller helgen så om den är det bästa alternativet måste jag bestämma mig fort. :)

Edit: Min ända chans att köpa tv:n är imorron då en familjemedlem konfirmeras på söndag så snälla svara fort. Behöver verkligen hjälp och lite vägvisning. Jag har inte särskilt mycket pengar så tv:n kommer få hänga med ett tag. Det är alltså viktigt att det blir rätt.

Redigerat av GilbertSWE, 06 juni 2014 - 19:54.

Postad 06 juni 2014 - 20:28

GilbertSWE
  • GilbertSWE
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Snälla kan någon ge ett svar!!!!
Jag sitter och läser recensioner helt maniskt och jag behöver lite hjälp. Detta ger mig inget utan jag gör det bara för att lugna huvudet där fakta om tv apparater snurrar runt i 120 km/h.

Postad 07 juni 2014 - 09:37

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 1
Om bildkvalitet är viktigast så ska du nog ta en sväng till en butik och se på dem själv. Man lär sig mycket när man knallar omkring och trycker med fjärren.

Postad 07 juni 2014 - 09:41

GilbertSWE
  • GilbertSWE
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Om bildkvalitet är viktigast så ska du nog ta en sväng till en butik och se på dem själv. Man lär sig mycket när man knallar omkring och trycker med fjärren.

jo så är det ju men de fifflar så mycket med apparaterna i butiken så man vet inte om det är två tv man jämför eller två inställningar.

Postad 07 juni 2014 - 10:26

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 1
Det är alltid rätt att avvakta när man ska köpa en tv för det kommer alltid nåt bättre snart :)

Sen är det som jag (och andra sagt) många gånger innan, främsta skälet att det är svårt att se skillnad på bilden hos de olika apparaterna är att den helt enkelt är väldigt liten. Håll dig borta från 4K, banantv osv och vänta tills nån TV som du gillar avseende design osv kommer på rea och så köp den.

Redigerat av improwise, 07 juni 2014 - 10:30.

Postad 07 juni 2014 - 10:35

patrikbrann
  • patrikbrann
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Kommer köpa en tv +50", var inne på W905 (55") men nu finns den inte längre, tänkte då gå på W805 (55") men nu är även den höjd i pris :(
Har vänt mina blickar mot KDL-50W828BBN då jag insett att den är minst likvärdig med dom tidigare om inte bättre(?) och är nu minuter från att köpa den, måste bara läsa några tester till ;)

Har kollat på samsung tidigare då frun ville ha en vit ram, och då var det UE55F6515 jag kollade på. Men den är helt bort räknad, även den med svart ram är helt borta ur mina planer.

//Patrik

Postad 07 juni 2014 - 15:03

GilbertSWE
  • GilbertSWE
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Det blev ett köp idag. En Sony 905a som ska sättas upp i veckan. Kan inte säga mycket om den än men om någon är intresserad kan jag skriva ett kort utlåtande här när jag hunnit testa den (typ på tisdag).

8000 för denna tv är ett kap och den står sig bra även mot tv apparater i högre prisklasser. Den såg överlägsen ut Samsungs 8005 serie när jag jämförde dem och det är inte att säga lite. Såg desutom mycket mer naturlig och färgrik ut än uhd tv apparaterna från förra året. (årets välvda uhd är bättre men vad kan man vänta sig för dubbla priset eller mer. Dock inte enorm skillnad.)

Postad 08 juni 2014 - 08:17

patrikbrann
  • patrikbrann
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tror du blir riktigt nöjd ;)

Jag har en KDL-52W5500 sedan tidigare och är supernöjd med den tvn och skulle som sagt helst köpt en W905 men tror jag blir jättenöjd med W828.

Gjorde beställningen igår på hifiklubben, så nu får man väl vänta tills på onsdag eller så innan man får den ;)

/Patrik

Postad 08 juni 2014 - 16:36

GilbertSWE
  • GilbertSWE
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Låter ju trevligt. Min står uppe på rummet och väntar på mig. Tyvärr har jag en tenta imorgon så det får nog bli att packa upp först på tisdag. JAG KAN INTE VÄNTA!!!

Postad 09 juni 2014 - 08:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

jo så är det ju men de fifflar så mycket med apparaterna i butiken så man vet inte om det är två tv man jämför eller två inställningar.

Det fifflas väldigt sällan med apparaterna i butiken. Av nån anledning tycks många tro det dock.

Däremot körs de som regel i butiksläget vilket är ett fabriksläge som spretar iväg bilden åt både höger och vänster, i varierande riktning beroende på tillverkare och modell. Så ja, fifflar du inte själv så kommer du i första hand stå och jämföra (fabriks)inställningar mot varandra. Vilket är tämligen icke-givande.

banantv

bra där!
jobbar för hårdlansering av begreppet... :)

Postad 09 juni 2014 - 08:43

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

bra där!
jobbar för hårdlansering av begreppet... :)

Jo, "kurvad tv" kan lätt missförstås som något som för tankarna på Ylva på numera insomnade TV1000. Vid närmare eftertanke skulle nog även banan-tv kunna göra det, men det är iaf roligare att skriva/säga :)

Postad 09 juni 2014 - 09:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
En mer extrem variant skulle i så fall vara falukorvs-tv...

Postad 09 juni 2014 - 21:44

GilbertSWE
  • GilbertSWE
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
90<TV<180 kanske?
Inte rak men inte helt rundad. Naturvetaren i mig som vill uttrycka allt i formler tar vist vid här ;)

Postad 03 september 2014 - 20:41

baxer21
  • baxer21
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Tror du blir riktigt nöjd ;)

Jag har en KDL-52W5500 sedan tidigare och är supernöjd med den tvn och skulle som sagt helst köpt en W905 men tror jag blir jättenöjd med W828.

Gjorde beställningen igår på hifiklubben, så nu får man väl vänta tills på onsdag eller så innan man får den ;)

/Patrik

Hur gick det, är du nöjd med din W828?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.